Marketing wewnętrzny
Marketing wewnętrzny |
---|
Polecane artykuły |
Marketing wewnętrzny przypomina system komunikacji marketingowej z klientami przedsiębiorstwa: pracowników dzielimy na odpowiednie segmenty, które posiadają odrębne potrzeby informacyjne, następnie jest wybierana grupa docelowa, a przekaz zostaje dostosowany do jej specyfiki. Inne argumenty i formy przekazu są używane w przypadku wyjaśniania potrzeby restrukturyzacji zatrudnienia.
Marketing ten pozwala dotrzeć do pracowników z wiedza na temat organizacji – zmianach wewnętrznych, planowanych albo podjętych decyzjach strategicznych i wynikach działalności. Efektem przekazania tej wiedzy jest większe zadowolenie z pracy pracowników, wzrost ich zaangażowania oraz lepsza identyfikacja z organizacją, natomiast podejmowane decyzje są oparte o wiedzę z aktualnej sytuacji firmy.
Marketing wewnętrzny opiera się na założeniu, że w każdej organizacji istnieje wewnętrzny rynek, na którym tradycyjną rolę klientów odgrywają pracownicy. Rynek taki poddawany jest szeroko zakrojonym badaniom, a także oddziaływaniu marketingowemu, służącemu realizacji taktycznych i strategicznych celów, ukierunkowanych głównie na:
- procesy motywacyjne,
- stymulowanie pożądanych postaw menedżerskich,
- rozwój systemów wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji.
Celowość zastosowania marketingu wewnętrznego w organizacji wynika z przekonania, że decydujący wpływ na inteligentne działanie organizacji ma wiedza, umiejętności i zachowanie jej pracowników.
Kultura organizacyjna zarządzana według tych zasad kładzie szczególny nacisk na:
- ważność wkładu każdego pracownika w procesie tworzenia wartości dodanej,
- efekt synergiczny pracy zespołowej,
- rozwinięty system partycypacji pracowniczej w procesie podejmowania decyzji.
W związku z tym, iż implementacja marketingu wewnętrznego w organizacji o konserwatywnej strukturze i zasadach funkcjonowania, powinna być procesem radykalnym i dynamicznym, a także zważywszy na fakt, że marketing wewnętrzny powinien zawsze być rozumiany jako proces ciągły, techniką znajdującą tu szerokie zastosowanie jest reengineering.
Zasady marketingu wewnętrznego
Główne zasady marketingu wewnętrznego to:
- wszyscy pracownicy są świadomi w swoich działaniach celów firmy, misji i strategii marketingowej
- współpraca każdej komórki i każdy z pracowników opiera się na zasadzie odbiorcy i nabywcy
Optymalna sytuacja to taka, jeżeli jest osiągany wysoki poziom usług, które są świadczone przez poszczególnych pracowników oraz komórki. Ważną rolę pełni tworzenie reputacji firmy, wiąże się ono z działaniem zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz firmy. Do trudnych zadań należy osiągnięcie dobrej reputacji na zewnątrz jeżeli pracownicy nie posiadają o firmie dobrej opinii.
Marketing wewnętrzny to po prostu działania przedsiębiorstwa mające na celu stworzenie zespołu personelu, który w świadomy i umotywowany sposób realizuje ten marketing w praktyce. Środkami, które służą realizacji marketingu wewnętrznego są:
Natomiast warunki, które służą do jej realizacji to:
- akceptowanie przez pracowników firmy jej celów
- występowanie wewnątrz firmy otwartych kanałów informacyjnych
- formalna i nieformalna współpraca pomiędzy stanowiskami pracy
- sprzyjająca atmosfera pracy
Rola pracowników w działach marketingowych
Pracownicy - wizytówka firmy
Niezależnie od tego, jaka działalność jest przez ciebie prowadzona, z punktu widzenia reklamy i marketingu bardzo ważne jest, aby przez cały czas mieć wsparcie od pracowników. Jest to ważne z co najmniej dwóch powodów:
- Wizytówką firmy są pracownicy. Kompetentni, życzliwi i optymistyczni pracownicy to najprawdopodobniej jeden z najważniejszych atutów firmy.
