Potencjał społeczny firmy: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach: | '''[[Potencjał]] społeczny firmy''' to sumaryczny kapitał osobowy, który jako [[zasób]] danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich [[wiedza]], [[umiejętności]], postawy i [[predyspozycje]]. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach: | ||
* [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]], | * [[Analiza potencjału kadrowego organizacji]], | ||
Linia 29: | Linia 14: | ||
* w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto [[komunikacja]] społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej, | * w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto [[komunikacja]] społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej, | ||
* z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć [[potrzeby]] firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika. | * z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć [[potrzeby]] firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika. | ||
System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez: | System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez: | ||
* [[rozwój]] systemu kształcenia i doskonalenia, | * [[rozwój]] systemu kształcenia i doskonalenia, | ||
Linia 43: | Linia 27: | ||
* uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami, | * uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami, | ||
* współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości. | * współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości. | ||
<google>n</google> | |||
==Zastosowania== | ==Zastosowania== | ||
Linia 58: | Linia 44: | ||
* [[program]] wolontariatu pracowniczego, | * [[program]] wolontariatu pracowniczego, | ||
* inwestycje w ruchy społeczne, koalicje. | * inwestycje w ruchy społeczne, koalicje. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wyjazd integracyjny]]}} — {{i5link|a=[[Marketing wewnętrzny]]}} — {{i5link|a=[[Grywalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Networking]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Employer branding]]}} — {{i5link|a=[[Atmosfera w pracy]]}} — {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} — {{i5link|a=[[Marketing personalny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kostera M., ''Zarządzanie personelem'', | * Kostera M. (1997), ''Zarządzanie personelem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka''. | * Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A. (2000), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka''. Biblioteczka Pracownicza, Warszawa | ||
* Pawlak Z., ''Personalna funkcja firmy'', | * Pawlak Z. (2003), ''Personalna funkcja firmy'', Poltext, Warszawa 2003, s. 13-16 | ||
* Pocztowski A. (red.) (2005), ''Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | * Pocztowski A. (red.) (2005), ''Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
* ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'' | * Szałkowski A. (red.) (2000), ''Wprowadzenie do zarządzania personelem'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:24, 7 gru 2023
Potencjał społeczny firmy to sumaryczny kapitał osobowy, który jako zasób danej społeczności wyraża jej potencjał działaniowy. Wartością firmy są ludzie, ich wiedza, umiejętności, postawy i predyspozycje. Powodzenie firmy zależy od sprawnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestia ta jest poruszana również w artykułach:
Terminy: "zasoby ludzkie", "zarządzanie personelem" czy też "potencjał społeczny" odnoszą się głównie do instytucji biznesowych i dotyczą przede wszystkim zarządzania dużymi przedsiębiorstwami. W nich bowiem najczęściej występuje planowa polityka personalna, tworzone są programy perspektywiczne oraz, będące ich następstwem, działania bieżące.
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie potencjału społecznego firmy i wpływ zarządzania zasobami ludzkimi na jej sukces. Wprowadzenie Systemu Zarządzania Potencjałem Społecznym ma na celu motywowanie pracowników, przygotowanie ich do roli, wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności oraz zabezpieczenie ich potrzeb. System ten wspomaga strategię biznesową poprzez rozwój, planowanie kariery, optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji, ocenę pracowników oraz zapewnienie odpowiedniej motywacji. Artykuł przedstawia również różne formy inwestycji społecznych, które przynoszą korzyści zarówno firmom, jak i społecznościom.
System zarządzania potencjałem społecznym
Wdrażając System Zarządzania Potencjałem Społecznym dąży się do tego aby:
- pracownicy, a szczególnie kadra kierownicza, byli motywowani do inicjowania działań zmierzających do obniżki kosztów oraz do myślenia o przyszłości. Należy pamiętać, że system motywacyjny to nie tylko wynagrodzenia, podmiotowe traktowanie człowieka, ale także systemowe podejście do jego funkcjonowania i rozwoju.
- pracownicy zostali odpowiednio przygotowani do roli, jaka zostanie im powierzona. Pierwsze dni w przedsiębiorstwie są dla rozpoczynających pracę niezmiernie ważne. To, jak pracownik zostanie przyjęty przez zespół, w którym ma pracować, jak wkomponuje się w całość funkcjonującej już organizacji, zadecyduje o tym, czy wykonywana praca przyniesie mu satysfakcję i czy będzie wykonywana dobrze. Sprawny proces adaptacji pozwoli w pełni wykorzystać oferowane możliwości rozwoju zawodowego i funkcjonowania w przestrzeni społecznej firmy. Nie bez znaczenia jest więc tworzenie atmosfery życzliwości w momencie wprowadzania pracownika i wdrażania go do przydzielonych zadań,
- w pełni wykorzystać wiedzę, doświadczenie i umiejętności pracowników. W celu tym wskazane jest podjęcie odpowiednich działań komunikacyjnych, które pozwolą osobom zatrudnionym na budowanie wzajemnych relacji oraz wymianę myśli i sprawny przepływ informacji. Ponadto komunikacja społeczna pomaga w kształtowaniu elementów kultury organizacyjnej, co z kolei sprzyja integracji społeczności firmy i budowaniu tożsamości organizacyjnej,
- z jednej strony jak najlepiej zabezpieczyć potrzeby firmy, a z drugiej strony by zapewnić jak najpełniejszą realizację potrzeb pracownika.
System Zarządzania Potencjałem Społecznym wspomaga strategię biznesową firmy poprzez:
- rozwój systemu kształcenia i doskonalenia,
- planowania karier i zarządzania kompetencjami oraz zarządzania wiedzą,
- optymalizację procesu rekrutacji i adaptacji,
- system ocen pracowniczych, system komunikacji wewnętrznej i kształtowanie kultury organizacyjnej,
- zapewnienie odpowiedniej motywacji pracowników.
System Zarządzania Potencjałem Społecznym zakłada, że człowiek w przedsiębiorstwie jest:
- najważniejszym zasobem, podmiotem, twórcą,
- kreatorem zmian,
- profesjonalistą o wysokich kompetencjach,
- uczestnikiem rynku wewnętrznego ze swoimi potrzebami, aspiracjami,
- współtwórcą norm, wartości i kultury organizacji, pracującym w atmosferze otwartości, partnerstwa, uprzejmości i uczciwości.
Zastosowania
Tak naprawdę żadne przedsiębiorstwo nie może istnieć w oderwaniu od społeczności, w której działa i świadomie bądź nieświadomie wywiera na nią wpływ. Im bardziej świadomy i przemyślany jest ten wpływ, tym większe może przynieść korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i samej społeczności. Z tego też powodu firmy od dawna angażowały się społecznie, pełniąc rolę mecenasów, sponsorów i filantropów:
- realizowane programy stają się wynikiem analizy potrzeb przedsiębiorstwa i społeczności lokalnej,
- działania społeczne zwiększają potencjał i kapitał społeczny firmy, powodując zwiększenie przychodów firmy bądź liczby klientów,
- rozwijanie pozytywnych kontaktów z lokalnymi społecznościami nie tylko przynosi korzyści dla tych społeczności, ale jest ważnym wsparciem dla całego przekroju działań biznesu ;dla marketingu to przede wszystkim budowanie znajomości marki i reputacji firmy oraz promocja sprzedaży,
- dział HR zauważa, że inwestycje społeczne mogą być innowacyjnym sposobem na rozwijanie i motywowanie pracowników pokazując, że firma słucha i dba o swoje otoczenie a pracownikom pozwala tworzyć ciekawe i ważne dla nich rzeczy.
- firmy w ramach inwestycji angażują swój know-how, produkty i usługi, w jakich się specjalizują, swoje środki trwałe bądź swoich specjalistów; w ten sposób z jednej strony najlepiej wykorzystują swój potencjał, a z drugiej podnoszą efektywność działań.
Różne formy inwestycji społecznych:
- fundacje przedsiębiorstw,
- strategiczne programy społeczne,
- marketing zaangażowany,
- program wolontariatu pracowniczego,
- inwestycje w ruchy społeczne, koalicje.
Potencjał społeczny firmy — artykuły polecane |
Wyjazd integracyjny — Marketing wewnętrzny — Grywalizacja — Networking — System zarządzania wiedzą — Employer branding — Atmosfera w pracy — Funkcja personalna — Marketing personalny |
Bibliografia
- Kostera M. (1997), Zarządzanie personelem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka. Biblioteczka Pracownicza, Warszawa
- Pawlak Z. (2003), Personalna funkcja firmy, Poltext, Warszawa 2003, s. 13-16
- Pocztowski A. (red.) (2005), Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Szałkowski A. (red.) (2000), Wprowadzenie do zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Autor: Iwona Korcyl