Planowanie strategiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Planowanie strategiczne''' jest sformalizowanym [[Proces planowania strategicznego|procesem]] tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację [[Cele organizacji|celów organizacji]]. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):
'''[[Planowanie]] strategiczne''' jest sformalizowanym [[Proces planowania strategicznego|procesem]] tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację [[Cele organizacji|celów organizacji]]. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):
* Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
* Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
* Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz podstawy codziennych decyzji. Wobec konieczności [[Podejmowanie decyzji|podjęcia takiej decyzji]], [[kierownik]] może zapytać: "który z możliwych kierunków działania będzie najlepiej odpowiadać naszej [[Strategia|strategii]]?".
* Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz podstawy codziennych decyzji. Wobec konieczności [[Podejmowanie decyzji|podjęcia takiej decyzji]], [[kierownik]] może zapytać: "który z możliwych kierunków działania będzie najlepiej odpowiadać naszej [[Strategia|strategii]]?".
* Wiąże się z dłuższym okresem niż inne rodzaje planowania.
* Wiąże się z dłuższym okresem niż inne [[rodzaje planowania]].
* Ułatwia koncentrację energii i [[Zasób|zasobów]] organizacji na najważniejszych działaniach.
* Ułatwia koncentrację energii i [[Zasób|zasobów]] organizacji na najważniejszych działaniach.
* Jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu, że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne, gdyż tylko ono ma dostateczne [[zasoby wiedzy]] i doświadczenia, aby uwzględnić wszystkie aspekty funkcjonowania danej [[Organizacja|organizacji]]. Jego zaangażowanie jest ponadto konieczne dla wywołania i podtrzymania zaangażowania na niższych szczeblach.
* Jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu, że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne, gdyż tylko ono ma dostateczne [[zasoby wiedzy]] i doświadczenia, aby uwzględnić wszystkie aspekty funkcjonowania danej [[Organizacja|organizacji]]. Jego zaangażowanie jest ponadto konieczne dla wywołania i podtrzymania zaangażowania na niższych szczeblach.


==Proces planowania strategicznego==
==Proces planowania strategicznego==
Na proces planowania strategicznego składają się trzy główne etapy:
Na [[proces]] planowania strategicznego składają się trzy główne etapy:
* '''Analiza strategiczna''' - opiera się na działaniach diagnostycznych, które mają na celu wskazanie aktualnych i przyszłych mocnych oraz rozwojowych obszarów organizacji, jej potencjału i zagrożeń. Określa także otoczenie, w którym znajduje się organizacja. Należy rzetelnie wykonać ten etap, ponieważ dobra analiza, dająca dokładny obraz sytuacji jest podstawą stworzenia odpowiedniego planu.
* '''[[Analiza strategiczna]]''' - opiera się na działaniach diagnostycznych, które mają na celu wskazanie aktualnych i przyszłych mocnych oraz rozwojowych obszarów organizacji, jej potencjału i zagrożeń. Określa także otoczenie, w którym znajduje się [[organizacja]]. Należy rzetelnie wykonać ten etap, ponieważ dobra analiza, dająca dokładny obraz sytuacji jest podstawą stworzenia odpowiedniego planu.
* '''Planowanie strategiczne''' - Rozważanie rozmaitych opcji, jakie może przyjąć organizacja oraz metod ich wdrażania. Etap planowania powinien zakończyć się opracowaniem planu strategicznego, najczęściej zawierającego kilka scenariuszy przyszłości o różnym stopniu optymizmu i podjęciem decyzji o przyjęciu konkretnej strategii do realizacji.
* '''Planowanie strategiczne''' - Rozważanie rozmaitych opcji, jakie może przyjąć organizacja oraz metod ich wdrażania. Etap planowania powinien zakończyć się opracowaniem planu strategicznego, najczęściej zawierającego kilka scenariuszy przyszłości o różnym stopniu optymizmu i podjęciem decyzji o przyjęciu konkretnej strategii do realizacji.
* '''Realizacja strategiczna''' - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.  
* '''Realizacja strategiczna''' - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.  
Linia 33: Linia 33:


==Główne typy strategii==
==Główne typy strategii==
* '''Strategia agresywna''' - Polega na jak najlepszym wykorzystaniu swoich mocnych stron oraz szans wynikających z otoczenia, w jakim znajduje się organizacja. Charakteryzuje się odważnym postępowaniem, dominacjom i oferowaniem konkurencyjnych usług.
* '''[[Strategia]] agresywna''' - Polega na jak najlepszym wykorzystaniu swoich mocnych stron oraz szans wynikających z otoczenia, w jakim znajduje się organizacja. Charakteryzuje się odważnym postępowaniem, dominacjom i oferowaniem konkurencyjnych usług.
* '''Strategia konserwatywna''' - Mniej ryzykowna od strategii agresywnej, działania nie są aż tak śmiałe, ale firma nadal opiera powodzenie swojego planu na mocnych stronach, starając się jednocześnie niwelować obszary problematyczne. Wiąże się z tym rozwijanie produktów i usług, redukcja kosztów i poszukiwanie nowych rynków.
* '''Strategia konserwatywna''' - Mniej ryzykowna od strategii agresywnej, działania nie są aż tak śmiałe, ale [[firma]] nadal opiera powodzenie swojego planu na mocnych stronach, starając się jednocześnie niwelować obszary problematyczne. Wiąże się z tym rozwijanie produktów i usług, redukcja kosztów i poszukiwanie nowych rynków.
* '''Strategia konkurencyjna''' - Szczególną uwagę zwraca się na monitorowanie otoczenie organizacji wraz z jej konkurencją, ponieważ głównym założeniem tej strategii jest budowa przewagi konkurencyjnej. W związku z tym usługi są stale ulepszane, kładzie się nacisk na zwiększenie produktywności oraz powiększanie własnych zasobów.
* '''Strategia konkurencyjna''' - Szczególną uwagę zwraca się na [[monitorowanie]] [[otoczenie organizacji]] wraz z jej konkurencją, ponieważ głównym założeniem tej strategii jest budowa przewagi konkurencyjnej. W związku z tym [[usługi]] są stale ulepszane, kładzie się nacisk na zwiększenie produktywności oraz powiększanie własnych zasobów.
* '''Strategia defensywna''' - Głównym założeniem jest minimalizowanie słabych stron i zagrożeń w celu przetrwania. Charakteryzuje się redukcją kosztów, brakiem inwestycji w nowe produkty i usługi, powolnym wycofywaniem się z rynku. Przyjęcie takiej strategii może doprowadzić do połączenia firmy z inną, lub jej całkowitą likwidacją.  
* '''[[Strategia defensywna]]''' - Głównym założeniem jest minimalizowanie słabych stron i zagrożeń w celu przetrwania. Charakteryzuje się redukcją kosztów, brakiem inwestycji w nowe produkty i usługi, powolnym wycofywaniem się z rynku. Przyjęcie takiej strategii może doprowadzić do połączenia firmy z inną, lub jej całkowitą likwidacją.  


==Wizja przedsiębiorstwa==
==Wizja przedsiębiorstwa==
'''Wizja''' przedsiębiorstwa często utożsamiana jest ze sformułowaną misją jego działalności. [[Misja i wizja|Misja]] jest pojęciem nadrzędnym w stosunku do filozofii czy strategii firmy bądź przedsięwzięcia. Ustala ona kierunek zasadniczych działań i integracji organizacji wokół rozwiązywania powstających problemów. Prawidłowo sformułowana [[misja]] powinna być (J.D.Antoszkiewicz 1998, s. 71):
'''[[Wizja]]''' przedsiębiorstwa często utożsamiana jest ze sformułowaną misją jego działalności. [[Misja i wizja|Misja]] jest pojęciem nadrzędnym w stosunku do filozofii czy strategii firmy bądź przedsięwzięcia. Ustala ona kierunek zasadniczych działań i integracji organizacji wokół rozwiązywania powstających problemów. Prawidłowo sformułowana [[misja]] powinna być (J.D.Antoszkiewicz 1998, s. 71):
* łatwa do określenia i stosunkowo prosta do zakomunikowania,
* łatwa do określenia i stosunkowo prosta do zakomunikowania,
* tworzona dla korzyści, jakich wyszukuje [[klient]], odbiorca, czyli potrzeb, które zaspokaja firma za pośrednictwem [[produkt]]ów i/lub [[Usługa|usług]]usług dostarczanych na [[rynek]],
* tworzona dla korzyści, jakich wyszukuje [[klient]], [[odbiorca]], czyli potrzeb, które zaspokaja firma za pośrednictwem [[produkt]]ów i/lub [[Usługa|usług]]usług dostarczanych na [[rynek]],
* zapisana w postaci wyczerpującej i nie dopuszczającej wątpliwości w odpowiedzi na pytania.
* zapisana w postaci wyczerpującej i nie dopuszczającej wątpliwości w odpowiedzi na pytania.


Linia 47: Linia 47:
Planowanie strategiczne pozostaje w ścisłym związku z funkcją decyzyjną procesu zarządzania (A. Stabryła 1995, s. 71). Związek ten występuje już na etapie formułowania [[cel]]ów działania firmy (a w przypadku zarządzania strategicznego: jej misji i wizji), następnie przy akceptacji wariantów różnych strategii (programów) i [[plan]]ów, wreszcie przy kontroli ich realizacji. Interakcje między tymi funkcjami są bardzo silne, tym niemniej w planowaniu - pojmowanym w sensie rachunkowym - przeważają działania preparacyjne, zaś [[podejmowanie decyzji]] dotyczy np. alokacji środków finansowych między poszczególne dziedziny gospodarowania (SJG - [[Strategiczna jednostka gospodarcza|Strategiczne Jednostki Gospodarcze]]), ustalania struktury asortymentowej i skali produkcji, określania zakresu dywersyfikacji, kształtowania strategii cenowej.
Planowanie strategiczne pozostaje w ścisłym związku z funkcją decyzyjną procesu zarządzania (A. Stabryła 1995, s. 71). Związek ten występuje już na etapie formułowania [[cel]]ów działania firmy (a w przypadku zarządzania strategicznego: jej misji i wizji), następnie przy akceptacji wariantów różnych strategii (programów) i [[plan]]ów, wreszcie przy kontroli ich realizacji. Interakcje między tymi funkcjami są bardzo silne, tym niemniej w planowaniu - pojmowanym w sensie rachunkowym - przeważają działania preparacyjne, zaś [[podejmowanie decyzji]] dotyczy np. alokacji środków finansowych między poszczególne dziedziny gospodarowania (SJG - [[Strategiczna jednostka gospodarcza|Strategiczne Jednostki Gospodarcze]]), ustalania struktury asortymentowej i skali produkcji, określania zakresu dywersyfikacji, kształtowania strategii cenowej.


Dokumentację analityczną stanowią [[dane]] źródłowe i porównawcze, jak również ekspertyzy, które wykorzystuje się przy opracowaniu planu. Dokumentacja planistyczna zaś obejmuje programy i plany długoterminowe oraz [[budżet]]y (plany krótkoterminowe). Na szczeblu zarządzania strategicznego dokumentacja ta przedstawia - ogólnie rzecz ujmując - wykaz rodzajów zadań o znaczeniu kluczowym wraz z ich charakterystyką, a także opis potencjału strategicznego, jaki warunkuje wykonanie zamierzonych przedsięwzięć.
Dokumentację analityczną stanowią [[dane]] źródłowe i porównawcze, jak również ekspertyzy, które wykorzystuje się przy opracowaniu planu. [[Dokumentacja]] planistyczna zaś obejmuje programy i plany długoterminowe oraz [[budżet]]y (plany krótkoterminowe). Na szczeblu zarządzania strategicznego dokumentacja ta przedstawia - ogólnie rzecz ujmując - wykaz rodzajów zadań o znaczeniu kluczowym wraz z ich charakterystyką, a także opis potencjału strategicznego, jaki warunkuje wykonanie zamierzonych przedsięwzięć.


==Rola planowania strategicznego==
==Rola planowania strategicznego==
Planowanie strategiczne powinno być integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwem, w związku z czym musi uwzględniać ograniczenia stawiane przez uwarunkowania takie jak: sprzeczne interesy grup wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, bariery finansowe, ograniczenia zasobowe, niedostatek informacji, potencjał strategicznych, braki kompetencji, przewidywane zmiany w otoczeniu, działania [[Konkurencja|konkurencji]].
Planowanie strategiczne powinno być integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwem, w związku z czym musi uwzględniać ograniczenia stawiane przez uwarunkowania takie jak: sprzeczne interesy grup wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, bariery finansowe, ograniczenia zasobowe, niedostatek informacji, [[potencjał]] strategicznych, braki kompetencji, przewidywane zmiany w otoczeniu, działania [[Konkurencja|konkurencji]].


==Zagrożenia związane z planowaniem strategicznym==
==Zagrożenia związane z planowaniem strategicznym==
Planowanie strategiczne, opierające się w części na danych historycznych oraz w części na prognozach jest narażone na wiele zakłóceń jak np.:
Planowanie strategiczne, opierające się w części na danych historycznych oraz w części na prognozach jest narażone na wiele zakłóceń jak np.:
* Błędne zastosowanie analizy SWOT
* Błędne zastosowanie analizy SWOT
* Za bardzo wygórowane cele
* Za bardzo wygórowane [[cele]]
* Złe sformułowanie celów organizacji
* Złe sformułowanie celów organizacji
* Rotacja osób na stanowiskach, co wiąże się z nieznajomością planu
* [[Rotacja]] osób na stanowiskach, co wiąże się z nieznajomością planu
* Brak elastyczności na zmiany w otoczeniu
* Brak elastyczności na zmiany w otoczeniu
* Za duże scentralizowanie procesu planowania
* Za duże scentralizowanie procesu planowania
Linia 64: Linia 64:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Penc J., ''Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001  
* Penc J., ''Strategiczny [[system]] zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001  
* Stabryła A., ''Podstawy zarządzania firmą'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1995
* Stabryła A., ''Podstawy zarządzania firmą'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1995
* Stoner J., Wankel C., ''Kierowanie'', PWE, Warszawa 1992
* Stoner J., Wankel C., ''[[Kierowanie]]'', PWE, Warszawa 1992
* Woźniak K., ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* A. Kaleta (2010), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Zeszyty%20Naukowe%20KZiF/Documents/z.%2098.pdf#page=106 Studia i prace kolegium zarządzania i finansów. Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw], Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Zeszyt naukowy nr 98.
* A. Kaleta (2010), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Zeszyty%20Naukowe%20KZiF/Documents/z.%2098.pdf#page=106 Studia i prace kolegium zarządzania i finansów. Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw], Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Zeszyt naukowy nr 98.
* G. Radziejowska (2010) [http://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Documents/Kwartalnik_naukowy/KN10.pdf#page=73 Organizacja i zarządzania. Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem], Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy nr 2(10).
* G. Radziejowska (2010) [http://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/Documents/Kwartalnik_naukowy/KN10.pdf#page=73 Organizacja i zarządzania. Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem], Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy nr 2(10).
Linia 73: Linia 73:
* M. Romanowska (2017), ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* M. Romanowska (2017), ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* W. Dziemianowicz, K. Szmigiel-Rawska, P. Nowicka, A. Dąbrowska (2012), ''Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
* W. Dziemianowicz, K. Szmigiel-Rawska, P. Nowicka, A. Dąbrowska (2012), ''Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
* R. Krupski (2011), ''Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego'', Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych.
* R. Krupski (2011), ''[[Rozwój]] szkoły zasobowej zarządzania strategicznego'', Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych.


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Sylwia Szromnik}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Sylwia Szromnik}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[en:Strategic planning]]
[[en:Strategic planning]]

Wersja z 01:43, 21 maj 2020

Planowanie strategiczne
Polecane artykuły


Planowanie strategiczne jest sformalizowanym procesem tworzenia długofalowej taktyki ukierunkowanej na określanie i realizację celów organizacji. Zazwyczaj opracowywane są na okres dłuższy niż 5 lat. Charakteryzuje się następującymi cechami (J.A. Stoner, C. Wankel 1994, s. 99-100):