- Istotne jest aby pracownicy mieli świadomość, jakie kampanie promocyjne zostały zaplanowane przez firmę, w której pracują. Ważne aby mieli oni prawo współdecydować lub co najmniej wypowiedzieć się w kwestiach dotyczących na przykład wyglądu materiałów reklamowych.
W pojęciu marketing wewnętrzny mieszczą się wszystkie twoje działania, które zmierzają do zaangażowania personelu. Polityka personalna firmy pełni bardzo ważną rolę, łączy się ona nierozerwalnie z marketingiem niezależnie, czy pracownik pełni obowiązki w:
- produkcji
- administracji
- sprzedaży
- zakupie
- marketingu
Jeżeli nie potrafisz przekonać swoich pracowników do twoich pomysłów, prawdopodobnie nie będziesz w stanie zrobić tego również w przypadku osób spoza firmy. Jeśli klient kontaktuje się z twoją organizacją, decydujące jest pierwsze wrażenie. Wiara w strategię firmy oraz dobre samopoczucie pracowników będą również widoczne w kontaktach z klientem.
Marketing firmy jest nakierowany nie tylko na klientów, ważne jest także w jaki sposób odbiorą cię dostawcy, pracownicy banków, władze. Dobrze, jeżeli stwierdza oni, że miło się z tobą współpracuje.
Inną grupą do której jest skierowany marketing firmy to obecni, jak i zarówno przyszli pracownicy. Ważne aby w środowisku rozprzestrzeniła się opinia, że dobrze pracuje się w twojej firmie. Dzięki temu będziesz mógł w przyszłości pozyskać ciekawych ludzi pasujących do danego wizerunku firmy.
Marketing wewnętrzny interesem całej firmy
Marketing ten odzwierciedla w pewien sposób duszę firmy. Ton nadany listowi reklamowemu, dobór gazet, ilustracji poprzez które firma się reklamuje, to w jaki sposób wykorzystuje reklamę bezpośrednią jest w rzeczywistości bardzo osobiste.
Dlatego ważne jest aby marketing stał się sprawą całej firmy. W przypadku pracownika, któremu nie podoba się nowy folder reklamowy przedsiębiorstwa, nie będzie jego dobrym ambasadorem.
Jeśli mamy do czynienia z większą firmą, może zostać wyznaczona grupa pracowników, której zadaniem będzie opiniowanie planów posunięć marketingowych jeszcze przed ich urzeczywistnieniem. Natomiast w mniejszej firmie wszyscy mogą wziąć udział w takiej dyskusji.
Korzyści marketingu wewnętrznego
Patrząc perspektywicznie, dzięki marketingowi wewnętrznemu mamy szansę na:
- zmniejszenie konfliktów w firmie
- wzmocnienie kreatywności pracowników
- wzrost zaangażowania w inicjowanie zmian
- zwiększenie poczucia wspólnoty
- uaktywnienie współpracy zarządzających z pracownikami dzięki popieraniu otwartości w relacjach międzyludzkich
- wyzwolenie pozytywnego zachowania
Bibliografia
- Bowen D., Lawler E. (1992). Total quality-oriented human resource management, Organizational Dynamics
- Gralak K. (2010). Marketing wewnętrzny w praktyce zarządzania jednostek samorządu terytorialnego, Zeszyty naukowe Polityki Europejskiej, nr 3, str. 1-3
- Jemielniak D., Koźmiński A.K. (2012). Zarządzanie wiedzą, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 199
- Kamińska J. (2011). Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji naukowej, nr 1, s. 3
- Lunden B., Svensson U. (2014). Marketing: dla małych i średnich przedsiębiorstw, BL Info Polska, Gdańsk, s. 165 **Strużycki M. (2004).
- Pismo Środowiska Badaczy Problemów Rynku (2017). Handel wewnętrzny, nr 3, s. 139
- Zarządzanie Przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa
- Synowiec M. (2006). Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark, Wydawnictwo Promotor, Warszawa, s. 49
Autor: Michał Arament, Monika Kukulska