Zalety pracy zespołowej
Zalety pracy zespołowej |
---|
Polecane artykuły |
TL;DR
Artykuł omawia pracę zespołową, zespół projektowy, budowanie zespołu, rodzaje zespołów oraz cechy pracy zespołowej. Przedstawia także metody i techniki pracy zespołowej, takie jak burza mózgów, drzewo decyzyjne czy model Belbina. Omawia również zalety pracy zespołowej oraz zarządzanie ludźmi w zespole.
Praca zespołowa
Praca zespołowa jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.
Praca zespołowa jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich. (M. Trocki,2014, s. 83)
Zespół
Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. (M. Trocki,2014, s. 83)
Budowanie zespołu
Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
W skład budowania zespołu wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):
- podejmowanie decyzji,
- rozwiązywanie problemów,
- ustalanie celów,
- rozwiązywanie konfliktów wewnętrznych,
- komunikacja.
Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie liderzy zespołu. Procedura budowania zespołu pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.
Rodzaje zespołów
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):
- Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
- Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
- Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
- Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.
Wyróżniamy pięć etapów cyklu życia zespołu:(W. Dąbrowski,2014, s. 56)
- formowanie
- okres burzy i naporu
- normowanie
- działanie
- pożegnanie
Cechy pracy zespołowej
Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76)
- współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
- współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
- współpartnerstwo,
- możliwość łączenia ze sobą specjalności,
- zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.
Zarządzanie ludźmi w zespole
Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzi, którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to interesariuszy projektu m.in.: klientów, sponsorów i partnerów.
Zalety pracy zespołowej
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
- członkowie zespołu są zmotywowani do działania, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj efekt synergicznego działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
- podnosi się wydajność pracy, ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
- wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
- jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
- wzrasta integracja zespołu, grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
- osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane,
- następuje szybszy przepływ informacji,
- umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy,
- nadaje wspólne tempo pracy,
- pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
- uaktywnia proces samokontroli,
- wzrasta komunikacja, dzięki szybszemu przepływowi informacji,
- zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy,
- jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół,
- istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
- wyższa jakość pracy,
- członkowie zespołu wzajemnie motywują się do działania,
- rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.
Metody i techniki pracy zespołowej
Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie decyzji grupowych. Zwana jest także twórczą dyskusją. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. (A. Stabryła,2015, s. 86)
Jest jedną z technik należących do burzy mózgów, jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania (H. Bieniok, 2014, s. 108)
Sposób ten ma na celu graficznie wspierać proces decyzyjny. Metoda ta sprawdza się w momencie podejmowania decyzji w warunkach ryzyka.(D. Wróblewski, 2015, s. 69)
W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w kwestionariuszu. (H. Bieniok, 2014, s. 108)
Celem debaty konferencyjnej jest podzielenie problematyki ogólnej na szczegółową, następnie są one opracowywane przez zespoły. (D. Wróblewski, 2015, s. 71)
Analizowanie ról zespołowych]] pomaga dostarczyć informację na temat funkcjonowaniu osób w zespole, jak również całego zespołu. Analiza ta jest wykorzystywana do budowania zespołu, wprowadzania do zespołu nowej osoby, zwiększenia efektywności pracy zespołowej. (R.Z. Enciso, 2012, s. 26)
Teamware jest metodą wspierania wiedzy w organizacji. Polega na wspomaganiu pracy zespołu, a także komunikacji. Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)
Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)
Bibliografia
- Bieniok H. (2014), Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły, MFiles, Kraków
- Ćwik K. (2008), Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o. Praca zespołowa
- Dąbrowski W. (2014). Podstawy zarządzania projektami, PJWSTK, Waszawa
- Enciso R. Z. (2012). Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change, Lulu, Raleigh
- Kisielnicki J. (2017), Zarządzanie projektami. Ludzie - procedury - wyniki, Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno
- Lencioni P.(2016).Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa
- Nicholas John M., Steyn H. (2012). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).Zarządzanie zespołemTechniki i metody pracy zespołowej
- Stabryła A. (2010), Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem, Mfiles.pl, Kraków
- Stabryła A. (2015), Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, Mfiles.pl, seria wydawnicza: Encyklopedia Zarządzania, Kraków
- Trocki M. (2014), Organizacja projektowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Wróblewski D. (red.) (2015), Zarządzanie ryzykiem - przegląd wybranych metodyk, CNBOP - PIB, Józefów
- Zaborek M. (2012). Praca zespołowa w polskich organizacjach Zespoły po polsku
Autor: Joanna Deńca