Mocne strony: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Słabe strony]]</li>
<li>[[Zarządzanie wiedzą]]</li>
<li>[[System zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Potencjał społeczny firmy]]</li>
<li>[[Strategiczny system informacyjny]]</li>
<li>[[Insourcing]]</li>
<li>[[Controlling ekologiczny]]</li>
<li>[[Zadowolenie pracowników]]</li>
<li>[[Przewaga konkurencyjna]]</li>
</ul>
}}
'''Mocne strony''' organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, [[zasoby]]) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. [[Organizacja]] posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe ('''[[strategia]] agresywna''', '''maxi-maxi''') lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej ('''strategia konserwatywna''', '''maxi-mini''').
'''Mocne strony''' organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, [[zasoby]]) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. [[Organizacja]] posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe ('''[[strategia]] agresywna''', '''maxi-maxi''') lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej ('''strategia konserwatywna''', '''maxi-mini''').


Linia 28: Linia 11:
* [[system]] zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
* [[system]] zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
* kierownictwo promuje [[rozwój]] osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące [[kompetencje]] pracowników,
* kierownictwo promuje [[rozwój]] osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące [[kompetencje]] pracowników,
<google>ban728t</google>
* pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
* pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
* niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
* niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
Linia 38: Linia 18:
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł [[kadry]] o wysokich kwalifikacjach
* lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł [[kadry]] o wysokich kwalifikacjach
* pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej
* pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej
<google>n</google>


===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju===
===Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju===
Linia 88: Linia 70:
* [[Analiza strategiczna]]
* [[Analiza strategiczna]]
* [[Analiza ASTRA]]
* [[Analiza ASTRA]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Słabe strony]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategiczny system informacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Insourcing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Controlling ekologiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przewaga konkurencyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Źródła innowacji]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Learned, A., Christensen, C., Andrews, R. S. and Guth, D. (1965) ''Business Policy: Text and Cases'', Homewood, Illinois: Irwin.
<noautolinks>
* Napierała, T. (2008). ''[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/1642/2008b_napierala.pdf?sequence=1&isAllowed=y Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę]''.
* Learned A., Christensen C., Andrews R., Guth D. (1965), ''Business Policy: Text and Cases'', Homewood, Illinois: Irwin
* Napierała T. (2008), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/1642/2008b_napierala.pdf?sequence=1&isAllowed=y Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Nowe spojrzenie na starą metodę]'', Turystyka i Hotelarstwo, nr 14
</noautolinks>


{{aa|Krzysztof Woźniak}}
{{aa|Krzysztof Woźniak}}
[[en:Examples of strengths]]
[[en:Examples of strengths]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Analiza strategiczna]]
 
{{#metamaster:description|Decyzje kierownictwa mają kluczowe znaczenie dla sukcesu organizacji, zapewniając efektywne realizowanie celów i ochronę przed konkurencją.}}

Aktualna wersja na dzień 22:44, 7 gru 2023

Mocne strony organizacji obejmują wszystkie czynniki (cechy, zasoby) charakteryzujące jej wnętrze, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie, realizowane zadania oraz procesy zarządzania na poziomie operacyjnym i strategicznym. W konsekwencji mocne strony dają organizacji możliwość efektywnego realizowania celów i są jej kluczowym czynnikiem sukcesu. Organizacja posiadająca więcej mocnych stron niż słabych, może pozwolić sobie na bardziej aktywne działania rozwojowe (strategia agresywna, maxi-maxi) lub efektywną ochronę przed działaniami konkurencji i utrzymywanie pozycji rynkowej (strategia konserwatywna, maxi-mini).

Mocne (silne) strony często są mylone z "szansami", gdyż w opinii kierownictwa pozwalają one (a więc dają "szansę") na poprawienie sytuacji ekonomicznej i rynkowej przedsiębiorstwa. Podkreślić jednak należy, iż "szansa" w rozumieniu stosowanym w szerokiej palecie metod zarządzania strategicznego, związana jest z czynnikami "zewnętrznymi" (otoczeniem) organizacji, na które kierownictwo nie ma bezpośredniego wpływu. Mocne strony, są czynnikami, na które można wpływać poprzez działania i decyzji, organizacja może je stracić, w przypadku nieefektywnych działań kierownictwa.

Mocne strony.png

TL;DR

Mocne strony organizacji to czynniki, które mają pozytywny wpływ na jej funkcjonowanie i sukces. Przykłady to wysoki poziom wiedzy pracowników, elastyczność produkcji, wysoka jakość obsługi klienta, zdolność do rozwoju i efektywne zarządzanie. Mocne strony są ważne dla strategii rozwoju i ochrony przed konkurencją. Koncepcja mocnych stron jest wykorzystywana w wielu metodach zarządzania, takich jak analiza SWOT i benchmarking.

