FAS
FAS |
---|
Polecane artykuły |
FAS - Free Alongside Ship - (...oznaczony port załadunku) - incoterms grupy F, użyty, oznacza ustanie obowiązków sprzedającego w momencie dostarczenia towaru do załadunku w uzgodnionym z kupującym porcie. Kupujący ponosi wszelkie ryzyko i koszty związane z transportem towaru od tego momentu.
Incoterms FAS nakłada na kupującego obowiązek dopełnienia formalności i opłacenia kosztów związanych z eksportem towaru. Nie powinien być używany jeżeli kupujący nie może dopełnić ciążącego na nim obowiązku.
TL;DR
Incoterms FAS oznacza, że sprzedający ma obowiązek dostarczyć towar do uzgodnionego portu, a kupujący ponosi ryzyko i koszty transportu. Sprzedający odpowiada za dostawę towaru, licencje, formalności i ubezpieczenie, podczas gdy kupujący musi zapłacić cenę, uzyskać pozwolenia i zawrzeć umowę przewozu. Ta forma dotyczy tylko transportu drogą wodną.
Moment dostarczenia towaru
Towar uważa się za dostarczony w momencie umieszczenia go przez sprzedającego na nabrzeżu portowym w oznaczonym czasie i miejscu uzgodnionym z kupującym.
Obowiązki sprzedającego
- Dostarczenie towaru zgodnie z umową. Sprzedawca musi dostarczyć towar i fakturę handlową lub jej równoważną wiadomość elektroniczną, zgodnie z umową sprzedaży i wszelkimi innymi dowodami zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.
- Licencje, autoryzacje i formalności. Sprzedający na własne ryzyko i koszt musi uzyskać wszelkie pozwolenie na wywóz lub inne oficjalne zezwolenie i przeprowadzić, tam gdzie ma to zastosowanie wszelkie formalności celne niezbędne do wywozu towarów.
- Umowy przewozu i ubezpieczenia. Rodzaje umów: umowa przewozu - bez zobowiązań oraz umowa ubezpieczenia - bez zobowiązań.
- Dostawa. Obowiązkiem sprzedającego jest umieszczenie towarów obok statku, w miejscu wyznaczonym przez kupującego, a także we wskazanym porcie wysyłki w dniu lub w uzgodnionym terminie oraz w sposób, który jest zwyczajowo przyjęty w porcie.
- Ponoszenie ryzyka. Sprzedawca musi ponieść wszelkie ryzyko utraty albo uszkodzenia towarów do czasu ich dostarczenia zgodnie z punktem 4.
- Podział kosztów. Sprzedający musi zapłacić: wszystkie koszty związane z towarami do czasu dostarczenia ich zgodnie z punktem 4 oraz w stosownych przypadkach koszty formalności celnych, a także wszelkie cła, podatki i inne opłaty płatne przy wywozie.
- Informacja dla kupującego. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie z wystarczającym wyprzedzeniem kupującego, że towary zostały dostarczone wraz z wyznaczonym statkiem.
- Dowód dostawy, dokument przewozowy lub równoważna wiadomość elektroniczna. Sprzedawca musi dostarczyć na swój koszt zwykły dowód dostarczenia towaru kupującemu. Kiedy sprzedający i kupujący zgodzą się na elektroniczny przekaz, dokument, o którym mowa w poprzednich paragrafach, może zostać zastąpiony przez równoważny komunikat elektronicznej wymiany danych.
- Kontrola - pakowanie – znakowanie. Sprzedający musi pokryć koszty czynności kontrolnych, takich jak: kontrola jakości, pomiar, ważenie, liczenie. Są one niezbędne do dostarczenia towarów zgodnie z punktem 4. Sprzedawca musi na własny koszt dostarczyć opakowanie, które są obowiązkowe przy transporcie towarów, w zakresie, w jakim okoliczności związane z transportem są znane sprzedawcy przed zawarciem umowy sprzedaży. Opakowanie musi być odpowiednio oznaczone.
- Inne obowiązki. Sprzedawca musi uczynić kupującego na jego żądanie, ryzyko i wydatki, każdą pomoc w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych wydanych lub przesłanych w kraju wysyłki i / lub pochodzenia, które kupujący może wymagać w razie importu towarów oraz, w razie potrzeby, ich tranzytu przez dowolny kraj. Sprzedający musi dostarczyć kupującemu informacje niezbędne do zawarcia ubezpieczenia[1].
Obowiązki kupującego
- Płatność. Kupujący ma obowiązek zapłacić cenę określoną w umowie sprzedaży.
- Licencje, zezwolenia i formalności. Kupujący na własne ryzyko oraz koszt musi uzyskać pozwolenie na przywóz i przeprowadzić, w stosownych przypadkach wszelkie formalności celne dotyczące przywozu towarów, a także ich tranzytu przez dowolny kraj.
- Umowy przewozu i ubezpieczenia. Umowa przewozu: kupujący na własny koszt ma obowiązek zawarcia umowy, w celu przewozu towarów z wyznaczonego portu wysyłki; Umowa ubezpieczenia - bez zobowiązań.
- Przyjmowanie przesyłki. Kupujący musi odebrać towar, jeśli został dostarczony według obowiązków sprzedającego z punktu 4.
- Ponoszenie ryzyka. Kupujący musi ponosić wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów: od momentu dostarczenia, od uzgodnionej daty lub daty wygaśnięcia okresu agredy na dostawę, które powstały, ponieważ: nie złożył zawiadomienia zgodnie z punktem 7, wyznaczony przez niego statek nie przybył na czas, nie jest w stanie odebrać towaru
- Podział kosztów. Kupujący musi zapłacić: wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia, wszelkie poniesione dodatkowe koszty, wszelkie cła, podatki i inne opłaty, a także koszty formalności celnych płatnych przy przywozie towarów i ich tranzytu przez dowolny kraj.
- Informacja dla sprzedawcy. Kupujący ma obowiązek dać wystarczające powiadomienie sprzedawcy o: nazwie statku, punkcie załadunku i wymaganym czasie dostawy.
- Dowód dostawy, dokument przewozowy lub równoważna wiadomość elektroniczna. Kupujący musi przyjąć dowód dostawy.
- Kontrola towarów. Kupujący musi pokryć koszty ewentualnej kontroli przed wysyłką, chyba że taka inspekcja jest zlecona przez władze kraju wywozu.
- Pozostałe obowiązki. Kupujący musi pokryć wszystkie koszty oraz koszty poniesione w związku z uzyskaniem dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych[2].
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu drogą wodną.
Zasady dotyczące transportu morskiego i śródlądowego
- FAS - Free Alongside Ship
- FOB - Free On Board
- CFR - Cost and Freight
- CIF - Cost, Insurance and Freight[3].
Bibliografia
- (2010). FAST FACTS, "Virginia"
- FAS, "Asian Logistic Umbrella"
- FAS - Free Alongside Ship
- Hermanowski J., Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa - Zielona Góra 2004.
- Kaczmarek T.T., Zarzycki M., Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa 2005.
- Mały Rocznik Statystyczny 2007, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008.
- Materiały pochodzące z opracowań Międzynarodowej Organizacji Handlu, w tym:
- www.iccwbo.org/incoterms/wallchart/wallchart.pdf [data odczytu 05.05.2008]
- www.iccwbo.org/incoterms/id3040/index.html [data odczytu 05.05.2008]
Przypisy
- ↑ FAS - Free Alongside Ship
- ↑ FAS - Free Alongside Ship
- ↑ (2010). FAST FACTS, "Virginia"
Autor: Jarosław Wojnarowski, Kinga Kolecka