Biurokracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Biurokracja''' (od francuskiego ''bureau'' - urząd i greckiego ''kratos'' - [[władza]] oznaczające władzę [[urzędnik]]ów) jest [[system zarządzania|systemem zarządzania]], w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny.<ref> ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132</ref> Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.<ref> Stelmach W. (2010). ''[[Władza]] i [[kierowanie]]. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76</ref> | '''Biurokracja''' (od francuskiego ''bureau'' - urząd i greckiego ''kratos'' - [[władza]] oznaczające władzę [[urzędnik]]ów) jest [[system zarządzania|systemem zarządzania]], w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny.<ref> ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132</ref> Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.<ref> Stelmach W. (2010). ''[[Władza]] i [[kierowanie]]. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76</ref> | ||
Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami. | Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami. | ||
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | ||
Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107</ref> | Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107</ref> | ||
Linia 26: | Linia 24: | ||
=== Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== | === Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== | ||
* '''[[biurokratyzm]]''' - [[patologia]] organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji | * '''[[biurokratyzm]]''' - [[patologia]] organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji | ||
* '''[[biurokratyzacja]]''' - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji | * '''[[biurokratyzacja]]''' - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji | ||
* '''biurokracja''' jako warstwa [[urzędnik|urzędników]]-administratorów; rozpatrywane są zasady, [[normy]], [[organizacja]] i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji | * '''biurokracja''' jako warstwa [[urzędnik|urzędników]]-administratorów; rozpatrywane są zasady, [[normy]], [[organizacja]] i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji | ||
== Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196 - 244</ref>:== | == Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196 - 244</ref>:== | ||
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
===Trzy modele biurokracji=== | ===Trzy modele biurokracji=== | ||
Linia 55: | Linia 53: | ||
* Związane z osobowością działających | * Związane z osobowością działających | ||
* Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie | * Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie | ||
* System szkolnictwa, | * System szkolnictwa, | ||
* Ustrój polityczny | * Ustrój polityczny | ||
* Inne | * Inne | ||
Linia 66: | Linia 64: | ||
* Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie | * Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie | ||
* Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między [[urzędnik]]ami a [[interesariusz]]ami | * Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między [[urzędnik]]ami a [[interesariusz]]ami | ||
* Nadużywanie władzy przez urzędnika | * Nadużywanie władzy przez urzędnika | ||
* Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej) | * Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej) | ||
* Sztywna struktura, problem z wdrażaniem [[innowacja|innowacji]] i reagowaniem na zmiany | * Sztywna struktura, problem z wdrażaniem [[innowacja|innowacji]] i reagowaniem na zmiany | ||
Linia 81: | Linia 79: | ||
===Przypisy=== | ===Przypisy=== | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Blau P. M. (1956). ''Bureaucracy in modern society'', Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York | * Blau P. M. (1956). ''Bureaucracy in modern society'', Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York | ||
* Drenda L. (2013). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5f64cb7b-5830-43e2-a987-1198108196dd Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym]'', "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18 | * Downs, A. (1967). ''Inside bureaucracy'',"A Rand Corporation Research Study", Boston Little Brown, s. 264 | ||
* Drenda L. (2013). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5f64cb7b-5830-43e2-a987-1198108196dd Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym]'', "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18 | |||
* Hatch M. J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * Hatch M. J. (2002). ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Jakonis A. (2010). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-4.pdf#page=45 Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach]'', "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45 - 57 | * Jakonis A. (2010). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-4.pdf#page=45 Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach]'', "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45 - 57 | ||
* Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''Zarządzanie - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | * Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''Zarządzanie - teoria i praktyka'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa | ||
* Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | * Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | ||
* McKenna E., Beeck N. (1997). '' | * McKenna E., Beeck N. (1997). ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa | ||
* Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa | * Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa | ||
* Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa | * Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa | ||
* Thompson V. A. (1965). '' | * Thompson V. A. (1965). ''Bureaucracy and innovation'', "Administrative science quarterly", vol. 10, nr 1, s. 1-20 | ||
* Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From | * Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York | ||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | [[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] |
Wersja z 18:51, 27 paź 2023
Biurokracja |
---|
Polecane artykuły |
Biurokracja (od francuskiego bureau - urząd i greckiego kratos - władza oznaczające władzę urzędników) jest systemem zarządzania, w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny.[1] Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.[2] Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami.
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna formalizacja. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w procesie decyzyjnym, co określa się mianem negatywnej siły biurokracji.[3] Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych podmiotach. Ponadto wydajność nadmiernie zbiurokratyzowanych systemów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.[4]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane.
Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach[5][6]:
- biurokratyzm - patologia organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji
- biurokratyzacja - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji
- biurokracja jako warstwa urzędników-administratorów; rozpatrywane są zasady, normy, organizacja i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji
Model biurokracji Webera[7]:
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog Max Weber (1947). Organizacja jest tym bardziej efektywna im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego nepotyzmu i nadużywania władzy, systemem zmieniania pracowników o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji.
Trzy modele biurokracji
Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka władzy. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy modele biurokracji:
- legalnoracjonalny (klasyczny)
- charyzmatyczny
- tradycyjny
Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji [8]
- Hierarchiczność - organizacja biurokratyczna jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego
- Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje uprawnienia i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział
- Depersonalizacja - urzędnik posiada pewną władzę, której obywatel powinien się podporządkować, nie wynika z jego osobistych cech a z nadanych mu uprawnień, gdyż jest to jego podstawowe i stałe zajęcie
- Kwalifikacje formalne (podstawa zatrudnienia i awansu) - na bazie tej zasady odbywają się rekrutacje na stanowiska kierownicze, awanse i wynagrodzenia są regulowane normami prawnym
- Specjalizacja i podział pracy - działanie urzędników jest regulowane za pomocą odpowiednich norm prawnych, istnieje precyzyjny podział zadań i uprawnień
- Skuteczność - zagwarantowane przez wysoki poziom specjalizacji, zawodowe kwalifikacje urzędników i depersonalizacje ich działań
- Merytokratyzm - zależność kariery w biurokracji od osiągnięć
- Komunikacja odbywa się w drodze pisemnej
Źródła biurokracji
- Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp.
- Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak organizowanie, planowanie, finansowanie, itp.
- Związane z rozmiarami instytucji
- Związane z osobowością działających
- Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie
- System szkolnictwa,
- Ustrój polityczny
- Inne
Dysfunkcje biurokracji
Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)[9][10][11]:
- Rutyna i brak elastyczności w działaniu pracowników
- Nadmierny konformizm
- Trudności z reagowaniem na sytuacje nietypowe, które nie zostały uwzględnione w obowiązujących przepisach
- Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie
- Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między urzędnikami a interesariuszami
- Nadużywanie władzy przez urzędnika
- Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej)
- Sztywna struktura, problem z wdrażaniem innowacji i reagowaniem na zmiany
- Przemieszczanie celów
- - Przestrzeganie przepisów staje się ważniejsze od realizacji celów postawionych przez organizację
- - Organizacja skupia się na własnym funkcjonowaniu, zamiast świadczeniu usług
- - Organizacja zaczyna szukać nowych celów, gdyż te do których została powołana są zrealizowane
- Psychoza zawodowa - jednostki w wyniku działań rutynowych zaczynają kreować uprzedzenia i antypatie
- Powstawanie nieformalnych grup wywierających wpływ na funkcjonowania organizacji (głównie w zakresie zdobywania władzy i realizacji poszczególnych interesów)
- Prawo Parkinsona - wykonywanie zadań w możliwie najpóźniejszym terminie
- Zasada Petera - awans do poziomu braku kompetencji na stanowisku
- Wyuczona nieudolność - sprawdzone umiejętności w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach
- Biurokratyczne błędne koło - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia
Przypisy
Przypisy
- ↑ Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105
- ↑ Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York, s. 196 - 244
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35 - 36
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91 - 92
- ↑ Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293 - 294
- ↑ Hatch M.J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176 - 178
Bibliografia
- Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Blau P. M. (1956). Bureaucracy in modern society, Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York
- Downs, A. (1967). Inside bureaucracy,"A Rand Corporation Research Study", Boston Little Brown, s. 264
- Drenda L. (2013). Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym, "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18
- Hatch M. J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Jakonis A. (2010). Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach, "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45 - 57
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- McKenna E., Beeck N. (1997). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa
- Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
- Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Thompson V. A. (1965). Bureaucracy and innovation, "Administrative science quarterly", vol. 10, nr 1, s. 1-20
- Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York
Autor: Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec