Modele zarządzania zasobami ludzkimi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], [[zarząd]]zanie kadrami, [[polityka personalna]]) - jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych [[pracownik]]ów w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny<ref>Harasim W. (2013)., s. 9 </ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]</li>
<li>[[Funkcja personalna]]</li>
<li>[[Polityka personalna]]</li>
<li>[[Zarządzanie przez projekty]]</li>
<li>[[Modele motywacji]]</li>
<li>[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]</li>
<li>[[Potencjał społeczny firmy]]</li>
<li>[[Skuteczność]]</li>
<li>[[Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa]]</li>
</ul>
}}


Z określeniem ''zarządzanie zasobami ludzkimi'' można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia [[kadry]] pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki [[koszt]]ów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których [[firma]] nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są [[zysk]]i<ref>Pocztowski A. (2008). , s. 22</ref>


==Znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi dla efektywności organizacji==
Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Przede wszystkim, dobrze zarządzani pracownicy są bardziej zaangażowani, lojalni i zmotywowani do osiągania [[wynik]]ów. Zadowoleni pracownicy są bardziej skłonni do wkładania dodatkowego wysiłku, angażowania się w inicjatywy organizacyjne i [[dług]]oterminowej współpracy. To z kolei przekłada się na poprawę efektywności pracy i osiąganie lepszych wyników.


'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) – jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9 </ref>
Zarządzanie zasobami ludzkimi ma również kluczowe znaczenie dla tworzenia korporacyjnej kultury organizacyjnej. Poprzez odpowiednie podejście do rekrutacji, selekcji i rozwoju pracowników, organizacje mogą budować silne wartości i [[normy]], które są współdzielone przez całą społeczność pracowniczą. Taka [[kultura organizacyjna]] sprzyja współpracy, innowacyjności i adaptacji do zmian, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności organizacji.


Z określeniem ''zarządzanie zasobami ludzkimi'' można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia [[kadry]] pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których [[firma]] nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.<ref>Pocztowski A. (2008). ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Polskie wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008, s. 22</ref>
Ważnym aspektem zarządzania zasobami ludzkimi jest również rozwój kompetencji pracowników. Poprzez odpowiednie [[plan]]owanie szkoleń, [[program]]y rozwojowe i [[mentor]]ing, organizacje mogą wspierać rozwój umiejętności i [[zdolności]] pracowników. To z kolei przekłada się na podnoszenie poziomu wiedzy w organizacji, polepszanie efektywności pracy i budowanie przewagi konkurencyjnej.
<google>t</google>


== Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku ==  
==Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku==
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4</ref>
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie [[sukces]]u<ref>Harasim W. (2013)., nr 3, s. 4</ref>
 
== Modele zarządzania zasobami ludzkimi ==


==Modele zarządzania zasobami ludzkimi==
W [[rozwój]] w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:
W [[rozwój]] w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:
* '''"[[Model]] Michigan''' - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą [[cykl]] zasobów ludzkich
* '''"[[Model]] Michigan''' - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą [[cykl]] zasobów ludzkich
* '''Model Harwardzki''' - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje [[założenie]], że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na [[zasoby]] ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w [[proces zarządzania]] kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: [[partycypacja]] pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników do organizacji, w organizacji i od organizacji, [[system wynagrodzeń]], [[system]] pracy.
* '''Model Harwardzki''' - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje [[założenie]], że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na [[zasoby]] ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w [[proces zarządzania]] kadrami [[kierownik]]ów liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: [[partycypacja]] pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników - do organizacji, w organizacji i od organizacji, [[system wynagrodzeń]], [[system]] pracy.
* '''Model Schulera''' - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma [[strategia]] organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne [[cele organizacji]]. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." <ref>Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1, s. 93-95 </ref>
* '''Model Schulera''' - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w [[zakres]]ie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma [[strategia]] organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne [[cele organizacji]]. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze". <ref>Nowicka-Mieszała J. (2012).s. 93-95 </ref>
 
Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu". <ref>Ciekanowski Z. (2014)., s. 140-141, 146</ref>
 
<google>n</google>
 
==Aktualne i przyszłe wyzwania zarządzania zasobami ludzkimi==
===Technologie HR===
Technologie informacyjne odgrywają kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi. W dzisiejszym dynamicznym środowisku [[biznes]]owym, narzędzia i systemy HR są niezbędne do skutecznego zarządzania pracownikami.
 
Ważnym aspektem technologii HR jest ich [[zdolność]] do ułatwienia procesów rekrutacji i selekcji pracowników. Za pomocą specjalistycznych systemów rekrutacyjnych, można skutecznie zbierać [[informacje]] o [[kandydat]]ach, przeprowadzać testy i analizować wyniki. Dzięki temu można znacznie zoptymalizować proces rekrutacyjny i wybrać najlepszych kandydatów do organizacji.
 
Kolejnym ważnym obszarem, w którym technologie HR odgrywają istotną rolę, jest zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników. Systemy [[e-learning]]owe umożliwiają pracownikom zdobywanie wiedzy i umiejętności w dogodnym dla nich czasie i miejscu. Można także śledzić postępy w nauce i oceniać skuteczność szkoleń. Dzięki temu organizacje mogą skutecznie inwestować w [[rozwój pracowników]] i zwiększać ich [[wartość]] dla firmy.
 
Ponadto, technologie HR mogą być wykorzystywane do monitorowania wydajności pracowników. Systemy do zarządzania wydajnością umożliwiają określanie celów, [[monitorowanie]] postępów i ocenę osiągnięć pracowników. To pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron pracowników, co z kolei umożliwia skuteczne [[planowanie]] rozwoju kariery i udoskonalanie umiejętności pracowników.
 
===Zmiany społeczne i demograficzne===
Zarządzanie zasobami ludzkimi musi uwzględniać wpływ zmian społecznych i demograficznych na pracowników i organizacje. Wzrost różnorodności kulturowej, starzenie się społeczeństwa, zmiany w oczekiwaniach pracowników - to tylko niektóre z wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć [[menedżer]]owie HR.
 
Narzędzia i strategie HR muszą uwzględniać [[różnorodność]] kulturową w miejscu pracy. Organizacje muszą tworzyć środowiska pracy, które promują różnorodność, szanują różne perspektywy i umiejętności pracowników. Wdrażanie programów szkoleniowych dotyczących świadomości kulturowej i zapewnienie równych szans dla wszystkich pracowników są kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi.
 
Starzenie się społeczeństwa to kolejne wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi. Organizacje muszą dostosować swoje strategie rekrutacyjne i retencyjne, aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników w różnych [[grupa]]ch wiekowych. Tworzenie elastycznych planów emerytalnych, oferowanie programów zdrowotnych i dostosowanie warunków pracy do indywidualnych potrzeb pracowników starszych - to tylko kilka przykładów działań, które mogą pomóc organizacjom w efektywnym zarządzaniu starzejącą się siłą roboczą.
 
===Zdrowie i dobrostan pracowników===
Zdrowie i [[dobro]]stan pracowników stały się kluczowymi obszarami zarządzania zasobami ludzkimi. Organizacje coraz bardziej zdają sobie sprawę, że zdrowi i zadowoleni pracownicy są bardziej [[produkt]]ywni i zaangażowani.
 
Dbanie o zdrowie i dobrostan pracowników obejmuje zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne. Organizacje powinny promować aktywny tryb życia i zapewniać odpowiednie [[warunki pracy]], takie jak ergonomiczne stanowiska pracy, przerwy na ruch i zdrowe jedzenie w miejscu pracy. Równocześnie, ważne jest również zapewnienie wsparcia pracownikom w zakresie zdrowia psychicznego. Programy wsparcia emocjonalnego, szkolenia dotyczące radzenia sobie ze [[stres]]em i równowagą pracy i życia - to tylko niektóre z narzędzi, które mogą pomóc pracownikom w utrzymaniu dobrego samopoczucia.


Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu.” <ref>Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [[Administracja]] i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146</ref>
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie przez projekty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele motywacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Skuteczność]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa]]}} }}


== Przypisy ==
==Przypisy==
<references/>
<references />


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101
<noautolinks>
* Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3  
* Ciekanowski Z. (2014), ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, nr 101
* Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1
* Harasim W. (2013), ''[https://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie, nr 3
* Pocztowski A. (2008). ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Polskie wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008
* Nowicka-Mieszała J. (2012), ''[https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa]'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, nr 1
* Pocztowski A. (2008), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Barbara Michalec}}
{{a|Barbara Michalec}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Strategie personalne]]


{{#metamaster:description|Modele zarządzania zasobami ludzkimi - proces pozyskiwania i utrzymywania pracowników w celu efektywnego prowadzenia działalności. Zmieniające się otoczenie i rola pracowników zwiększyły znaczenie kadry jako aktywów firmy.}}
{{#metamaster:description|Modele zarządzania zasobami ludzkimi - proces pozyskiwania i utrzymywania pracowników w celu efektywnego prowadzenia działalności. Zmieniające się otoczenie i rola pracowników zwiększyły znaczenie kadry jako aktywów firmy.}}

Aktualna wersja na dzień 22:55, 6 gru 2023

Zarządzanie zasobami ludzkimi (również: zarządzanie personelem, zarządzanie kadrami, polityka personalna) - jest to proces polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny[1]

Z określeniem zarządzanie zasobami ludzkimi można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia kadry pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których firma nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski[2]

Znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi dla efektywności organizacji

Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi przyczynia się do wielu korzyści dla organizacji. Przede wszystkim, dobrze zarządzani pracownicy są bardziej zaangażowani, lojalni i zmotywowani do osiągania wyników. Zadowoleni pracownicy są bardziej skłonni do wkładania dodatkowego wysiłku, angażowania się w inicjatywy organizacyjne i długoterminowej współpracy. To z kolei przekłada się na poprawę efektywności pracy i osiąganie lepszych wyników.

Zarządzanie zasobami ludzkimi ma również kluczowe znaczenie dla tworzenia korporacyjnej kultury organizacyjnej. Poprzez odpowiednie podejście do rekrutacji, selekcji i rozwoju pracowników, organizacje mogą budować silne wartości i normy, które są współdzielone przez całą społeczność pracowniczą. Taka kultura organizacyjna sprzyja współpracy, innowacyjności i adaptacji do zmian, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności organizacji.

Ważnym aspektem zarządzania zasobami ludzkimi jest również rozwój kompetencji pracowników. Poprzez odpowiednie planowanie szkoleń, programy rozwojowe i mentoring, organizacje mogą wspierać rozwój umiejętności i zdolności pracowników. To z kolei przekłada się na podnoszenie poziomu wiedzy w organizacji, polepszanie efektywności pracy i budowanie przewagi konkurencyjnej.

Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku

Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie kwalifikacje, do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu[3]

Modele zarządzania zasobami ludzkimi

W rozwój w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:

  • "Model Michigan - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą cykl zasobów ludzkich
  • Model Harwardzki - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje założenie, że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na zasoby ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w proces zarządzania kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: partycypacja pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników - do organizacji, w organizacji i od organizacji, system wynagrodzeń, system pracy.
  • Model Schulera - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma strategia organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne cele organizacji. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze". [4]

Jak podaje Ciekanowski Z. zasoby ludzkie są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez inwestowanie rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne motywowanie pracowników przez system wynagrodzeń może polepszyć jakość wykonywanej pracy, zwiększyć dochody firmy oraz sprawić że przedsiębiorstwo będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. Wiedza i umiejętności pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. Inwestycje w kapitał ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że organizacja stoi w miejscu". [5]

Aktualne i przyszłe wyzwania zarządzania zasobami ludzkimi

Technologie HR

Technologie informacyjne odgrywają kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi. W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, narzędzia i systemy HR są niezbędne do skutecznego zarządzania pracownikami.

