Biurokracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna [[formalizacja]]. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w [[modele procesów decyzyjnych|procesie decyzyjnym]], co określa się mianem ''negatywnej siły biurokracji''.<ref>Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku'', Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11</ref> | ||
Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107</ref> | Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych [[podmiot gospodarczy|podmiotach]]. Ponadto [[wydajność]] nadmiernie zbiurokratyzowanych [[system]]ów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.<ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''[[Społeczeństwo]] i organizacje. [[Socjologia]] organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107</ref> | ||
==TL;DR== | |||
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane. | |||
=== Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== | === Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach<ref> Stelmach W. (2010). ''Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji'', Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75 </ref><ref>Masłyk - Musiał E. (1996) ''Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105</ref>:=== |
Wersja z 14:32, 19 wrz 2023
Biurokracja |
---|
Polecane artykuły |
Biurokracja (od francuskiego bureau - urząd i greckiego kratos - władza oznaczające władzę urzędników) jest systemem zarządzania, w którym decydująca rolę posiada aparat administracyjny.[1] Zjawisko to powstało wraz pojawieniem się pierwszych form państwowości tzn. od starożytności, ale termin wszedł do użycia we Francji w XVIII wieku. Termin oznacza również grupę ludzi zajmujących się profesjonalnie i odpłatnie organizacją urzędów i instytucji oraz administracją.[2] Charakterystyczną cechą biurokracji jest zastąpienie autorytetu tradycji i osób sformalizowanymi zasadami.
Współcześnie termin biurokracja ma pejoratywne znaczenie, ponieważ często kojarzona jest z biurokratyzacją. Obecnie oznacza niesprawne i nieskuteczne działania administracji i urzędów, ich opieszałość w załatwianiu spraw czy nadmierna formalizacja. Dochodzi do nadmiernej racjonalizacji w procesie decyzyjnym, co określa się mianem negatywnej siły biurokracji.[3] Ze względu na to, że biurokracja nie potrafi się dostosować do ciągłych zmian nie należy stosować tego typu organizacji w małych podmiotach. Ponadto wydajność nadmiernie zbiurokratyzowanych systemów jest stosunkowo niska. Mimo krytyki biurokracji organizacji stosowanie jej w wielkich organizacjach posługujących się rutynowymi technologiami przynosi wyraźne korzyści.[4]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie biurokracji, jej cechy i modele według Maxa Webera. Biurokracja może mieć negatywne skutki, takie jak nadmierna formalizacja, opieszałość w załatwianiu spraw czy niska wydajność. Warto zastosować ją jednak w dużych organizacjach korzystających z rutynowych technologii. Artykuł wymienia także źródła biurokracji oraz dysfunkcje z nią związane.
Obecnie pojęcie używane jest w następujących znaczeniach[5][6]:
- biurokratyzm - patologia organizacji formalnej; przerost formalistyki w działalności urzędów; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w funkcjonowaniu całości instytucji
- biurokratyzacja - władza oderwana od potrzeb społecznych i narzucająca sprzeczne decyzje z interesami społeczeństwa; odstępstwa od obowiązujących zasad występujące w zachowaniach ludzi zatrudnionych w organizacji
- biurokracja jako warstwa urzędników-administratorów; rozpatrywane są zasady, normy, organizacja i założenia funkcjonowania i istnienia instutcji
Model biurokracji Webera[7]:
Rozbudowaną definicję biurokracji sformułował niemiecki socjolog Max Weber (1947). Organizacja jest tym bardziej efektywna im bardziej zbliża się do modelu idealnego biurokracji. W przeciwieństwie do dzisiejszego znaczenia weberowska biurokracja była alternatywą wobec powszechnego nepotyzmu i nadużywania władzy, systemem zmieniania pracowników o przeciętnych zdolnościach w racjonalne osoby, które bezstronnie i wydajnie służą swoim klientom. Ważną cechą doskonałej biurokracji jest racjonalność, która wynika z zaprojektowania do wykonywania określonych funkcji.
