Marketing strategiczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Marketing strategiczny''' jest procesem polegającym na: | |||
'''Marketing strategiczny''' jest procesem polegającym na: | |||
* strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu | * strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu | ||
* przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji [[cel]]ów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu | * przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji [[cel]]ów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu | ||
Linia 22: | Linia 20: | ||
* ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku. | * ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku. | ||
[[Marketing]] strategiczny oznacza więc [[proces]] formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła [[analiza rynku]] w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami [[rynek]]. | [[Marketing]] strategiczny oznacza więc [[proces]] formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła [[analiza rynku]] w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami [[rynek]]. | ||
Na marketing strategiczny składa strategiczne [[planowanie]] rynkowe oraz [[projektowanie]] strategii marketingowych. | Na marketing strategiczny składa strategiczne [[planowanie]] rynkowe oraz [[projektowanie]] strategii marketingowych. | ||
Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak: | Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak: | ||
Linia 28: | Linia 26: | ||
<google>text</google> | <google>text</google> | ||
* zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego, | * zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego, | ||
* [[globalizacja]]; | * [[globalizacja]]; | ||
* gwałtowny [[rozwój]] technologii; | * gwałtowny [[rozwój]] technologii; | ||
* zmienność zachować [[konsument]]ów na rynku; | * zmienność zachować [[konsument]]ów na rynku; | ||
* wahania koniunktury. | * wahania koniunktury. | ||
Linia 37: | Linia 35: | ||
==Najważniejsze zadania== | ==Najważniejsze zadania== | ||
* Rozwijanie wewnętrznych [[Baza wiedzy|baz wiedzy]] o rynku, kontrahentach i konkurentach. | * Rozwijanie wewnętrznych [[Baza wiedzy|baz wiedzy]] o rynku, kontrahentach i konkurentach. | ||
* Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych [[klient]]ów. | * Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych [[klient]]ów. | ||
Linia 50: | Linia 48: | ||
==Rodzaje== | ==Rodzaje== | ||
W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki [[firma]] "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach: | W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki [[firma]] "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach: | ||
* ofensywne (i kontrofensywne) | * ofensywne (i kontrofensywne) | ||
* defensywne | * defensywne | ||
Linia 58: | Linia 56: | ||
ETAP 1 | ETAP 1 | ||
Analiza potrzeb | Analiza potrzeb | ||
Zdefiniowanie rynków docelowych | Zdefiniowanie rynków docelowych | ||
Linia 92: | Linia 90: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Altkorn J. (2006) ''Podstawy marketingu'', wydawnictwo: Instytut Marketingu, Kraków | * Altkorn J. (2006) ''Podstawy marketingu'', wydawnictwo: Instytut Marketingu, Kraków | ||
* Lambin J.J. (2001) ''Strategiczne | * Keller K.L. (2015) ''Strategiczne Zarządzanie Marką. Kapitał marki- Budowanie, mierzenie i zarządzanie" Wolters Kluwer SA; s. 54-57 Warszawa | ||
* | * Lambin J.J. (2001) ''Strategiczne zarządzanie marketingowe'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 118-122 Warszawa | ||
* Patora R., Al-Noorachi M. (2013) [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-2.pdf Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie ''Marketing we współczesnym przedsiębiorstwi''] Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk; s. 149-170 Łódź | |||
* Penc J. (1995) ''Strategie Zarządzania, Strategie dziedzinowe i ich realizacja Zintegrowane zarządzanie strategiczne strateging i uczenie się przyszłości czynniki sukcesu firmy polsko-angielski słownik strategia'', Agencja Wydawnicza Placet" s. 34-38 Warszawa | |||
* Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. (2016) ''Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego'' Wydawnictwo C.H.Beck, s. 59-61 Warszawa | * Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. (2016) ''Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego'' Wydawnictwo C.H.Beck, s. 59-61 Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Malwina Majewska, Dariusz Woś}} | {{a|Malwina Majewska, Dariusz Woś}} |
Wersja z 16:01, 25 paź 2023
Marketing strategiczny |
---|
Polecane artykuły |
Marketing strategiczny jest procesem polegającym na:
- strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu
- przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji celów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu
- selekcji celów strategii rynkowych
- ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku.
Marketing strategiczny oznacza więc proces formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła analiza rynku w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami rynek. Na marketing strategiczny składa strategiczne planowanie rynkowe oraz projektowanie strategii marketingowych. Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak:
- zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego,
- globalizacja;
- gwałtowny rozwój technologii;
- zmienność zachować konsumentów na rynku;
- wahania koniunktury.