  • Dotyczy zagadnień podstawowych. Planowanie strategiczne udziela odpowiedzi na takie pytania, jak: "czym się zajmujemy i czym się powinniśmy zajmować", "kim są, a kim powinni być nasi klienci?".
  • Tworzy ramy dla planowania taktycznego i operacyjnego oraz podstawy codziennych decyzji. Wobec konieczności podjęcia takiej decyzji, kierownik może zapytać: "który z możliwych kierunków działania będzie najlepiej odpowiadać naszej strategii?".
  • Wiąże się z dłuższym okresem niż inne rodzaje planowania.
  • Ułatwia koncentrację energii i zasobów organizacji na najważniejszych działaniach.
  • Jest działalnością najwyższego szczebla w tym znaczeniu, że musi w nim czynnie uczestniczyć kierownictwo naczelne, gdyż tylko ono ma dostateczne zasoby wiedzy i doświadczenia, aby uwzględnić wszystkie aspekty funkcjonowania danej organizacji. Jego zaangażowanie jest ponadto konieczne dla wywołania i podtrzymania zaangażowania na niższych szczeblach.

Proces planowania strategicznego

Na proces planowania strategicznego składają się trzy główne etapy:

  • Analiza strategiczna - opiera się na działaniach diagnostycznych, które mają na celu wskazanie aktualnych i przyszłych mocnych oraz rozwojowych obszarów organizacji, jej potencjału i zagrożeń. Określa także otoczenie, w którym znajduje się organizacja. Należy rzetelnie wykonać ten etap, ponieważ dobra analiza, dająca dokładny obraz sytuacji jest podstawą stworzenia odpowiedniego planu.
  • Planowanie strategiczne - Rozważanie rozmaitych opcji, jakie może przyjąć organizacja oraz metod ich wdrażania. Etap planowania powinien zakończyć się opracowaniem planu strategicznego, najczęściej zawierającego kilka scenariuszy przyszłości o różnym stopniu optymizmu i podjęciem decyzji o przyjęciu konkretnej strategii do realizacji.
  • Realizacja strategiczna - Etap ten następuję po wyborze konkretnego planu i obejmuje szereg działań związanych z jego realizacją. Działania te są związane z planowaniem operacyjnym, które dotyczy bardziej szczegółowych zagadnień niż planowanie strategiczne i charakteryzuje się krótszym okresem planowania. Na tym etapie organizacja często boryka się z wieloma problemami wdrożeniowymi jak np.: spadek zaangażowania pracowników oraz brak utożsamiania się z celami firmy, brak środków finansowych, zmieniające się otoczenie, które wymusza modyfikacje planu.


Główne typy strategii

  • Strategia agresywna - Polega na jak najlepszym wykorzystaniu swoich mocnych stron oraz szans wynikających z otoczenia, w jakim znajduje się organizacja. Charakteryzuje się odważnym postępowaniem, dominacjom i oferowaniem konkurencyjnych usług.
  • Strategia konserwatywna - Mniej ryzykowna od strategii agresywnej, działania nie są aż tak śmiałe, ale firma nadal opiera powodzenie swojego planu na mocnych stronach, starając się jednocześnie niwelować obszary problematyczne. Wiąże się z tym rozwijanie produktów i usług, redukcja kosztów i poszukiwanie nowych rynków.
  • Strategia konkurencyjna - Szczególną uwagę zwraca się na monitorowanie otoczenie organizacji wraz z jej konkurencją, ponieważ głównym założeniem tej strategii jest budowa przewagi konkurencyjnej. W związku z tym usługi są stale ulepszane, kładzie się nacisk na zwiększenie produktywności oraz powiększanie własnych zasobów.
  • Strategia defensywna - Głównym założeniem jest minimalizowanie słabych stron i zagrożeń w celu przetrwania. Charakteryzuje się redukcją kosztów, brakiem inwestycji w nowe produkty i usługi, powolnym wycofywaniem się z rynku. Przyjęcie takiej strategii może doprowadzić do połączenia firmy z inną, lub jej całkowitą likwidacją.

