Biurokracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Biurokracja''' (od francuskiego ''bureau'' - urząd i greckiego ''kratos'' - [[władza]] oznaczające władzę [[urzędnik]]ów) jest [[system zarządzania|systemem zarządzania]], w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny<ref> ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132</ref> Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.<ref> Stelmach W. (2010). ''[[Władza]] i [[kierowanie]]. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76</ref> | '''Biurokracja''' (od francuskiego ''bureau'' - urząd i greckiego ''kratos'' - [[władza]] oznaczające władzę [[urzędnik]]ów) jest [[system zarządzania|systemem zarządzania]], w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny<ref> ''Biurokracja''. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132</ref> Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.<ref> Stelmach W. (2010). ''[[Władza]] i [[kierowanie]]. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76</ref> | ||
Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami. | Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami. | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane. | Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane. | ||
<google>n</google> | |||
===Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk-Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>=== | ===Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk-Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>=== | ||
Linia 30: | Linia 17: | ||
==Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196-244</ref>== | ==Model biurokracji Webera<ref>Weber M. (1946). ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York, s. 196-244</ref>== | ||
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog [[Max Weber]] (1947). Organizacja jest tym bardziej [[efektywność|efektywna]] im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego [[nepotyzm]]u i nadużywania władzy, systemem zmieniania [[pracownik|pracowników]] o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji. | ||
===Trzy modele biurokracji=== | ===Trzy modele biurokracji=== | ||
Linia 78: | Linia 64: | ||
* Wyuczona nieudolność - sprawdzone [[umiejętności]] w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach | * Wyuczona nieudolność - sprawdzone [[umiejętności]] w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach | ||
* ''Biurokratyczne błędne koło'' - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia | * ''Biurokratyczne błędne koło'' - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Biurokratyzm]]}} — {{i5link|a=[[Styl kierowania]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja]]}} — {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Styl liberalny]]}} — {{i5link|a=[[Autonomia]]}} — {{i5link|a=[[Mobbing]]}} — {{i5link|a=[[Decentralizacja]]}} — {{i5link|a=[[Badanie Geerta Hofstede]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 84: | Linia 72: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Blau P. (1956), ''Bureaucracy in modern society'', Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York | |||
* Blau P | * Downs A. (1967), ''Inside bureaucracy'', A Rand Corporation Research Study, Boston Little Brown | ||
* Downs | * Drenda L. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5f64cb7b-5830-43e2-a987-1198108196dd Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, t. 130 | ||
* Drenda L. (2013) | * Hatch M. (2002), ''Teoria organizacji'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Hatch M | * Jakonis A. (2010), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-4.pdf#page=45 Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach]'', Przedsiebiorczośc i zarządzanie, t. XI, Zeszyt 4 | ||
* Jakonis A. (2010) | * Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Koźmiński A | * Masłyk-Musiał E. (1996), ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | ||
* Masłyk-Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin | * McKenna E., Beeck N. (1997), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa | ||
* McKenna E., Beeck N. (1997) | * Solarz P. (2013), ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa | ||
* Solarz P. (2013) | * Stelmach W. (2010), ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa | ||
* Stelmach W. (2010) | * Thompson V. (1965), ''Bureaucracy and innovation'', Administrative science quarterly, vol. 10, nr 1 | ||
* Thompson V | * Weber M. (1946), ''Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology'', Oxford University Press, New York | ||
* Weber M. (1946) | * Wojnowski J. (2004), ''Wielka Encyklopedia PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec}} | {{a|Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec}} | ||
[[en:Characteristics of bureaucracy]] | [[en:Characteristics of bureaucracy]] | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Patologie]] | ||
{{#metamaster:description|Biurokracja to system zarządzania przez urzędników, kojarzony z niesprawną administracją. Mimo krytyki, może przynosić korzyści dużym organizacjom.}} | {{#metamaster:description|Biurokracja to system zarządzania przez urzędników, kojarzony z niesprawną administracją. Mimo krytyki, może przynosić korzyści dużym organizacjom.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:31, 18 sty 2024
Biurokracja (od francuskiego bureau - urząd i greckiego kratos - władza oznaczające władzę urzędników) jest systemem zarządzania, w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny[1] Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.[2] Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami.
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna formalizacja. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w procesie decyzyjnym, co określa się mianem negatywnej siły biurokracji.[3] Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych podmiotach. Ponadto wydajność nadmiernie zbiurokratyzowanych systemów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści[4]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane.
Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach[5][6]
- biurokratyzm - patologia organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji
- biurokratyzacja - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji
- biurokracja jako warstwa urzędników-administratorów; rozpatrywane są zasady, normy, organizacja i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji
Model biurokracji Webera[7]
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog Max Weber (1947). Organizacja jest tym bardziej efektywna im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego nepotyzmu i nadużywania władzy, systemem zmieniania pracowników o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji.
Trzy modele biurokracji
Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka władzy. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy modele biurokracji:
- legalnoracjonalny (klasyczny)
- charyzmatyczny
- tradycyjny
Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji [8]
- Hierarchiczność - organizacja biurokratyczna jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego
- Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje uprawnienia i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział
- Depersonalizacja - urzędnik posiada pewną władzę, której obywatel powinien się podporządkować, nie wynika z jego osobistych cech a z nadanych mu uprawnień, gdyż jest to jego podstawowe i stałe zajęcie
- Kwalifikacje formalne (podstawa zatrudnienia i awansu) - na bazie tej zasady odbywają się rekrutacje na stanowiska kierownicze, awanse i wynagrodzenia są regulowane normami prawnym
- Specjalizacja i podział pracy - działanie urzędników jest regulowane za pomocą odpowiednich norm prawnych, istnieje precyzyjny podział zadań i uprawnień
- Skuteczność - zagwarantowane przez wysoki poziom specjalizacji, zawodowe kwalifikacje urzędników i depersonalizacje ich działań
- Merytokratyzm - zależność kariery w biurokracji od osiągnięć
- Komunikacja odbywa się w drodze pisemnej
Źródła biurokracji
- Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp.
- Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak organizowanie, planowanie, finansowanie, itp.
- Związane z rozmiarami instytucji
- Związane z osobowością działających
- Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie
- System szkolnictwa,
- Ustrój polityczny
- Inne
Dysfunkcje biurokracji
Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)[9][10][11]:
- Rutyna i brak elastyczności w działaniu pracowników
- Nadmierny konformizm
- Trudności z reagowaniem na sytuacje nietypowe, które nie zostały uwzględnione w obowiązujących przepisach
- Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie
- Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między urzędnikami a interesariuszami
- Nadużywanie władzy przez urzędnika
- Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej)
- Sztywna struktura, problem z wdrażaniem innowacji i reagowaniem na zmiany
- Przemieszczanie celów
- - Przestrzeganie przepisów staje się ważniejsze od realizacji celów postawionych przez organizację
- - Organizacja skupia się na własnym funkcjonowaniu, zamiast świadczeniu usług
- - Organizacja zaczyna szukać nowych celów, gdyż te do których została powołana są zrealizowane
- Psychoza zawodowa - jednostki w wyniku działań rutynowych zaczynają kreować uprzedzenia i antypatie
- Powstawanie nieformalnych grup wywierających wpływ na funkcjonowania organizacji (głównie w zakresie zdobywania władzy i realizacji poszczególnych interesów)
- Prawo Parkinsona - wykonywanie zadań w możliwie najpóźniejszym terminie
- Zasada Petera - awans do poziomu braku kompetencji na stanowisku
- Wyuczona nieudolność - sprawdzone umiejętności w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach
- Biurokratyczne błędne koło - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia
Biurokracja — artykuły polecane |
Biurokratyzm — Styl kierowania — Organizacja — Kultura organizacyjna — Styl liberalny — Autonomia — Mobbing — Decentralizacja — Badanie Geerta Hofstede |
Przypisy
- ↑ Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11
- ↑ Masłyk-Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103-107
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75
- ↑ Masłyk-Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105
- ↑ Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York, s. 196-244
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35-36
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91-92
- ↑ Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293-294
- ↑ Hatch M.J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176-178
Bibliografia
- Blau P. (1956), Bureaucracy in modern society, Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York
- Downs A. (1967), Inside bureaucracy, A Rand Corporation Research Study, Boston Little Brown
- Drenda L. (2013), Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, t. 130
- Hatch M. (2002), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Jakonis A. (2010), Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach, Przedsiebiorczośc i zarządzanie, t. XI, Zeszyt 4
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Masłyk-Musiał E. (1996), Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- McKenna E., Beeck N. (1997), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa
- Solarz P. (2013), Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
- Stelmach W. (2010), Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Thompson V. (1965), Bureaucracy and innovation, Administrative science quarterly, vol. 10, nr 1
- Weber M. (1946), Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York
- Wojnowski J. (2004), Wielka Encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec