Zarządzanie przez projekty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Zarządzanie przez projekty''' - zestaw działań obejmujący [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] tj. kierowanie ludźmi i [[kontrolowanie]], skierowanych na projekty i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia [[cel]]ów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
'''[[Zarządzanie]] przez projekty''' - zestaw działań obejmujący [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]], [[organizowanie]], [[przewodzenie]] tj. [[kierowanie]] ludźmi i [[kontrolowanie]], skierowanych na projekty i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia [[cel]]ów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.


Zarządzanie przez projekty stało się współcześnie bardzo popularnym narzędziem zarządzania wykorzystywanym w organizacjach.Umożliwiło to wykreowanie odpowiednich technik w zakresie organizacji, controllingu, [[system]]ów motywacyjnych, które poparte odpowiednią kulturą organizacyjną dało efektywne instrumentarium, dzięki któremu poszerzono zakres działania z pojedynczych [[projekt]]ów na ich większą liczbę, zatem z zarządzania projektami na zarządzanie przez projekty, które stało się koncepcją zarządzania zorientowaną na klienta, widoczną we wszystkich funkcjach zarządzania: planowaniu, organizowaniu, kierowaniu ludźmi i kontroli. Stosowanie tej koncepcji przez [[przedsiębiorstwo]] przystosowuje go lepiej do zmiennych warunków działania i niepewnego otoczenia zwłaszcza w czasach jego dynamicznego rozwoju.
Zarządzanie przez projekty stało się współcześnie bardzo popularnym narzędziem zarządzania wykorzystywanym w organizacjach.Umożliwiło to wykreowanie odpowiednich technik w zakresie organizacji, controllingu, [[system]]ów motywacyjnych, które poparte odpowiednią kulturą organizacyjną dało efektywne instrumentarium, dzięki któremu poszerzono [[zakres]] działania z pojedynczych [[projekt]]ów na ich większą liczbę, zatem z zarządzania projektami na zarządzanie przez projekty, które stało się koncepcją zarządzania zorientowaną na klienta, widoczną we wszystkich funkcjach zarządzania: planowaniu, organizowaniu, kierowaniu ludźmi i kontroli. Stosowanie tej koncepcji przez [[przedsiębiorstwo]] przystosowuje go lepiej do zmiennych warunków działania i niepewnego otoczenia zwłaszcza w czasach jego dynamicznego rozwoju.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Linia 27: Linia 27:


==Organizacja zarządzana przez projekty==
==Organizacja zarządzana przez projekty==
Organizacja zarządzana przez projekty realizuje mniej lub bardziej powiązane i działać w warunkach mniej lub bardziej zmiennego otoczenia. Organizacja projektowa może być podzielona na trzy rodzaje, uwzględniając przy tym różne strategie organizacyjne. (P. Cabała, 2018, str. 18)
[[Organizacja]] zarządzana przez projekty realizuje mniej lub bardziej powiązane i działać w warunkach mniej lub bardziej zmiennego otoczenia. Organizacja projektowa może być podzielona na trzy rodzaje, uwzględniając przy tym różne strategie organizacyjne. (P. Cabała, 2018, str. 18)
# strategia zorientowana na portfele
# strategia zorientowana na portfele
# strategia zorientowana na programy
# strategia zorientowana na programy
# orientacja na niezależne projekty
# orientacja na niezależne projekty


Projekty w organizacji odgrywają kluczową rolę, jednak ich wartość określana jest przez ich zróżnicowanie oraz przyjmowane założenia strategiczne.
Projekty w organizacji odgrywają kluczową rolę, jednak ich [[wartość]] określana jest przez ich zróżnicowanie oraz przyjmowane założenia strategiczne.


==Planowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
==Planowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
Linia 43: Linia 43:


==Kierowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
==Kierowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
# [[Motywacja pracowników]] (by [[praca]] w zespole projektowym była atrakcyjna i ciekawa). Motywowanie pracowników to jeden z kluczowych elementów zarządzania organizacją. Wyróżnia się trzy poziomy motywacji: podporządkowanie, identyfikacja, zaangażowanie. Według przeprowadzonych badań, niezwykle ważny jest stopień motywacji pracownika. Do klasyfikacji czynników motywacyjnych w organizacji zaliczyć można: płacowe czynniki motywacyjne, płacę zasadniczą, premię, dodatek funkcyjny, dodatek stażowy.
# [[Motywacja pracowników]] (by [[praca]] w zespole projektowym była atrakcyjna i ciekawa). [[Motywowanie]] pracowników to jeden z kluczowych elementów zarządzania organizacją. Wyróżnia się trzy poziomy motywacji: podporządkowanie, [[identyfikacja]], zaangażowanie. Według przeprowadzonych badań, niezwykle ważny jest stopień motywacji pracownika. Do klasyfikacji czynników motywacyjnych w organizacji zaliczyć można: płacowe [[czynniki motywacyjne]], płacę zasadniczą, premię, dodatek funkcyjny, dodatek stażowy.
# Konieczne szkolenia [[pracownik]]ów w zakresie instrumentów i technik wykorzystywanych w zarządzaniu projektami, bowiem narzędzia te stosowane w codziennej pracy.
# Konieczne szkolenia [[pracownik]]ów w zakresie instrumentów i technik wykorzystywanych w zarządzaniu projektami, bowiem narzędzia te stosowane w codziennej pracy.
# Szkolenia dotyczące, pracy w zespołach projektowych, w celu zwiększenia wydajności pracy w dynamicznych grupach projektowych. Szkolenia są uważane za znaczną inwestycję. Przeprowadzać można szkolenia indywidualne oraz grupowe. Grupowe szkolenia mogą podnieść jakość pracy w grupie projektowej oraz znacząco rozwinąć współpracę pomiędzy pracownikami.
# Szkolenia dotyczące, pracy w zespołach projektowych, w celu zwiększenia wydajności pracy w dynamicznych grupach projektowych. Szkolenia są uważane za znaczną inwestycję. Przeprowadzać można szkolenia indywidualne oraz grupowe. Grupowe szkolenia mogą podnieść [[jakość]] pracy w grupie projektowej oraz znacząco rozwinąć współpracę pomiędzy pracownikami.


==Strategia i portfel projektów w przedsiębiorstwie==
==Strategia i portfel projektów w przedsiębiorstwie==
Rozwój organizacji warunkuje realizacja poszczególnych projektów, których rezultatami są produkty lub usługi. Realizacja projektów jest konieczna do rozwoju organizacji, nie jest jednak wystarczająca.  
[[Rozwój]] organizacji warunkuje realizacja poszczególnych projektów, których rezultatami są produkty lub [[usługi]]. Realizacja projektów jest konieczna do rozwoju organizacji, nie jest jednak wystarczająca.  
Wszystkie inicjatywy, przedsięwzięte przez organizację, powinny być spójne i tworzyć uzupełniającą się całość. By tak się stało, potrzebna jest odpowiednia [[strategia]].  
Wszystkie inicjatywy, przedsięwzięte przez organizację, powinny być spójne i tworzyć uzupełniającą się całość. By tak się stało, potrzebna jest odpowiednia [[strategia]].  
Portfelem nazywa się zasób określonych i planowanych działań lub zadań. [[Portfel projektów]] umożliwia organizacji realizowanie jej założonej wcześniej misji i strategii. Jest on zbiorem komponentów, przypominającym strukturę fraktalną. Portfel stanowi całość, składającą się z różnych działań, powiązanych ze sobą w różny sposób. (P. Cabała, 2018, str. 17)
Portfelem nazywa się [[zasób]] określonych i planowanych działań lub zadań. [[Portfel projektów]] umożliwia organizacji realizowanie jej założonej wcześniej misji i strategii. Jest on zbiorem komponentów, przypominającym strukturę fraktalną. Portfel stanowi całość, składającą się z różnych działań, powiązanych ze sobą w różny sposób. (P. Cabała, 2018, str. 17)


Ważnym elementem strategii organizacji jest projektowanie swojej przyszłości. Kierunek rozwoju organizacji można zaprojektować na wiele sposobów, jednak można wyróżnić dwa ogólne, lecz skrajne podejścia: strategię wzrostu oraz strategię rozwoju.
Ważnym elementem strategii organizacji jest [[projektowanie]] swojej przyszłości. Kierunek rozwoju organizacji można zaprojektować na wiele sposobów, jednak można wyróżnić dwa ogólne, lecz skrajne podejścia: strategię wzrostu oraz strategię rozwoju.
# strategia wzrostu - oznacza dążenie do koncentracji i specjalizacji. Tym samym zwiększa się również potencjał działalności organizacji.
# strategia wzrostu - oznacza dążenie do koncentracji i specjalizacji. Tym samym zwiększa się również [[potencjał]] działalności organizacji.
# strategia rozwoju - rozszerzanie działalności organizacji jest dokonywane poprzez różnicowanie jej aktywności.
# [[strategia rozwoju]] - rozszerzanie działalności organizacji jest dokonywane poprzez różnicowanie jej aktywności.


==Kultura w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
==Kultura w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty==
# Umiejętność przystosowywania do zmian
# Umiejętność przystosowywania do zmian
# Umiejętność pracy w zespole.
# Umiejętność pracy w zespole.
# Tolerancja dla pojedynczych błędów.
# [[Tolerancja]] dla pojedynczych błędów.
# Dobra [[komunikacja]].
# Dobra [[komunikacja]].
# Poczucie odpowiedzialności zbiorowej za projekt.
# Poczucie odpowiedzialności zbiorowej za projekt.
Linia 70: Linia 70:
[[Controlling]] spełnia wymagania wynikające funkcji kontroli.
[[Controlling]] spełnia wymagania wynikające funkcji kontroli.
Do zadań controllingu należy:
Do zadań controllingu należy:
* koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi projektami,
* [[koordynacja]] działań pomiędzy poszczególnymi projektami,
* umieszczenie poszczególnych projektów w strategii organizacji,
* umieszczenie poszczególnych projektów w strategii organizacji,
* nakierowanie instrumentów zarządzania projektami na wspieranie projektów,
* nakierowanie instrumentów zarządzania projektami na wspieranie projektów,
* zabezpieczenie informacji niezbędnych do zidentyfikowania projektu, a tym samym jego realizacji i rozdziale zasobów.
* [[zabezpieczenie]] informacji niezbędnych do zidentyfikowania projektu, a tym samym jego realizacji i rozdziale zasobów.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Cabała, P. (2018). ''Zarządzanie portfelem projektów w organizacji. Koncepcje i kierunki badań''. Mfiles.pl, Kraków.
* Cabała, P. (2018). ''Zarządzanie portfelem projektów w organizacji. Koncepcje i kierunki badań''. Mfiles.pl, Kraków.
* Gareis, R. (1991). ''Management by projects: the management strategy of the "new" project-oriented company''. International Journal of Project Management, 9(2), 71-76.
* Gareis, R. (1991). ''Management by projects: the management strategy of the "new" project-oriented company''. International Journal of Project Management, 9(2), 71-76.
* Gareis, R. (1989). ''"Management by projects": the management approach for the future''. International Journal of Project Management, 7(4), 243-249.
* Gareis, R. (1989). ''"Management by projects": the management approach for the [[future]]''. International Journal of Project Management, 7(4), 243-249.
* Hamilton, A. (1997). ''Management by projects: achieving success in a changing world''. Thomas Telford.
* Hamilton, A. (1997). ''Management by projects: achieving success in a changing world''. Thomas Telford.
* Matejek, P. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1587/Matejek.P_Szkolenia_pracownicze_w_nowoczesnej_organizacji.pdf?sequence=1 ''Szkolenia pracownicze w nowoczesnej organizacji'']. Eksplorator, Siedlce, nr 100.
* Matejek, P. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1587/Matejek.P_Szkolenia_pracownicze_w_nowoczesnej_organizacji.pdf?sequence=1 ''Szkolenia pracownicze w nowoczesnej organizacji'']. Eksplorator, Siedlce, nr 100.

Wersja z 19:22, 22 maj 2020

Zarządzanie przez projekty
Polecane artykuły


Zarządzanie przez projekty - zestaw działań obejmujący planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie, skierowanych na projekty i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

Zarządzanie przez projekty stało się współcześnie bardzo popularnym narzędziem zarządzania wykorzystywanym w organizacjach.Umożliwiło to wykreowanie odpowiednich technik w zakresie organizacji, controllingu, systemów motywacyjnych, które poparte odpowiednią kulturą organizacyjną dało efektywne instrumentarium, dzięki któremu poszerzono zakres działania z pojedynczych projektów na ich większą liczbę, zatem z zarządzania projektami na zarządzanie przez projekty, które stało się koncepcją zarządzania zorientowaną na klienta, widoczną we wszystkich funkcjach zarządzania: planowaniu, organizowaniu, kierowaniu ludźmi i kontroli. Stosowanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwo przystosowuje go lepiej do zmiennych warunków działania i niepewnego otoczenia zwłaszcza w czasach jego dynamicznego rozwoju.

Techniki zarządzania projektami pozwalają nakierowanie zasobów firmy (dzięki właściwemu wyborowi i wydajnej realizacje projektów), na potrzeby klienta. W organizacji zarządzanej przez projekty, techniki te są stosowane świadomie, a działalność prowadzona jest w formie projektów. Zatem zarządzanie przez projekty nie jest tylko wydajnym instrumentem, ale koncepcją zarządzania, która jest stosowana w całym systemie zarządzania w danym przedsiębiorstwie. Zadania wynikające z tej koncepcji:

  • przedsiębiorstwo zarządzane przez projekty powinna optymalnie wspierać kierownika projektu,
  • przedsiębiorstwo zarządzane przez projekty powinna optymalnie wspierać kierownictwo projektu.

Organizacja zarządzana przez projekty

Organizacja zarządzana przez projekty realizuje mniej lub bardziej powiązane i działać w warunkach mniej lub bardziej zmiennego otoczenia. Organizacja projektowa może być podzielona na trzy rodzaje, uwzględniając przy tym różne strategie organizacyjne. (P. Cabała, 2018, str. 18)

  1. strategia zorientowana na portfele
  2. strategia zorientowana na programy
  3. orientacja na niezależne projekty

Projekty w organizacji odgrywają kluczową rolę, jednak ich wartość określana jest przez ich zróżnicowanie oraz przyjmowane założenia strategiczne.

Planowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Planowanie projektu - gdzie planuje się realizację pojedynczych projektów i które zawiera cele terminowe, kosztowe, jakościowe i konieczne do realizacji środki.
  2. Planowanie multi-projektowe, zajmujące się grupami projektów ważnymi ze względu na strategie firmy. Planuje portfel projektów, by wykorzystując zasoby przedsiębiorstwa, efektywnie realizować jego cele strategiczne i operacyjne.

Organizowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Grupowanie zadań i zasobów w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty powinno mieć na uwadze wysokie umieszczanie projektów w hierarchii organizacji.
  2. Przedsiębiorstwo zarządzane przez projekty buduje elastyczną strukturę organizacji procesowej, która wykonuje zadania nietypowe i innowacyjne.(np według indywidualnych potrzeb klienta)

Kierowanie w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Motywacja pracowników (by praca w zespole projektowym była atrakcyjna i ciekawa). Motywowanie pracowników to jeden z kluczowych elementów zarządzania organizacją. Wyróżnia się trzy poziomy motywacji: podporządkowanie, identyfikacja, zaangażowanie. Według przeprowadzonych badań, niezwykle ważny jest stopień motywacji pracownika. Do klasyfikacji czynników motywacyjnych w organizacji zaliczyć można: płacowe czynniki motywacyjne, płacę zasadniczą, premię, dodatek funkcyjny, dodatek stażowy.
  2. Konieczne szkolenia pracowników w zakresie instrumentów i technik wykorzystywanych w zarządzaniu projektami, bowiem narzędzia te stosowane w codziennej pracy.
  3. Szkolenia dotyczące, pracy w zespołach projektowych, w celu zwiększenia wydajności pracy w dynamicznych grupach projektowych. Szkolenia są uważane za znaczną inwestycję. Przeprowadzać można szkolenia indywidualne oraz grupowe. Grupowe szkolenia mogą podnieść jakość pracy w grupie projektowej oraz znacząco rozwinąć współpracę pomiędzy pracownikami.

Strategia i portfel projektów w przedsiębiorstwie

Rozwój organizacji warunkuje realizacja poszczególnych projektów, których rezultatami są produkty lub usługi. Realizacja projektów jest konieczna do rozwoju organizacji, nie jest jednak wystarczająca. Wszystkie inicjatywy, przedsięwzięte przez organizację, powinny być spójne i tworzyć uzupełniającą się całość. By tak się stało, potrzebna jest odpowiednia strategia. Portfelem nazywa się zasób określonych i planowanych działań lub zadań. Portfel projektów umożliwia organizacji realizowanie jej założonej wcześniej misji i strategii. Jest on zbiorem komponentów, przypominającym strukturę fraktalną. Portfel stanowi całość, składającą się z różnych działań, powiązanych ze sobą w różny sposób. (P. Cabała, 2018, str. 17)

Ważnym elementem strategii organizacji jest projektowanie swojej przyszłości. Kierunek rozwoju organizacji można zaprojektować na wiele sposobów, jednak można wyróżnić dwa ogólne, lecz skrajne podejścia: strategię wzrostu oraz strategię rozwoju.

  1. strategia wzrostu - oznacza dążenie do koncentracji i specjalizacji. Tym samym zwiększa się również potencjał działalności organizacji.
  2. strategia rozwoju - rozszerzanie działalności organizacji jest dokonywane poprzez różnicowanie jej aktywności.

Kultura w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

  1. Umiejętność przystosowywania do zmian
  2. Umiejętność pracy w zespole.
  3. Tolerancja dla pojedynczych błędów.
  4. Dobra komunikacja.
  5. Poczucie odpowiedzialności zbiorowej za projekt.
  6. Ponoszenie odpowiedzialności przez pracowników.
  7. Instrumenty zarządzania projektami są podstawowymi narzędziami pracy.

Kontrola w przedsiębiorstwie zarządzanym przez projekty

Kontrola ma istotne znaczenie dla powodzenia projektu. Realizuje się ją głównie za pomocą właściwego systemu informacyjnego, który wspomaga zarówno zarządzanie pojedynczymi projektami jak i ich grupami.

Controlling spełnia wymagania wynikające funkcji kontroli. Do zadań controllingu należy:

  • koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi projektami,
  • umieszczenie poszczególnych projektów w strategii organizacji,
  • nakierowanie instrumentów zarządzania projektami na wspieranie projektów,
  • zabezpieczenie informacji niezbędnych do zidentyfikowania projektu, a tym samym jego realizacji i rozdziale zasobów.

Bibliografia

  • Cabała, P. (2018). Zarządzanie portfelem projektów w organizacji. Koncepcje i kierunki badań. Mfiles.pl, Kraków.
  • Gareis, R. (1991). Management by projects: the management strategy of the "new" project-oriented company. International Journal of Project Management, 9(2), 71-76.
  • Gareis, R. (1989). "Management by projects": the management approach for the future. International Journal of Project Management, 7(4), 243-249.
  • Hamilton, A. (1997). Management by projects: achieving success in a changing world. Thomas Telford.
  • Matejek, P. (2014). Szkolenia pracownicze w nowoczesnej organizacji. Eksplorator, Siedlce, nr 100.
  • Mazur M. (2013). Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją. Social Sciences, Wrocław, 2(8).

Autor: Joanna Brzezińska