B2B: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (<a target="_blank" rel="noreferrer noopener" class="external free" href="https://github.com/bovender/LinkTitles">https://github.com/bovender/LinkTitles</a>).)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''B2B''' (ang. Business To Business) to ogólne określenie wszystkich kontaktów (transakcji, zamówień, zapytań) pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w gospodarce w ramach działalności operacyjnej i inwestycji (producenci, hurtownicy, dostawcy, sprzedawcy, sklepy) realizowanych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej ([[internet]], e-mail).
|list1=
<ul>
<li>[[Extranet]]</li>
<li>[[Handel elektroniczny]]</li>
<li>[[Platforma zakupowa]]</li>
<li>[[Dystrybutor]]</li>
<li>[[Dystrybucja poprzez hurtowników]]</li>
<li>[[Dropshipping]]</li>
<li>[[Kanał dystrybucji]]</li>
<li>[[E-biznes]]</li>
<li>[[Modele sprzedaży w internecie]]</li>
</ul>
}}


Poprzez wyspecjalizowane internetowe platformy pośredniczące w zawierani transakcji typu B2B, przedsiębiorcy mają dostęp do wyrafinowanych systemów autoryzacji i kontroli procesów stanowiących podstawę relacji B2B (takich jak: [[zaopatrzenie]], [[magazynowanie]], serwisowanie, przetwarzanie procesów płatności), katalogów produktów i wyszukiwarek ofert czy rozbudowanych systemów składania i monitorowania realizacji zamówień.


'''B2B''' (z ang. Business To Business) to ogólne określenie wszystkich kontaktów (transakcji, zamówień, zapytań) pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w gospodarce w ramach działalności operacyjnej i inwestycji (producenci, hurtownicy, dostawcy, sprzedawcy, sklepy) realizowanych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej ([[internet]], e-mail).  
Określenie B2B dotyczy także platform integracyjnych, umożliwiających łączenie i wymianę danych transakcyjnych (dokumentów, faktur, zamówień) pomiędzy różnymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi przez partnerów transakcji.


Poprzez wyspecjalizowane internetowe platformy pośredniczące w zawierani transakcji typu B2B, przedsiębiorcy mają dostęp do wyrafinowanych systemów autoryzacji i kontroli procesów stanowiących podstawę relacji B2B (takich jak: [[zaopatrzenie]], [[magazynowanie]], serwisowanie, przetwarzanie procesów płatności), katalogów produktów i wyszukiwarek ofert czy rozbudowanych systemów składania i monitorowania realizacji zamówień.  
==TL;DR==
 
B2B (Business-to-Business) to ogólne określenie kontaktów między przedsiębiorstwami, które odbywają się za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Istnieje wiele rodzajów rynków elektronicznych B2B, takich jak katalogi, alianse zakupowe, transakcje barterowe i witryny aukcyjne. Istnieje wiele korzyści i wad związanych z B2B, takich jak redukcja kosztów transakcji, rozwinięcie relacji między dostawcami a nabywcami oraz potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa firmy. B2B różni się od B2C (Business-to-Consumer) pod względem liczby nabywców, współpracy między dostawą a odbiorcą, elastyczności popytu i metod regulowania płatności. Istnieje wiele rodzajów systemów B2B, takich jak systemy sterowane przez kupujących, sprzedających lub instytucje niezależne. Architektura systemów B2B jest złożona i wielowarstwowa. Istnieją również ograniczenia i słabe strony B2B, takie jak wysokie koszty, niezawodność, złożoność, niebezpieczeństwo i niestabilność. Istnieją również inne związane podejścia w ramach B2B, takie jak pozycjonowanie i reklamowanie online, zintegrowane środowiska dla B2B, handel elektroniczny i automatyzacja procesów biznesowych.
Określenie B2B dotyczy także platform integracyjnych, umożliwiających łączenie i wymianę danych transakcyjnych (dokumentów, faktur, zamówień) pomiędzy różnymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi przez partnerów transakcji.


==Podział rynków elektronicznych wspierających transakcje B2B==
==Podział rynków elektronicznych wspierających transakcje B2B==
Linia 31: Linia 18:
* '''rynki [[transakcja barterowa|barterowe]]''' - przedmiotem transakcji są [[towary]] i [[usługi]] wymienne,
* '''rynki [[transakcja barterowa|barterowe]]''' - przedmiotem transakcji są [[towary]] i [[usługi]] wymienne,
* '''witryny aukcyjne''' - występuje [[obrót]] dobrami produkcyjnymi oferowanymi przez wielu dostawców, w drodze porównania wybierana jest najkorzystniejsza [[oferta]].
* '''witryny aukcyjne''' - występuje [[obrót]] dobrami produkcyjnymi oferowanymi przez wielu dostawców, w drodze porównania wybierana jest najkorzystniejsza [[oferta]].
 
