Marketing strategiczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Marketing strategiczny''' jest procesem polegającym na:
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie marketingowe]]</li>
<li>[[Strategia]]</li>
<li>[[Procedura tworzenia strategii marketingowej]]</li>
<li>[[Rodzaje strategii]]</li>
<li>[[Plan marketingowy]]</li>
<li>[[Strategia rozwoju rynku]]</li>
<li>[[Portfelowa analiza strategiczna]]</li>
<li>[[Kryteria oceny strategii marketingowej]]</li>
<li>[[Strategia produktowa]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Marketing strategiczny''' jest procesem polegającym na:  
* strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu
* strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu
* przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji [[cel]]ów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu
* przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji [[cel]]ów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu
Linia 22: Linia 5:
* ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku.
* ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku.


[[Marketing]] strategiczny oznacza więc [[proces]] formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła analiza rynku w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami rynek.  
[[Marketing]] strategiczny oznacza więc [[proces]] formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła [[analiza rynku]] w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami [[rynek]].
Na marketing strategiczny składa strategiczne [[planowanie]] rynkowe oraz projektowanie strategii marketingowych.
Na marketing strategiczny składa strategiczne [[planowanie]] rynkowe oraz [[projektowanie]] strategii marketingowych.
Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak:
Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak:
<google>text</google>
* zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego,
* zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego,
* [[globalizacja]];  
* [[globalizacja]];
* gwałtowny rozwój technologii;  
* gwałtowny [[rozwój]] technologii;
* zmienność zachować [[konsument]]ów na rynku;  
* zmienność zachować [[konsument]]ów na rynku;
* wahania koniunktury.
* wahania koniunktury.
==TL;DR==
Marketing strategiczny to proces formułowania strategii marketingowej, który polega na analizie otoczenia, konkurencji i trendów rynkowych. Jego celem jest wykorzystanie szans stawianych przez rynek. Wymaga rozwinięcia wewnętrznej bazy wiedzy o rynku i wsparcia działu handlowego. Marketing strategiczny można podzielić na etapy: analizę potrzeb, segmentację rynku, analizę okazji rynkowych, analizę konkurencji i projektowanie strategii rozwoju. Jest również związany z opracowaniem strategii marketingowej i procesem zarządzania marką.
<google>n</google>


==Najważniejsze zadania==
==Najważniejsze zadania==
* Rozwijanie wewnętrznych [[Baza wiedzy|baz wiedzy]] o rynku, kontrahentach i konkurentach.  
* Rozwijanie wewnętrznych [[Baza wiedzy|baz wiedzy]] o rynku, kontrahentach i konkurentach.
* Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych [[klient]]ów.
* Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych [[klient]]ów.


Linia 47: Linia 33:


==Rodzaje==
==Rodzaje==
W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki [[firma]] "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach:  
W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki [[firma]] "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach:
* ofensywne (i kontrofensywne)  
* ofensywne (i kontrofensywne)
* defensywne
* defensywne


Linia 55: Linia 41:


ETAP 1
ETAP 1
Analiza potrzeb  
Analiza potrzeb
Zdefiniowanie rynków docelowych
Zdefiniowanie rynków docelowych


ETAP 2
ETAP 2
Segmentacja rynku
[[Segmentacja rynku]]
Wybór rynków docelowych
[[Wybór rynków docelowych]]
Pozycjonowanie oferty
Pozycjonowanie oferty


ETAP 3
ETAP 3
Analiza okazji rynkowych
Analiza okazji rynkowych
Potencjał rynkowy i cykl życia produktu
[[Potencjał]] rynkowy i [[cykl]] życia produktu


ETAP 4
ETAP 4
Analiza konkurencji
[[Analiza konkurencji]]
Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej
Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej


Linia 74: Linia 60:
Projektowanie strategii rozwoju
Projektowanie strategii rozwoju


Marketing Strategiczny ściśle związany jest z opracowaniem [[strategia]] marketingowej a więc takich działań, za pomocą których [[przedsiębiorstwo]] zamierza osiągnąć swe długofalowe [[cele]] rynkowe. Jedno z pierwszych sformułowań stworzone przez A.D. Chandlera mówi o pojęciu strategii marketingowych jako o długookresowych celach i planach przedsiębiorstwa, a także ulokowaniu odpowiednich zasobów do osiągania obranych celów ; Opiera się na trzech wymiarach, których wartość określają:
Marketing Strategiczny ściśle związany jest z opracowaniem [[strategia]] marketingowej a więc takich działań, za pomocą których [[przedsiębiorstwo]] zamierza osiągnąć swe długofalowe [[cele]] rynkowe. Jedno z pierwszych sformułowań stworzone przez A.D. Chandlera mówi o pojęciu strategii marketingowych jako o długookresowych celach i planach przedsiębiorstwa, a także ulokowaniu odpowiednich zasobów do osiągania obranych celów ; Opiera się na trzech wymiarach, których [[wartość]] określają:
* pozycja własnego przedsiębiorstwa na rynku w porównaniu z konkurencją
* [[pozycja]] własnego przedsiębiorstwa na rynku w porównaniu z konkurencją
* stany w jakim znajdują się produkty w swoim cyklu życia
* stany w jakim znajdują się produkty w swoim cyklu życia
* oczekiwany przyszły rozwój gospodarczy
* oczekiwany przyszły [[rozwój gospodarczy]]


==Proces strategicznego zarządzania marką==
==Proces strategicznego zarządzania marką==
Linia 83: Linia 69:
W tym celu możemy podzielić proces na cztery główne kroki.
W tym celu możemy podzielić proces na cztery główne kroki.
# Określenie i ustanawianie pozycjonowania marki. - Proces polegający na zrozumieniu docelowego wizerunku w oczach klienta, a także odpowiedniego zaprojektowania oferty w celu zmaksymalizowania korzyści przedsiębiorstwa.
# Określenie i ustanawianie pozycjonowania marki. - Proces polegający na zrozumieniu docelowego wizerunku w oczach klienta, a także odpowiedniego zaprojektowania oferty w celu zmaksymalizowania korzyści przedsiębiorstwa.
# Planowanie i wprowadzenie programów marketingu marki. - Proces składający się z wyboru elementów marki (np. logo, adres URL), zintegrowania jej z działaniami marketingowymi a także wykorzystanie skojarzeń wtórnych.
# Planowanie i wprowadzenie programów marketingu marki. - Proces składający się z wyboru elementów marki (np. [[logo]], adres URL), zintegrowania jej z działaniami marketingowymi a także wykorzystanie skojarzeń wtórnych.
# Mierzenie i interpretowanie wyników marki. - To wszelkie działania polegające na pozyskaniu i dostarczeniu wszelkich niezbędnych danych specjalistom marketingu w celu monitorowania i audytu działań marketingowych.
# Mierzenie i interpretowanie wyników marki. - To wszelkie działania polegające na pozyskaniu i dostarczeniu wszelkich niezbędnych danych specjalistom marketingu w celu monitorowania i audytu działań marketingowych.
# Rozwijanie i utrzymanie kapitału marki. - Ostatni krok polegający na zapewnieniu stabilnej pozycji marki i strategicznego rozwoju.
# Rozwijanie i utrzymanie kapitału marki. - Ostatni krok polegający na zapewnieniu stabilnej pozycji marki i strategicznego rozwoju.
(Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. 2016 s. 59-61)
(Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. 2016 s. 59-61)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie marketingowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura tworzenia strategii marketingowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje strategii]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan marketingowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia rozwoju rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portfelowa analiza strategiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryteria oceny strategii marketingowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia produktowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Penc J. (1995) ''Strategie Zarządzania, Strategie dziedzinowe i ich realizacja Zintegrowane [[zarządzanie strategiczne]] strateging i uczenie się przyszłości czynniki sukcesu firmy polsko-angielski słownik strategia'', Agencja Wydawnicza Placet" s. 34-38 Warszawa
<noautolinks>
* Altkorn J. (2006) ''Podstawy marketingu'', wydawnictwo: Instytut Marketingu, Kraków  
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* Lambin J.J. (2001) ''Strategiczne [[zarządzanie]] marketingowe'', Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 118-122 Warszawa
* Keller K. (2015), ''Strategiczne Zarządzanie Marką. Kapitał marki - budowanie, mierzenie i zarządzanie marką'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Keller K.L. (2015) ''Strategiczne Zarządzanie Marką. Kapitał marki- Budowanie, mierzenie i zarządzanie" Wolters Kluwer SA; s. 54-57 Warszawa
* Lambin J. (2001), ''Strategiczne zarządzanie marketingowe'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. (2016) ''Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego'' Wydawnictwo C.H.Beck, s. 59-61 Warszawa
* Patora R., Al-Noorachi M. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-2.pdf Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie]'', Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk
* Patora R., Al-Noorachi M. (2013) [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-2.pdf Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie ''Marketing we współczesnym przedsiębiorstwi''] Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk; s. 149-170 Łódź
* Penc J. (1995), ''Strategie Zarządzania, Strategie dziedzinowe i ich realizacja Zintegrowane zarządzanie strategiczne strateging i uczenie się przyszłości czynniki sukcesu firmy. Polsko-angielski słownik strategia'', Placet, Warszawa
* Rosa G. (2016) (red.), ''Marketing przyszłości. Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego'', C.H. Beck, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Malwina Majewska, Dariusz Woś}}
{{a|Malwina Majewska, Dariusz Woś}}
[[Kategoria:Marketing]]
 
[[Kategoria:Strategie marketingowe]]
[[en:Strategic marketing]]
[[en:Strategic marketing]]
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]
{{#metamaster:description|Marketing strategiczny - proces formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego. Analiza otoczenia, trendów i celów. Wykorzystaj szanse rynkowe dzięki zmienności otoczenia, globalizacji, technologii i zachowaniom konsumentów.}}

Aktualna wersja na dzień 23:16, 14 gru 2023

Marketing strategiczny jest procesem polegającym na:

  • strategicznej analizie otoczenia, konkurencji, czynników kształtujących jednostki biznesu
  • przewidywaniu przyszłych trendów w obszarach biznesu atrakcyjnych dla firmy, partycypowaniu w lokalizacji celów i formowaniu firmy oraz strategicznej jednostki biznesu
  • selekcji celów strategii rynkowych
  • ustalaniu celów marketingu oraz rozwijaniu, wdrażaniu i zarządzaniu pozycjonowaniem różnych strategii dla zaspokajania potrzeb rynku.

Marketing strategiczny oznacza więc proces formułowania strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego i powinien być rozpatrywany jako składowa część tego zarządzania, jako instrument tworzenia szerszych ram dla sukcesu strategicznego na rynku. Celem marketingu strategicznego jest ciągła analiza rynku w celu wykorzystania w sposób maksymalny szans jakie stawia przed nami rynek. Na marketing strategiczny składa strategiczne planowanie rynkowe oraz projektowanie strategii marketingowych. Koncepcję marketingu strategicznego kształtują realia rynkowe firmy, takie jak:

  • zmienność otoczenia makroekonomicznego i światowego,
  • globalizacja;
  • gwałtowny rozwój technologii;
  • zmienność zachować konsumentów na rynku;
  • wahania koniunktury.

TL;DR

Marketing strategiczny to proces formułowania strategii marketingowej, który polega na analizie otoczenia, konkurencji i trendów rynkowych. Jego celem jest wykorzystanie szans stawianych przez rynek. Wymaga rozwinięcia wewnętrznej bazy wiedzy o rynku i wsparcia działu handlowego. Marketing strategiczny można podzielić na etapy: analizę potrzeb, segmentację rynku, analizę okazji rynkowych, analizę konkurencji i projektowanie strategii rozwoju. Jest również związany z opracowaniem strategii marketingowej i procesem zarządzania marką.

Najważniejsze zadania

  • Rozwijanie wewnętrznych baz wiedzy o rynku, kontrahentach i konkurentach.
  • Wsparcie działu handlowego w pozyskaniu nowych i utrzymaniu dotychczasowych klientów.

Aby można było zrealizować działania powinniśmy kierować się zasadą:

  • ukierunkowanego przekazu
  • długoterminowego planowania
  • elastyczności strategii
  • kompleksowości analizy i planu

Geneza

Koncepcja marketingu doskonaliła się w kolejnych fazach rozwoju gospodarki zanim wykształciła współczesną filozofię i strategię działania firm na rynku. Sama koncepcja marketingu narodziła się w USA na przełomie XIX i XX wieku i od tamtej pory ulegała ewolucji. W pierwotnym znaczeniu marketing był działalnością ludzką związaną z rynkiem.

Rodzaje

W zależności od relacji zachodzących między rynkiem a producentem i sposobu, w jaki firma "porusza się" na rynku, zajmując na nim określoną pozycję możemy mówić o dwóch grupach:

  • ofensywne (i kontrofensywne)
  • defensywne

Etapy realizacji marketingu strategicznego

Etapy realizacji marketingu strategicznego opracował J.J. Lambin (1993, vol. 38)

ETAP 1 Analiza potrzeb Zdefiniowanie rynków docelowych

ETAP 2 Segmentacja rynku Wybór rynków docelowych Pozycjonowanie oferty

ETAP 3 Analiza okazji rynkowych Potencjał rynkowy i cykl życia produktu

ETAP 4 Analiza konkurencji Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej

ETAP 5 Projektowanie strategii rozwoju

Marketing Strategiczny ściśle związany jest z opracowaniem strategia marketingowej a więc takich działań, za pomocą których przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć swe długofalowe cele rynkowe. Jedno z pierwszych sformułowań stworzone przez A.D. Chandlera mówi o pojęciu strategii marketingowych jako o długookresowych celach i planach przedsiębiorstwa, a także ulokowaniu odpowiednich zasobów do osiągania obranych celów ; Opiera się na trzech wymiarach, których wartość określają:

  • pozycja własnego przedsiębiorstwa na rynku w porównaniu z konkurencją
  • stany w jakim znajdują się produkty w swoim cyklu życia
  • oczekiwany przyszły rozwój gospodarczy

Proces strategicznego zarządzania marką

Proces strategicznego zarządzania marką definitujemy jako wszelkie działania mające na celu zmierzenie, zbuydowanie oraz pokierowanie kapitałem danej marki. W tym celu możemy podzielić proces na cztery główne kroki.

  1. Określenie i ustanawianie pozycjonowania marki. - Proces polegający na zrozumieniu docelowego wizerunku w oczach klienta, a także odpowiedniego zaprojektowania oferty w celu zmaksymalizowania korzyści przedsiębiorstwa.
  2. Planowanie i wprowadzenie programów marketingu marki. - Proces składający się z wyboru elementów marki (np. logo, adres URL), zintegrowania jej z działaniami marketingowymi a także wykorzystanie skojarzeń wtórnych.
  3. Mierzenie i interpretowanie wyników marki. - To wszelkie działania polegające na pozyskaniu i dostarczeniu wszelkich niezbędnych danych specjalistom marketingu w celu monitorowania i audytu działań marketingowych.
  4. Rozwijanie i utrzymanie kapitału marki. - Ostatni krok polegający na zapewnieniu stabilnej pozycji marki i strategicznego rozwoju.

(Rosa G., Perenc J., Ostrowska I. 2016 s. 59-61)


Marketing strategicznyartykuły polecane
Zarządzanie marketingoweStrategiaProcedura tworzenia strategii marketingowejRodzaje strategiiPlan marketingowyStrategia rozwoju rynkuPortfelowa analiza strategicznaKryteria oceny strategii marketingowejStrategia produktowa

Bibliografia

  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Keller K. (2015), Strategiczne Zarządzanie Marką. Kapitał marki - budowanie, mierzenie i zarządzanie marką, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Lambin J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Patora R., Al-Noorachi M. (2013), Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk
  • Penc J. (1995), Strategie Zarządzania, Strategie dziedzinowe i ich realizacja Zintegrowane zarządzanie strategiczne strateging i uczenie się przyszłości czynniki sukcesu firmy. Polsko-angielski słownik strategia, Placet, Warszawa
  • Rosa G. (2016) (red.), Marketing przyszłości. Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego, C.H. Beck, Warszawa


Autor: Malwina Majewska, Dariusz Woś