Ważnym aspektem technologii HR jest ich zdolność do ułatwienia procesów rekrutacji i selekcji pracowników. Za pomocą specjalistycznych systemów rekrutacyjnych, można skutecznie zbierać informacje o kandydatach, przeprowadzać testy i analizować wyniki. Dzięki temu można znacznie zoptymalizować proces rekrutacyjny i wybrać najlepszych kandydatów do organizacji.

Kolejnym ważnym obszarem, w którym technologie HR odgrywają istotną rolę, jest zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników. Systemy e-learningowe umożliwiają pracownikom zdobywanie wiedzy i umiejętności w dogodnym dla nich czasie i miejscu. Można także śledzić postępy w nauce i oceniać skuteczność szkoleń. Dzięki temu organizacje mogą skutecznie inwestować w rozwój pracowników i zwiększać ich wartość dla firmy.

Ponadto, technologie HR mogą być wykorzystywane do monitorowania wydajności pracowników. Systemy do zarządzania wydajnością umożliwiają określanie celów, monitorowanie postępów i ocenę osiągnięć pracowników. To pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron pracowników, co z kolei umożliwia skuteczne planowanie rozwoju kariery i udoskonalanie umiejętności pracowników.

Zmiany społeczne i demograficzne

Zarządzanie zasobami ludzkimi musi uwzględniać wpływ zmian społecznych i demograficznych na pracowników i organizacje. Wzrost różnorodności kulturowej, starzenie się społeczeństwa, zmiany w oczekiwaniach pracowników - to tylko niektóre z wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć menedżerowie HR.

Narzędzia i strategie HR muszą uwzględniać różnorodność kulturową w miejscu pracy. Organizacje muszą tworzyć środowiska pracy, które promują różnorodność, szanują różne perspektywy i umiejętności pracowników. Wdrażanie programów szkoleniowych dotyczących świadomości kulturowej i zapewnienie równych szans dla wszystkich pracowników są kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi.

Starzenie się społeczeństwa to kolejne wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi. Organizacje muszą dostosować swoje strategie rekrutacyjne i retencyjne, aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników w różnych grupach wiekowych. Tworzenie elastycznych planów emerytalnych, oferowanie programów zdrowotnych i dostosowanie warunków pracy do indywidualnych potrzeb pracowników starszych - to tylko kilka przykładów działań, które mogą pomóc organizacjom w efektywnym zarządzaniu starzejącą się siłą roboczą.

Zdrowie i dobrostan pracowników

Zdrowie i dobrostan pracowników stały się kluczowymi obszarami zarządzania zasobami ludzkimi. Organizacje coraz bardziej zdają sobie sprawę, że zdrowi i zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni i zaangażowani.

Dbanie o zdrowie i dobrostan pracowników obejmuje zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne. Organizacje powinny promować aktywny tryb życia i zapewniać odpowiednie warunki pracy, takie jak ergonomiczne stanowiska pracy, przerwy na ruch i zdrowe jedzenie w miejscu pracy. Równocześnie, ważne jest również zapewnienie wsparcia pracownikom w zakresie zdrowia psychicznego. Programy wsparcia emocjonalnego, szkolenia dotyczące radzenia sobie ze stresem i równowagą pracy i życia - to tylko niektóre z narzędzi, które mogą pomóc pracownikom w utrzymaniu dobrego samopoczucia.


Modele zarządzania zasobami ludzkimiartykuły polecane
Zarządzanie zasobami ludzkimiFunkcja personalnaPolityka personalnaZarządzanie przez projektyModele motywacjiCzynniki wpływające na zarządzanie kadramiPotencjał społeczny firmySkutecznośćZarządzanie wartością przedsiębiorstwa

Przypisy

  1. Harasim W. (2013)., s. 9
  2. Pocztowski A. (2008). , s. 22
  3. Harasim W. (2013)., nr 3, s. 4
  4. Nowicka-Mieszała J. (2012).s. 93-95
  5. Ciekanowski Z. (2014)., s. 140-141, 146

Bibliografia


Autor: Barbara Michalec