 
<google>ban728t</google>
<google>n</google>
 
 
==Przykłady rynków elektronicznych B2B==
==Przykłady rynków elektronicznych B2B==
* '''e-WGT''' polski [[rynek]] elektroniczny zajmujący się sprzedażą towarów pochodzenia rolniczego z wykorzystaniem Internetowej Platformy Przetargowej.
* '''e-WGT''' - polski [[rynek]] elektroniczny zajmujący się sprzedażą towarów pochodzenia rolniczego z wykorzystaniem Internetowej Platformy Przetargowej.
* '''Showpig.com''' amerykański [[portal aukcyjny]] skierowany do hodowców trzody chlewnej.  
* '''Showpig.com''' - amerykański [[portal aukcyjny]] skierowany do hodowców trzody chlewnej.
* '''SupplyOn''' - brytyjski rynek, mający na celu usprawnienie łańcuchów dostaw przedsiębiorców m.in. z branż inżynieryjnych, kolejowych i lotniczych.
* '''SupplyOn''' - brytyjski rynek, mający na celu usprawnienie łańcuchów dostaw przedsiębiorców m.in. z branż inżynieryjnych, kolejowych i lotniczych.
* '''e-Choupal''' indyjski rynek zajmujący się sprzedażą towarów rolnych takich jak: soja, pszenica, kawa i krewetki.
* '''e-Choupal''' - indyjski rynek zajmujący się sprzedażą towarów rolnych takich jak: soja, pszenica, kawa i krewetki.


==Wady i zalety B2B==
==Wady i zalety B2B==
Głównym zadaniem jest integracja [[łańcuch dostaw|łańcuchów dostaw]] (tzn. elektroniczne [[zarządzanie]] zależnościami między dostawcami, producentami i dystrybutorami) co oznacza, że B2B automatycznie wykonuje takie czynności jak: [[monitoring]] stanu zapasów i automatycznego zamawiania, realizacja zamówień oraz ustalanie ceny.
Głównym zadaniem jest integracja [[łańcuch dostaw|łańcuchów dostaw]] (tzn. elektroniczne [[zarządzanie]] zależnościami między dostawcami, producentami i dystrybutorami) co oznacza, że B2B automatycznie wykonuje takie czynności jak: [[monitoring]] stanu zapasów i automatycznego zamawiania, realizacja zamówień oraz ustalanie ceny.


===Główne zalety B2B:===
===Główne zalety B2B===
*zmniejszenie kosztów transakcji zarówno dla kupujących jak i sprzedających,
* zmniejszenie kosztów transakcji zarówno dla kupujących jak i sprzedających,
*zmniejszenie ilości pracy i dokumentacji związanej z zawarciem transakcji,
* zmniejszenie ilości pracy i dokumentacji związanej z zawarciem transakcji,
*rozwinięcie bliższych relacji między nabywcami a dostawcami,
* rozwinięcie bliższych relacji między nabywcami a dostawcami,
*zmniejszenie czasu realizacji transakcji,
* zmniejszenie czasu realizacji transakcji,


===Główne wady B2B:===
===Główne wady B2B===
*zmniejszenie się lojalności nabywców i dostawców,
* zmniejszenie się lojalności nabywców i dostawców,
*stworzenie potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa firmy,
* stworzenie potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa firmy,


