Teoria kosztów transakcyjnych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
* [[Hierarchia|hierarchia]] | * [[Hierarchia|hierarchia]] | ||
Są to dwa odmienne rozwiązania, których wybór zależny jest od poziomu [[Koszty transakcyjne|kosztów transakcyjnych]] związanych z realizacją [[Transakcja|transakcji]]. Wyróżniamy dwa rodzaje kosztów transakcyjnych: | Są to dwa odmienne rozwiązania, których wybór zależny jest od poziomu [[Koszty transakcyjne|kosztów transakcyjnych]] związanych z realizacją [[Transakcja|transakcji]]. Wyróżniamy dwa [[rodzaje kosztów transakcyjnych]]: | ||
a) ex ante – jest to koszt doprowadzenia do transakcji (np. koszty znalezienia partnerów, | a) ex ante – jest to [[koszt]] doprowadzenia do transakcji (np. koszty znalezienia partnerów, | ||
przygotowanie propozycji kontraktu itp.), | przygotowanie propozycji kontraktu itp.), | ||
b) ex post – koszty stwierdzenia, czy transakcja odbyła się zgodnie z ustalonymi | b) ex post – koszty stwierdzenia, czy [[transakcja]] odbyła się zgodnie z ustalonymi | ||
warunkami, koszty związane z rozwiązaniem ewentualnych sporów itp. | warunkami, koszty związane z rozwiązaniem ewentualnych sporów itp. | ||
[[Koszty transakcyjne|Koszty transakcyjne]] rozpatrujemy przy przyjęciu dwóch założeń behawioralnych: | [[Koszty transakcyjne|Koszty transakcyjne]] rozpatrujemy przy przyjęciu dwóch założeń behawioralnych: | ||
a) ludzkie zachowania charakteryzuje oportunizm, | a) ludzkie zachowania charakteryzuje [[oportunizm]], | ||
b) ludzkie zachowania cechuje ograniczona racjonalność. | b) ludzkie zachowania cechuje ograniczona racjonalność. | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
Możemy wyróżnić dwa ekstremalne sposoby regulacji transakcji: | Możemy wyróżnić dwa ekstremalne sposoby regulacji transakcji: | ||
a) ogólna, generalna regulacja rynkowa (pojedyncze, niepowtarzalne transakcje | a) ogólna, generalna regulacja rynkowa (pojedyncze, niepowtarzalne [[transakcje]] | ||
rynkowe), | rynkowe), | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
Spektrum możliwości regulacji transakcji zawiera się między [[Rynek|rynkiem]] a [[Hierarchia|hierarchią]]. Oba skrajne punkty współpracują ze sobą w procesie regulacji przebiegu transakcji (private ordering), czyli obszarze zachowań kooperacyjnych. | Spektrum możliwości regulacji transakcji zawiera się między [[Rynek|rynkiem]] a [[Hierarchia|hierarchią]]. Oba skrajne punkty współpracują ze sobą w procesie regulacji przebiegu transakcji (private ordering), czyli obszarze zachowań kooperacyjnych. | ||
Efektywność form regulacji zależy od własności transakcji takich jak: | [[Efektywność]] form regulacji zależy od własności transakcji takich jak: | ||
* specyficzność [[Zasoby|zasobów,]] | * specyficzność [[Zasoby|zasobów,]] | ||
* niepewność, | * [[niepewność]], | ||
* częstotliwość. (Gorynia M. 2007) | * częstotliwość. (Gorynia M. 2007) | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
* [[Koszty transakcyjne|koszty transakcyjne.]] | * [[Koszty transakcyjne|koszty transakcyjne.]] | ||
Ekonomia kosztów transakcyjnych zajmuje się badaniem głównie [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], dlatego jej obszar zainteresowania obejmuje [[Mikroekonomia|mikroekonomię]] oraz naukę o [[Zarządzanie|zarządzaniu]]. [[Koszty transakcyjne|Koszty transakcyjne]] należą do ogólnej rodziny [[Koszty|kosztów]] i podlegają ocenie wg kryterium [[Metoda kosztów minimalnych|minimalizacji kosztów]], co łączy ją z [[Mikroekonomia|mikroekonomią]]. Z nauką o [[Zarządzanie|zarządzaniu]] łączą ją zagadnienia motywów i form współpracy [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. (Zbroińska B., 2013) | [[Ekonomia]] kosztów transakcyjnych zajmuje się badaniem głównie [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], dlatego jej obszar zainteresowania obejmuje [[Mikroekonomia|mikroekonomię]] oraz naukę o [[Zarządzanie|zarządzaniu]]. [[Koszty transakcyjne|Koszty transakcyjne]] należą do ogólnej rodziny [[Koszty|kosztów]] i podlegają ocenie wg kryterium [[Metoda kosztów minimalnych|minimalizacji kosztów]], co łączy ją z [[Mikroekonomia|mikroekonomią]]. Z nauką o [[Zarządzanie|zarządzaniu]] łączą ją zagadnienia motywów i form współpracy [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. (Zbroińska B., 2013) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 04:28, 22 maj 2020
Teoria kosztów transakcyjnych |
---|
Polecane artykuły |
W tym podejściu funkcjonowanie przedsiębiorstwa rozpatrywane jest jako problem kontraktowania. Problem ten wiąże się ściśle z wyborem pomiędzy nabywaniem pojedynczych dóbr i usług od niezależnych, wyspecjalizowanych jednostek na rynku a wytwarzaniem takich dóbr czy usług we własnym zakresie. Wymiana dóbr i usług, określona mianem transakcji w prezentowanej koncepcji stanowi podstawową jednostkę analizy organizacji. Za prekursora teorii kosztów transakcyjnych uznaje się R. Coase. Wśród pierwszych prac, w której autor uwzględnił tą problematykę wyróżniany jest artykuł pt. The Nature of the Firm (opublikowany po raz pierwszy w: "Economica", nr 4 z 1937 roku był w późniejszym okresie przedrukowany min. w pracy R. Coase: The Firm, the Market and the Law z 1988 roku). Pierwotnie autor używał określeń kosztów wykorzystania mechanizmu cenowego (costs of using the price mechanism) oraz kosztów rynkowych (marketing costs).
