Zalety pracy zespołowej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
==TL;DR==
|list1=
Artykuł omawia pracę zespołową, zespół projektowy, budowanie zespołu, rodzaje zespołów oraz cechy pracy zespołowej. Przedstawia także metody i techniki pracy zespołowej, takie jak burza mózgów, drzewo decyzyjne czy model Belbina. Omawia również zalety pracy zespołowej oraz zarządzanie ludźmi w zespole.
<ul>
<li>[[Metody integracji pracowników]]</li>
<li>[[Kształtowanie zespołu]]</li>
<li>[[Cechy zespołu]]</li>
<li>[[Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym]]</li>
<li>[[Praca zespołowa]]</li>
<li>[[Zarządzanie zasobami ludzkimi wg PMBOK]]</li>
<li>[[Etapy tworzenia zespołu]]</li>
<li>[[Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji]]</li>
<li>[[Zadania lidera]]</li>
</ul>
}}
 
 


==Praca zespołowa==
==Praca zespołowa==
[[Praca zespołowa]] jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.  
[[Praca zespołowa]] jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.


[[Praca zespołowa]] jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich.
[[Praca zespołowa]] jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich.
Linia 27: Linia 13:


==Budowanie zespołu==
==Budowanie zespołu==
Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. [[Zespół]] zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to [[metoda]] poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników.  
Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. [[Zespół]] zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to [[metoda]] poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników.
(J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
(J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
<google>t</google>


W skład [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):
W skład [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):
Linia 37: Linia 21:
* ustalanie celów,
* ustalanie celów,
* rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]] wewnętrznych,
* rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]] wewnętrznych,
* komunikacja.  
* komunikacja.
 
Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje [[cele]]. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. [[Procedura]] [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.


{{#ev:youtube|puqWRs5lRyM|480|right|Burza mózgów (Sławomir Wawak)|frame}}
<google>n</google>
Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje [[cele]]. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. [[Procedura]] [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.


==Rodzaje zespołów==
==Rodzaje zespołów==
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):
* Zespoły doraźne - powoływane na [[potrzeby]] realizacji nieprzewidzianych zadań,
* Zespoły doraźne - powoływane na [[potrzeby]] realizacji nieprzewidzianych zadań,
Linia 55: Linia 39:
* normowanie
* normowanie
* [[działanie]]
* [[działanie]]
* pożegnanie  
* pożegnanie


==Cechy pracy zespołowej==
==Cechy pracy zespołowej==
Linia 69: Linia 53:


==Zalety pracy zespołowej==
==Zalety pracy zespołowej==
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
* członkowie zespołu są zmotywowani do działania, [[praca zespołowa]] pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj [[efekt synergii|efekt synergicznego]] działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,  
* członkowie zespołu są zmotywowani do działania, [[praca zespołowa]] pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj [[efekt synergii|efekt synergicznego]] działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
* podnosi się [[wydajność|wydajność pracy]], ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
* podnosi się [[wydajność|wydajność pracy]], ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
* wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
* wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
* jest niższe poczucie zależności od przełożonego,  
* jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
* wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
* wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
* osłabia się [[fluktuacja]], dzięki czemu obniżone zostają [[koszty]] z nią związane,
* osłabia się [[fluktuacja]], dzięki czemu obniżone zostają [[koszty]] z nią związane,
Linia 82: Linia 65:
* pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
* pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
* uaktywnia [[proces]] samokontroli,
* uaktywnia [[proces]] samokontroli,
* wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji,
* wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji,
* zostaje zaspokojona [[potrzeba]] przynależności do grupy,
* zostaje zaspokojona [[potrzeba]] przynależności do grupy,
Linia 88: Linia 70:
* istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
* istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
* wyższa [[jakość]] pracy,
* wyższa [[jakość]] pracy,
*[[Zespół projektowy|członkowie zespołu]] wzajemnie motywują się do działania,
* [[Zespół projektowy|członkowie zespołu]] wzajemnie motywują się do działania,
* rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.
* rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.