==Porównanie B2B a B2C (Business To Customer)==
==Porównanie B2B a B2C (Business To Customer)==
Linia 59: Linia 46:
* popyt na rynku przedsiębiorstw jest mniej [[elastyczność popytu|elastyczny]] - wzrost [[popyt]]u na rynku konsumenta prowadzi do silniejszego wzrostu popytu na urządzenia niezbędne do zwiększonej produkcji oraz na urządzenia przemysłowe,
* popyt na rynku przedsiębiorstw jest mniej [[elastyczność popytu|elastyczny]] - wzrost [[popyt]]u na rynku konsumenta prowadzi do silniejszego wzrostu popytu na urządzenia niezbędne do zwiększonej produkcji oraz na urządzenia przemysłowe,
* zakupy dokonywane na rynku przedsiębiorstwa są bardziej profesjonalne - transakcji dokonują głównie profesjonaliści, zaopatrzeniowcy, którzy przestrzegają ograniczeń, wymogów i wytycznych firmy,
* zakupy dokonywane na rynku przedsiębiorstwa są bardziej profesjonalne - transakcji dokonują głównie profesjonaliści, zaopatrzeniowcy, którzy przestrzegają ograniczeń, wymogów i wytycznych firmy,
* metody regulowania płatności - w przypadku B2C [[płatność]] regulowana jest w dniu zakupu lub sprzedaży, natomiast [[transakcje]] zawierane w obrębie B2B regulowane są również za pomocą instumentów finansowych (np. kredytów kupieckich),
* metody regulowania płatności - w przypadku B2C [[płatność]] regulowana jest w dniu zakupu lub sprzedaży, natomiast [[transakcje]] zawierane w obrębie B2B regulowane są również za pomocą instrumentów finansowych (np. kredytów kupieckich),
* [[cena]] zakupu/świadczenia usług - transakcje B2B ze względu na powtarzalność charakteryzują się większą skłonnością do negocjowalności warunków zawieranych transakcji, w przypadku B2C ze względu na detaliczność i jednorazowość transakcje zawierane są na ogólnie wypracowanych warunkach i przy standardowych cenach.
* [[cena]] zakupu/świadczenia usług - transakcje B2B ze względu na powtarzalność charakteryzują się większą skłonnością do negocjowalności warunków zawieranych transakcji, w przypadku B2C ze względu na detaliczność i jednorazowość transakcje zawierane są na ogólnie wypracowanych warunkach i przy standardowych cenach.


==Korzyści z zastosowania B2B==
==Korzyści z zastosowania B2B==
Zadaniem B2B jest usprawnienie i ograniczenie kosztów wszystkich etapów zawierania transakcji, jakie zachodzą w przypadku tradycyjnego modelu działalności gospodarczej. Wejście do sieciowej platformy B2B ogranicza [[koszty]] nawiązywania kontaktów i poprawia organizację wymiany handlowej. Systemy B2B umożliwiają redukcję ponoszonych kosztów, np. poprzez zidentyfikowanie najniższej możliwej ceny na rynku (bazując na porównaniu kosztów całkowitych różnych ofert bądź renegocjacji zawartych wcześniej kontraktów) czy poprzez integrację łańcuchów dostaw. Potrafią zastąpić tradycyjne formy kontaktu pomiędzy partnerami handlowymi, takie jak ogłoszenia prasowe, rozmowy telefoniczne czy bezpośrednie spotkania. Elektroniczne transakcje doprowadzają do globalizacji zakupów, eliminując bariery geograficzne, poszerzając rynek o klientów zagranicznych. Platformy B2B korzystają m.in. ze standardu elektronicznej wymiany danych [[EDI]] (ang. ''[[Electronic Data Interchange]]''). [[Dane]] będące przedmiotem elektronicznej wymiany są odpowiednikami tradycyjnych dokumentów handlowych takich jak: [[faktura]], e-rozliczenie, [[zamówienie]], awizo, dostawy, [[harmonogram]] produkcji itp. Kluczowym aspektem EDI jest [[standaryzacja]] przesyłanych informacji oraz bezpieczeństwo komunikacji.
Zadaniem B2B jest usprawnienie i ograniczenie kosztów wszystkich etapów zawierania transakcji, jakie zachodzą w przypadku tradycyjnego modelu działalności gospodarczej. Wejście do sieciowej platformy B2B ogranicza [[koszty]] nawiązywania kontaktów i poprawia organizację wymiany handlowej. Systemy B2B umożliwiają redukcję ponoszonych kosztów, np. poprzez zidentyfikowanie najniższej możliwej ceny na rynku (bazując na porównaniu kosztów całkowitych różnych ofert bądź renegocjacji zawartych wcześniej kontraktów) czy poprzez integrację łańcuchów dostaw. Potrafią zastąpić tradycyjne formy kontaktu pomiędzy partnerami handlowymi, takie jak ogłoszenia prasowe, rozmowy telefoniczne czy bezpośrednie spotkania. Elektroniczne transakcje doprowadzają do globalizacji zakupów, eliminując bariery geograficzne, poszerzając rynek o klientów zagranicznych. Platformy B2B korzystają m.in. ze standardu elektronicznej wymiany danych [[EDI]] (ang. ''[[Electronic Data Interchange]]''). [[Dane]] będące przedmiotem elektronicznej wymiany są odpowiednikami tradycyjnych dokumentów handlowych takich jak: [[faktura]], e-rozliczenie, [[zamówienie]], awizo, dostawy, [[harmonogram]] produkcji itp. Kluczowym aspektem EDI jest [[standaryzacja]] przesyłanych informacji oraz bezpieczeństwo komunikacji.


==Rodzaje systemów B2B==
==Rodzaje systemów B2B==
Linia 72: Linia 59:


==B2B - ograniczenia==
==B2B - ograniczenia==
Ograniczenia i [[słabe strony]] B2B to:  
Ograniczenia i [[słabe strony]] B2B to:
* '''Koszty''': Koszty transakcji B2B mogą być stosunkowo wysokie. Zarządzanie danymi i zamówieniami za pośrednictwem Internetu może wymagać wysokich nakładów inwestycyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo.
* '''Koszty''': Koszty transakcji B2B mogą być stosunkowo wysokie. Zarządzanie danymi i zamówieniami za pośrednictwem Internetu może wymagać wysokich nakładów inwestycyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo.
* '''[[Niezawodność]]''': B2B może być podatny na przerwy w dostawie, awarie systemów i błędy techniczne.
* '''[[Niezawodność]]''': B2B może być podatny na przerwy w dostawie, awarie systemów i błędy techniczne.
Linia 80: Linia 67:


==B2B - inne związane podejścia==
==B2B - inne związane podejścia==
Wprowadzenie: Inne podejścia w ramach B2B to:
Inne podejścia w ramach B2B to:
* Pozycjonowanie i reklamowanie produktów i usług online. Przedsiębiorstwa posiadające strony internetowe lub blogi mogą wykorzystać SEO, reklamę w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach, aby zwiększyć widoczność produktów i usług w Internecie.
* Pozycjonowanie i reklamowanie produktów i usług online. Przedsiębiorstwa posiadające strony internetowe lub blogi mogą wykorzystać SEO, reklamę w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach, aby zwiększyć widoczność produktów i usług w Internecie.
* Zintegrowane środowiska dla B2B. Przedsiębiorstwa mogą zintegrować swoje wewnętrzne systemy z systemami klientów, dostawców i partnerów biznesowych, aby ułatwić wymianę informacji i usprawnić [[procesy biznesowe]].
* Zintegrowane środowiska dla B2B. Przedsiębiorstwa mogą zintegrować swoje wewnętrzne systemy z systemami klientów, dostawców i partnerów biznesowych, aby ułatwić wymianę informacji i usprawnić [[procesy biznesowe]].
* [[Handel]] elektroniczny. Przedsiębiorstwa mogą korzystać z platform e-commerce do sklepów internetowych, aby zwiększyć sprzedaż i [[efektywność]] operacji.
* [[Handel]] elektroniczny. Przedsiębiorstwa mogą korzystać z platform e-commerce do sklepów internetowych, aby zwiększyć sprzedaż i [[efektywność]] operacji.
* Przyjazne dla urządzeń mobilnych. Przedsiębiorstwa mogą tworzyć responsywne strony internetowe i [[aplikacje mobilne]], aby ułatwić swoim klientom i partnerom biznesowym dostęp do ich produktów i usług.
* [[Automatyzacja]] procesów biznesowych. Przedsiębiorstwa mogą wdrożyć systemy RPA (Robotic Process Automation) w celu automatyzacji procesów biznesowych, takich jak [[księgowość]], zakupy i logistyka.
* [[Automatyzacja]] procesów biznesowych. Przedsiębiorstwa mogą wdrożyć systemy RPA (Robotic Process Automation) w celu automatyzacji procesów biznesowych, takich jak [[księgowość]], zakupy i logistyka.


Podsumowanie: Wśród innych podejść w ramach B2B wymienić można pozycjonowanie i reklamowanie produktów i usług online, zintegrowane środowiska dla B2B, handel elektroniczny, przyjazne dla urządzeń mobilnych i automatyzację procesów biznesowych.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Extranet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Platforma zakupowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybutor]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dystrybucja poprzez hurtowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dropshipping]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kanał dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[E-biznes]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele sprzedaży w internecie]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Charlesworth A. (2007) ''Key concepts in e-commerce'', Palgrave Macmillan, s. 15
<noautolinks>
* Chandrasekar Subramaniam, M. J. S. (2002). ''[http://citebm.business.illinois.edu/B2Bresearch/ijec-revised-10-31.pdf A study of the value and impact of B2B e-commerce: the case of web-based procurement]''. International Journal of Electronic Commerce, 6(4), 19-40.
* Chandrasekar S. (2002), ''A study of the value and impact of B2B e-commerce: the case of web-based procurement'', International Journal of Electronic Commerce, 6(4)
* Chmielarz W. (2007) ''Systemy biznesu elektronicznego'', Difin, Warszawa, s. 30, 88-99
* Charlesworth A. (2007), ''Key concepts in e-commerce'', Palgrave Macmillan
* Frąckiewicz E. (2006) ''[[Marketing]] internetowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 60-69
* Chmielarz W. (2007), ''Systemy biznesu elektronicznego'', Difin, Warszawa
* Frankort H. T. W., Lanzolla G. (2015) ''[http://openaccess.city.ac.uk/12272/1/The%20online%20shadow%20of%20offline%20signals.pdf The online shadow of offline signals: which sellers get contacted in online B2B marketplaces?].'' Academy of Management Journal (AMJ), 59(1), s. 207-231
* Frankort H., Lanzolla G. (2015), ''The online shadow of offline signals: which sellers get contacted in online B2B marketplaces?'', Academy of Management Journal (AMJ), 59(1)
* Kotler P. (2005) ''Marketing'', Dom Wydawniczy Rebis sp. z o.o., Poznań, s. 224-225, 216-217
* Frąckiewicz E. (2006), ''Marketing internetowy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Malinowski, A., & Senkus, P. (2015). ''[http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/106-2015_11.pdf Rynek Business to Business w Polsce-zakres i perspektywy rozwoju.]'' Zeszyty Naukowe UNIWERSYTETU PRZYRODNICZO-HUMANISTYCZNEGO w SIEDLCACH, 106(33), s.149-162
* Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań
* Norris M., West S. (2001) ''E-[[biznes]]'', Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, s. 101-103
* Malinowski A., Senkus P. (2015), ''Rynek Business to Business w Polsce-zakres i perspektywy rozwoju'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego W Siedlcach, 106(33)
* Rauyruen, P., & Miller, K. E. (2007). ''[http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.476.8575&rep=rep1&type=pdf Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty]''. Journal of business research, 60(1), s.21-31.
* Norris M., West S. (2001), ''E-biznes'', Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa
* Raisch, W. & Foreword By-Gartner, G. (2000). ''The eMarketplace: Strategies for success in B2B eCommerce''. McGraw-Hill Professional.
* Raisch W. (2000), ''The eMarketplace: Strategies for success in B2B eCommerce'', McGraw-Hill Professional
* Russo, I., Confente, I., Gligor, D. M., & Autry, C. W. (2016). ''[https://iris.univr.it/retrieve/handle/11562/930618.1.4/24370/JBR%20in%20press.pdf To be or not to be (loyal): Is there a recipe for customer loyalty in the B2B context?].'' Journal of Business Research, 69(2), s.888-896.
* Rauyruen P., Miller K. (2007), ''Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty'', Journal of business research, 60(1)
* Rutkowski K. (2002) ''[[Logistyka]] on-line'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 21
* Russo I., Confente I., Gligor D., Autry C. (2016), ''To be or not to be (loyal): Is there a recipe for customer loyalty in the B2B context?'', Journal of Business Research, 69(2)
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021441204/U/D20021204Lj.pdf Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną]'' Dz.U. nr 144, poz.1204])
* Rutkowski K. (2002), ''Logistyka on-line'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wise, R., & Morrison, D. (2000). ''[http://mrcd.sdlogic.net/uploads/3/4/0/3/34033484/vargo_lusch_2011_imm.pdf Beyond the exchange--the future of B2B.]'' Harvard business review, s.78(6), 86-96.
* ''Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021441204 Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204]
* Wise R., Morrison D. (2000), ''Beyond the exchange--the future of B2B'', Harvard business review, nr 78(6)
</noautolinks>


{{a|Justyna Trębacz, Małgorzata Wór, Kinga Seremet}}
{{a|Justyna Trębacz, Małgorzata Wór, Kinga Seremet}}
[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Ebiznes]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
{{#metamaster:description|Platformy B2B to autoryzowane i zintegrowane rozwiązania online dla firm, umożliwiające transakcje, kontrolę zaopatrzenia i monitorowanie zamówień.}}

Aktualna wersja na dzień 01:24, 12 sty 2024

B2B (ang. Business To Business) to ogólne określenie wszystkich kontaktów (transakcji, zamówień, zapytań) pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w gospodarce w ramach działalności operacyjnej i inwestycji (producenci, hurtownicy, dostawcy, sprzedawcy, sklepy) realizowanych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (internet, e-mail).