Przykłady mocnych stron

Obszar wiedzy i zasobów ludzkich

  • wysoki poziom wiedzy pracowników w zakresie wykorzystywanych technologii,
  • system zarządzania wspierający dzielenie się wiedzą,
  • kierownictwo promuje rozwój osobisty pracowników i organizuje regularne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników,
  • pracownicy aktywnie podnoszą swoje kompetencje i aktualizują swoją wiedzę związaną z wykonywanymi zadaniami,
  • niski poziom fluktuacji personelu będący konsekwencją zadowolenia z warunków pracy i klimatu społecznego w organizacji,
  • kierownictwo zachęca pracowników do samodzielności i podejmowania skalkulowanego ryzyka,
  • dobre kompetencje komunikacyjne kierownictwa i pracowników, niski poziom konfliktów, częste osobiste spotkania grup pracowników i kierownictwa,
  • spokojna i przyjacielska atmosfera przy jednoczesnej presji na realizację zadań,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł kadry o wysokich kwalifikacjach
  • pracownicy cechują się wysokim poziomem norm etycznych i kultury osobistej

Obszar logistyki, produkcji, technologii, badań i rozwoju

  • dynamiczne pozyskiwanie nowych technologii produkcji,
  • elastyczność w dopasowaniu procesu produkcyjnego do zmieniających się wymagań klientów i fluktuacji popytu,
  • posiadanie sprawdzonego zbioru dostawców dobrej jakości i niedrogich surowców/towarów/elementów,
  • wysokiej klasy park maszynowy o niskiej awaryjności i dużej dostępności usług serwisowych i części zamiennych,
  • posiadanie patentów i podlegających ochronie znaków towarowych,
  • lokalizacja organizacji w pobliżu źródeł surowców
  • zamówienia kierowane do działu produkcji zawsze realizowane są terminowo
  • firma posiada certyfikaty i akredytacje wiodących instytutów branżowych (normy ISO, GMP, itp.),
  • w przedsiębiorstwie wszyscy pracownicy zaangażowani są w generowanie innowacyjnych pomysłów,
  • innowacyjne pomysły są oceniane i wdrażane w praktykę działania organizacji, a pracownicy będący źródłem innowacji są odpowiednio wynagradzani,
  • w przedsiębiorstwie funkcjonuje efektywny system zaopatrzenia zapewniający pełną dostępność towarów/materiałów do produkcji,
  • zapasy magazynowe utrzymywane są na poziomie zapewniającym zaspokojenie potrzeb klienta i potrzeb produkcyjnych przy optymalnym koszcie ich utrzymywania,

Obszar sprzedaży i obsługi klienta

  • posiadanie przedstawicieli handlowych w różnych regionach kraju,
  • różnorodność oferowanego asortymentu, zaspokajającego szeroki wachlarz potrzeb i preferencji klientów,
  • wysoki poziom satysfakcji klientów wynikający z wysokiej jakości ich obsługi, dający w rezultacie znaczny poziom ich lojalności,
  • wysoki poziom wiedzy o potrzebach klientów, wynikająca z ciągłej dwustronnej komunikacji między przedstawicielami organizacji i klientów,
  • nastawienie wszystkich pracowników na realizację celów przy jednoczesnym braku negatywnej konkurencji (dominuje nagradzanie za wyniki grupy, a nie indywidualne),
  • większość oferowanych produktów lub usług przynosi pozytywne wyniki finansowe
  • firma posiada wśród klientów reputację solidnego i godnego zaufania partnera,
  • wysoka skuteczność działań marketingowych realizowanych przez wykwalifikowany personel działu marketingu wspomagany przez zaufanych partnerów zewnętrznych,
  • organizacja posiada i wykorzystuje nowoczesny system CRM wspomagający kompleksowo pracę działu marketingu i działu sprzedaży,
  • firma posiada wysoki udział w rynku, dzięki oferowaniu wyrobów zaspokajających potrzeby klienta po konkurencyjnej cenie i pożądanej jakości,

Obszar finansów i zdolności do rozwoju

  • łatwy dostęp do wewnętrznych źródeł finansowania (właścicieli, akcjonariuszy),
  • efektywny system budżetowania i kontroli kosztów, dający miarodajne informacje dla potrzeb podejmowania decyzji inwestycyjnych,
  • sprawny system raportowania (np. opierający się o koncepcję zrównoważonej karty wyników, czy system business intelligence),
  • firma posiada bardzo dobre wyniki finansowe, wysoką płynność, solidny cash-flow cechujący się stabilnością uzyskiwanego wyniku finansowego,
  • firma terminowo reguluje swoje zobowiązania i aktywnie monitoruje spływ należności od kontrahentów,
  • firma posiada wysoki poziom rezerw kapitałowych, zainwestowanych w bezpieczne i płynne papiery wartościowe o stosunkowo wysokiej stopie zwrotu,

Obszar zarządzania i narzędzi realizacji procesów biznesowych

  • organizacja posiada sprawny system informatyczny udostępniający aktualną informację na potrzeby podejmowania decyzji,
  • styl zarządzania stosowany w organizacji inspiruje pracowników do rozwoju, zwiększania efektywności i realizacji ambitnych celów,
  • kierownicy pełnią rolę przywódców i posiadają wysokie kompetencje komunikacyjne co przekłada się na zadowolenie pracowników, motywację i morale
  • struktura organizacyjna organizacji wspiera realizację celów strategicznych,
  • procedury i dokumentacja organizacyjna nie wprowadza nadmiernych biurokratycznych ograniczeń funkcjonowania,
  • w firmie funkcjonują procesy ciągłego doskonalenia systemu zarządzania na wszystkich szczeblach hierarchii organizacyjnej.

Wykorzystanie w metodach i technikach zarządzania

Koncepcja mocnych stron wykorzystywana jest w różnych metodach i technikach zarządzania, np.:


Mocne stronyartykuły polecane
Słabe stronyZarządzanie wiedząSystem zarządzania wiedząPotencjał społeczny firmyStrategiczny system informacyjnyInsourcingControlling ekologicznyZadowolenie pracownikówPrzewaga konkurencyjnaŹródła innowacji

Bibliografia


Autor: Krzysztof Woźniak