Reguła KISS: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Reguła KISS''' (Keep It Simple, Stupid) to zasada pomocna w procesie definiowania celów w projekcie. W dosłownym tłumaczeniu oznacza " ''nie komplikuj głuptasku'' ". Zasada ta znajduje zastosowanie w wielu działaniach których nadrzędnym celem jest wysoka [[skuteczność]] - począwszy od biznesu, poprzez projektowanie i design, a na życiu codziennym skończywszy.  
'''Reguła KISS''' (Keep It Simple, Stupid) to [[zasada]] pomocna w procesie definiowania celów w projekcie. W dosłownym tłumaczeniu oznacza " ''nie komplikuj głuptasku'' ". Zasada ta znajduje zastosowanie w wielu działaniach których nadrzędnym celem jest wysoka [[skuteczność]] - począwszy od biznesu, poprzez [[projektowanie]] i design, a na życiu codziennym skończywszy.  


To globalny manifest utrzymywania maksymalnie prostych rozwiązań. W wielu przypadkach złożoność [[proces|procesu]] może prowadzić do paraliżu decyzyjnego, a wysoki poziom komplikacji wszelkiego rodzaju mechanizmów powoduje szereg problemów- zarówno na etapie tworzenia, wdrażania jak i analizy powstającego [[projekt|projektu]].
To globalny [[manifest]] utrzymywania maksymalnie prostych rozwiązań. W wielu przypadkach [[złożoność]] [[proces|procesu]] może prowadzić do paraliżu decyzyjnego, a wysoki poziom komplikacji wszelkiego rodzaju mechanizmów powoduje szereg problemów- zarówno na etapie tworzenia, wdrażania jak i analizy powstającego [[projekt|projektu]].


Utrzymanie prostoty przy jednoczesnym zachowaniu użyteczności i realizacji założonego [[cel|celu]] to najprostsza definicja zasady KIs.
Utrzymanie prostoty przy jednoczesnym zachowaniu użyteczności i realizacji założonego [[cel|celu]] to najprostsza [[definicja]] zasady KIs.
Stosowanie [[zasada|zasady]] KISS w tym przypadku pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu i zasobów już w pierwszym etapie rozwiązywania problemu. Długo terminowo zatwierdzenie prostego i intuicyjnego rozwiązania gwarantuje prosty [[model]] realizacji celu i eliminuje ewentualne problemy z jego funkcjonowaniem w przyszłości.
Stosowanie [[zasada|zasady]] KISS w tym przypadku pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu i zasobów już w pierwszym etapie rozwiązywania problemu. Długo terminowo zatwierdzenie prostego i intuicyjnego rozwiązania gwarantuje prosty [[model]] realizacji celu i eliminuje ewentualne problemy z jego funkcjonowaniem w przyszłości.
<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 26: Linia 26:
==Historia skrótu==
==Historia skrótu==


Sformułowanie to stało się bardzo popularne w latach '''70-tych''' ubiegłego stulecia. Jest najbardziej powiązane z amerykańskim inżynierem, '''''Kelly'm Johnson'em'''''. Według opowieści, Johnson wręczał swoim podwładnym projektującym silniki odrzutowe garść narzędzi, dając im za zadanie zaprojektowanie i skonstruowanie silnika na tyle '''prostego do naprawy''', aby przeciętny mechanik był w stanie naprawić go właśnie tymi narzędziami '''w każdych warunkach'''. (B. Smith 2012, s. 1-6).
Sformułowanie to stało się bardzo popularne w latach '''70-tych''' ubiegłego stulecia. Jest najbardziej powiązane z amerykańskim inżynierem, '''''Kelly'm Johnson'em'''''. Według opowieści, Johnson wręczał swoim podwładnym projektującym silniki odrzutowe garść narzędzi, dając im za [[zadanie]] zaprojektowanie i skonstruowanie silnika na tyle '''prostego do naprawy''', aby przeciętny mechanik był w stanie naprawić go właśnie tymi narzędziami '''w każdych warunkach'''. (B. Smith 2012, s. 1-6).


W biografii Johnsona przeczytać możemy jaką ideologią kierował się ten amerykański inżynier. ''"Naszym celem jest otrzymanie efektów taniej, szybciej i lepszych poprzez zastosowanie powszechnych środków do rozwiązania poważnych problemów. Jeśli coś działa, nie naprawiaj tego."'' (B. Rich 1995, s. 231)
W biografii Johnsona przeczytać możemy jaką ideologią kierował się ten amerykański inżynier. ''"Naszym celem jest otrzymanie efektów taniej, szybciej i lepszych poprzez zastosowanie powszechnych środków do rozwiązania poważnych problemów. Jeśli coś działa, nie naprawiaj tego."'' (B. Rich 1995, s. 231)
Linia 36: Linia 36:
* prostsze rozwiązania są o wiele łatwiejsze do wdrożenia
* prostsze rozwiązania są o wiele łatwiejsze do wdrożenia
* proste rozwiązania gwarantują podtrzymanie wysokiej jakości świadczonych usług
* proste rozwiązania gwarantują podtrzymanie wysokiej jakości świadczonych usług
* łatwiejsza komunikacja
* łatwiejsza [[komunikacja]]
* łatwiejsza naprawa lub modyfikacja
* łatwiejsza [[naprawa]] lub modyfikacja


==Jak wdrożyć w życie regułę KISS?==
==Jak wdrożyć w życie regułę KISS?==
Linia 50: Linia 50:
==Przykłady użycia reguły KISS==
==Przykłady użycia reguły KISS==


Zasada KISS często uważana jest za '''klucz''' do wydajnej pracy. Ludzie zazwyczaj mają tendencję do używania wielu słów do wytłumaczenie ważnego tematu. Prowadzi do tego, że informacja, którą chcą przekazać nie jest wyraźna i jest źle rozumiana przez [[odbiorca|odbiorcę]]. Poniżej zaprezentowane są dwa przykłady korzystania z tej reguły.
Zasada KISS często uważana jest za '''klucz''' do wydajnej pracy. Ludzie zazwyczaj mają tendencję do używania wielu słów do wytłumaczenie ważnego tematu. Prowadzi do tego, że [[informacja]], którą chcą przekazać nie jest wyraźna i jest źle rozumiana przez [[odbiorca|odbiorcę]]. Poniżej zaprezentowane są dwa przykłady korzystania z tej reguły.


==Prezentacje PowerPoint a reguła KISS==
==Prezentacje PowerPoint a reguła KISS==
Linia 56: Linia 56:
'''Podstawowym błędem''' podczas tworzenia prezentacji jest to, że twórca stara się zawrzeć w niej absolutnie wszystkie możliwe [[informacja|informacje]]. Osoba tworząca prezentację w programie nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma ona być swojego rodzaju '''uzupełnieniem''' historii mówcy.  
'''Podstawowym błędem''' podczas tworzenia prezentacji jest to, że twórca stara się zawrzeć w niej absolutnie wszystkie możliwe [[informacja|informacje]]. Osoba tworząca prezentację w programie nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma ona być swojego rodzaju '''uzupełnieniem''' historii mówcy.  


O wiele ważniejsza jest '''wiedza''' jaką posiada osoba prezentująca '''i to w jaki sposób ją przekazuje'''. Mówca przyciąga uwagę słuchacza swoim '''doborem słów''' oraz '''mową ciała'''. Cała uwaga powinna być skierowana na niego.
O wiele ważniejsza jest '''[[wiedza]]''' jaką posiada osoba prezentująca '''i to w jaki sposób ją przekazuje'''. Mówca przyciąga uwagę słuchacza swoim '''doborem słów''' oraz '''mową ciała'''. Cała uwaga powinna być skierowana na niego.


Tworzona prezentacja multimedialna '''jest tylko dodatkiem'''. Jeśli zawiera dużo tekstu oraz mnóstwo słów kluczowych to mówca szybko traci uwagę słuchaczy, którzy zamiast go słuchać będą skupiać się na czytanym ze slajdów tekście.
Tworzona [[prezentacja multimedialna]] '''jest tylko dodatkiem'''. Jeśli zawiera dużo tekstu oraz mnóstwo słów kluczowych to mówca szybko traci uwagę słuchaczy, którzy zamiast go słuchać będą skupiać się na czytanym ze slajdów tekście.
# W prezentacjach używaj krótkich słów kluczowych
# W prezentacjach używaj krótkich słów kluczowych
# Pomocne może okazać się również wypunktowanie najważniejszych kwestii
# Pomocne może okazać się również wypunktowanie najważniejszych kwestii
Linia 67: Linia 67:
==Pozyskiwanie klienta a reguła KISS==
==Pozyskiwanie klienta a reguła KISS==


Sprzedawcy mają tendencję do szczegółowego, '''często zbyt szczegółowego''', omawania [[produkt|produktu]], który chcą sprzedać. Wymieniają jak największą ilość zalet, ale zapominają o najważniejszym - '''nie pozwalają klientowi mówić'''. Powoduje to, że sprzedawca nie daje sobie szansy dowiedzenia się, co tak naprawdę jest ważne dla klienta.  
Sprzedawcy mają tendencję do szczegółowego, '''często [[zbyt]] szczegółowego''', omawania [[produkt|produktu]], który chcą sprzedać. Wymieniają jak największą ilość zalet, ale zapominają o najważniejszym - '''nie pozwalają klientowi mówić'''. Powoduje to, że [[sprzedawca]] nie daje sobie szansy dowiedzenia się, co tak naprawdę jest ważne dla klienta.  


Dopiero po uważnym wysłuchaniu klienta, sprzedawca jest w stanie przedstawić najbardziej odpowiednią ofertę. W centrum uwagi powinien być [[klient]], a nie sprzedawany produkt czy usługa. Sprzedawca korzystając z zasady KISS z pewnością będzie w stanie wycisnąć więcej z konwersacji z klientem, co przełoży się na większe prawdopodobieństwo pozyskania go.
Dopiero po uważnym wysłuchaniu klienta, sprzedawca jest w stanie przedstawić najbardziej odpowiednią ofertę. W centrum uwagi powinien być [[klient]], a nie sprzedawany [[produkt]] czy [[usługa]]. Sprzedawca korzystając z zasady KISS z pewnością będzie w stanie wycisnąć więcej z konwersacji z klientem, co przełoży się na większe [[prawdopodobieństwo]] pozyskania go.


==Alternatywne rozwinięcia skrótu==
==Alternatywne rozwinięcia skrótu==
Linia 84: Linia 84:
* Mooney Jr, C. W. (2015). A Framework for a Formal Sovereign Debt Restructuring Mechanism: The KISS Principle (Keep it Simple, Stupid) and Other Guidling Principles. Mich. J. Int’l s. 37, 57
* Mooney Jr, C. W. (2015). A Framework for a Formal Sovereign Debt Restructuring Mechanism: The KISS Principle (Keep it Simple, Stupid) and Other Guidling Principles. Mich. J. Int’l s. 37, 57
* Rich B. (1995). Clarence Leonard Johnson: A Biographical Memoir, National Academies, Washington, s. 231
* Rich B. (1995). Clarence Leonard Johnson: A Biographical Memoir, National Academies, Washington, s. 231
* Smith B. (2012). [http://www.xdoubledot.com/documents/How%20to%20KIs.pdf?fbclid=IwAR2ZV6ncOzpfppPpEIbd_at7V-cn0xbzLbk6TybToHKSd0anqf0Nz-EABtQ How to KISS: The Art of Keeping it Simple, Stupid], X Double Dot, Technical Consulting Service s. 1-6
* Smith B. (2012). [http://www.xdoubledot.com/documents/How%20to%20KIs.pdf?fbclid=IwAR2ZV6ncOzpfppPpEIbd_at7V-cn0xbzLbk6TybToHKSd0anqf0Nz-EABtQ How to KISS: The Art of Keeping it Simple, Stupid], X Double Dot, Technical [[Consulting]] Service s. 1-6
* Terano T. (2008). Beyond the KISS principle for agent-based social simulation. Journal of Socio-informatics, s. 175-187
* Terano T. (2008). Beyond the KISS principle for [[agent]]-based social simulation. Journal of Socio-informatics, s. 175-187


{{a|Daniel Antolak}}
{{a|Daniel Antolak}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[en:KISS rule]]
[[en:KISS rule]]

Wersja z 21:16, 21 maj 2020

Reguła KISS
Polecane artykuły


Reguła KISS (Keep It Simple, Stupid) to zasada pomocna w procesie definiowania celów w projekcie. W dosłownym tłumaczeniu oznacza " nie komplikuj głuptasku ". Zasada ta znajduje zastosowanie w wielu działaniach których nadrzędnym celem jest wysoka skuteczność - począwszy od biznesu, poprzez projektowanie i design, a na życiu codziennym skończywszy.

To globalny manifest utrzymywania maksymalnie prostych rozwiązań. W wielu przypadkach złożoność procesu może prowadzić do paraliżu decyzyjnego, a wysoki poziom komplikacji wszelkiego rodzaju mechanizmów powoduje szereg problemów- zarówno na etapie tworzenia, wdrażania jak i analizy powstającego projektu.

Utrzymanie prostoty przy jednoczesnym zachowaniu użyteczności i realizacji założonego celu to najprostsza definicja zasady KIs. Stosowanie zasady KISS w tym przypadku pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu i zasobów już w pierwszym etapie rozwiązywania problemu. Długo terminowo zatwierdzenie prostego i intuicyjnego rozwiązania gwarantuje prosty model realizacji celu i eliminuje ewentualne problemy z jego funkcjonowaniem w przyszłości.

Historia skrótu

Sformułowanie to stało się bardzo popularne w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Jest najbardziej powiązane z amerykańskim inżynierem, Kelly'm Johnson'em. Według opowieści, Johnson wręczał swoim podwładnym projektującym silniki odrzutowe garść narzędzi, dając im za zadanie zaprojektowanie i skonstruowanie silnika na tyle prostego do naprawy, aby przeciętny mechanik był w stanie naprawić go właśnie tymi narzędziami w każdych warunkach. (B. Smith 2012, s. 1-6).

W biografii Johnsona przeczytać możemy jaką ideologią kierował się ten amerykański inżynier. "Naszym celem jest otrzymanie efektów taniej, szybciej i lepszych poprzez zastosowanie powszechnych środków do rozwiązania poważnych problemów. Jeśli coś działa, nie naprawiaj tego." (B. Rich 1995, s. 231)

Skrót ten był także bardzo często używany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, głównie marynarkę wojenną oraz siły powietrzne.

Jakie benefity niesie ze sobą korzystanie z reguły KISS?

  • będziesz w stanie rozwiązywać więcej problemów w krótszym czasie
  • prostsze rozwiązania są o wiele łatwiejsze do wdrożenia
  • proste rozwiązania gwarantują podtrzymanie wysokiej jakości świadczonych usług
  • łatwiejsza komunikacja
  • łatwiejsza naprawa lub modyfikacja

Jak wdrożyć w życie regułę KISS?

  • bądź skromny, nie myśl o sobie jak o geniuszu, który za wszelką cenę musi coś udowodnić
  • podziel swoje główne zadania, na kilka mniejszych, łatwiejszych do wykonania
  • korzystaj z możliwie najprostszych rozwiązań
  • bądź zwięzły
  • nie pracuj dłużej, a mądrze
  • nie ulepszaj czegoś co spełnia swoją funkcję
  • skupiaj się na tym co najważniejsze, dopiero w późniejszych etapach możesz poświęcić czas drobiazgom

Przykłady użycia reguły KISS

Zasada KISS często uważana jest za klucz do wydajnej pracy. Ludzie zazwyczaj mają tendencję do używania wielu słów do wytłumaczenie ważnego tematu. Prowadzi do tego, że informacja, którą chcą przekazać nie jest wyraźna i jest źle rozumiana przez odbiorcę. Poniżej zaprezentowane są dwa przykłady korzystania z tej reguły.

Prezentacje PowerPoint a reguła KISS

Podstawowym błędem podczas tworzenia prezentacji jest to, że twórca stara się zawrzeć w niej absolutnie wszystkie możliwe informacje. Osoba tworząca prezentację w programie nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma ona być swojego rodzaju uzupełnieniem historii mówcy.

O wiele ważniejsza jest wiedza jaką posiada osoba prezentująca i to w jaki sposób ją przekazuje. Mówca przyciąga uwagę słuchacza swoim doborem słów oraz mową ciała. Cała uwaga powinna być skierowana na niego.

Tworzona prezentacja multimedialna jest tylko dodatkiem. Jeśli zawiera dużo tekstu oraz mnóstwo słów kluczowych to mówca szybko traci uwagę słuchaczy, którzy zamiast go słuchać będą skupiać się na czytanym ze slajdów tekście.

  1. W prezentacjach używaj krótkich słów kluczowych
  2. Pomocne może okazać się również wypunktowanie najważniejszych kwestii
  3. Korzystaj z czcionki, którą będzie można odczytać z każdej odległości
  4. Dodatkowe zdjęcia i grafiki mogą wzbogacić opowiadaną historię
  5. Prezentacja NIGDY nie może przykuwać całej uwagi - to prezentujący jest najważniejszy!

Pozyskiwanie klienta a reguła KISS

Sprzedawcy mają tendencję do szczegółowego, często zbyt szczegółowego, omawania produktu, który chcą sprzedać. Wymieniają jak największą ilość zalet, ale zapominają o najważniejszym - nie pozwalają klientowi mówić. Powoduje to, że sprzedawca nie daje sobie szansy dowiedzenia się, co tak naprawdę jest ważne dla klienta.

Dopiero po uważnym wysłuchaniu klienta, sprzedawca jest w stanie przedstawić najbardziej odpowiednią ofertę. W centrum uwagi powinien być klient, a nie sprzedawany produkt czy usługa. Sprzedawca korzystając z zasady KISS z pewnością będzie w stanie wycisnąć więcej z konwersacji z klientem, co przełoży się na większe prawdopodobieństwo pozyskania go.

Alternatywne rozwinięcia skrótu

  • Keep It Super Simple - zostaw to super proste
  • Keep It Simple, Sweetie- zostaw to proste i słodkie
  • Keep It Small and Simple - zostaw to małe i proste
  • Keep It Simple, Smart - zostaw to proste i sprytne
  • Keep It Short and Simple- zostaw to krótkie i proste
  • Keep It Short and Sweet- zostaw to krótkie i słodkie

Bibliografia

Autor: Daniel Antolak