Poprzez wyspecjalizowane internetowe platformy pośredniczące w zawierani transakcji typu B2B, przedsiębiorcy mają dostęp do wyrafinowanych systemów autoryzacji i kontroli procesów stanowiących podstawę relacji B2B (takich jak: zaopatrzenie, magazynowanie, serwisowanie, przetwarzanie procesów płatności), katalogów produktów i wyszukiwarek ofert czy rozbudowanych systemów składania i monitorowania realizacji zamówień.

Określenie B2B dotyczy także platform integracyjnych, umożliwiających łączenie i wymianę danych transakcyjnych (dokumentów, faktur, zamówień) pomiędzy różnymi systemami informatycznymi wykorzystywanymi przez partnerów transakcji.

TL;DR

B2B (Business-to-Business) to ogólne określenie kontaktów między przedsiębiorstwami, które odbywają się za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Istnieje wiele rodzajów rynków elektronicznych B2B, takich jak katalogi, alianse zakupowe, transakcje barterowe i witryny aukcyjne. Istnieje wiele korzyści i wad związanych z B2B, takich jak redukcja kosztów transakcji, rozwinięcie relacji między dostawcami a nabywcami oraz potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa firmy. B2B różni się od B2C (Business-to-Consumer) pod względem liczby nabywców, współpracy między dostawą a odbiorcą, elastyczności popytu i metod regulowania płatności. Istnieje wiele rodzajów systemów B2B, takich jak systemy sterowane przez kupujących, sprzedających lub instytucje niezależne. Architektura systemów B2B jest złożona i wielowarstwowa. Istnieją również ograniczenia i słabe strony B2B, takie jak wysokie koszty, niezawodność, złożoność, niebezpieczeństwo i niestabilność. Istnieją również inne związane podejścia w ramach B2B, takie jak pozycjonowanie i reklamowanie online, zintegrowane środowiska dla B2B, handel elektroniczny i automatyzacja procesów biznesowych.

Podział rynków elektronicznych wspierających transakcje B2B

Wymiana handlowa między przedsiębiorstwami ze względu na różnorodność oferowanych produktów i usług wykorzystuje:

  • rynki horyzontalne (poziome) - rynki wielobranżowe. Platformy B2B działające w tym obszarze skierowane są do szerszego grona odbiorców, oferują asortyment szeroki, ale płytki asortyment (wiele linii produktów, ale o niewielkim stopniu zróżnicowania), niezwiązany bezpośrednio z produkcją.
  • rynki wertykalne (pionowe) - rynki ograniczone do jednego sektora bądź branży. Platformy B2B działające w tym obszarze oferują wąski, ale głęboki asortyment (mniejsza ilość linii produktów, ale o większym stopniu zróżnicowania), często bezpośrednio związany z produkcją, skierowany do wybranego i nielicznego grona odbiorców.

Wykorzystywane są różne rynki elektroniczne:

  • strony z katalogami - katalogi umożliwiają przedsiębiorstwom zamawianie potrzebnych artykułów, ceny towarów i usług są przeważnie z góry ustalone przez dostawców,
  • alianse zakupowe - w celu zwiększenia zamówienia firmy kupujące te same produkty łączą się. Tym samym negocjują większy upust. Kilka firm działających na rynku konsumenckim (takich jak Coca-cola, Sara Free, Kraft czy PepsiCola) stworzyło alians (Transora), który wykorzystywany jest do negocjacji niższych cen na zakup surowców i usług transportowych,
  • rynki barterowe - przedmiotem transakcji są towary i usługi wymienne,
  • witryny aukcyjne - występuje obrót dobrami produkcyjnymi oferowanymi przez wielu dostawców, w drodze porównania wybierana jest najkorzystniejsza oferta.

Przykłady rynków elektronicznych B2B

  • e-WGT - polski rynek elektroniczny zajmujący się sprzedażą towarów pochodzenia rolniczego z wykorzystaniem Internetowej Platformy Przetargowej.
  • Showpig.com - amerykański portal aukcyjny skierowany do hodowców trzody chlewnej.
  • SupplyOn - brytyjski rynek, mający na celu usprawnienie łańcuchów dostaw przedsiębiorców m.in. z branż inżynieryjnych, kolejowych i lotniczych.
  • e-Choupal - indyjski rynek zajmujący się sprzedażą towarów rolnych takich jak: soja, pszenica, kawa i krewetki.

Wady i zalety B2B

Głównym zadaniem jest integracja łańcuchów dostaw (tzn. elektroniczne zarządzanie zależnościami między dostawcami, producentami i dystrybutorami) co oznacza, że B2B automatycznie wykonuje takie czynności jak: monitoring stanu zapasów i automatycznego zamawiania, realizacja zamówień oraz ustalanie ceny.

Główne zalety B2B

  • zmniejszenie kosztów transakcji zarówno dla kupujących jak i sprzedających,
  • zmniejszenie ilości pracy i dokumentacji związanej z zawarciem transakcji,
  • rozwinięcie bliższych relacji między nabywcami a dostawcami,
  • zmniejszenie czasu realizacji transakcji,

Główne wady B2B

  • zmniejszenie się lojalności nabywców i dostawców,
  • stworzenie potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa firmy,

Porównanie B2B a B2C (Business To Customer)

Istotnymi różnicami między B2B a B2C są:

  • liczba nabywców, która jest mniejsza na rynku przedsiębiorstw niż na rynku konsumenta. Natomiast są więksi tzn. że kilku nabywców kupuje na dużą skalę, co gwarantuje większą sprzedaż. Są to głównie firmy działające w takich gałęziach jak silniki lotnicze i broń defensywna,
  • współpraca między dostawą a odbiorcą jest bliższa,
  • popyt na rynku przedsiębiorstw jest mniej elastyczny - wzrost popytu na rynku konsumenta prowadzi do silniejszego wzrostu popytu na urządzenia niezbędne do zwiększonej produkcji oraz na urządzenia przemysłowe,
  • zakupy dokonywane na rynku przedsiębiorstwa są bardziej profesjonalne - transakcji dokonują głównie profesjonaliści, zaopatrzeniowcy, którzy przestrzegają ograniczeń, wymogów i wytycznych firmy,
  • metody regulowania płatności - w przypadku B2C płatność regulowana jest w dniu zakupu lub sprzedaży, natomiast transakcje zawierane w obrębie B2B regulowane są również za pomocą instrumentów finansowych (np. kredytów kupieckich),
  • cena zakupu/świadczenia usług - transakcje B2B ze względu na powtarzalność charakteryzują się większą skłonnością do negocjowalności warunków zawieranych transakcji, w przypadku B2C ze względu na detaliczność i jednorazowość transakcje zawierane są na ogólnie wypracowanych warunkach i przy standardowych cenach.

Korzyści z zastosowania B2B

Zadaniem B2B jest usprawnienie i ograniczenie kosztów wszystkich etapów zawierania transakcji, jakie zachodzą w przypadku tradycyjnego modelu działalności gospodarczej. Wejście do sieciowej platformy B2B ogranicza koszty nawiązywania kontaktów i poprawia organizację wymiany handlowej. Systemy B2B umożliwiają redukcję ponoszonych kosztów, np. poprzez zidentyfikowanie najniższej możliwej ceny na rynku (bazując na porównaniu kosztów całkowitych różnych ofert bądź renegocjacji zawartych wcześniej kontraktów) czy poprzez integrację łańcuchów dostaw. Potrafią zastąpić tradycyjne formy kontaktu pomiędzy partnerami handlowymi, takie jak ogłoszenia prasowe, rozmowy telefoniczne czy bezpośrednie spotkania. Elektroniczne transakcje doprowadzają do globalizacji zakupów, eliminując bariery geograficzne, poszerzając rynek o klientów zagranicznych. Platformy B2B korzystają m.in. ze standardu elektronicznej wymiany danych EDI (ang. Electronic Data Interchange). Dane będące przedmiotem elektronicznej wymiany są odpowiednikami tradycyjnych dokumentów handlowych takich jak: faktura, e-rozliczenie, zamówienie, awizo, dostawy, harmonogram produkcji itp. Kluczowym aspektem EDI jest standaryzacja przesyłanych informacji oraz bezpieczeństwo komunikacji.

Rodzaje systemów B2B

Duże przedsiębiorstwa najczęściej budują własne systemy B2B, dostosowane do specyfiki towarów, którymi handlują. Mogą to być rynki B2B sterowane przez kupujących, jeśli firmy narzucają swoje systemy sprzedawcom. Dzieje się tak np. wśród niemieckich firm samochodowych, które dostarczają swoje rozwiązania e-commerce swoim podwykonawcom. Rynki B2B mogą być sterowane także przez sprzedających, którzy łączą swoich pośredników sprzedaży w jeden rynek, obsługiwany przez ten sam system B2B. Dzieje się tak np. wśród producentów telefonów komórkowych, którzy narzucają swoje rozwiązania B2B pośrednikom na całym świecie. Trzecią formą sterowania rynków B2B jest sterowanie przez instytucje niezależne. Najbardziej znanymi rynkami tego typu są elektroniczne rynki wymiany, pozwalające ominąć koszty tworzenia własnej platformy B2B przez mniejsze firmy.

