Dystrybucja detaliczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 66: | Linia 66: | ||
* Kadłubek M. (2012), ''Zarządzanie procesami dystrybucji w przedsiębiorstwie'', Logistyka, nr 5 | * Kadłubek M. (2012), ''Zarządzanie procesami dystrybucji w przedsiębiorstwie'', Logistyka, nr 5 | ||
* Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań | * Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań | ||
* Sławińska M. (2016), ''Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania'', Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, | * Sławińska M. (red.) (2016), ''Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania'', Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań | ||
* Trojanowski T. (2011), ''Dystrybucja na rynku międzynarodowym'', Logistyka, nr 6 | * Trojanowski T. (2011), ''Dystrybucja na rynku międzynarodowym'', Logistyka, nr 6 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 23:24, 23 lis 2023
Dystrybucja detaliczna - jest to instrument marketingu związany z działalnością sprzedaży, za pośrednictwem której towary i usługi trafiają do finalnych odbiorców. Detaliści, czyli pośrednicy w kanale dystrybucji dostarczają produkty konsumentom na ich użytek osobisty, przekazują także bardzo dużą ilość istotnych informacji dla hurtowników i producentów, odgrywają również bardzo ważna rolę w promocji produktów.
TL;DR
Dystrybucja detaliczna jest narzędziem marketingowym, które umożliwia dostarczanie towarów i usług do ostatecznych klientów. Istnieją różne kanały dystrybucji, takie jak sklepy specjalistyczne, supermarkety, domy towarowe, sprzedaż bezpośrednia, sprzedaż za pośrednictwem telewizji i handel elektroniczny. Istnieją również różne strategie dystrybucji, takie jak intensywna, selektywna i ekskluzywna.
Kanały dystrybucji sklepowej
Finalnym miejscem w kanale dystrybucji detalicznej jest jednostka handlowa w której towar zostaje sprzedany ostatecznemu odbiorcy. Sprzedaż detaliczną może prowadzić producent, hurtownik lub detalista.
Sprzedaż można podzielić na sklepową oraz poza sklepową. W sprzedaży sklepowej ze względu na oferowany towar i powierzchnie sprzedażową możemy wyróżnić: (Sławińska M. 2016, s. 43-44)
- Sklepy specjalistyczne: produkty jednej branży w szerokim asortymencie, ceny wysokie,: wysoka jakość produktów, oferta nakierowana na szczególne potrzeby i oczekiwania klientów. Oferowane są w nich między innymi produkty: ekologiczne, regionalne, delikatesowe.
- Sklepy powszechne masowej obsługi: podstawowe artykuły spożywcze i nieżywnościowe codziennego użytku po nieco wyższych cenach, zazwyczaj zlokalizowane w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Klasyfikacja ze wzg. na powierzchnie:
- minisamy (do 120m2),
- samy (120-150m2.),
- supermarkety (150-400m2.),
- supersamy (400-1500m2.).
- Wielkopowierzchniowe sklepy samoobsługowe: artykuły codziennego, okresowego i sporadycznego zakupu, ceny niskie.
- supermarkety (od 400 do 2500m2 powierzchni sprzedażowej),
- hipermarkety (ponad 2500m2)-wyróżniają się szerokim asortymentem produktów, niskim poziomem cen, oraz długimi godzinami otwarcia. Zazwyczaj zlokalizowane są w centrach handlowych lub na terenach podmiejskich.
- Domy dyskontowe: zlokalizowane w tanich dzielnicach lub centrach handlowych, towary nie są wyłożone na półki tylko oferowane prosto ze skrzyń lub wyłożone na paletach, nieliczny personel, głównie artykuły żywnościowe, ceny niższe o 10-20%.np. Lidl
- Domy towarowe (handlowe): zazwyczaj AGD, wyposażenie domu, odzież; duże powierzchnie (ponad 2000m2), szeroki asortyment produktów, sprzedaż w wyspecjalizowanych działach z wysoko kompetentną obsługą.
Zgodnie z kryterium własności, sklepy można podzielić na: (Trojanowski T.2011, s. 3811-3812)
- sklepy niezależnych detalistów - należą one do jednego właściciela,
- sklepy działające według zasady franchisingu - poprzez wykupienie licencji zyskuje się prawo do prowadzenia własnego biznesu pod szyldem znanej marki.
Ze względu na klasyfikację produktów wyróżnia się sklepy oferujące produkty:
- powszechnego użytku
- wybieralne
- luksusowe
Z kolei na kryterium świadczonych usług składają się sklepy:
- samoobsługowe
- z niepełną obsługą
- z pełną obsługą
Kanały dystrybucji pozasklepowej
Pomimo tego, że około 97%sprzedaży jest prowadzona za pośrednictwem sklepowym sprzedaż poza sklepowa rozwija się szybciej. Taka tendencja wynika z coraz większej chęci detalistów do utrzymywania bliższych kontaktów ze swoimi klientami. Taki rodzaj sprzedaży umożliwia stworzenie oferty znacznie bardziej ukierunkowanej na indywidualne potrzeby klienta.
W sprzedaży poza sklepowej wyróżniamy:
- Sprzedaż bezpośrednią: oferowanie produktów poza stałym punktem sprzedaży np. u klienta, w pracy, na ulicy itp.; Zazwyczaj tacy sprzedawcy nie są pracownikami firmy, której produkty sprzedają, działają na swój rachunek a ich zyskiem jest marża lub prowizja od sfinalizowanej transakcji.
- Marketing pocztowy: charakteryzuje się wysyłaniem ofert, reklam itp. do określonej grupy potencjalnych klientów (np. atlasy samochodowe do firm transportowych).
- Sprzedaż za pośrednictwem katalogów: taka forma sprzedaży jest często preferowana przez osoby mające mało wolnego czasu na zakupy. Ogromny asortyment oferowanych produktów. Głównie usługi gastronomiczne, turystyczne, przewozowe i ubezpieczenia.
- Sprzedaż za pośrednictwem telewizji: wykorzystanie reklam, programów i kanałów telewizyjnych prezentujących produkty możliwe do nabycia za pośrednictwem telefonu (TV Shop Polska, Mango TV itp.). Tego typu programy dokładnie opisują cechy i zalety oferowanych produktów, zaprasza się znane osobistości, które polecają dany produkt.
- Handel elektroniczny: Zakup i sprzedaż towarów i usług przy wykorzystaniu sieci komputerowej. Internet stwarza ogromne możliwości dla firm, które sprzedają w taki sposób swoje produkty, mają możliwość dopasowania ofert do indywidualnych ofert i wymagań klienta. Również klienci mają ułatwiony i szybszy dostęp do informacji co umożliwia im szybkie porównanie ofert i cen. Ilość oferowanych produktów jest bardziej zróżnicowana w porównaniu z tradycyjna sprzedażą, zakupy są wygodniejsze i trwają krócej. Rodzaje sklepów internetowych:
- Sklepy fabryczne: Oferują dopasowanie produktu do indywidualnych potrzeb klienta np. Mercedes-Benz,
- Sklepy oferujące produkty różnych producentów (np. księgarnie internetowe),
- Wirtualne centra handlowe - pomagają odnaleźć w sieci sklepy internetowe, które oferują określone produkty,
- Aukcje internetowe (np. allegro, ebay itp.).
Strategie dystrybucji
Strategie dystrybucji pozwalają na określenie sposobów postępowania i realizacji zadań w zakresie konkurencyjności, przemieszczania materiałów, oraz kształtowania relacji między dostawcą, a odbiorcą. Można wyróżnić strategie takie jak: (Kadłubek M.2012, s. 490-491)
- intensywna - charakteryzuje się tym, że dany produkt powinien zostać umieszczony we wszystkich możliwych punktach sprzedaży detalicznej.
- selektywna - dotyczy produktów, które są porównywalne w ramach określonych kryteriów np. ceny, jakości, funkcjonalności. Do tej grupy produktów zalicza się między innymi sprzęt AGD i ubrania.
- ekskluzywna (wyłączna) - polega na tym,że miejsce dystrybucji jest zazwyczaj przyznane danemu pośrednikowi na wyłączność, oraz jest niezbędnym elementem wizerunku firmy i produktu.
Dystrybucja detaliczna — artykuły polecane |
Dystrybucja usług turystycznych — Kryteria wyboru formy sprzedaży internetowej — Dystrybutor — Targi — Handel detaliczny — Dystrybucja pozasklepowa — Sprzedaż osobista — Marketing mix w zakresie usług non-profit — Hipermarket |
Bibliografia
- Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Bąk - Filipek E. (2014), Formy i organizacja sprzedaży produktów żywnościowych w handlu detalicznym, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, tom 16.6, s. 32-36
- Grudecka A. (2015), Strategie marketingowe sieci detalicznych w kontekście wzrostu znaczenia segmentu młodych konsumentów, Marketing i Rynek, nr 11, s. 23-28
- Grzegorczyk W. (2005), Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Kadłubek M. (2012), Zarządzanie procesami dystrybucji w przedsiębiorstwie, Logistyka, nr 5
- Kotler P. (2012), Marketing, Rebis, Poznań
- Sławińska M. (red.) (2016), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
- Trojanowski T. (2011), Dystrybucja na rynku międzynarodowym, Logistyka, nr 6
Autor: Szymon Karcz, Karolina Lisowska