Wizja przedsiębiorstwa

Wizja przedsiębiorstwa często utożsamiana jest ze sformułowaną misją jego działalności. Misja jest pojęciem nadrzędnym w stosunku do filozofii czy strategii firmy bądź przedsięwzięcia. Ustala ona kierunek zasadniczych działań i integracji organizacji wokół rozwiązywania powstających problemów. Prawidłowo sformułowana misja powinna być (J.D.Antoszkiewicz 1998, s. 71):

  • łatwa do określenia i stosunkowo prosta do zakomunikowania,
  • tworzona dla korzyści, jakich wyszukuje klient, odbiorca, czyli potrzeb, które zaspokaja firma za pośrednictwem produktów i/lub usługusług dostarczanych na rynek,
  • zapisana w postaci wyczerpującej i nie dopuszczającej wątpliwości w odpowiedzi na pytania.

Planowanie a podejmowanie decyzji

Planowanie strategiczne pozostaje w ścisłym związku z funkcją decyzyjną procesu zarządzania (A. Stabryła 1995, s. 71). Związek ten występuje już na etapie formułowania celów działania firmy (a w przypadku zarządzania strategicznego: jej misji i wizji), następnie przy akceptacji wariantów różnych strategii (programów) i planów, wreszcie przy kontroli ich realizacji. Interakcje między tymi funkcjami są bardzo silne, tym niemniej w planowaniu - pojmowanym w sensie rachunkowym - przeważają działania preparacyjne, zaś podejmowanie decyzji dotyczy np. alokacji środków finansowych między poszczególne dziedziny gospodarowania (SJG - Strategiczne Jednostki Gospodarcze), ustalania struktury asortymentowej i skali produkcji, określania zakresu dywersyfikacji, kształtowania strategii cenowej.

Dokumentację analityczną stanowią dane źródłowe i porównawcze, jak również ekspertyzy, które wykorzystuje się przy opracowaniu planu. Dokumentacja planistyczna zaś obejmuje programy i plany długoterminowe oraz budżety (plany krótkoterminowe). Na szczeblu zarządzania strategicznego dokumentacja ta przedstawia - ogólnie rzecz ujmując - wykaz rodzajów zadań o znaczeniu kluczowym wraz z ich charakterystyką, a także opis potencjału strategicznego, jaki warunkuje wykonanie zamierzonych przedsięwzięć.

Rola planowania strategicznego

Planowanie strategiczne powinno być integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwem, w związku z czym musi uwzględniać ograniczenia stawiane przez uwarunkowania takie jak: sprzeczne interesy grup wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, bariery finansowe, ograniczenia zasobowe, niedostatek informacji, potencjał strategicznych, braki kompetencji, przewidywane zmiany w otoczeniu, działania konkurencji.

Zagrożenia związane z planowaniem strategicznym

Planowanie strategiczne, opierające się w części na danych historycznych oraz w części na prognozach jest narażone na wiele zakłóceń jak np.:

  • Błędne zastosowanie analizy SWOT
  • Za bardzo wygórowane cele
  • Złe sformułowanie celów organizacji
  • Rotacja osób na stanowiskach, co wiąże się z nieznajomością planu
  • Brak elastyczności na zmiany w otoczeniu
  • Za duże scentralizowanie procesu planowania
  • Niezdefiniowanie sposobu wdrażania obranych taktyk
  • Mylenie wizji strategicznej z misją podmiotu planowania

Bibliografia

  • Penc J., Strategiczny system zarządzania. Holistyczne myślenie o przyszłości. Formułowania misji i strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001
  • Stabryła A., Podstawy zarządzania firmą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1995
  • Stoner J., Wankel C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
  • A. Kaleta (2010), Studia i prace kolegium zarządzania i finansów. Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Zeszyt naukowy nr 98.
  • G. Radziejowska (2010) Organizacja i zarządzania. Strategie logistyczne w innowacyjnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kwartalnik Naukowy nr 2(10).
  • A. Sztando (2011), Istota i funkcje samorządowego planowania strategicznego w regionie, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 180.
  • M. Romanowska (2017), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • W. Dziemianowicz, K. Szmigiel-Rawska, P. Nowicka, A. Dąbrowska (2012), Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
  • R. Krupski (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczością, Wałbrzych.

Autor: Krzysztof Woźniak, Sylwia Szromnik