Podatność logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Podatność logistyczna''' jest to wrażliwość i odporność systemów logistycznych na zmiany [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] związane z ich procesami [[planowanie|planowania]], realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: zaopatrzenie, produkcję oraz dystrybucję towarów. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi wiąże się z lokalizacją [[klient]]a i [[dostawca|dostawcy]], [[koszt]]ami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi. (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20)
'''[[Podatność]] logistyczna''' jest to wrażliwość i [[odporność]] systemów logistycznych na zmiany [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] związane z ich procesami [[planowanie|planowania]], realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: [[zaopatrzenie]], produkcję oraz dystrybucję [[towarów]]. Odpowiednie [[zarządzanie procesami]] logistycznymi wiąże się z lokalizacją [[klient]]a i [[dostawca|dostawcy]], [[koszt]]ami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi. (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20)




==Ryzyko logistyczne==
==Ryzyko logistyczne==
[[Ryzyko]] logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Aby tego uniknąć ważna jest identyfikacja czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz [[zarządzanie]] ryzykiem. (E. Kuklińska 2007, s.19)
[[Ryzyko]] logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Aby tego uniknąć ważna jest [[identyfikacja]] czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz [[zarządzanie]] ryzykiem. (E. Kuklińska 2007, s.19)


<google>text</google>
<google>text</google>
Linia 27: Linia 27:
* '''Aspekt operacyjny'''-[[ryzyko]] jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących [[proces]]ów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest [[łańcuch dostaw|łańcuch]] składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów.
* '''Aspekt operacyjny'''-[[ryzyko]] jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących [[proces]]ów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest [[łańcuch dostaw|łańcuch]] składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów.
Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi.
Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi.
# '''Ryzyko występujące w kontaktach z [[dostawca]]mi''': należy zwrócić uwagę na różnorodność dostawców, oferowany przez nich asortyment a także [[know-how]]. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości [[just in time]] delivery, a także zasad cost engineering.
# '''Ryzyko występujące w kontaktach z [[dostawca]]mi''': należy zwrócić uwagę na [[różnorodność]] dostawców, oferowany przez nich [[asortyment]] a także [[know-how]]. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości [[just in time]] delivery, a także zasad cost engineering.
# '''Ryzyko transportu''' powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem [[transport]]u.  
# '''Ryzyko transportu''' powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem [[transport]]u.  
# '''Ryzyko magazynowania'''. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości [[zapasy|zapasów]], które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów.
# '''Ryzyko magazynowania'''. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości [[zapasy|zapasów]], które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów.
Linia 33: Linia 33:


==Infrastruktura logistyczna==
==Infrastruktura logistyczna==
'''Infrastruktura logistyczna''' obejmuje infrastrukturę:
'''[[Infrastruktura]] logistyczna''' obejmuje infrastrukturę:
* [[magazynowanie|magazynową]],
* [[magazynowanie|magazynową]],
* telekomunikacyjną,
* telekomunikacyjną,
* [[transport]]ową,
* [[transport]]ową,
* pozostałą infrastrukturę,
* pozostałą infrastrukturę,
Szczególnie [[kapitał]]ochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura [[transport]]owa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej [[planowanie|planowania]] jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią [[transport]]ową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować usługi o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej. (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5)
Szczególnie [[kapitał]]ochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura [[transport]]owa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej [[planowanie|planowania]] jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią [[transport]]ową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować [[usługi]] o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej. (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5)




==[[Makroekonomia|Makroekonomiczne]] uwarunkowania procesów logistycznych [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]==
==[[Makroekonomia|Makroekonomiczne]] uwarunkowania procesów logistycznych [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]==


Rozwój [[mechanizm rynkowy|mechanizmów rynkowych]] państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów [[logistyka|logistycznych]]. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie rynek jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy [[rynek|rynkowe]] dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez system rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania. (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47)
[[Rozwój]] [[mechanizm rynkowy|mechanizmów rynkowych]] państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów [[logistyka|logistycznych]]. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie [[rynek]] jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy [[rynek|rynkowe]] dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez [[system]] rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania. (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Beier F. J., (2004) ''Logistyka'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
* Beier F. J., (2004) ''[[Logistyka]]'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
* Kaczmarek T. (2008), ''[[Ryzyko]] i [[zarządzanie]] ryzykiem'', Difin, Warszawa
* Kaczmarek T. (2008), ''[[Ryzyko]] i [[zarządzanie]] ryzykiem'', Difin, Warszawa
* Kordel Z., Łacny J. (2017),  [http://www.logistyka.net.pl/images/articles/1357/ZKordel.pdf''Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne w Polsce'']
* Kordel Z., Łacny J. (2017),  [http://www.logistyka.net.pl/images/articles/1357/ZKordel.pdf''Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne w Polsce'']

Wersja z 03:08, 21 maj 2020

Podatność logistyczna
Polecane artykuły


Podatność logistyczna jest to wrażliwość i odporność systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne przedsiębiorstw związane z ich procesami planowania, realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: zaopatrzenie, produkcję oraz dystrybucję towarów. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi wiąże się z lokalizacją klienta i dostawcy, kosztami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi. (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20)


Ryzyko logistyczne

Ryzyko logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi przedsiębiorstw. Aby tego uniknąć ważna jest identyfikacja czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz zarządzanie ryzykiem. (E. Kuklińska 2007, s.19)

  • Aspekt strategiczny-ryzyko logistyczne w aspekcie strategicznym wynika z uchybień w analizie oraz badaniach, na których przedsiębiorstwo opiera swoje strategie działania, takie jak wybór miejsca działalności, czy miejsce przeniesienia działów produkcji lub ich likwidacji.
  • Aspekt operacyjny-ryzyko jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących procesów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest łańcuch składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów.

Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi.

  1. Ryzyko występujące w kontaktach z dostawcami: należy zwrócić uwagę na różnorodność dostawców, oferowany przez nich asortyment a także know-how. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości just in time delivery, a także zasad cost engineering.
  2. Ryzyko transportu powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem transportu.
  3. Ryzyko magazynowania. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości zapasów, które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów.
  4. Ryzyko kosztów wiąże się z działaniami pozwalającymi utrzymać koszty na możliwie najniższym poziomie dzięki pracy działu controllingu oraz łączeniu potrzeb poszczególnych sektorów działalności. Należy do tego ustalić optymalne wielkości produkcji, zapasów, czasów transportu, a także ich połączenia z siecią sprzedaży. (T. Kaczmarek 2008, s. 259-261)

Infrastruktura logistyczna

Infrastruktura logistyczna obejmuje infrastrukturę:

Szczególnie kapitałochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura transportowa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej planowania jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią transportową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować usługi o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej. (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5)


Makroekonomiczne uwarunkowania procesów logistycznych przedsiębiorstw

Rozwój mechanizmów rynkowych państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów logistycznych. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie rynek jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy rynkowe dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez system rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania. (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47)

Bibliografia

Autor: Krzysztof Skraba