Mocne strony

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 16:09, 11 paź 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Dodanie MetaData Description)
Mocne strony
Polecane artykuły


Mocne strony organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, zasoby) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. Organizacja posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe (strategia agresywna, maxi-maxi) lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej (strategia konserwatywna, maxi-mini).

Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.

Mocne strony.png

TL;DR

Mocne strony organizacji to czynniki, które mają pozytywny wpływ na jej funkcjonowanie i sukces. Przykłady to wysoki poziom wiedzy pracowników, elastyczność produkcji, wysoka jakość obsługi klienta, zdolność do rozwoju i efektywne zarządzanie. Mocne strony są ważne dla strategii rozwoju i ochrony przed konkurencją. Koncepcja mocnych stron jest wykorzystywana w wielu metodach zarządzania, takich jak analiza SWOT i benchmarking.

Przykłady mocnych stron

Obszar wiedzy i zasobów ludzkich

  • wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
  • system zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
  • kierownictwo promuje rozwój osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników,

  • pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
  • niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
  • kierownictwo zachęca pracowników do samodzielności i podejmowania skalkulowanego ryzyka,
  • dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
  • spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł kadry o wysokich kwalifikacjach
  • pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej

Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju

  • dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
  • elastyczność w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
  • posiadanie sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
  • wysokiej klasy park maszynowy o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
  • posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
  • zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
  • firma posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych (normy ISO, GMP, itp.),
  • w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
  • innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
  • w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną dostępność towarów/materiałów do produkcji,
  • zapasy magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,

Obszar sprzedaży i obsługi klienta

  • posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
  • różnorodność oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
  • wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
  • wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
  • nastawienie wszystkich pracowników na realizację celów przy jednoczesnym braku negatywnej konkurencji (dominuje nagradzanie za wyniki grupy, a nie indywidualne),
  • większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
  • firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
  • wysoka skuteczność działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
  • organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny system CRM wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
  • firma posiada wysoki udział w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających potrzeby klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,

Obszar finansów i zdolności do rozwoju

  • łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
  • efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne informacje dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
  • sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system business intelligence),
  • firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
  • firma terminowo reguluje swoje zobowiązania i aktywnie monitoruje spływ należności od kontrahentów,
  • firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne papiery wartościowe o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,

Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych

  • organizacja posiada sprawny system informatyczny udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
  • styl zarządzania stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
  • kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i morale
  • struktura organizacyjna organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
  • procedury i dokumentacja organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
  • w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.

Wykorzystanie w metodach i technikach zarządzania

Koncepcja mocnych stron wykorzystywana jest w różnych metodach i technikach zarządzania, np.:

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak