Definicja marketingu

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 06:11, 20 wrz 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Dodanie TL;DR)
Definicja marketingu
Polecane artykuły


Marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.Termin marketing pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych.

TL;DR

Marketing to sposób działania i zarządzania w firmie, skoncentrowany na nabywcy i rynku. Istotą marketingu jest zaspokajanie potrzeb klientów poprzez badania, promocję i budowanie marki. Historia marketingu obejmuje różne fazy, od koncentracji na produkcji do orientacji sprzedażowej i marketingowej. Rola marketingu polega na tworzeniu nowych rozwiązań i zaspokajaniu potrzeb klientów. Marketing składa się z procesu, filozofii, instrumentów działania i funkcji w przedsiębiorstwie. Ewolucja marketingu doprowadziła do koncepcji 4P i później 7P, które uwzględniają różne elementy, takie jak pracownicy, proces świadczenia usługi i wizerunek firmy.

Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu

Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing określany jest jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.

Definicja Philipa Kotlera

Philip Kotler zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest ?sprzedawać wszystkim wszystko".

Znaczenie pojęcia marketingu

  • prowadzenie badań i analiza otoczenia
  • wsparcie sprzedaży
  • reklama
  • promocja produktów
  • kreowanie potrzeb
  • dbałość o markę przedsiębiorstwa
  • budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa
  • dążenie do usatysfakcjonowania partnera wymiany

Historia marketingu

Określenie "marketing" pojawiło się w amerykańskiej literaturze i praktyce po II Wojnie Światowej, ale stało się popularne dopiero w latach 50. XX wieku, kiedy problemem było znalezienie nabywców na produkty. Można wyróżnić kilka faz:

I FAZA - okres powojenny, wtedy uważano, że klienci kupią co tylko jest byle tylko była dostateczna podaż produktów. W związku z tym koncentrowano się na ilościowym rozwoju produkcji. Ten okres jest nazywany orientacją produkcyjną.

II FAZA - liczba klientów rosła, a także zaczęli oni zwracać większą uwagę na jakość i wygląd produktów, przez co wzrosła konkurencja. Okres ten nazywany jest orientacją produktową.

III FAZA - podaż i konkurencja stale rosły, producenci i kupcy doszli do wniosku, że nie uda im się sprzedać pożądanej liczby produktów jeśli klienci nie zostaną odpowiednio zachęceni do kupna poprzez promocję. Okres ten to orientacja sprzedażowa.

IV FAZA - jest ona związana z fazą III, czyli orientacją sprzedażową, która trwa do dziś, jednak jest też wzbogacona o orientację marketingową, która patrzy na potrzeby klientów i podejmuje wszelkie działania, żeby je spełnić.

Rola marketingu

Rolą marketingu jest wyczuwanie nie zaspokojonych potrzeb ludzi oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań.

Istota marketingu sprowadza się do:

  • podporządkowania wszystkich działań w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom finalnego nabywcy
  • pobudzaniu i rozwijaniu jego potrzeb

Wymiary marketingu

Marketing składa się z czterech wymiarów. Są to:

  • proces - budowanie odpowiednich struktur, organizacja
  • filozofia działania - wyznaczanie celów dla organizacji, analiza otoczenia i potrzeb klientów
  • zbiór instrumentów działania- tworzenie i wymiana wartości pomiędzy uczestnikami rynku
  • funkcja w przedsiębiorstwie - wyodrębnianie sposobów działania, aby osiągnąć dany cel

Ewolucja marketingu

Na początku doszło do sformułowania koncepcji 4P przez McCarthy'ego, która wyróżniała te oto elementy:

aby był dobrej jakości i zaspokajał potrzeby klientów

dotyczy rozmieszczenia produktów na rynku i sprzedaży

taka, aby była zachowana konkurencyjność ceny i kosztów, wprowadzenie rabatów i upustów

  • promocja (ang. promotion)

do której zaliczamy reklamę, dobre stosunki między przedsiębiorstwem a otoczeniem, sprzedaż osobistą

Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. Tak powstawała koncepcja 7P, która została poszerzona o trzy elementy, takie jak:

  • pracownicy (ang. people)- poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu
  • proces świadczenia usługi (ang. process)- dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa informacja o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa
  • świadectwo materialne (ang. phisical evidence)- czyli wizerunek firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta.

Bibliografia

  • Brzustewicz, P. (2014). Marketing 3.0–nowe podejście do tworzenia wartości. Marketing i Rynek (2).
  • Kotler P.(2005). Marketing, wydanie 11, Dom Wydawniczy Rebis, s. 8-9
  • Kotler P.(2004). Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, str. 14,21
  • Limański A., Śliwińska K., Difin (2002). Marketing- zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Warszawa, s. 26-33
  • Michalski E. (2007). Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Mruk H.(2012). Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Podstawy marketingu (2003). Praca zbiorowa pod redakcją J. Altkorna, wydanie 4, Instytut Marketingu, s. 23-25
  • Wojciechowski T.(2009). Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet

Autor: Magdalena Barysz, Magda Wiernusz