W swoich rozważaniach R. Coase sformułował twierdzenie, zgodnie z którym podstawą wyznaczania granic przedsiębiorstwa, a tym samym zakresów zadań realizowanych samodzielnie nie powinny być uwarunkowania technologiczne, ale wysokość kosztów, które muszą zostać poniesione w związku z przeprowadzaniem transakcji hierarchicznie (wewnątrz organizacji) lub pomiędzy przedsiębiorstwami na rynku. Koszty takie, określone zostały w późniejszym okresie przez O. Williamsona mianem kosztów transakcyjnych i zdefiniowane jako: "komparatywne koszty planowania, adaptacji i nadzoru nad wypełnianiem zadań w różnych strukturach zarządzania" [O. Williamson, 1998, s. 15]. Autor wrócił uwagę, że wąsko wyspecjalizowane jednostki zazwyczaj uzyskują korzyści ekonomii skali i są w stanie zapewnić niższe koszty wytworzenia oferowanych produktów w porównaniu z przedsiębiorstwami, w których większość potrzebnych w działalności zakresów zadań, zmierzających do wytworzenia określonych dóbr i usług realizowana jest samodzielnie. Mankamentem rozwiązania polegającego na współpracy z wyspecjalizowanymi usługodawcami na rynku są natomiast wyższe koszty planowania, koordynowania i nadzorowania działalności w porównaniu z rozwiązaniem polegającym na samodzielnym wykonywaniu zakresów zadań oferowanych przez takie jednostki.
Teoria kosztów transakcyjnych zajmuje się governance structure, czyli wyborem najlepszego sposobu regulacji transakcji.
Składa się z dwóch biegunów:
Są to dwa odmienne rozwiązania, których wybór zależny jest od poziomu kosztów transakcyjnych związanych z realizacją transakcji. Wyróżniamy dwa rodzaje kosztów transakcyjnych:
a) ex ante – jest to koszt doprowadzenia do transakcji (np. koszty znalezienia partnerów, przygotowanie propozycji kontraktu itp.),
b) ex post – koszty stwierdzenia, czy transakcja odbyła się zgodnie z ustalonymi warunkami, koszty związane z rozwiązaniem ewentualnych sporów itp.
Koszty transakcyjne rozpatrujemy przy przyjęciu dwóch założeń behawioralnych:
a) ludzkie zachowania charakteryzuje oportunizm,
b) ludzkie zachowania cechuje ograniczona racjonalność.
Spełnienie obu tych założeń gwarantuje wystąpienie kosztów transakcyjnych. Możemy wyróżnić dwa ekstremalne sposoby regulacji transakcji:
a) ogólna, generalna regulacja rynkowa (pojedyncze, niepowtarzalne transakcje rynkowe),
b) regulacja administracyjna (hierarchiczna).
Spektrum możliwości regulacji transakcji zawiera się między rynkiem a hierarchią. Oba skrajne punkty współpracują ze sobą w procesie regulacji przebiegu transakcji (private ordering), czyli obszarze zachowań kooperacyjnych.
Efektywność form regulacji zależy od własności transakcji takich jak:
- specyficzność zasobów,
- niepewność,
- częstotliwość. (Gorynia M. 2007)
Teoria kosztów transakcyjnych jest jednym z kierunków nowej ekonomii instytucjonalnej (NEI), umiejscowionej w nurcie ekonomii neoklasycznej. Wyróżnia ją jednak się odrębny paradygmat, w którym czołowe miejsce zajmują następujące kategorie:
- instytucje,
- kontrakty,
- koszty transakcyjne.
Ekonomia kosztów transakcyjnych zajmuje się badaniem głównie przedsiębiorstw, dlatego jej obszar zainteresowania obejmuje mikroekonomię oraz naukę o zarządzaniu. Koszty transakcyjne należą do ogólnej rodziny kosztów i podlegają ocenie wg kryterium minimalizacji kosztów, co łączy ją z mikroekonomią. Z nauką o zarządzaniu łączą ją zagadnienia motywów i form współpracy przedsiębiorstw. (Zbroińska B., 2013)
Bibliografia
- Coase R., (1988), The Firm, the Market and the Law, The University of Chicago Press, Chicago and London
- Gorynia M., (2007), Studia nad transformacją i internacjonalizacją gospodarki polskiej, Difin, Warszawa s. 114
- Williamson O.,(1998) Instytucje ekonomiczne kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Zbroińska B. (2013), Wkład ekonomii kosztów transakcyjnych i teorii kontraktów do nauki o zarządzaniu
DO NAUKI O ZARZĄDZANIU
Autor: Tomasz Małkus, Dawid Skware