Architektura systemów B2B

Architektura systemów B2B jest najczęściej wielowarstwowa. Usługi WWW są najwyższą warstwą systemów B2B i służą bezpośredniemu kontaktowi z klientem. Poniżej znajdują się warstwy odpowiedzialne za zarządzanie przedsiębiorstwem, mogą to być systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Spójna integracja wszystkich warstw tak skomplikowanego systemu jest obecnie najczęściej realizowana przy pomocy technologii J2EE (ang. Java 2 Enterprise Edition). Najbardziej popularnym systemem bazodanowym wspierającym aplikacje B2B jest Oracle 9i.

B2B - ograniczenia

Ograniczenia i słabe strony B2B to:

  • Koszty: Koszty transakcji B2B mogą być stosunkowo wysokie. Zarządzanie danymi i zamówieniami za pośrednictwem Internetu może wymagać wysokich nakładów inwestycyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo.
  • Niezawodność: B2B może być podatny na przerwy w dostawie, awarie systemów i błędy techniczne.
  • Złożoność: Złożone systemy B2B mogą być trudne do zrozumienia i wdrożenia dla przedsiębiorstw, które nie mają wystarczającego doświadczenia w tym obszarze lub nie dysponują odpowiednimi zasobami.
  • Niebezpieczeństwo: Przedsiębiorstwa mogą odczuwać obawy związane z bezpieczeństwem informacji, kradzieżą danych, wirusami i innymi zagrożeniami internetowymi.
  • Niestabilność: Zmieniające się trendy technologiczne, regulacje i konkurencja mogą wpływać na stabilność i trwałość systemów B2B.

B2B - inne związane podejścia

Inne podejścia w ramach B2B to:

  • Pozycjonowanie i reklamowanie produktów i usług online. Przedsiębiorstwa posiadające strony internetowe lub blogi mogą wykorzystać SEO, reklamę w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach, aby zwiększyć widoczność produktów i usług w Internecie.
  • Zintegrowane środowiska dla B2B. Przedsiębiorstwa mogą zintegrować swoje wewnętrzne systemy z systemami klientów, dostawców i partnerów biznesowych, aby ułatwić wymianę informacji i usprawnić procesy biznesowe.
  • Handel elektroniczny. Przedsiębiorstwa mogą korzystać z platform e-commerce do sklepów internetowych, aby zwiększyć sprzedaż i efektywność operacji.
  • Automatyzacja procesów biznesowych. Przedsiębiorstwa mogą wdrożyć systemy RPA (Robotic Process Automation) w celu automatyzacji procesów biznesowych, takich jak księgowość, zakupy i logistyka.


B2Bartykuły polecane
ExtranetHandel elektronicznyPlatforma zakupowaDystrybutorDystrybucja poprzez hurtownikówDropshippingKanał dystrybucjiE-biznesModele sprzedaży w internecie

Bibliografia

  • Chandrasekar S. (2002), A study of the value and impact of B2B e-commerce: the case of web-based procurement, International Journal of Electronic Commerce, 6(4)
  • Charlesworth A. (2007), Key concepts in e-commerce, Palgrave Macmillan
  • Chmielarz W. (2007), Systemy biznesu elektronicznego, Difin, Warszawa
  • Frankort H., Lanzolla G. (2015), The online shadow of offline signals: which sellers get contacted in online B2B marketplaces?, Academy of Management Journal (AMJ), 59(1)
  • Frąckiewicz E. (2006), Marketing internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kotler P. (2012), Marketing, Rebis, Poznań
  • Malinowski A., Senkus P. (2015), Rynek Business to Business w Polsce-zakres i perspektywy rozwoju, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego W Siedlcach, 106(33)
  • Norris M., West S. (2001), E-biznes, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa
  • Raisch W. (2000), The eMarketplace: Strategies for success in B2B eCommerce, McGraw-Hill Professional
  • Rauyruen P., Miller K. (2007), Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty, Journal of business research, 60(1)
  • Russo I., Confente I., Gligor D., Autry C. (2016), To be or not to be (loyal): Is there a recipe for customer loyalty in the B2B context?, Journal of Business Research, 69(2)
  • Rutkowski K. (2002), Logistyka on-line, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204
  • Wise R., Morrison D. (2000), Beyond the exchange--the future of B2B, Harvard business review, nr 78(6)


Autor: Justyna Trębacz, Małgorzata Wór, Kinga Seremet

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.