System SCM: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
[[Kategoria:Ebiznes]] | [[Kategoria:Ebiznes]] | ||
[[en:SCM system]] | [[en:SCM system]] | ||
{{#metamaster:description|System SCM to zaawansowany system zarządzania łańcuchem dostaw, kontrolujący przepływ produktów, informacji i usług. Zintegrowane aplikacje obsługują poszczególne obszary logistyczne.}} |
Wersja z 10:31, 13 paź 2023
System SCM |
---|
Polecane artykuły |
System SCM (Supply Chain Management – Zarządzanie łańcuchem dostaw) to zaawansowany system planowania i optymalizowania łańcucha dostaw (tworzony przez grupy zintegrowanych aplikacji obsługujących poszczególne obszary logistyczne), pozwalający na kontrolę przepływu produktów, informacji i usług.
TL;DR
System SCM to zaawansowane narzędzie do planowania i optymalizacji łańcuchów dostaw. Integruje się z systemami ERP i umożliwia elastyczne oddziaływanie na dostawców i klientów. Celem systemu SCM jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości. Zalety to optymalizacja procesów, szybka reakcja na zmiany, dokładne prognozy i oszczędności. Wady to wysoki koszt wdrożenia, trudność w zarządzaniu łańcuchem dostaw między organizacjami i brak automatycznego doboru kontrahentów.
Informacje ogólne
System SCM często określany jest jako rozwiązanie komplementarne systemu ERP, dlatego wdrożenie SCM nie można rozpatrywać bez wcześniejszej jego implementacji w środowisku przedsiębiorstwa systemu ERP. System ERP integruje całość informacji w ramach jednej aplikacji, a poszczególne aplikacje systemu SCM wykorzystują go jako źródło aktualnych danych.
Wyróżnia się dwa typy systemów SCM: wewnętrzne zajmujące się zaopatrzeniem, dystrybucją i produkcją oraz zewnętrzne integrujące przedsiębiorstwo z jego dostawcami oraz klientami. Dzięki systemowi SCM przedsiębiorcy mogą bardziej elastycznie i skutecznie oddziaływać na swoich dostawców i klientów, włączać ich do procesów wykonawczych lub planowania. System SCM umożliwia im prognozowanie pojawiających się na rynku szans, odnalezienie w nim nisz, a także unikanie kosztownych pomyłek. W wyniku wdrażania systemu SCM przedsiębiorcy mogą również realizować korzyści z tytułu konkurencji. Dzieje się tak dzięki optymalizacji oferowanych usług logistycznych oraz jakości i poziomowi obsługi, powodujących wzrost zadowolenia klientów.
Cele systemu SCM
Celem systemu SCM ze strategicznego punktu widzenia jest osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów tworzenia wartości dodanej, z punktu operacyjnego – zapewnienie sprawności procesu tworzenia wartości łańcucha dostaw. System SCM skupia się przede wszystkim na procesach zorientowanych na klienta, poprzez koordynację przepływów towarów, informacji i środków pieniężnych w całym procesie tworzenia wartości.
Zalety systemu SCM
Wśród korzyści z zastosowania systemu SCM wyróżnić można:
- optymalizację podstawowych procesów w przedsiębiorstwie,
- uzyskiwanie szczegółowych i dokładnych informacji o wymaganiach i potrzebach klienta, popycie oraz rynku – dane napływające z różnych źródeł są zbierane i konsolidowane przez system, a następnie przetwarzane i udostępniane w postaci gotowych informacji podmiotom współpracującym w ramach konkretnego łańcucha dostaw, mogącym je natychmiast wykorzystać;
- szybką reakcję – system SCM natychmiast informuje o wszelkich zmianach mających miejsce w łańcuchu dostaw, dając możliwość bezzwłocznego wprowadzenia niezbędnych korekt,
- większą dokładność prognoz – uwzględniają one nie tylko dane historyczne, ale również bieżące czynniki,
- możliwość tworzenia zbiorczych planów zaopatrzeniowych, magazynowych, produkcyjnych oraz transportowych wytwarzanych dóbr,
- oszczędność – dzięki lepszemu planowaniu, minimalizowane są koszty w ramach łańcucha logistycznego oraz maksymalnie skracany czas trwania jego poszczególnych elementów,
- jednoczesne wspomaganie procesów charakterystycznych dla e-biznesu (np. współpraca z klientami, partnerami czy dostawcami),
- integrację z rynkami elektronicznymi,
- większą satysfakcję klientów.
Wady systemu SCM
System SCM mimo wielu funkcji umożliwiających opracowanie modelu całej sieci przedsiębiorstw posiada kilka wad:
- ograniczona dostępność systemu – małe podmioty gospodarcze ze względu na wysoki koszt wdrożenia i utrzymania systemu zazwyczaj nie mogą z niego korzystać;
- trudność w zarządzaniu łańcuchem współdzielonym przez różne organizacje - stosowanie systemu zazwyczaj ogranicza się do zarządzania łańcuchem dostaw w jednej organizacji (międzynarodowym koncernie), rzadziej z kontrahentami, będącymi dalszymi dostawcami czy odbiorcami;
- problemy z przeprowadzeniem przekrojowych symulacji w czasie rzeczywistym z powodu bardzo szybko zmieniających się warunków otoczenia;
- brak automatycznego doboru kontrahentów do danej transakcji spełniających określone kryteria;
- stosunkowo wysoki koszt zapewnienia właściwego poziomu masowej personalizacji.
Bibliografia
- Chwesiuk K. (2011). Analiza porównawcza systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w logistyce dystrybucji, "Logistyka - nauka. Logistyka", nr 3
- Blaik P. (2015). Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Wieczerzycki W. (red.) (2012). E-logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Szymonik A. (2015). Informatyka dla potrzeb logistyka (I), Difin, Warszawa
- Blaik P. (2017). Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Bendkowski J., Kramarz M. (2011). Logistyka stosowana: metody, techniki, analizy. Cześć II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
- Łupicka A. (2006). Sieci logistyczne. Teorie, modele, badania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 7
- Olszak C.M., Ziemba E. (2007). Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 128-131
- Misra V., Khan M.I., Singh U.K. (2010) Supply Chain Management Systems: Architecture, Design and Vision, Journal of Strategic Innovation and Sustainability, nr 6
- Cudziło M. (2013). Wybrane problemy decyzyjne w zarządzaniu procesami logistycznymi, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 61
Autor: Marcin Sanocki, Patrycja Jeż