Linia 94: Linia 76:
* [[Burza mózgów]]
* [[Burza mózgów]]


[[Technika]] wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.  
[[Technika]] wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.
(A. Stabryła,2015, s. 86)
(A. Stabryła,2015, s. 86)
* [[Technika 635]]
* [[Technika 635]]


Jest jedną z technik należących do [[Burza mózgów|burzy mózgów]], jest to tak zwany [[model]] brainwritingu. [[Zasada]] tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108)
Jest jedną z technik należących do [[Burza mózgów|burzy mózgów]], jest to tak zwany [[model]] brainwritingu. [[Zasada]] tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania (H. Bieniok, 2014, s. 108)
* [[Drzewo decyzyjne]]
* [[Drzewo decyzyjne]]


Linia 114: Linia 96:
* [[Teamware]]
* [[Teamware]]


Teamware jest metodą wspierania [[Zarządzanie wiedzą|wiedzy w organizacji.]] Polega na wspomaganiu pracy [[Zespół projektowy|zespołu]], a także [[Komunikacja|komunikacji.]] Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie. (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)
Teamware jest metodą wspierania [[Zarządzanie wiedzą|wiedzy w organizacji.]] Polega na wspomaganiu pracy [[Zespół projektowy|zespołu]], a także [[Komunikacja|komunikacji.]] Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)
* [[Model 360 stopni]]
* [[Model 360 stopni]]


Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. [[Informacje]] zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)
Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. [[Informacje]] zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kształtowanie zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Praca zespołowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie zasobami ludzkimi wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etapy tworzenia zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadania lidera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Opcja waniliowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bieniok H. (2014), ''Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły'', MFiles, Kraków
<noautolinks>
* Ćwik K. (2008), [http://www.hs.dobrekadry.pl/docs/Praca_zespolowa-Cwik.pdf Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o.] Praca zespołowa
* Bieniok H. (red.) (2014), ''Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły'', Mfiles.pl, Kraków
* Dąbrowski W. (2014). ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Waszawa
* Ćwik K. (2013), ''[http://www.hs.dobrekadry.pl/docs/Praca_zespolowa-Cwik.pdf Praca zespołowa]'', Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS, Wrocław
* Enciso R. Z. (2012). ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh
* Dąbrowski W. (2014), ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Warszawa
* Kisielnicki J. (2011).''[[Zarządzanie]] projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Enciso R. (2012), ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh
* Lencioni P.(2016).''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT [[Biznes]], Warszawa
* Kisielnicki J. (2017), ''Zarządzanie projektami. Ludzie - procedury - wyniki'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]] XXI wieku'', Difin, Warszawa
* Lencioni P. (2016), ''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT Biznes, Warszawa
* Nicholas John M., Steyn H. (2012). ''[[Zarządzanie projektami]]'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku'', Difin, Warszawa
* Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).[http://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2014_zarzadzanie_zespolem.pdf Zarządzanie zespołem]Techniki i [[metody pracy zespołowej]]''  
* Nicholas J., Steyn H. (2015), ''Zarządzanie projektami zastosowania w biznesie, inżynierii i nowoczesnych technologiach'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Stabryła A. (2015). ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', MFiles, Kraków
* PARP (2014), ''Zarządzanie zespołem'', Wschód Biznesu 2, PARP Publications
* Stabryła A. (2010). ''[[Koncepcje zarządzania]] współczesnym zespołem'', MFiles, Kraków  
* Stabryła A. (2010), ''Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem'', Mfiles.pl, Kraków
* Trocki M. (2014). ''[[Organizacja]] projektowa''. PWE, Warszawa
* Stabryła A. (2015), ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', Mfiles.pl, seria wydawnicza: Encyklopedia Zarządzania, Kraków
* Wróblewski D. (2015). ''[[Zarządzanie ryzykiem]]: [[Przegląd]] wybranych metodyk'', CNBOP, Józefów
* Trocki M. (2014), ''Organizacja projektowa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Zaborek M. (2012). [https://www.weknowhow.pl/wp-content/uploads/2012/07/Praca-zespo%C5%82owa-w-polskich-organizacjach1.pdf Praca zespołowa w polskich organizacjach] Zespoły po polsku
* Wróblewski D. (red.) (2015), ''Zarządzanie ryzykiem - przegląd wybranych metodyk'', CNBOP - PIB, Józefów
* Zaborek M. (2012), ''Praca zespołowa w polskich organizacjach''. Zespoły po polsku
</noautolinks>


{{a|Joanna Deńca}}
{{a|Joanna Deńca}}
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[en:Advantages of teamwork]]
[[en:Advantages of teamwork]]
{{#metamaster:description|Praca zespołowa to efektywny sposób osiągnięcia celów. Zwiększa kreatywność, wzmacnia relacje i zwiększa efektywność. Dowiedz się więcej o zaletach pracy w zespole.}}

Aktualna wersja na dzień 16:09, 12 sty 2024

TL;DR

Artykuł omawia pracę zespołową, zespół projektowy, budowanie zespołu, rodzaje zespołów oraz cechy pracy zespołowej. Przedstawia także metody i techniki pracy zespołowej, takie jak burza mózgów, drzewo decyzyjne czy model Belbina. Omawia również zalety pracy zespołowej oraz zarządzanie ludźmi w zespole.

