Przedsiębiorstwo turystyczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 100: | Linia 100: | ||
{{a|Katarzyna Rzepka}} | {{a|Katarzyna Rzepka}} | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
{{#metamaster:description|Przedsiębiorstwo turystyczne - specjalizuje się w obsłudze ruchu turystycznego i zaspokajaniu potrzeb turystów. Oferuje usługi turystyczne i rekreacyjne.}} |
Wersja z 18:04, 12 paź 2023
Przedsiębiorstwo turystyczne |
---|
Polecane artykuły |
Przedsiębiorstwo turystyczne to wyspecjalizowana jednostka działalności gospodarczej zajmująca się obsługą ruchu turystycznego i zaspokajaniem potrzeb zgłaszanych przez turystów.
Według J. Sikory "przedsiębiorstwo turystyczne zajmuje się świadczeniem usług turystycznych, jednakże istnieje pewna część jednostek gospodarczych prowadzących działalność produkcyjną lub handlową, pośrednio związanych z turystyką. Wynika to ze specyfiki produktu turystycznego, który charakteryzuje się komplementarnością i zdolnością do substytucji i jest on pewnym pakietem dóbr i usług oferowanych turyście". (Sikora J. 2012, s. 28)
Na rynku obserwuje się wiele przedsiębiorstw, które są określane przedsiębiorstwa turystyczno-rekreacyjne lub przedsiębiorstwa organizacji turystyki rekreacji i sportu, ponieważ pełnią zarówno funkcje turystyczną jak i rekreacyjną (np. obiekt noclegowy z zapleczem sportowo-rekreacyjnym). (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50-51)
TL;DR
Przedsiębiorstwo turystyczne to firma, która obsługuje ruch turystyczny i spełnia potrzeby turystów. Istnieją różne rodzaje takich firm, takie jak biura podróży, hotele, restauracje, firmy transportowe, usługi sportowo-rekreacyjne, sanatoria i uzdrowiska oraz firmy zajmujące się informacją i promocją turystyczną. Każdy rodzaj przedsiębiorstwa ma swoje cechy i funkcje.
Rodzaje przedsiębiorstw turystycznych
Za najważniejsze cechy służące do podziału i klasyfikacji przedsiębiorstw turystycznych uważa się:
- przedmiot działalności usługowej
- obszar działania
- rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
- formę własności
- wielkość przedsiębiorstwa
Z pierwszego kryterium wynika następujący podział przedsiębiorstw turystycznych:
- Biura podróży, występujące w roli pośrednika między jednostkami oferującymi usługi a turystami, organizatora imprez turystycznych oraz podmiotu świadczącego własne usługi,
- przedsiębiorstwa prowadzące zakłady hotelarskie i gastronomiczne,
- przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmujące się przemieszczaniem turystów do miejsc ich pobytu turystycznego i z powrotem oraz w różnym zakresie w ramach danego obszaru recepcji turystycznej,
- przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych, których działalność pozwala na rozwijanie (nie tylko wśród turystów) aktywności fizycznej w zakresie wynikającym z charakteru (walorów) i funkcji określonego obszaru turystycznego,
- przedsiębiorstwa uzdrowiskowe
- jednostki zajmujące się informacja i pomocą turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 47-48)
Natomiast jeśli chodzi o kryterium podmiotowe to przedsiębiorstwa turystyczne dzielimy na:
- agencje promocji i reklamy turystyki,
- towarzystwa ubezpieczeniowe zajmujące się ubezpieczeniami turystycznymi,
- instytucje badawcze turystyki. (Sikora J. 2012, s. 28)
Możemy również wyodrębnić podział ze względu na:
- pełnioną funkcję– hotel jako zakład noclegowy, restauracja jako zakład żywieniowy, biuro turystyczne jako pośrednik i organizator,
- lokalizację- hotel miejski, gospoda wiejska,
- jakość- kategoryzacja hoteli, gospodarstw agroturystycznych. (Sikora J. 2012, s. 28)
Przykłady przedsiębiorstw turystycznych
Przedsiębiorstwo hotelarskie dostarcza usługi, które można zdefiniować jako "zespół świadczeń (działań osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie hotelarskim, rozumianych jako obsługa klienta) i usług zaspokajających zarówno podstawowe potrzeby bytowe, jak i potrzeby osób podróżujących (np. nocleg, wyżywienie, higiena osobista, odpoczynek, regeneracja sił), przebywających poza miejscem swego zamieszkania". Wyróżniamy: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe. Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie muszą spełniać następujące warunki:
- wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany,
- wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnym przepisami.
Przedsiębiorstwa gastronomiczne przede wszystkim zaspokajają potrzeby żywieniowe ludności miejscowej oraz turystów. Wyróżniamy:
- Zakłady gastronomii otwartej:
- typu żywieniowego (restauracje, jadłodajnie, zakłady szybkiego żywienia, sprzedaż z automatów, bary),
- oferujące napoje (puby, winiarnie, cocktail-bary),
- rozrywkowe (kawiarnie, kluby nocne, dyskoteki),
- w środkach transportu,
- zakłady gastronomii zamkniętej (np. stołówki, kantyny, żywienie w szpitalach),
- zakłady gastronomii hotelowej (w hotelach, na campingach, w pensjonatach, w domach wczasowych).
Wyróżnia się również usługi cateringowe, które mają na celu produkcje i dostarczanie gotowych dań i napojów. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 49-50)
Przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Usługi transportowe dostarczane są przez: kolej, transport drogowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.
Przedsiębiorstwa usług sportowo-rekreacyjnych – celem jest rozwój aktywności fizycznej i ruchowej u turystów.
Przedsiębiorstwa sanatoryjno – uzdrowiskowe są ściśle związane z określonymi walorami uzdrowiskowymi i daną przestrzenią geograficzną. Świadczą również usługi turystyczne połączone z zaspokajaniem potrzeb leczniczych turystów.
Przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i promocją turystyczną. (Panasiuk A. i in. 2013, s. 50)
Patrz także:
Bibliografia
- Derek M. (2007). Od wioski rybackiej do turystycznej enklawy? Turystyka a rozwój lokalny na przykładzie Mikołajek, "Studia Regionalne i Lokalne", nr 2(28)
- Gancarczyk J. (2012). Innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 715
- Panasiuk A. (red.) (2013). Marketing w turystyce i rekreacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
- Puciato D., Żmigrodzki M. (2009). Zmiany w makrootoczeniu a funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 3(14)
- Sikora J. (2012). Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
Autor: Katarzyna Rzepka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |