Jakość pracy w urzędzie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
* promocję, jako produkt pośredni przynoszący korzyści wszystkim mieszkańcom, | * promocję, jako produkt pośredni przynoszący korzyści wszystkim mieszkańcom, | ||
* informację przekazywaną zainteresowanym stronom, | * informację przekazywaną zainteresowanym stronom, | ||
* rezultat usługi administracyjnej, jak np. ukończona budowa drogi, czyste ulice, poczucie bezpieczeństwa (M. Bugdol 2002, s. 13). | * [[rezultat]] [[usługi]] administracyjnej, jak np. ukończona budowa drogi, czyste ulice, poczucie bezpieczeństwa (M. Bugdol 2002, s. 13). | ||
Należy zauważyć, że [[prawo]] zobowiązuje urzędnika do wysokiej jakości sposobu wykonywania zadań. W rozumieniu definicji jakości prezentowanych w trzecim podrozdziale brakuje więc wymogu wysokiej jakości wyników, a zatem również jakości samej pracy. Na rys. 1 pokazano zależności między klientem, dostawcą i urzędem. | Należy zauważyć, że [[prawo]] zobowiązuje urzędnika do wysokiej jakości sposobu wykonywania zadań. W rozumieniu definicji jakości prezentowanych w trzecim podrozdziale brakuje więc wymogu wysokiej jakości wyników, a zatem również jakości samej pracy. Na rys. 1 pokazano zależności między klientem, dostawcą i urzędem. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
[[Grafika:Jakosc pracy urzad.jpg]] | [[Grafika:Jakosc pracy urzad.jpg]] | ||
Badania przeprowadzone w urzędach administracji samorządowej pozwoliły na wskazanie, od czego zależy wysoka jakość pracy urzędniczej. Są to: | Badania przeprowadzone w urzędach administracji samorządowej pozwoliły na wskazanie, od czego zależy wysoka [[jakość pracy]] urzędniczej. Są to: | ||
* działanie na rzecz społeczeństwa zgodnie z prawem i w poczuciu uczciwości, | * [[działanie]] na rzecz społeczeństwa zgodnie z prawem i w poczuciu uczciwości, | ||
* osiągnięcie optymalnej relacji pomiędzy efektem zadaniowym a [[koszt]]em jego uzyskania, | * osiągnięcie optymalnej relacji pomiędzy efektem zadaniowym a [[koszt]]em jego uzyskania, | ||
* sprawne i efektywne zaopatrywanie w produkt, terminowość, właściwa organizacja, standard wykonania, * solidne wykonywanie zadań, wysoki poziom usług (Efektywne... 2000, s. 61). | * sprawne i efektywne zaopatrywanie w produkt, terminowość, właściwa [[organizacja]], standard wykonania, * solidne wykonywanie zadań, wysoki poziom usług (Efektywne... 2000, s. 61). | ||
W tab. 1 przyjęto czynniki pozwalające na określenie znaczenia [[Jakość|jakości]] pracy w organizacji. Przedstawiono porównanie pomiędzy postrzeganiem jakości pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i w urzędach. | W tab. 1 przyjęto czynniki pozwalające na określenie znaczenia [[Jakość|jakości]] pracy w organizacji. Przedstawiono porównanie pomiędzy postrzeganiem jakości pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i w urzędach. | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
{| border="1" | {| border="1" | ||
| Czynnik | | Czynnik | ||
| Przedsiębiorstwo | | [[Przedsiębiorstwo]] | ||
| Urząd | | Urząd | ||
|- | |- | ||
| wyrób, efekt pracy | | [[wyrób]], efekt pracy | ||
| wyrób materialny, niematerialny lub usługa, zwykle posiada odpowiedniki konkurencyjne | | wyrób materialny, niematerialny lub [[usługa]], zwykle posiada odpowiedniki konkurencyjne | ||
| dokument (decyzja, informacja), promocja, usługa administracyjna oraz ich skutki dla klienta i otoczenia, przepisy prawne ograniczają [[Konkurencja|konkurencję]], klient musi skorzystać z usług urzędu | | [[dokument]] ([[decyzja]], [[informacja]]), [[promocja]], usługa administracyjna oraz ich skutki dla klienta i otoczenia, przepisy prawne ograniczają [[Konkurencja|konkurencję]], klient musi skorzystać z usług urzędu | ||
|- | |- | ||
| źródło informacji o metodzie wytworzenia wyrobu | | źródło informacji o metodzie wytworzenia wyrobu | ||
| [[technologia]], wiedza techniczna | | [[technologia]], [[wiedza]] techniczna | ||
| przepisy prawa krajowego oraz lokalnego, strategia gminy | | przepisy prawa krajowego oraz lokalnego, [[strategia]] gminy | ||
|- | |- | ||
| skutek wytworzenia wadliwego wyrobu | | skutek wytworzenia wadliwego wyrobu | ||
| naprawa lub likwidacja braku, [[reklamacja]] klienta, zwiększone koszty złej jakości | | [[naprawa]] lub [[likwidacja]] braku, [[reklamacja]] klienta, zwiększone [[koszty]] złej jakości | ||
