Jakość informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
mNie podano opisu zmian
Linia 41: Linia 41:


[[efektywność|Efektywne]] [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]] i [[kontrola]] są oparte na [[skuteczność|skutecznym]] [[zarządzanie informacją|zarządzaniu informacją]]. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny [[system informacyjny]]; dzisiaj formalny [[system]] informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.  
[[efektywność|Efektywne]] [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]] i [[kontrola]] są oparte na [[skuteczność|skutecznym]] [[zarządzanie informacją|zarządzaniu informacją]]. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny [[system informacyjny]]; dzisiaj formalny [[system]] informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.  
==Bibliografia==
* Stoner James A.F., "Kierowanie", PWE Warszawa, 1996
* Martyniak Z. "Metody organizowania procesów pracy", PWE Warszawa, 1996


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 21:09, 20 paź 2023

Jakość informacji
Polecane artykuły


Autorem teorii o informacji jest Claude E. Shannon, który po raz pierwszy użył tego określenia w 1945 roku. Stworzył podstawy ilościowej teorii informacji, dlatego też później różni autorzy próbowali stworzyć teorie wyjaśniające cenność informacji. W Polsce Marian Mazur stworzył oryginalną teorię, która opisywała ilość i jakość informacji. Mazur rozróżnił dwa rodzaje informacji: informację opisującą i informację identyfikującą.

W praktyce "oceniając jakość informacji kierownicy powinni porównywać podane fakty z rzeczywistością. Im informacja dokładniejsza, tym wyższa jej jakość i tym pewniej kierownicy mogą na niej polegać przy podejmowaniu decyzji. Ogólnie biorąc jednak, koszt uzyskania informacji rośnie wraz z jej jakością"[1]

Dana informacja powinna być dostarczana przez system informacyjny w czasie umożliwiającym podjęcie działania.

W procesie informacyjnym możemy wyróżnić zasadę selekcji, wiarygodności i aktualności.

  • Zasada selekcji - zakłada, że "współczesny kierownik bywa źle poinformowany nie ze względu na niedostatek informacji, lecz ich nadmiar,
  • Zasada wiarygodności - przekłamania informacyjne są zjawiskiem wcale nierzadkim w pracy kierowniczej. Nie chroni od nich nawet postępującą komputeryzacja systemów informacyjnych."[2]
  • Zasada aktualności - zakłada, że wszyscy kierownicy i wykonawcy byli informowani na bieżąco o postępach działalności określonej jednostki oraz o indywidualnych wynikach pracy.

Atrybuty jakości informacji

Ogólnie jakość informacji możemy określić przez kilka atrybutów:

  • relatywność - informacja odpowiada na potrzeby i ma istotne znaczenie dla odbiorcy,
  • dokładność - informacja jest adekwatna do poziomu wiedzy jaki reprezentuje odbiorca, precyzyjne i dokładnie oddaje oraz określa temat,
  • aktualność - informacja nie jest nieaktualna, cykl jej aktualizacji jest zgodny z zawartością treści, tempo zmian, wchodzenie kolejnych wersji naturalne, jest stosowana do czasu,
  • kompletność - informacja zawiera optymalną liczbę danych, która wystarcza by móc przetworzyć informację w konkretną wiedzę, poziom szczegółowości jest zależy od potrzeb odbiorcy,
  • spójność - poszczególne elementy, dane współgrają ze sobą, forma odpowiada treści, aktualizacja danych jest zgodna z celami,
  • odpowiedniość - odpowiednia prezentacja informacji oraz opis do prezentacji umożliwiający poprawna interpretację,
  • dostępność - informacja jest dostępna, kiedy jest potrzebna właściwym odbiorcom, najlepiej 24h,
  • wiarygodność - informacja potwierdza prawdziwość danych, zawiera elementy upewniające co do rzetelności przekazu,
  • przystawalność - informacja jest zgodna z inną informacją, interpretowana we właściwym kontekście, funkcjonująca w znajomym systemie komunikacji.

Efektywne planowanie, podejmowanie decyzji i kontrola są oparte na skutecznym zarządzaniu informacją. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny system informacyjny; dzisiaj formalny system informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.

Bibliografia

  • Stoner James A.F., "Kierowanie", PWE Warszawa, 1996
  • Martyniak Z. "Metody organizowania procesów pracy", PWE Warszawa, 1996

Przypisy

  1. Stoner James A.F., "Kierowanie", PWE Warszawa, 1996, s. 476
  2. Martyniak Z. "Metody organizowania procesów pracy", PWE Warszawa, 1996 s. 30-31.

Autor: Ewa Jasieczko