Praca zespołowa

Praca zespołowa jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.

Praca zespołowa jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich. (M. Trocki,2014, s. 83)

Zespół

Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. (M. Trocki,2014, s. 83)

Budowanie zespołu

Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)

W skład budowania zespołu wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):

Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie liderzy zespołu. Procedura budowania zespołu pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.

Rodzaje zespołów

Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):

  • Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
  • Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
  • Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
  • Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.

Wyróżniamy pięć etapów cyklu życia zespołu:(W. Dąbrowski,2014, s. 56)

  • formowanie
  • okres burzy i naporu
  • normowanie
  • działanie
  • pożegnanie

Cechy pracy zespołowej

Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76)

  • współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
  • współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
  • współpartnerstwo,
  • możliwość łączenia ze sobą specjalności,
  • zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.

Zarządzanie ludźmi w zespole

Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzi, którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to interesariuszy projektu m.in.: klientów, sponsorów i partnerów.

Zalety pracy zespołowej

Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):

  • członkowie zespołu są zmotywowani do działania, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj efekt synergicznego działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
  • podnosi się wydajność pracy, ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
  • wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
  • jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
  • wzrasta integracja zespołu, grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
  • osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane,
  • następuje szybszy przepływ informacji,
  • umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy,
  • nadaje wspólne tempo pracy,
  • pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
  • uaktywnia proces samokontroli,
  • wzrasta komunikacja, dzięki szybszemu przepływowi informacji,
  • zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy,
  • jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół,
  • istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
  • wyższa jakość pracy,
  • członkowie zespołu wzajemnie motywują się do działania,
  • rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.

Metody i techniki pracy zespołowej

Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie decyzji grupowych. Zwana jest także twórczą dyskusją. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. (A. Stabryła,2015, s. 86)

Jest jedną z technik należących do burzy mózgów, jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Sposób ten ma na celu graficznie wspierać proces decyzyjny. Metoda ta sprawdza się w momencie podejmowania decyzji w warunkach ryzyka.(D. Wróblewski, 2015, s. 69)

W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w kwestionariuszu. (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Debata konferencyjna

Celem debaty konferencyjnej jest podzielenie problematyki ogólnej na szczegółową, następnie są one opracowywane przez zespoły. (D. Wróblewski, 2015, s. 71)

Analizowanie ról zespołowych]] pomaga dostarczyć informację na temat funkcjonowaniu osób w zespole, jak również całego zespołu. Analiza ta jest wykorzystywana do budowania zespołu, wprowadzania do zespołu nowej osoby, zwiększenia efektywności pracy zespołowej. (R.Z. Enciso, 2012, s. 26)

Teamware jest metodą wspierania wiedzy w organizacji. Polega na wspomaganiu pracy zespołu, a także komunikacji. Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)

Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)


Zalety pracy zespołowejartykuły polecane
Metody integracji pracownikówKształtowanie zespołuCechy zespołuZarządzanie ludźmi w zespole projektowymPraca zespołowaZarządzanie zasobami ludzkimi wg PMBOKEtapy tworzenia zespołuMetody komunikacji wewnętrznej w organizacjiZadania lideraOpcja waniliowa

Bibliografia

  • Bieniok H. (red.) (2014), Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły, Mfiles.pl, Kraków
  • Ćwik K. (2013), Praca zespołowa, Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS, Wrocław
  • Dąbrowski W. (2014), Podstawy zarządzania projektami, PJWSTK, Warszawa
  • Enciso R. (2012), Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change, Lulu, Raleigh
  • Kisielnicki J. (2017), Zarządzanie projektami. Ludzie - procedury - wyniki, Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno
  • Lencioni P. (2016), Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa
  • Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa
  • Nicholas J., Steyn H. (2015), Zarządzanie projektami zastosowania w biznesie, inżynierii i nowoczesnych technologiach, Wolters Kluwer, Warszawa
  • PARP (2014), Zarządzanie zespołem, Wschód Biznesu 2, PARP Publications
  • Stabryła A. (2010), Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem, Mfiles.pl, Kraków
  • Stabryła A. (2015), Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, Mfiles.pl, seria wydawnicza: Encyklopedia Zarządzania, Kraków
  • Trocki M. (2014), Organizacja projektowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wróblewski D. (red.) (2015), Zarządzanie ryzykiem - przegląd wybranych metodyk, CNBOP - PIB, Józefów
  • Zaborek M. (2012), Praca zespołowa w polskich organizacjach. Zespoły po polsku


Autor: Joanna Deńca