Kategoria:Zarządzanie informacjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 11:14, 13 gru 2017 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Procesy zarządzania informacjami w przedsiębiorstwie, przenikają przez wszystkie jednostki organizacyjne, procesy operacyjne, funkcje zarządzania, na wszystkich szczeblach organizacji.

Na zarządzanie informacjami składają się następujące działania:

  • zespół działań tworzących funkcję informacyjną przedsiębiorstwa, tj. pozyskiwanie informacji, przetwarzanie informacji, dyfuzja informacji,
  • zespół działań w ramach płaszczyzn (technologicznej, organizacyjnej, zasobów ludzkich) wpływających na realizację tej funkcji.

Głównym zadaniem kierownictwa odpowiedzialnego za zarządzanie informacyjnymi jest stałe dostosowywanie ewoluujących technologii informatycznych (zarówno w dziedzinie sprzętu, oprogramowania, komunikacji) do dynamicznie zmieniających się potrzeb organizacji (dostosowującej się do wyzwań stawianych przez konkurentów i zmieniające się otoczenie).


Główne obszary problemowe zarządzania informacjami to:

  • zadania i odpowiedzialność kierownictwa,
  • organizacja systemu zarządzania,
  • aspekty socjologiczne i zachowania użytkowników,
  • planowanie i kontrola operacyjna,
  • projektowanie systemów informacyjnych,
  • bezpieczeństwo przetwarzanych danych,
  • zasoby ludzkie,
  • kultura organizacyjna.

Autor: Krzysztof Woźniak