TL;DR
Marketing strategiczny to proces formułowania strategii marketingowej, który polega na analizie otoczenia, konkurencji i trendów rynkowych. Jego celem jest wykorzystanie szans stawianych przez rynek. Wymaga rozwinięcia wewnętrznej bazy wiedzy o rynku i wsparcia działu handlowego. Marketing strategiczny można podzielić na etapy: analizę potrzeb, segmentację rynku, analizę okazji rynkowych, analizę konkurencji i projektowanie strategii rozwoju. Jest również związany z opracowaniem strategii marketingowej i procesem zarządzania marką.
Najważniejsze zadania
- Rozwijanie wewnętrznych baz wiedzy o rynku, kontrahentach i konkurentach.
- Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych klientów.
Aby można było zrealizować działania powinniśmy kierować się zasadą:
- ukierunkowanego przekazu
- długoterminowego planowania
- elastyczności strategii
- kompleksowości analizy i planu
Geneza
Koncepcja marketingu doskonaliła się w kolejnych fazach rozwoju gospodarki zanim wykształciła współczesną filozofię i strategię działania firm na rynku. Sama koncepcja marketingu narodziła się w USA na przełomie XIX i XX wieku i od tamtej pory ulegała ewolucji. W pierwotnym znaczeniu marketing był działalnością ludzką związaną z rynkiem.
Rodzaje
W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki firma "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach:
- ofensywne (i kontrofensywne)
- defensywne
Etapy realizacji marketingu strategicznego
Etapy realizacji marketingu strategicznego opracował J.J. Lambin (1993, vol. 38)
ETAP 1 Analiza potrzeb Zdefiniowanie rynków docelowych
ETAP 2 Segmentacja rynku Wybór rynków docelowych Pozycjonowanie oferty
ETAP 3 Analiza okazji rynkowych Potencjał rynkowy i cykl życia produktu
ETAP 4 Analiza konkurencji Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej
ETAP 5 Projektowanie strategii rozwoju
Marketing Strategiczny ściśle związany jest z opracowaniem strategia marketingowej a więc takich działań, za pomocą których przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć swe długofalowe cele rynkowe. Jedno z pierwszych sformułowań stworzone przez A.D. Chandlera mówi o pojęciu strategii marketingowych jako o długookresowych celach i planach przedsiębiorstwa, a także ulokowaniu odpowiednich zasobów do osiągania obranych celów ; Opiera się na trzech wymiarach, których wartość określają:
- pozycja własnego przedsiębiorstwa na rynku w porównaniu z konkurencją
- stany w jakim znajdują się produkty w swoim cyklu życia
- oczekiwany przyszły rozwój gospodarczy
Proces strategicznego zarządzania marką
Proces strategicznego zarządzania marką definitujemy jako wszelkie działania mające na celu zmierzenie, zbuydowanie oraz pokierowanie kapitałem danej marki. W tym celu możemy podzielić proces na cztery główne kroki.
- Określenie i ustanawianie pozycjonowania marki. - Proces polegający na zrozumieniu docelowego wizerunku w oczach klienta, a także odpowiedniego zaprojektowania oferty w celu zmaksymalizowania korzyści przedsiębiorstwa.
- Planowanie i wprowadzenie programów marketingu marki. - Proces składający się z wyboru elementów marki (np. logo, adres URL), zintegrowania jej z działaniami marketingowymi a także wykorzystanie skojarzeń wtórnych.
- Mierzenie i interpretowanie wyników marki. - To wszelkie działania polegające na pozyskaniu i dostarczeniu wszelkich niezbędnych danych specjalistom marketingu w celu monitorowania i audytu działań marketingowych.
- Rozwijanie i utrzymanie kapitału marki. - Ostatni krok polegający na zapewnieniu stabilnej pozycji marki i strategicznego rozwoju.
(Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. 2016 s. 59-61)
Bibliografia
- Altkorn J. (2006) Podstawy marketingu, wydawnictwo: Instytut Marketingu, Kraków
- Keller K.L. (2015) Strategiczne Zarządzanie Marką. Kapitał marki- Budowanie, mierzenie i zarządzanie" Wolters Kluwer SA; s. 54-57 Warszawa
- Lambin J.J. (2001) Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 118-122 Warszawa
- Patora R., Al-Noorachi M. (2013) Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie Marketing we współczesnym przedsiębiorstwi Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk; s. 149-170 Łódź
- Penc J. (1995) Strategie Zarządzania, Strategie dziedzinowe i ich realizacja Zintegrowane zarządzanie strategiczne strateging i uczenie się przyszłości czynniki sukcesu firmy polsko-angielski słownik strategia, Agencja Wydawnicza Placet" s. 34-38 Warszawa
- Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. (2016) Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego Wydawnictwo C.H.Beck, s. 59-61 Warszawa
Autor: Malwina Majewska, Dariusz Woś