Inbound Marketing

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 23:14, 1 lis 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Clean up, replaced: *s → * s, → (4))
Inbound Marketing
Polecane artykuły

Inbound marketing czyli tak zwany marketing przychodzący stanowi działania mające na celu wzbudzenie zainteresowania firmą bądź jej produktami wśród użytkowników sieci internetowej, którzy docierają do treści i informacji zamieszczonych przez przedsiębiorstwo za pośrednictwem Internetu. (Witczak O. 2014, s. 24). Do jego głównych obszarów zainteresowania zaliczane się (Świeczak W. 2012, s. 187-188):

Zbieranie danych a inbound marketingu

Dane o odbiorcach przekazu marketingowego, które przedsiębiorstwo pozyskuje za pomocą narzędzi e-marketingu wykorzystywane są do optymalizacji procesu sprzedaży oraz tworzenia indywidualnych ofert promocyjnych (Witczak O. 2014, s. 24). Wpływa to pozytywnie na realizację celów przedsiębiorstwa, takich jak (Skrobich L. 2016, str.87):

  • systematyczny wzrost sprzedaży oraz przychodów,
  • kształtowanie świadomości marki i znajomości oferowanych produktów,
  • edukacja klientów na temat firmy oraz jej produktów,
  • budowanie zaufania klientów do przedsiębiorstwa i wiarygodności rynkowej,
  • motywowanie do podjęcia pożądanego przez przedsiębiorstwo działania (np. wykorzystania lub kupna produktów).

Działania z zakresu inbound marketingu

Inbound marketing stanowi szerokie pojęcie, jednak jego najważniejszym zadaniem jest generowanie treści na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych oraz pozycjonowanie ich w wyszukiwarkach, takich jak Google. Działanie te są prowadzone w celu dotarcia i zainteresowania możliwie jak największej grupy odbiorców, składającej się zarówno z obecnych klientów, jak i potencjalnych. W celu osiągnięcia możliwie największej efektywności inbound marketingu, podejmuje się działania w zakresie obszarów takich jak (Witczak O. 2014, s. 25):

Komunikacja z konsumentem oparta o inbound marketing

Inbound marketing wiąże się w głównej mierze z procesem komunikacji z konsumentem. W naturalny sposób obszary te łączą się tworząc nową jakość marketingu internetowego. Aby jednak uzyskać jak najlepszy efekt, podczas stosowania komunikacji marketingowej w obszarze inbound marketingu powinno się działać w oparciu o 6 zasad (Brzozowska- Woś M. 2014, s. 41):

  1. działanie w oparciu o cele przedsiębiorstwa (na przykład: zwiększenie sprzedaży, edukacja dotycząca produktu, budowanie zaufania konsumentów i inne),
  2. ułatwianie konsumentowi odnalezienia w sieci przedsiębiorstwa bądź oferowanych przez niego produktów, za pomocą SEO, prowadzenia bloga, realizowania kampanii PPC w serwisach społecznościowych oraz wyszukiwarkach, udostępnianie atrakcyjnych materiałów poprzez media społecznościowe,
  3. zdobywanie zainteresowania grupy docelowej poprzez udostępnianie treści, które są dla nich interesujące, zabawne lub/i wartościowe,
  4. przekształcanie odbiorców treści inbound marketingowych w klientów (na przykład poprzez cookies, wykorzystanie systemów CRM, zbieranie i analiza danych dotyczących odbiorców, kształtowanie segmentów klientów w oparciu o zmienne behawioralne, indywidualne kierowanie działań marketingowych i inne),
  5. dążenie do utrzymania dotychczasowych klientów za pomocą działań promocyjnych,
  6. zbieranie danych oraz ich analiza pod względem efektywności i skuteczności.

Bibliografia


Autor: Kamila Stożek