Przedmiot badań: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Przedmiot badań''' to temat lub obszar, który jest przedmiotem zainteresowania naukowców i badaczy. [[Definicja]] przedmiotu badań może być różna w zależności od dziedziny nauki, w której się znajdujemy. Przedmiot badań może dotyczyć zarówno zjawisk społecznych, jak i przyrodniczych, a także różnego rodzaju obiektów i osób. | '''Przedmiot badań''' to temat lub obszar, który jest przedmiotem zainteresowania naukowców i badaczy. [[Definicja]] przedmiotu badań może być różna w zależności od dziedziny nauki, w której się znajdujemy. Przedmiot badań może dotyczyć zarówno zjawisk społecznych, jak i przyrodniczych, a także różnego rodzaju obiektów i osób. | ||
Linia 24: | Linia 9: | ||
Przedmiot badań stanowi fundament dla całego procesu badawczego. Poprawne zdefiniowanie przedmiotu badań i zrozumienie jego cech pozwala na skuteczne prowadzenie badań naukowych oraz wykorzystanie ich wyników w praktyce zarządzania. | Przedmiot badań stanowi fundament dla całego procesu badawczego. Poprawne zdefiniowanie przedmiotu badań i zrozumienie jego cech pozwala na skuteczne prowadzenie badań naukowych oraz wykorzystanie ich wyników w praktyce zarządzania. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Wyznaczanie przedmiotu badań== | ==Wyznaczanie przedmiotu badań== | ||
Linia 75: | Linia 61: | ||
==Dynamiczny charakter przedmiotu badań== | ==Dynamiczny charakter przedmiotu badań== | ||
Przedmiot badań w różnych dziedzinach nauki jest dynamiczny i podlega ciągłym zmianom. Postęp wiedzy naukowej, [[rozwój]] technologii i zmieniające się potrzeby społeczeństwa wpływają na ewolucję przedmiotu badań | Przedmiot badań w różnych dziedzinach nauki jest dynamiczny i podlega ciągłym zmianom. Postęp wiedzy naukowej, [[rozwój]] technologii i zmieniające się potrzeby społeczeństwa wpływają na ewolucję przedmiotu badań. | ||
Jednym z aspektów dynamicznego charakteru przedmiotu badań jest możliwość zmiany tego przedmiotu w zależności od postępów wiedzy naukowej. Nowe odkrycia, teorie i [[metody badawcze]] mogą prowadzić do rewizji wcześniejszych założeń i konieczności zmiany kierunku badań. Na przykład, w dziedzinie medycyny, postęp w dziedzinie genetyki i biotechnologii pozwolił na rozwinięcie nowych obszarów badań, takich jak terapia genowa czy inżynieria tkankowa. | Jednym z aspektów dynamicznego charakteru przedmiotu badań jest możliwość zmiany tego przedmiotu w zależności od postępów wiedzy naukowej. Nowe odkrycia, teorie i [[metody badawcze]] mogą prowadzić do rewizji wcześniejszych założeń i konieczności zmiany kierunku badań. Na przykład, w dziedzinie medycyny, postęp w dziedzinie genetyki i biotechnologii pozwolił na rozwinięcie nowych obszarów badań, takich jak terapia genowa czy inżynieria tkankowa. | ||
Linia 111: | Linia 97: | ||
Wybór odpowiednich metod i narzędzi w badaniu przedmiotu badań jest kluczowy dla uzyskania wiarygodnych i wartościowych wyników. Naukowe podejście oraz przemyślany wybór metod i narzędzi są niezbędne w celu skutecznego prowadzenia badań i zgłębienia wiedzy na temat badanego przedmiotu. | Wybór odpowiednich metod i narzędzi w badaniu przedmiotu badań jest kluczowy dla uzyskania wiarygodnych i wartościowych wyników. Naukowe podejście oraz przemyślany wybór metod i narzędzi są niezbędne w celu skutecznego prowadzenia badań i zgłębienia wiedzy na temat badanego przedmiotu. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Hipoteza badawcza]]}} — {{i5link|a=[[Model]]}} — {{i5link|a=[[Socjologia]]}} — {{i5link|a=[[Metoda badawcza]]}} — {{i5link|a=[[System]]}} — {{i5link|a=[[Dyferencjał semantyczny]]}} — {{i5link|a=[[Etyka]]}} — {{i5link|a=[[Analiza systemowa]]}} — {{i5link|a=[[Badania empiryczne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Apanowicz J. (2002), '' | * Apanowicz J. (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia | ||
* Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | * Apanowicz J. (2005), ''Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | ||
* Burnewicz J. (2007), | * Burnewicz J. (2007), ''Metodologia badań ekonomicznych'', Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziały Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | ||
* Chodubski A | * Chodubski A. (2008), ''Wstęp do metodologii badań politologicznych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | ||
* Chotkowski J. (2011), ''Metodologiczne problemy empirycznych badań ekonomicznych'', | * Chotkowski J. (2011), ''Metodologiczne problemy empirycznych badań ekonomicznych'', Roczniki Nauk Rolniczych, tom 98, z. 2, Bonin | ||
* Kwiecińska M. (2016), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-00248242-d96f-43fd-84dc-74baff45ae8a/c/przedmiot_badan_w_naukach.pdf | * Kwiecińska M. (2016), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-00248242-d96f-43fd-84dc-74baff45ae8a/c/przedmiot_badan_w_naukach.pdf Przedmiot badań w naukach o obronności]'', Obronność. Zeszyty Naukowe nr 3 (19) | ||
* Maszke A | * Maszke A. (2008), ''Metody i techniki badań pedagogicznych'', Wydawnictwo uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów | ||
* Nowak S. (2011), ''Metodologia badań społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Nowak S. (2011), ''Metodologia badań społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Skorny Z. (1984), ''Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa | * Skorny Z. (1984), ''Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 23:29, 9 sty 2024
Przedmiot badań to temat lub obszar, który jest przedmiotem zainteresowania naukowców i badaczy. Definicja przedmiotu badań może być różna w zależności od dziedziny nauki, w której się znajdujemy. Przedmiot badań może dotyczyć zarówno zjawisk społecznych, jak i przyrodniczych, a także różnego rodzaju obiektów i osób.
Określenie i wyznaczenie przedmiotu badań ma ogromne znaczenie w procesie badawczym. Poprawne zdefiniowanie przedmiotu badań umożliwia badaczom skoncentrowanie się na konkretnym temacie i precyzyjne ustalenie celów badawczych. Ustalenie przedmiotu badań pozwala także na dobranie odpowiednich metod badawczych i narzędzi, które będą najbardziej skuteczne w analizie i interpretacji zebranych danych.
Cechy przedmiotu badań
Cechy przedmiotu badań mogą mieć istotny wpływ na przebieg badań i wyniki, które zostaną uzyskane. Determinujące cechy przedmiotu badań mogą obejmować takie aspekty jak: zakres, złożoność, dostępność danych, obiektywność czy stopień zmienności. Zakres przedmiotu badań określa, jak szeroko badacz chce zgłębić dany temat. Złożoność przedmiotu badań odnosi się do stopnia skomplikowania analizowanego zjawiska lub obiektu. Dostępność danych dotyczy dostępności informacji i materiałów, które będą wykorzystywane w badaniach. Obiektywność przedmiotu badań oznacza, że badanie może być przeprowadzone w sposób niezależny od subiektywnego punktu widzenia badacza. Stopień zmienności przedmiotu badań odnosi się do tego, jak bardzo dany temat jest podatny na zmiany w czasie.
Cechy przedmiotu badań mają istotne znaczenie zarówno dla nauki, jak i dla zarządzania. W naukach przyrodniczych cechy przedmiotu badań mogą wpływać na możliwość powtórzenia eksperymentu i uzyskanie podobnych wyników. W naukach społecznych cechy przedmiotu badań mogą mieć znaczenie dla generalizowalności wyników badań na większą populację. W kontekście zarządzania cechy przedmiotu badań mają istotne znaczenie dla podejmowania decyzji i planowania działań. Zrozumienie cech przedmiotu badań pozwala na lepsze zrozumienie jego dynamiki i identyfikację potencjalnych zagrożeń i możliwości.
Przedmiot badań stanowi fundament dla całego procesu badawczego. Poprawne zdefiniowanie przedmiotu badań i zrozumienie jego cech pozwala na skuteczne prowadzenie badań naukowych oraz wykorzystanie ich wyników w praktyce zarządzania.
Wyznaczanie przedmiotu badań
Potrzeby społeczne i ekonomiczne
Wyznaczenie przedmiotu badań jest często związane z identyfikacją istniejących potrzeb społecznych i ekonomicznych. Potrzeby społeczne odnoszą się do wymagań i oczekiwań społeczeństwa w różnych dziedzinach życia, takich jak zdrowie, edukacja, bezpieczeństwo czy środowisko naturalne. Natomiast potrzeby ekonomiczne dotyczą aspektów gospodarczych, takich jak zwiększenie efektywności produkcji, redukcja kosztów czy dostosowanie się do zmian rynkowych.
Wpływ potrzeb społecznych i ekonomicznych na wybór przedmiotu badań polega na identyfikacji obszarów, które wymagają pogłębionej analizy i zrozumienia. Na przykład, jeśli istnieje potrzeba społeczna związana z poprawą jakości edukacji, badania mogą skupić się na identyfikacji czynników wpływających na efektywność nauczania czy opracowaniu nowych metod nauczania. Podobnie, jeśli występuje potrzeba ekonomiczna związana z redukcją kosztów produkcji, badania mogą koncentrować się na identyfikacji sposobów optymalizacji procesów produkcyjnych.
Ograniczenia czasowe, finansowe i technologiczne
Przy wyznaczaniu przedmiotu badań istotne są również ograniczenia czasowe, finansowe i technologiczne. Ograniczenia te mogą wpływać na możliwość przeprowadzenia badań w określonym zakresie.
Ograniczenia czasowe odnoszą się do dostępnych zasobów czasowych, które mogą mieć wpływ na czas trwania badań oraz na możliwość przeprowadzenia szczegółowych analiz. Na przykład, jeśli badania muszą zostać zakończone w określonym terminie, istnieje konieczność skoncentrowania się na kluczowych zagadnieniach i ograniczeniu ilości analizowanych aspektów.
Ograniczenia finansowe odnoszą się do dostępnych środków finansowych, które mogą wpływać na zakres i skomplikowanie badań. Na przykład, ograniczony budżet może wymagać zawężenia zakresu badań lub wykorzystania tańszych metod badawczych.
Ograniczenia technologiczne dotyczą dostępności i zaawansowania technologii, które mogą mieć wpływ na możliwość przeprowadzenia badań w określonym obszarze. Na przykład, jeśli badanie wymaga zaawansowanych technologii laboratoryjnych, ich brak może uniemożliwić przeprowadzenie badania lub wymagać poszukiwania alternatywnych metod.
Przykłady ograniczeń, które wpływają na możliwość przeprowadzenia badań, mogą obejmować:
- ograniczony czas na przeprowadzenie kompleksowych badań dotyczących wpływu zmian klimatycznych na różne sektory gospodarki,
- ograniczony budżet na badania nad innowacyjnymi technologiami w celu zwiększenia efektywności energetycznej,
- brak dostępu do zaawansowanych technologii medycznych, które uniemożliwiają przeprowadzenie szczegółowych badań nad nowymi terapiami.
Teorie naukowe i luki w wiedzy
Wyznaczanie przedmiotu badań opiera się również na teoriach naukowych i identyfikacji luk w wiedzy. Teorie naukowe stanowią podstawę dla badań, określając istniejące zależności i hipotezy, które mogą być poddane weryfikacji. Identyfikacja luk w wiedzy polega na zidentyfikowaniu obszarów, które nie zostały jeszcze dostatecznie zbadane lub wymagają dalszych badań w celu pełniejszego zrozumienia.
Znaczenie teorii naukowych w wyznaczaniu przedmiotu badań polega na zapewnieniu naukowego fundamentu dla prowadzonych badań. Teorie dostarczają podstawowych założeń i hipotez, które można testować i weryfikować za pomocą odpowiednich metod badawczych.
Rola identyfikacji luk w wiedzy i potrzeb dalszych badań polega na identyfikacji obszarów, które wymagają dalszego zgłębienia. Poprzez identyfikację luk w wiedzy, badacze mogą określić przedmiot badań, który wypełnia istniejące luki i przyczynia się do rozwinięcia wiedzy na dany temat.
Wyznaczenie przedmiotu badań może polegać na identyfikacji teorii naukowych, które wymagają dalszej eksploracji i weryfikacji. Przykładowo, jeśli istnieje teoria naukowa sugerująca związek między dwoma zjawiskami, badania mogą skoncentrować się na sprawdzeniu tej teorii poprzez przeprowadzenie odpowiednich eksperymentów lub analizy danych.
Również identyfikacja luk w wiedzy może być istotna w wyznaczaniu przedmiotu badań. Przykładowo, jeśli istnieje niewiele informacji na temat wpływu danego czynnika na określony obszar, badania mogą skupić się na wypełnieniu tej luki poprzez przeprowadzenie badań eksploracyjnych lub analizę istniejących danych.
Wyznaczanie przedmiotu badań oparte na teoriach naukowych i identyfikacji luk w wiedzy przyczynia się do rozwijania wiedzy naukowej poprzez badanie nowych zagadnień i weryfikację istniejących teorii.
Różne perspektywy badawcze
Badanie przedmiotu badań można przeprowadzać z różnych perspektyw, co pozwala na uzyskanie bardziej kompleksowego i wielowymiarowego obrazu. Istnieje wiele różnych podejść, z których naukowcy mogą korzystać, aby zgłębić zrozumienie badanego przedmiotu. Przyjrzyjmy się kilku z tych perspektyw.
Pierwszą perspektywą badawczą jest perspektywa socjologiczna. Badacze korzystający z tej perspektywy skupiają się na badaniu wpływu społeczeństwa, kultur i struktur społecznych na przedmiot badań. Analizują one interakcje między ludźmi, ich społeczne role i normy, a także kontekst społeczny, w którym funkcjonuje badany przedmiot. Przykładowo, w przypadku badania organizacji, socjologiczna perspektywa pozwala na zrozumienie wpływu struktury organizacyjnej i kultury korporacyjnej na jej efektywność i wyniki.
Kolejną perspektywą jest perspektywa psychologiczna. Naukowcy korzystający z tej perspektywy skupiają się na badaniu ludzkich procesów poznawczych, emocji, motywacji i zachowań w kontekście badanego przedmiotu. Analizują one, jak myśli, uczucia i działania jednostek wpływają na badany przedmiot i jak można je wykorzystać w celu lepszego zrozumienia i doskonalenia.
Inną perspektywą jest perspektywa ekonomiczna. Badacze korzystający z tej perspektywy skupiają się na badaniu aspektów finansowych i ekonomicznych badanego przedmiotu. Analizują one koszty, korzyści, ryzyko i efektywność w kontekście ekonomicznym. Przykładowo, w przypadku badania nowego produktu, ekonomiczna perspektywa pozwala na ocenę jego opłacalności, prognozowanie sprzedaży i określenie optymalnej ceny.
Zainteresowanie przedmiotem badań ma związek z posiadaniem zasobu wiedzy. Im większe jest zainteresowanie badanym tematem, tym większa motywacja do zdobywania wiedzy na jego temat. Posiadanie bogatego zasobu wiedzy na temat badanego przedmiotu umożliwia naukowcom lepsze formułowanie hipotez, precyzyjniejsze określanie celów badań oraz efektywniejsze przeprowadzanie analiz i interpretację wyników.
Korzyści posiadania bogatego zasobu wiedzy na temat badanego przedmiotu są liczne. Po pierwsze, naukowcy są w stanie wnikliwiej analizować badany przedmiot, wykrywać ukryte zależności i odkrywać nowe perspektywy. Po drugie, posiadanie wiedzy pozwala na bardziej precyzyjne i trafne formułowanie pytań badawczych oraz lepsze projektowanie metod badawczych. Ponadto, bogaty zasób wiedzy umożliwia naukowcom lepsze porównywanie z wynikami innych badań, co przyczynia się do rozwijania wiedzy naukowej w danej dziedzinie.
Wnioskując, różne perspektywy badawcze i posiadanie bogatego zasobu wiedzy na temat badanego przedmiotu są kluczowe dla skutecznego prowadzenia badań. Dzięki zastosowaniu różnych perspektyw naukowcy mogą uzyskać bardziej kompleksowy obraz badanego przedmiotu, a posiadanie bogatego zasobu wiedzy pozwala im na lepsze zrozumienie i interpretację wyników.
Dynamiczny charakter przedmiotu badań
Przedmiot badań w różnych dziedzinach nauki jest dynamiczny i podlega ciągłym zmianom. Postęp wiedzy naukowej, rozwój technologii i zmieniające się potrzeby społeczeństwa wpływają na ewolucję przedmiotu badań.
Jednym z aspektów dynamicznego charakteru przedmiotu badań jest możliwość zmiany tego przedmiotu w zależności od postępów wiedzy naukowej. Nowe odkrycia, teorie i metody badawcze mogą prowadzić do rewizji wcześniejszych założeń i konieczności zmiany kierunku badań. Na przykład, w dziedzinie medycyny, postęp w dziedzinie genetyki i biotechnologii pozwolił na rozwinięcie nowych obszarów badań, takich jak terapia genowa czy inżynieria tkankowa.
Przykładem zmieniającego się przedmiotu badań może być również dziedzina psychologii. W przeszłości skupiano się głównie na analizie zachowań jednostki, natomiast obecnie coraz większe znaczenie zyskuje badanie procesów poznawczych i emocji. Wraz z rozwojem technologii neuroobrazowania możliwe stało się badanie aktywności mózgu, co otworzyło nowe możliwości w zrozumieniu ludzkiej psychiki.
Badanie zmian w czasie i przestrzeni
Analiza zmian w czasie i przestrzeni jest nieodzownym elementem badania przedmiotu badań. Badanie zmienności pozwala na zidentyfikowanie trendów, ewolucji oraz czynników wpływających na dany przedmiot badań.
Przede wszystkim, analiza zmian w czasie pozwala na obserwację ewolucji danego zjawiska. Możemy zaobserwować, jak dany przedmiot badań ewoluował na przestrzeni lat i jakie czynniki wpływały na tę ewolucję. Na przykład, badanie zmian w dziedzinie technologii komputerowej pozwala zidentyfikować rozwój od prymitywnych maszyn do nowoczesnych komputerów, a także czynniki technologiczne, ekonomiczne i społeczne, które przyczyniły się do tego rozwoju.
Analiza zmian w przestrzeni jest również istotna, ponieważ przedmiot badań może różnić się w zależności od kontekstu geograficznego. Badanie zmienności w przestrzeni pozwala na identyfikację różnic regionalnych oraz czynników lokalnych wpływających na dany przedmiot badań. Na przykład, w dziedzinie zarządzania międzynarodowego, badanie zmienności w kontekście różnych kultur i systemów politycznych pozwala na zrozumienie różnic w podejściach do zarządzania w różnych krajach.
Analiza trendów i ewolucji danego przedmiotu badań jest istotna zarówno dla naukowców, jak i praktyków. Pozwala na prognozowanie przyszłych zmian, wyciąganie wniosków dotyczących efektywności działań oraz dostosowanie strategii i podejść w zależności od tych zmian.
Naukowy proces poznania
W kontekście badania przedmiotu badań istotnym elementem jest naukowy proces poznania. Proces ten obejmuje szereg etapów, które prowadzą do zgłębienia wiedzy na temat badanego przedmiotu. Naukowe podejście jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala na systematyczne zbieranie, analizowanie i interpretowanie danych, co przyczynia się do uzyskania wiarygodnych wyników badawczych.
Naukowy proces poznania rozpoczyna się od określenia celu badania oraz pytania badawczego. Następnie, badacz musi przeprowadzić przegląd literatury, aby poznać aktualny stan wiedzy na temat tematu badań. W tym etapie identyfikuje się także luki w dotychczasowej wiedzy, które mogą stanowić punkt wyjścia dla dalszych badań.
Kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich metod badawczych. Metody te mogą być jakościowe, ilościowe lub kombinacją obu. Metody jakościowe pozwalają na zbieranie opinii, doświadczeń i poglądów respondentów, co umożliwia głębsze zrozumienie badanego zjawiska. Metody ilościowe natomiast opierają się na zbieraniu i analizie danych liczbowych, co umożliwia uogólnienie wyników na większą populację.
Należy także uwzględnić możliwość przeprowadzenia badań terenowych, które pozwalają na zbieranie danych bezpośrednio w naturalnym środowisku badanego przedmiotu. Dodatkowo, analiza dokumentów może stanowić ważne źródło informacji, zwłaszcza w przypadku badania historii, archiwów czy dokumentacji firmowej.
Ważnym elementem procesu badań jest również wybór odpowiednich narzędzi badawczych. Współcześnie, oprogramowanie do analizy danych stanowi nieodzowny element procesu badawczego. Dzięki niemu badacze mogą przeprowadzić zaawansowaną analizę danych, wykrywać wzorce czy tworzyć modele. Ponadto, narzędzia do wizualizacji danych pozwalają na prezentację wyników w atrakcyjnej i czytelnej formie, co ułatwia interpretację danych przez odbiorców.
Metody i narzędzia badawcze
W badaniu przedmiotu badań istnieje wiele różnych metod i narzędzi badawczych, które mogą być stosowane w zależności od celu badania oraz charakteru badanego zjawiska.
Metody badawcze można podzielić na jakościowe i ilościowe. Metody jakościowe, takie jak wywiady pogłębione czy analiza treści, umożliwiają zbieranie szczegółowych informacji na temat badanego przedmiotu. Pozwalają one na zgłębienie perspektyw, opinii i doświadczeń respondentów. Metody ilościowe, takie jak ankiety czy eksperymenty, natomiast pozwalają na zbieranie danych liczbowych, które mogą być analizowane statystycznie.
W przypadku badań terenowych, badacz może korzystać z różnych technik, takich jak obserwacja uczestnicząca czy analiza dokumentów terenowych. Obserwacja uczestnicząca polega na osobistym udziale badacza w badanym zjawisku, co umożliwia uzyskanie wglądu w codzienne życie badanych. Analiza dokumentów terenowych natomiast polega na badaniu dokumentów, które są bezpośrednio związane z badanym miejscem, takich jak mapy, zdjęcia czy archiwalne dokumenty.
Ważnym aspektem procesu badawczego jest także wybór odpowiednich narzędzi badawczych. W dzisiejszych czasach oprogramowanie do analizy danych, takie jak SPSS czy NVivo, jest niezwykle pomocne przy przeprowadzaniu analiz statystycznych czy analizy treści. Narzędzia do wizualizacji danych, takie jak Tableau czy Power BI, pozwalają na tworzenie atrakcyjnych wykresów i grafik, które ułatwiają prezentację wyników badawczych.
Wybór odpowiednich metod i narzędzi w badaniu przedmiotu badań jest kluczowy dla uzyskania wiarygodnych i wartościowych wyników. Naukowe podejście oraz przemyślany wybór metod i narzędzi są niezbędne w celu skutecznego prowadzenia badań i zgłębienia wiedzy na temat badanego przedmiotu.
Przedmiot badań — artykuły polecane |
Hipoteza badawcza — Model — Socjologia — Metoda badawcza — System — Dyferencjał semantyczny — Etyka — Analiza systemowa — Badania empiryczne |
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- Apanowicz J. (2005), Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Burnewicz J. (2007), Metodologia badań ekonomicznych, Konspekt wykładu dla doktorantów Wydziały Ekonomicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Chodubski A. (2008), Wstęp do metodologii badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Chotkowski J. (2011), Metodologiczne problemy empirycznych badań ekonomicznych, Roczniki Nauk Rolniczych, tom 98, z. 2, Bonin
- Kwiecińska M. (2016), Przedmiot badań w naukach o obronności, Obronność. Zeszyty Naukowe nr 3 (19)
- Maszke A. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów
- Nowak S. (2011), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Skorny Z. (1984), Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodyczny dla studiujących nauczycieli, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
- Sztumski J. (2010), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice
- Wawrzusiszyn A., Grzyb J. (red.) (2015), Bezpieczeństwo i edukacja w zmieniającej się rzeczywistości, Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Ełk