Reguła KISS: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up) |
m (→Bibliografia: Clean up) |
||
Linia 89: | Linia 89: | ||
[[en:KISS rule]] | [[en:KISS rule]] | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Planowanie w projekcie]] | ||
{{#metamaster:description|Reguła KISS to zasada prostoty w projektach. Utrzymaj cel prosty, oszczędzając czas i zasoby.}} | {{#metamaster:description|Reguła KISS to zasada prostoty w projektach. Utrzymaj cel prosty, oszczędzając czas i zasoby.}} |
Wersja z 11:21, 10 lis 2023
Reguła KISS |
---|
Polecane artykuły |
Reguła KISS (Keep It Simple, Stupid) to zasada pomocna w procesie definiowania celów w projekcie. W dosłownym tłumaczeniu oznacza " nie komplikuj głuptasku ". Zasada ta znajduje zastosowanie w wielu działaniach których nadrzędnym celem jest wysoka skuteczność - począwszy od biznesu, poprzez projektowanie i design, a na życiu codziennym skończywszy.
To globalny manifest utrzymywania maksymalnie prostych rozwiązań. W wielu przypadkach złożoność procesu może prowadzić do paraliżu decyzyjnego, a wysoki poziom komplikacji wszelkiego rodzaju mechanizmów powoduje szereg problemów - zarówno na etapie tworzenia, wdrażania jak i analizy powstającego projektu.
Utrzymanie prostoty przy jednoczesnym zachowaniu użyteczności i realizacji założonego celu to najprostsza definicja zasady KIs. Stosowanie zasady KISS w tym przypadku pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu i zasobów już w pierwszym etapie rozwiązywania problemu. Długo terminowo zatwierdzenie prostego i intuicyjnego rozwiązania gwarantuje prosty model realizacji celu i eliminuje ewentualne problemy z jego funkcjonowaniem w przyszłości.
TL;DR
Reguła KISS to zasada utrzymania prostych rozwiązań w celu osiągnięcia wysokiej skuteczności. Stosowanie tej zasady pozwala zaoszczędzić czas i zasoby, a proste rozwiązania są łatwiejsze do wdrożenia i utrzymania. Reguła KISS jest przydatna w wielu dziedzinach, takich jak biznes, projektowanie czy codzienne życie.
Historia skrótu
Sformułowanie to stało się bardzo popularne w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Jest najbardziej powiązane z amerykańskim inżynierem, Kelly'm Johnson'em. Według opowieści, Johnson wręczał swoim podwładnym projektującym silniki odrzutowe garść narzędzi, dając im za zadanie zaprojektowanie i skonstruowanie silnika na tyle prostego do naprawy, aby przeciętny mechanik był w stanie naprawić go właśnie tymi narzędziami w każdych warunkach. (B. Smith 2012, s. 1-6).
W biografii Johnsona przeczytać możemy jaką ideologią kierował się ten amerykański inżynier. "Naszym celem jest otrzymanie efektów taniej, szybciej i lepszych poprzez zastosowanie powszechnych środków do rozwiązania poważnych problemów. Jeśli coś działa, nie naprawiaj tego". (B. Rich 1995, s. 231)
Skrót ten był także bardzo często używany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, głównie marynarkę wojenną oraz siły powietrzne.
Jakie benefity niesie ze sobą korzystanie z reguły KISS?
- będziesz w stanie rozwiązywać więcej problemów w krótszym czasie
- prostsze rozwiązania są o wiele łatwiejsze do wdrożenia
- proste rozwiązania gwarantują podtrzymanie wysokiej jakości świadczonych usług
- łatwiejsza komunikacja
- łatwiejsza naprawa lub modyfikacja
Jak wdrożyć w życie regułę KISS?
- bądź skromny, nie myśl o sobie jak o geniuszu, który za wszelką cenę musi coś udowodnić
- podziel swoje główne zadania, na kilka mniejszych, łatwiejszych do wykonania
- korzystaj z możliwie najprostszych rozwiązań
- bądź zwięzły
- nie pracuj dłużej, a mądrze
- nie ulepszaj czegoś co spełnia swoją funkcję
- skupiaj się na tym co najważniejsze, dopiero w późniejszych etapach możesz poświęcić czas drobiazgom
Przykłady użycia reguły KISS
Zasada KISS często uważana jest za klucz do wydajnej pracy. Ludzie zazwyczaj mają tendencję do używania wielu słów do wytłumaczenie ważnego tematu. Prowadzi do tego, że informacja, którą chcą przekazać nie jest wyraźna i jest źle rozumiana przez odbiorcę. Poniżej zaprezentowane są dwa przykłady korzystania z tej reguły.
Prezentacje PowerPoint a reguła KISS
Podstawowym błędem podczas tworzenia prezentacji jest to, że twórca stara się zawrzeć w niej absolutnie wszystkie możliwe informacje. Osoba tworząca prezentację w programie nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma ona być swojego rodzaju uzupełnieniem historii mówcy.
O wiele ważniejsza jest wiedza jaką posiada osoba prezentująca i to w jaki sposób ją przekazuje. Mówca przyciąga uwagę słuchacza swoim doborem słów oraz mową ciała. Cała uwaga powinna być skierowana na niego.
Tworzona prezentacja multimedialna jest tylko dodatkiem. Jeśli zawiera dużo tekstu oraz mnóstwo słów kluczowych to mówca szybko traci uwagę słuchaczy, którzy zamiast go słuchać będą skupiać się na czytanym ze slajdów tekście.
- W prezentacjach używaj krótkich słów kluczowych
- Pomocne może okazać się również wypunktowanie najważniejszych kwestii
- Korzystaj z czcionki, którą będzie można odczytać z każdej odległości
- Dodatkowe zdjęcia i grafiki mogą wzbogacić opowiadaną historię
- Prezentacja NIGDY nie może przykuwać całej uwagi - to prezentujący jest najważniejszy!
Pozyskiwanie klienta a reguła KISS
Sprzedawcy mają tendencję do szczegółowego, często zbyt szczegółowego, omawania produktu, który chcą sprzedać. Wymieniają jak największą ilość zalet, ale zapominają o najważniejszym - nie pozwalają klientowi mówić. Powoduje to, że sprzedawca nie daje sobie szansy dowiedzenia się, co tak naprawdę jest ważne dla klienta.
Dopiero po uważnym wysłuchaniu klienta, sprzedawca jest w stanie przedstawić najbardziej odpowiednią ofertę. W centrum uwagi powinien być klient, a nie sprzedawany produkt czy usługa. Sprzedawca korzystając z zasady KISS z pewnością będzie w stanie wycisnąć więcej z konwersacji z klientem, co przełoży się na większe prawdopodobieństwo pozyskania go.
Alternatywne rozwinięcia skrótu
- Keep It Super Simple - zostaw to super proste
- Keep It Simple, Sweetie - zostaw to proste i słodkie
- Keep It Small and Simple - zostaw to małe i proste
- Keep It Simple, Smart - zostaw to proste i sprytne
- Keep It Short and Simple - zostaw to krótkie i proste
- Keep It Short and Sweet - zostaw to krótkie i słodkie
Bibliografia
- Alvin D. F. (2016). The Kiss Principle In Survey Design: Question Length And Data Quality, Sociological Methodology, Vol. 46, nr 1, s. 121-152
- Herzlinger R. (2013). Applying KISS to Healthcare Information Technology, Computer, Vol. 46, nr 11, s. 72-74
- Mooney Jr, C. W. (2015). A Framework for a Formal Sovereign Debt Restructuring Mechanism: The KISS Principle (Keep it Simple, Stupid) and Other Guidling Principles. Mich. J. Int’l s. 37, 57
- Rich B. (1995). Clarence Leonard Johnson: A Biographical Memoir, National Academies, Washington, s. 231
- Smith B. (2012). How to KISS: The Art of Keeping it Simple, Stupid, X Double Dot, Technical Consulting Service s. 1-6
- Terano T. (2008). Beyond the KISS principle for agent-based social simulation. Journal of Socio-informatics, s. 175-187
Autor: Daniel Antolak