Mocne strony: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* [[system]] zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą, | * [[system]] zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą, | ||
* kierownictwo promuje [[rozwój]] osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące [[kompetencje]] pracowników, | * kierownictwo promuje [[rozwój]] osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące [[kompetencje]] pracowników, | ||
* pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami, | * pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami, | ||
* niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji, | * niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji, | ||
Linia 19: | Linia 18: | ||
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł [[kadry]] o wysokich kwalifikacjach | * lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł [[kadry]] o wysokich kwalifikacjach | ||
* pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej | * pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej | ||
<google>n</google> | |||
===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju=== | ===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju=== | ||
Linia 70: | Linia 71: | ||
* [[Analiza ASTRA]] | * [[Analiza ASTRA]] | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Słabe strony]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} — {{i5link|a=[[Strategiczny system informacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Insourcing]]}} — {{i5link|a=[[Controlling ekologiczny]]}} — {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Przewaga konkurencyjna]]}} }} | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Słabe strony]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} — {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} — {{i5link|a=[[Strategiczny system informacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Insourcing]]}} — {{i5link|a=[[Controlling ekologiczny]]}} — {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Przewaga konkurencyjna]]}} — {{i5link|a=[[Źródła innowacji]]}} }} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Learned | * Learned A., Christensen C., Andrews R., Guth D. (1965), ''Business Policy: Text and Cases'', Homewood, Illinois: Irwin | ||
* Napierała | * Napierała T. (2008), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/1642/2008b_napierala.pdf?sequence=1&isAllowed=y Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę]'', Turystyka i Hotelarstwo, nr 14 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 22:44, 7 gru 2023
Mocne strony organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, zasoby) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. Organizacja posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe (strategia agresywna, maxi-maxi) lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej (strategia konserwatywna, maxi-mini).
Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.
TL;DR
Mocne strony organizacji to czynniki, które mają pozytywny wpływ na jej funkcjonowanie i sukces. Przykłady to wysoki poziom wiedzy pracowników, elastyczność produkcji, wysoka jakość obsługi klienta, zdolność do rozwoju i efektywne zarządzanie. Mocne strony są ważne dla strategii rozwoju i ochrony przed konkurencją. Koncepcja mocnych stron jest wykorzystywana w wielu metodach zarządzania, takich jak analiza SWOT i benchmarking.
Przykłady mocnych stron
Obszar wiedzy i zasobów ludzkich
- wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
- system zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
- kierownictwo promuje rozwój osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników,
- pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
- niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
- kierownictwo zachęca pracowników do samodzielności i podejmowania skalkulowanego ryzyka,
- dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
- spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
- lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł kadry o wysokich kwalifikacjach
- pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej
Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju
- dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
- elastyczność w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
- posiadanie sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
- wysokiej klasy park maszynowy o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
- posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
- lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
- zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
- firma posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych (normy ISO, GMP, itp.),
- w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
- innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
- w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną dostępność towarów/materiałów do produkcji,
- zapasy magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,
Obszar sprzedaży i obsługi klienta
- posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
- różnorodność oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
- wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
- wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
- nastawienie wszystkich pracowników na realizację celów przy jednoczesnym braku negatywnej konkurencji (dominuje nagradzanie za wyniki grupy, a nie indywidualne),
- większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
- firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
- wysoka skuteczność działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
- organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny system CRM wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
- firma posiada wysoki udział w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających potrzeby klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,
Obszar finansów i zdolności do rozwoju
- łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
- efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne informacje dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
- sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system business intelligence),
- firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
- firma terminowo reguluje swoje zobowiązania i aktywnie monitoruje spływ należności od kontrahentów,
- firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne papiery wartościowe o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,
Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych
- organizacja posiada sprawny system informatyczny udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
- styl zarządzania stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
- kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i morale
- struktura organizacyjna organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
- procedury i dokumentacja organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
- w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.
Wykorzystanie w metodach i technikach zarządzania
Koncepcja mocnych stron wykorzystywana jest w różnych metodach i technikach zarządzania, np.:
Mocne strony — artykuły polecane |
Słabe strony — Zarządzanie wiedzą — System zarządzania wiedzą — Potencjał społeczny firmy — Strategiczny system informacyjny — Insourcing — Controlling ekologiczny — Zadowolenie pracowników — Przewaga konkurencyjna — Źródła innowacji |
Bibliografia
- Learned A., Christensen C., Andrews R., Guth D. (1965), Business Policy: Text and Cases, Homewood, Illinois: Irwin
- Napierała T. (2008), Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę, Turystyka i Hotelarstwo, nr 14
Autor: Krzysztof Woźniak