Biurokracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | ||
Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107</ref> | Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103-107</ref> | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane. | Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane. | ||
=== Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== | ===Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== | ||
* '''[[biurokratyzm]]''' - [[patologia]] organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji | * '''[[biurokratyzm]]''' - [[patologia]] organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji | ||
* '''[[biurokratyzacja]]''' - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji | * '''[[biurokratyzacja]]''' - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji | ||
* '''biurokracja''' jako warstwa [[urzędnik|urzędników]]-administratorów; rozpatrywane są zasady, [[normy]], [[organizacja]] i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji | * '''biurokracja''' jako warstwa [[urzędnik|urzędników]]-administratorów; rozpatrywane są zasady, [[normy]], [[organizacja]] i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji | ||
== Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196 - 244</ref>:== | ==Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196-244</ref>:== | ||
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
===Trzy modele biurokracji=== | ===Trzy modele biurokracji=== | ||
Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka [[władza|władzy]]. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy [[modele]] biurokracji: | Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka [[władza|władzy]]. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy [[modele]] biurokracji: | ||
Linia 37: | Linia 38: | ||
* tradycyjny | * tradycyjny | ||
===Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji <ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35 - 36</ref>=== | ===Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji <ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35-36</ref>=== | ||
* Hierarchiczność - [[organizacja biurokratyczna]] jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego | * Hierarchiczność - [[organizacja biurokratyczna]] jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego | ||
* Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje [[uprawnienia]] i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział | * Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje [[uprawnienia]] i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział | ||
Linia 47: | Linia 48: | ||
* [[Komunikacja]] odbywa się w drodze pisemnej | * [[Komunikacja]] odbywa się w drodze pisemnej | ||
== Źródła biurokracji == | ==Źródła biurokracji== | ||
* Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp. | * Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp. | ||
* Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak [[organizowanie]], [[planowanie]], [[finansowanie]], itp. | * Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak [[organizowanie]], [[planowanie]], [[finansowanie]], itp. | ||
Linia 57: | Linia 58: | ||
* Inne | * Inne | ||
== Dysfunkcje biurokracji== | ==Dysfunkcje biurokracji== | ||
Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91 - 92</ref><ref>Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''[[Zarządzanie]] - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293 - 294</ref><ref>Hatch M.J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176 - 178</ref>: | Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91-92</ref><ref>Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''[[Zarządzanie]] - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293-294</ref><ref>Hatch M.J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176-178</ref>: | ||
* Rutyna i brak elastyczności w działaniu [[pracownik]]ów | * Rutyna i brak elastyczności w działaniu [[pracownik]]ów | ||
* Nadmierny [[konformizm]] | * Nadmierny [[konformizm]] | ||
Linia 88: | Linia 89: | ||
* Drenda L. (2013). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5f64cb7b-5830-43e2-a987-1198108196dd Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym]'', "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18 | * Drenda L. (2013). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5f64cb7b-5830-43e2-a987-1198108196dd Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym]'', "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18 | ||
* Hatch M. J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * Hatch M. J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Jakonis A. (2010). ''[https://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-4.pdf#page=45 Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach]'', "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45 - 57 | * Jakonis A. (2010). ''[https://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-4.pdf#page=45 Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach]'', "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45-57 | ||
* Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''Zarządzanie - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''Zarządzanie - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | * Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | ||
Linia 100: | Linia 101: | ||
{{a|Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec}} | {{a|Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec}} | ||
[[en:Characteristics of bureaucracy]] | [[en:Characteristics of bureaucracy]] | ||
[[Kategoria:Administracja publiczna]] | [[Kategoria:Administracja publiczna]] | ||
{{#metamaster:description|Biurokracja to system zarządzania przez urzędników, kojarzony z niesprawną administracją. Mimo krytyki, może przynosić korzyści dużym organizacjom.}} | {{#metamaster:description|Biurokracja to system zarządzania przez urzędników, kojarzony z niesprawną administracją. Mimo krytyki, może przynosić korzyści dużym organizacjom.}} |
Wersja z 11:17, 2 lis 2023
Biurokracja |
---|
Polecane artykuły |
Biurokracja (od francuskiego bureau - urząd i greckiego kratos - władza oznaczające władzę urzędników) jest systemem zarządzania, w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny.[1] Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.[2] Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami.
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna formalizacja. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w procesie decyzyjnym, co określa się mianem negatywnej siły biurokracji.[3] Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych podmiotach. Ponadto wydajność nadmiernie zbiurokratyzowanych systemów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.[4]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane.
Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach[5][6]:
- biurokratyzm - patologia organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji
- biurokratyzacja - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji
- biurokracja jako warstwa urzędników-administratorów; rozpatrywane są zasady, normy, organizacja i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji
Model biurokracji Webera[7]:
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog Max Weber (1947). Organizacja jest tym bardziej efektywna im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego nepotyzmu i nadużywania władzy, systemem zmieniania pracowników o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji.
Trzy modele biurokracji
Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka władzy. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy modele biurokracji:
- legalnoracjonalny (klasyczny)
- charyzmatyczny
- tradycyjny
Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji [8]
- Hierarchiczność - organizacja biurokratyczna jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego
- Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje uprawnienia i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział
- Depersonalizacja - urzędnik posiada pewną władzę, której obywatel powinien się podporządkować, nie wynika z jego osobistych cech a z nadanych mu uprawnień, gdyż jest to jego podstawowe i stałe zajęcie
- Kwalifikacje formalne (podstawa zatrudnienia i awansu) - na bazie tej zasady odbywają się rekrutacje na stanowiska kierownicze, awanse i wynagrodzenia są regulowane normami prawnym
- Specjalizacja i podział pracy - działanie urzędników jest regulowane za pomocą odpowiednich norm prawnych, istnieje precyzyjny podział zadań i uprawnień
- Skuteczność - zagwarantowane przez wysoki poziom specjalizacji, zawodowe kwalifikacje urzędników i depersonalizacje ich działań
- Merytokratyzm - zależność kariery w biurokracji od osiągnięć
- Komunikacja odbywa się w drodze pisemnej
Źródła biurokracji
- Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp.
- Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak organizowanie, planowanie, finansowanie, itp.
- Związane z rozmiarami instytucji
- Związane z osobowością działających
- Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie
- System szkolnictwa,
- Ustrój polityczny
- Inne
Dysfunkcje biurokracji
Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)[9][10][11]:
- Rutyna i brak elastyczności w działaniu pracowników
- Nadmierny konformizm
- Trudności z reagowaniem na sytuacje nietypowe, które nie zostały uwzględnione w obowiązujących przepisach
- Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie
- Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między urzędnikami a interesariuszami
- Nadużywanie władzy przez urzędnika
- Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej)
- Sztywna struktura, problem z wdrażaniem innowacji i reagowaniem na zmiany
- Przemieszczanie celów
- - Przestrzeganie przepisów staje się ważniejsze od realizacji celów postawionych przez organizację
- - Organizacja skupia się na własnym funkcjonowaniu, zamiast świadczeniu usług
- - Organizacja zaczyna szukać nowych celów, gdyż te do których została powołana są zrealizowane
- Psychoza zawodowa - jednostki w wyniku działań rutynowych zaczynają kreować uprzedzenia i antypatie
- Powstawanie nieformalnych grup wywierających wpływ na funkcjonowania organizacji (głównie w zakresie zdobywania władzy i realizacji poszczególnych interesów)
- Prawo Parkinsona - wykonywanie zadań w możliwie najpóźniejszym terminie
- Zasada Petera - awans do poziomu braku kompetencji na stanowisku
- Wyuczona nieudolność - sprawdzone umiejętności w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach
- Biurokratyczne błędne koło - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia
Przypisy
- ↑ Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103-107
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105
- ↑ Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York, s. 196-244
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35-36
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91-92
- ↑ Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293-294
- ↑ Hatch M.J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176-178
Bibliografia
- Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Blau P. M. (1956). Bureaucracy in modern society, Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York
- Downs, A. (1967). Inside bureaucracy,"A Rand Corporation Research Study", Boston Little Brown, s. 264
- Drenda L. (2013). Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym, "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18
- Hatch M. J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Jakonis A. (2010). Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach, "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45-57
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- McKenna E., Beeck N. (1997). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa
- Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
- Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Thompson V. A. (1965). Bureaucracy and innovation, "Administrative science quarterly", vol. 10, nr 1, s. 1-20
- Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York
Autor: Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec