Cele marketingu: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 63: | Linia 63: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Czubała A., Podstawy marketingu, | * Czubała A. (red.) (2012), ''Podstawy marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań | * Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań | ||
* Muzahim Al‐Noorachi, [https://piz.san.edu.pl/docs/sim-54.pdf#page=43 Marketing - geneza i definicje oraz rodzaje orientacji ], Współczesne wyzwania marketingowe - wybrane zagadnienia, Łódź, Warszawa 2014 | * Muzahim Al‐Noorachi, [https://piz.san.edu.pl/docs/sim-54.pdf#page=43 Marketing - geneza i definicje oraz rodzaje orientacji ], Współczesne wyzwania marketingowe - wybrane zagadnienia, Łódź, Warszawa 2014 |
Wersja z 17:28, 5 lis 2023
Cele marketingu |
---|
Polecane artykuły |
Określenie działań marketingowych - to bardzo ważny proces, ponieważ wpływa na sukces całego przedsięwzięcia i ryzyko jego funkcjonowania. Działania te opierają się na analizie i przetwarzaniu informacji marketingowych, uzyskanych w trakcie badań na aktualnym stanie rynków oraz perspektyw rozwoju w danym okresie, możliwości produkcyjnych i biznesowych firmy. Z tradycyjnej interpretacji marketingu można wywnioskować, że celem marketingu jest takie wywarcie wpływu na konsumenta, by zakupił produkt bez względu na potrzeby, jakie odczuwa.
- Celem marketingu jest uczynienie sprzedaży zbyteczną. Celem jest poznać i zrozumieć klienta tak dobrze, aby produkt lub usługa dopasowały się doń i... sprzedały się same (P.F. Drucker, Management: Tasks, Responsibilities, Practises, Harper & Row, New York 1973, s. 64-65).
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie działań marketingowych, które mają wpływ na sukces przedsięwzięcia. Przedstawia cele marketingowe, takie jak maksymalizacja zysków, zwiększanie przychodów ze sprzedaży i zdobycie pozycji konkurencyjnej na rynku. Artykuł także wymienia etapy ewolucji celów marketingowych oraz omawia współczesne cele marketingowe, takie jak zaspokajanie potrzeb klientów, budowanie relacji z nabywcami i wprowadzanie nowych produktów na rynek.
Cele marketingowe powinny
- mieć odbicie w liczbach, na przykład w ich formułowaniu należy podać datę, do której cel ma zostać zrealizowany,
- być jasno sformułowane,
- być ze sobą spójne.
Rozwój celów marketingowych
- Marketing transakcyjny - celem tego marketingu jest sprzedaż wytwarzanych towarów dla osiągnięcia zysku.
- Marketing ekspansywny - celem tego marketingu jest ciągłe zwiększanie przychodów ze sprzedaży.
- Marketing nakierowany na wartość przedsiębiorstwa - celem jest zdobycie pozycji na rynku, klientów i partnerskich relacji z nimi.
Również do rozwoju celów można odnieść etapy ewolucji globalnych celów marketingowych takich jak:
- Maksymalizacja zużycia, czyli im większa sprzedaż oraz zużycie towaru przez konsumentów, tym większy jest zysk producentów. Stwierdzenie to ma sens tylko przy przejściu z rynku sprzedawcy do rynku nabywcy.
- Osiągnięcie maksymalnego stopnia zadowolenia. W takich warunkach, na konkurencyjnym rynku, każdy konsument ma możliwość wyboru towarów, które dostarczą mu największe zadowolenie. Cel ten odpowiada istocie polityki marketingowej, ale tylko w teorii.
- Rozbudowa wyboru asortymentu towaru. Ta sfera marketingu odnosi się indywidualnych upodobań, potrzeb i wymagań konsumentów.. W celu ich zaspokojenia, producent powinien oferować szeroki wybór produktów.
- Poprawa jakości życia. Ten cel jest szeroki i obejmuje wszystkie obszary zasad i celów marketingowych. Pozwala to producentowi uzyskać ocenę produktu z punktu widzenia konsumenta.
Cele marketingowe
Wszystkie cele marketingowe można pogrupować w zależności od okresu planowania w następujący sposób:
- cele strategiczne - są skierowane na maksymalizację przychodów, sprzedaży i udziału w rynku, opracowanie i realizację programu działań na przyszłość, tj. około 3-5 lat,
- cele taktyczne - brana jest pod uwagę obecna sytuację na rynku, na którym działa przedsiębiorstwo, dla każdego rodzaju produktu osobno stosowany jest przez okres do maksymalnie jednego roku,
- cele operacyjne - dotyczą rozwoju programu marketingowego, biorąc pod uwagę wszystkie określone w czasie detale i cechy otoczenia, w każdym segmencie rynku.
Natomiast, do podstawowych celów marketingowych nalezą:
- badanie, analiza i ocena potrzeb aktualnych i potencjalnych klientów,
- pomoc marketingu w rozwoju nowego produktu (usługi),
- analiza konkurentów,
- ocena i prognozowanie rzeczywistych i potencjalnych rynków,
- świadczenie usług,
- sprzedaż towarów (usług),
- tworzenie polityki asortymentowej,
- opracowanie i realizacja polityki cenowej przedsiębiorstwa,
- tworzenie strategii postępowania przedsiębiorstwa.
Współczesne cele marketingowe przedsiębiorstw
Współczesne ujęcie marketingu szerzej przedstawia jego cele, koncentruje uwagę przedsiębiorstwa na kliencie. Do tych celów należą przede wszystkim:
- Określanie i zaspokajanie potrzeb konsumentów tak, aby firma osiągnęła maksimum korzyści. By odkryć pragnienia konsumenta i móc je zaspokoić, tworząc dostosowany do nich produkt (usługę) należy go dobrze poznać i zrozumieć. Dzięki dobremu zbadaniu rynku, firma może się rozwijać i osiągać większe zyski, gdyż jest atrakcyjna dla klientów kupujących jej wyroby (usługi).
- Budowanie dobrych relacji z nabywcami. Oprócz samego rozpoznania i zaspokajania potrzeb, istotna jest ich lojalność,. Trzeba dbać o dobry wizerunek firmy, ponieważ konkurencja na współczesnym rynku jest ogromna i bardzo łatwo można stracić klienta. Dobre relacje z odbiorcami przynoszą korzyści długofalowe.
- Wzbudzenie i utrzymywanie u klienta nowej potrzeby. Jest to związane z wejściem na rynek nowego produktu, dotąd nieznanego. Dzięki popytowi na nowy produkt (usługę) firma rozwija się i ma możliwości powiększenia swojego zysku. Zachęcenie i przyciągnięcie nowych klientów obietnicą dostarczenia nowych produktów i usług najlepszej jakości.
Bibliografia
- Czubała A. (red.) (2012), Podstawy marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kotler P. (2012), Marketing, Rebis, Poznań
- Muzahim Al‐Noorachi, Marketing - geneza i definicje oraz rodzaje orientacji , Współczesne wyzwania marketingowe - wybrane zagadnienia, Łódź, Warszawa 2014
- Perenc J. Istota i rozwój marketingu,[w:] Marketing.Materiały do ćwiczeń, pod red. nauk. Rosa G., Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
Autor: Agnieszka Matecka, Nazariy Gakh