Mapa drogowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Mapa drogowa'''- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i [[Zarządzanie strategiczne|strategicznego zarządzania]] [[portfel|portfelem]]. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia efektywność działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista [[projekt|projektów]] - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji [[strategia|strategii]] firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które organizacja chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości [[proces|procesowej]] przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, strategia firmowa, badania naukowe czy biznes, a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57)
'''Mapa drogowa'''- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i [[Zarządzanie strategiczne|strategicznego zarządzania]] [[portfel|portfelem]]. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia [[efektywność]] działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista [[projekt|projektów]] - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji [[strategia|strategii]] firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które [[organizacja]] chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości [[proces|procesowej]] przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, [[strategia]] firmowa, [[badania naukowe]] czy [[biznes]], a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57)
<google>t</google>
<google>t</google>


==Rodzaje==  
==Rodzaje==  
Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i zakres problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub cele biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15):
Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i [[zakres]] problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub [[cele]] biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15):
:* procesowa,
:* procesowa,
:* produktowa,
:* produktowa,
Linia 26: Linia 26:


==Procesowa mapa drogowa==
==Procesowa mapa drogowa==
Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest rozwój wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy przedsiębiorstwo przyjęło następujące cele:  
Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest [[rozwój]] wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy [[przedsiębiorstwo]] przyjęło następujące cele:  
:* zdefiniowanie i analiza istniejących procesów,
:* zdefiniowanie i analiza istniejących procesów,
:* usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji,  
:* usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji,  
:* standaryzacja procesów,  
:* [[standaryzacja]] procesów,  
:* zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia,  
:* zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia,  
:* ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji,  
:* ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji,  
:* zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, ISO 9000)".(A. Jurczuk 2013, s. 16)  
:* zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, [[ISO 9000]])".(A. Jurczuk 2013, s. 16)  


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 06:13, 20 maj 2020

Mapa drogowa
Polecane artykuły

Mapa drogowa- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i strategicznego zarządzania portfelem. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia efektywność działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista projektów - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji strategii firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które organizacja chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości procesowej przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, strategia firmowa, badania naukowe czy biznes, a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57)

Rodzaje

Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i zakres problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub cele biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15):

  • procesowa,
  • produktowa,
  • produktowa zintegrowana,
  • projektowa,
  • pomiarowa.

Procesowa mapa drogowa

Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest rozwój wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy przedsiębiorstwo przyjęło następujące cele:

  • zdefiniowanie i analiza istniejących procesów,
  • usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji,
  • standaryzacja procesów,
  • zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia,
  • ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji,
  • zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, ISO 9000)".(A. Jurczuk 2013, s. 16)

Bibliografia

  • Bogdanienko J. (2008), W pogoni za nowoczesnością. Wybrane aspekty tworzenia i wprowadzania zmian, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń
  • Cieślińki W. i in. (2014),Roadmapping- model strategicznej odnowy procesów biznesowych przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnegow: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, nr 340, 2014, DOI:10.15611/pn.2014.340.36
  • Jarczuk A. (2013), Procesowa mapa drogowa doskonalenia organizacji z wykorzystaniem modelu CMMI-DEV, Politechnika Białostocka, Białystok, DOI: 10.12846/j.em.2013.04.01
  • Wyrozębski P. (2015), Problemy zarządzania strategicznego organizacją z pomocą portfela projektów w podejściu amerykańskim, Nauki ekonomiczne a praktyka gospodarcza. Wzajemna zależność, SGH, Warszawa

Autor: Klementyna Zabiciel

,