| odwołanie strony, procedura zmiany decyzji, zaangażowanie innych urzędów | | [[odwołanie]] strony, [[procedura]] zmiany decyzji, zaangażowanie innych urzędów | ||
|- | |- | ||
| odpowiedzialność za wyrób | | [[odpowiedzialność]] za wyrób | ||
| odpowiedzialny za szkody spowodowane wadliwością wyrobu1 | | odpowiedzialny za szkody spowodowane wadliwością wyrobu1 | ||
| szkody spowodowane wadliwością wyrobu są rekompensowane z pieniędzy publicznych | | szkody spowodowane wadliwością wyrobu są rekompensowane z pieniędzy publicznych | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
|- | |- | ||
| postrzeganie jakości pracy w organizacji | | postrzeganie jakości pracy w organizacji | ||
| główna uwaga zwrócona na poprawność wykonania wyrobu oraz wydajność; w niektórych organizacjach - rozwój pracownika | | główna uwaga zwrócona na poprawność wykonania wyrobu oraz [[wydajność]]; w niektórych organizacjach - [[rozwój]] pracownika | ||
| uwaga skupia się na ewentualnych zaległościach; rzadko uwzględnia się rozwój pracownika lub wpływ na życie klientów (mieszkańców) i społeczeństwo | | uwaga skupia się na ewentualnych zaległościach; rzadko uwzględnia się rozwój pracownika lub wpływ na życie klientów (mieszkańców) i [[społeczeństwo]] | ||
|- | |- | ||
| kryteria oceny jakości pracy | | [[kryteria oceny]] jakości pracy | ||
| liczba wykonanych wyrobów, liczba błędów, szybkość realizacji zadań, oszczędność zasobów, pomysłowość | | liczba wykonanych wyrobów, liczba błędów, szybkość realizacji zadań, [[oszczędność]] zasobów, pomysłowość | ||
| liczba zrealizowanych wyrobów; błędy przeważnie obciążają cały urząd, a nie wykonawcę (brak odpowiedzialności za wyrób) | | liczba zrealizowanych wyrobów; błędy przeważnie obciążają cały urząd, a nie wykonawcę (brak odpowiedzialności za wyrób) | ||
|- | |- | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
|} | |} | ||
Powyższe porównanie pozwala zauważyć specyfikę jakości pracy w urzędach. Należy zauważyć, że inaczej niż w przypadku przedsiębiorstw, skutki pracy urzędnika są widoczne i identyfikowalne dla klienta oraz otoczenia. Jednocześnie ze względu na słabą kontrolę jakości produktów, wynikającą z nieznajomości narzędzi i metod, istnieje większe prawdopodobieństwo ujawnienia się efektów popełnionych błędów dopiero u klienta lub po zrealizowaniu usługi. Wówczas koszty usunięcia są znacznie wyższe niż w przypadku wykrycia wady przez kontrolę wewnętrzną. Koszty ponoszone są nie przez urząd lub urzędnika lecz przez społeczeństwo. Przesłanki te wskazują, iż jakość pracy w urzędzie powinna podlegać szczególnemu nadzorowi, znacznie szerszemu niż w przedsiębiorstwie produkcyjnym. | Powyższe porównanie pozwala zauważyć specyfikę jakości pracy w urzędach. Należy zauważyć, że inaczej niż w przypadku przedsiębiorstw, skutki pracy urzędnika są widoczne i identyfikowalne dla klienta oraz otoczenia. Jednocześnie ze względu na słabą kontrolę jakości produktów, wynikającą z nieznajomości narzędzi i metod, istnieje większe [[prawdopodobieństwo]] ujawnienia się efektów popełnionych błędów dopiero u klienta lub po zrealizowaniu usługi. Wówczas koszty usunięcia są znacznie wyższe niż w przypadku wykrycia wady przez kontrolę wewnętrzną. Koszty ponoszone są nie przez urząd lub urzędnika lecz przez społeczeństwo. Przesłanki te wskazują, iż jakość pracy w urzędzie powinna podlegać szczególnemu nadzorowi, znacznie szerszemu niż w przedsiębiorstwie produkcyjnym. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 23:54, 19 maj 2020
Jakość pracy w urzędzie |
---|
Polecane artykuły |
Urząd gminy, podobnie jak inne organizacje, posiada swoich dostawców oraz klientów, a także tworzy produkty w wyniku zachodzących w nim procesów. Jednak specyfika jego działania może powodować niewłaściwe rozumienie tych pojęć. Występują tu dostawcy materiałów, usług (podwykonawcy) oraz wymagań. Zróżnicowanie klientów jest znacznie większe niż w przypadku przedsiębiorstw. Do podstawowych produktów gminy zaliczyć należy:
- decyzję administracyjną wraz z następstwami, jakie powoduje,
- promocję, jako produkt pośredni przynoszący korzyści wszystkim mieszkańcom,
- informację przekazywaną zainteresowanym stronom,
- rezultat usługi administracyjnej, jak np. ukończona budowa drogi, czyste ulice, poczucie bezpieczeństwa (M. Bugdol 2002, s. 13).
Należy zauważyć, że prawo zobowiązuje urzędnika do wysokiej jakości sposobu wykonywania zadań. W rozumieniu definicji jakości prezentowanych w trzecim podrozdziale brakuje więc wymogu wysokiej jakości wyników, a zatem również jakości samej pracy. Na rys. 1 pokazano zależności między klientem, dostawcą i urzędem.
Rys 1. Powiązanie między klientem, dostawcą a urzędem gminy
Badania przeprowadzone w urzędach administracji samorządowej pozwoliły na wskazanie, od czego zależy wysoka jakość pracy urzędniczej. Są to:
- działanie na rzecz społeczeństwa zgodnie z prawem i w poczuciu uczciwości,
- osiągnięcie optymalnej relacji pomiędzy efektem zadaniowym a kosztem jego uzyskania,
- sprawne i efektywne zaopatrywanie w produkt, terminowość, właściwa organizacja, standard wykonania, * solidne wykonywanie zadań, wysoki poziom usług (Efektywne... 2000, s. 61).
W tab. 1 przyjęto czynniki pozwalające na określenie znaczenia jakości pracy w organizacji. Przedstawiono porównanie pomiędzy postrzeganiem jakości pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i w urzędach.
Tab. 1. Postrzeganie jakości pracy w przedsiębiorstwie i w urzędzie
Czynnik | Przedsiębiorstwo | Urząd |
wyrób, efekt pracy | wyrób materialny, niematerialny lub usługa, zwykle posiada odpowiedniki konkurencyjne | dokument (decyzja, informacja), promocja, usługa administracyjna oraz ich skutki dla klienta i otoczenia, przepisy prawne ograniczają konkurencję, klient musi skorzystać z usług urzędu |
źródło informacji o metodzie wytworzenia wyrobu | technologia, wiedza techniczna | przepisy prawa krajowego oraz lokalnego, strategia gminy |
skutek wytworzenia wadliwego wyrobu | naprawa lub likwidacja braku, reklamacja klienta, zwiększone koszty złej jakości | odwołanie strony, procedura zmiany decyzji, zaangażowanie innych urzędów |
odpowiedzialność za wyrób | odpowiedzialny za szkody spowodowane wadliwością wyrobu1 | szkody spowodowane wadliwością wyrobu są rekompensowane z pieniędzy publicznych |
kontrola jakości wyrobu | zorganizowana, wykorzystująca procedury, zwykle kontrola statystyczna | pobieżna kontrola w momencie podpisywania przez kierownika urzędu lub jego pełnomocnika |
sposób rozliczania pracy | na podstawie wykonanej pracy (akord, dniówka zadaniowa, realizacja zadań na stanowisku pracy), powiązanie z wynagrodzeniem | na podstawie liczby załatwionych spraw lub występujących zaległości, brak powiązania z wynagrodzeniem |
postrzeganie jakości pracy w organizacji | główna uwaga zwrócona na poprawność wykonania wyrobu oraz wydajność; w niektórych organizacjach - rozwój pracownika | uwaga skupia się na ewentualnych zaległościach; rzadko uwzględnia się rozwój pracownika lub wpływ na życie klientów (mieszkańców) i społeczeństwo |
kryteria oceny jakości pracy | liczba wykonanych wyrobów, liczba błędów, szybkość realizacji zadań, oszczędność zasobów, pomysłowość | liczba zrealizowanych wyrobów; błędy przeważnie obciążają cały urząd, a nie wykonawcę (brak odpowiedzialności za wyrób) |
jakość pracy dla klienta | klient może ocenić jedynie wyrób, który jest wynikiem pracy wielu pracowników | klient może ocenić jakość pracy konkretnego urzędnika, z którym załatwiał sprawę |
jakość pracy dla otoczenia | efekty pracy jednostki są trudno zauważalne dla otoczenia | efekty działań urzędnika oddziałują na otoczenie i są zauważalne |
Powyższe porównanie pozwala zauważyć specyfikę jakości pracy w urzędach. Należy zauważyć, że inaczej niż w przypadku przedsiębiorstw, skutki pracy urzędnika są widoczne i identyfikowalne dla klienta oraz otoczenia. Jednocześnie ze względu na słabą kontrolę jakości produktów, wynikającą z nieznajomości narzędzi i metod, istnieje większe prawdopodobieństwo ujawnienia się efektów popełnionych błędów dopiero u klienta lub po zrealizowaniu usługi. Wówczas koszty usunięcia są znacznie wyższe niż w przypadku wykrycia wady przez kontrolę wewnętrzną. Koszty ponoszone są nie przez urząd lub urzędnika lecz przez społeczeństwo. Przesłanki te wskazują, iż jakość pracy w urzędzie powinna podlegać szczególnemu nadzorowi, znacznie szerszemu niż w przedsiębiorstwie produkcyjnym.
Bibliografia
- Bugdol M., Produkty urzędów administracji samorządowej, Problemy Jakości 12/2002, Sigma-NOT, Warszawa 2002
- Efektywne metody zarządzania w administracji publicznej. Raport z badań, pod red. J. Zalewskiego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2000
- Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007
Autor: Sławomir Wawak