Trzy modele biurokracji
Punktem wyjścia dla Webera w swoich rozważaniach była problematyka władzy. W oparciu o powyższe kryterium wyróżnił on trzy modele biurokracji:
- legalnoracjonalny (klasyczny)
- charyzmatyczny
- tradycyjny
Cechy doskonałej (klasycznej) biurokracji [8]
- Hierarchiczność - organizacja biurokratyczna jest stworzona na zasadzie hierarchiczność tzn. urzędnik jest podporządkowany decyzjom przełożonego
- Bezosobowość (jako podstawa działania) - urzędnik nie może występować poza swoje uprawnienia i obowiązki wyznaczone przez normy prawne, które regulują ich podział
- Depersonalizacja - urzędnik posiada pewną władzę, której obywatel powinien się podporządkować, nie wynika z jego osobistych cech a z nadanych mu uprawnień, gdyż jest to jego podstawowe i stałe zajęcie
- Kwalifikacje formalne (podstawa zatrudnienia i awansu) - na bazie tej zasady odbywają się rekrutacje na stanowiska kierownicze, awanse i wynagrodzenia są regulowane normami prawnym
- Specjalizacja i podział pracy - działanie urzędników jest regulowane za pomocą odpowiednich norm prawnych, istnieje precyzyjny podział zadań i uprawnień
- Skuteczność - zagwarantowane przez wysoki poziom specjalizacji, zawodowe kwalifikacje urzędników i depersonalizacje ich działań
- Merytokratyzm - zależność kariery w biurokracji od osiągnięć
- Komunikacja odbywa się w drodze pisemnej
Źródła biurokracji
- Zewnętrzne w stosunku do organizacji, związane z takimi przejawami życia społecznego jak religia, wojsko, ustawodawstwo, szkolnictwo, itp.
- Wewnątrz organizacji, związane z takimi procesami jak organizowanie, planowanie, finansowanie, itp.
- Związane z rozmiarami instytucji
- Związane z osobowością działających
- Charakter norm kulturowych obowiązujących w danym społeczeństwie
- System szkolnictwa,
- Ustrój polityczny
- Inne
Dysfunkcje biurokracji
Wyróżnia się następujące dysfunkcje biurokracji (czasem określa się je mianem biurokratyzmu)[9][10][11]:
- Rutyna i brak elastyczności w działaniu pracowników
- Nadmierny konformizm
- Trudności z reagowaniem na sytuacje nietypowe, które nie zostały uwzględnione w obowiązujących przepisach
- Podtrzymywanie wykształconych struktur w niezmienionym kształcie
- Dehumanizacja stosunków międzyludzkich, przepaść między urzędnikami a interesariuszami
- Nadużywanie władzy przez urzędnika
- Konflikty między ekspertami (bazującymi na wiedzy), a urzędnikami (bazującymi na hierarchii organizacyjnej)
- Sztywna struktura, problem z wdrażaniem innowacji i reagowaniem na zmiany
- Przemieszczanie celów
- - Przestrzeganie przepisów staje się ważniejsze od realizacji celów postawionych przez organizację
- - Organizacja skupia się na własnym funkcjonowaniu, zamiast świadczeniu usług
- - Organizacja zaczyna szukać nowych celów, gdyż te do których została powołana są zrealizowane
- Psychoza zawodowa - jednostki w wyniku działań rutynowych zaczynają kreować uprzedzenia i antypatie
- Powstawanie nieformalnych grup wywierających wpływ na funkcjonowania organizacji (głównie w zakresie zdobywania władzy i realizacji poszczególnych interesów)
- Prawo Parkinsona - wykonywanie zadań w możliwie najpóźniejszym terminie
- Zasada Petera - awans do poziomu braku kompetencji na stanowisku
- Wyuczona nieudolność - sprawdzone umiejętności w przeszłości powodują wystąpienie niewłaściwej reakcji w zmienionych warunkach
- Biurokratyczne błędne koło - mechanizm działający na bazie sprzężenia zwrotnego dodatniego; kierownictwo instytucji podejmując decyzję o zmniejszeniu biurokracji doprowadza do jej zwiększenia
Przypisy
- ↑ Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 131-132
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 76
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 11
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 103 - 107
- ↑ Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 75
- ↑ Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 105
- ↑ Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York, s. 196 - 244
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 35 - 36
- ↑ Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa, s. 91 - 92
- ↑ Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 293 - 294
- ↑ Hatch M.J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 176 - 178
Bibliografia
- Biurokracja. (2001). W: Wielka Encyklopedia PWN 4, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Blau P. M. (1956). Bureaucracy in modern society, Crown Publishing Group/Penguin Random House, New York
- Drenda L. (2013). Biurokracja a wolność społeczeństwa w systemie rynkowym, "Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", t. 130, s. 11-18
- Downs, A. (1967). Inside bureaucracy,"A Rand Corporation Research Study", Boston Little Brown, s. 264
- Hatch M. J. (2002). Teoria organizacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Jakonis A. (2010). Technokracja czyli nowa biurokracja a podstawa władzy we współczesnych organizacjach, "Przedsiebiorczośc i zarządzanie", t. XI, Zeszyt 4, s. 45 - 57
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). Zarządzanie - teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
- Masłyk - Musiał E. (1996) Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- McKenna E., Beeck N. (1997). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Gebethner i spółka, Warszawa
- Solarz P. (2013). Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
- Stelmach W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyka biurokracji, Wydawnictwo Placet, Warszawa
- Thompson V. A. (1965). Bureaucracy and innovation, "Administrative science quarterly", vol. 10, nr 1, s. 1-20
- Weber M. (1946). Bureaucracy. From Max Weber: essays in sociology, Oxford University Press, New York
Autor: Katarzyna Szymańska, Karolina Niemiec