Mocne strony: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Mocne strony''' organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, zasoby) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. Organizacja posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe ('''strategia agresywna''', '''maxi-maxi''') lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej ('''strategia konserwatywna''', '''maxi-mini''').
'''Mocne strony''' organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, [[zasoby]]) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. [[Organizacja]] posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe ('''[[strategia]] agresywna''', '''maxi-maxi''') lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej ('''strategia konserwatywna''', '''maxi-mini''').


Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.
Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.
Linia 23: Linia 23:
===Obszar wiedzy i zasobów ludzkich===
===Obszar wiedzy i zasobów ludzkich===
* wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
* wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
* system zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
* [[system]] zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
* kierownictwo promuje rozwój osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników,
* kierownictwo promuje [[rozwój]] osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące [[kompetencje]] pracowników,
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 33: Linia 33:
* dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
* dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
* spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
* spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł kadry o wysokich kwalifikacjach
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł [[kadry]] o wysokich kwalifikacjach
* pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej
* pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej


===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju===
===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju===
* dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
* dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
* elastyczność w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
* [[elastyczność]] w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
* posiadanie sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
* [[posiadanie]] sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
* wysokiej klasy park maszynowy o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
* wysokiej klasy [[park maszynowy]] o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
* posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
* posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
* zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
* zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
* firma posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych (normy ISO, GMP, itp.),
* [[firma]] posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych ([[normy]] ISO, GMP, itp.),
* w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
* w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
* innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
* innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
* w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną dostępność towarów/materiałów do produkcji,
* w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną [[dostępność]] [[towarów]]/materiałów do produkcji,
* zapasy magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,
* [[zapasy]] magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,


===Obszar sprzedaży i obsługi klienta===
===Obszar sprzedaży i obsługi klienta===
* posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
* posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
* różnorodność oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
* [[różnorodność]] oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
* wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
* wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
* wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
* wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
Linia 58: Linia 58:
* większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
* większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
* firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
* firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
* wysoka skuteczność działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
* wysoka [[skuteczność]] działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
* organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny [[CRM|system CRM]] wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
* organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny [[CRM|system CRM]] wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
* firma posiada wysoki udział w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających potrzeby klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,
* firma posiada wysoki [[udział]] w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających [[potrzeby]] klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,


===Obszar finansów i zdolności do rozwoju===
===Obszar finansów i zdolności do rozwoju===
* łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
* łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
* efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne informacje dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
* efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne [[informacje]] dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
* sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system business intelligence),
* sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system [[business intelligence]]),
* firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
* firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
* firma terminowo reguluje swoje zobowiązania i aktywnie monitoruje spływ należności od kontrahentów,
* firma terminowo reguluje swoje [[zobowiązania]] i aktywnie monitoruje spływ [[należności]] od kontrahentów,
* firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne papiery wartościowe o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,
* firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne [[papiery wartościowe]] o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,


===Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych===
===Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych===
* organizacja posiada sprawny system informatyczny udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
* organizacja posiada sprawny [[system informatyczny]] udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
* styl zarządzania stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
* [[styl zarządzania]] stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
* kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i morale
* kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i [[morale]]
* struktura organizacyjna organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
* [[struktura organizacyjna]] organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
* procedury i dokumentacja organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
* procedury i [[dokumentacja]] organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
* w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.
* w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.



Wersja z 21:28, 20 maj 2020

Mocne strony
Polecane artykuły


Mocne strony organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, zasoby) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. Organizacja posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe (strategia agresywna, maxi-maxi) lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej (strategia konserwatywna, maxi-mini).

Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.

Mocne strony.png

Przykłady mocnych stron

Obszar wiedzy i zasobów ludzkich

  • wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
  • system zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
  • kierownictwo promuje rozwój osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników,
  • pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
  • niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
  • kierownictwo zachęca pracowników do samodzielności i podejmowania skalkulowanego ryzyka,
  • dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
  • spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł kadry o wysokich kwalifikacjach
  • pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej

Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju

  • dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
  • elastyczność w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
  • posiadanie sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
  • wysokiej klasy park maszynowy o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
  • posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
  • zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
  • firma posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych (normy ISO, GMP, itp.),
  • w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
  • innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
  • w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną dostępność towarów/materiałów do produkcji,
  • zapasy magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,

Obszar sprzedaży i obsługi klienta

  • posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
  • różnorodność oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
  • wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
  • wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
  • nastawienie wszystkich pracowników na realizację celów przy jednoczesnym braku negatywnej konkurencji (dominuje nagradzanie za wyniki grupy, a nie indywidualne),
  • większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
  • firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
  • wysoka skuteczność działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
  • organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny system CRM wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
  • firma posiada wysoki udział w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających potrzeby klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,

Obszar finansów i zdolności do rozwoju

  • łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
  • efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne informacje dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
  • sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system business intelligence),
  • firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
  • firma terminowo reguluje swoje zobowiązania i aktywnie monitoruje spływ należności od kontrahentów,
  • firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne papiery wartościowe o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,

Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych

  • organizacja posiada sprawny system informatyczny udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
  • styl zarządzania stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
  • kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i morale
  • struktura organizacyjna organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
  • procedury i dokumentacja organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
  • w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.

Wykorzystanie w metodach i technikach zarządzania

Koncepcja mocnych stron wykorzystywana jest w różnych metodach i technikach zarządzania, np.:

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak