Definicja marketingu: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Ewolucja marketingu: Clean up, replaced: *''' → * ''' (3)) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu== | ==Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu== | ||
Według definicji Amerykańskiego [[stowarzyszenie|Stowarzyszenia]] Marketingu, marketing określany jest jako [[proces]] [[funkcje zarządzania|planowania]] i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania [[cena|cen]], [[promocja|promocji]], [[dystrybucja|dystrybucji]] idei [[towar]]ów i usług do kreowania wymiany, która realizuje [[cele]] jednostki i przedsiębiorstw. | Według definicji Amerykańskiego [[stowarzyszenie|Stowarzyszenia]] Marketingu, marketing określany jest jako [[proces]] [[funkcje zarządzania|planowania]] i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania [[cena|cen]], [[promocja|promocji]], [[dystrybucja|dystrybucji]] idei [[towar]]ów i usług do kreowania wymiany, która realizuje [[cele]] jednostki i przedsiębiorstw. | ||
==Definicja Philipa Kotlera== | ==Definicja Philipa Kotlera== | ||
[[Philip Kotler]] zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z [[zysk|zyskiem]] produktów posiadających [[wartość]] dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb [[rynek docelowy|rynku docelowego]]. Określa, które segmenty rynku, [[przedsiębiorstwo]] może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i [[usługi]]. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest ?sprzedawać wszystkim wszystko". | [[Philip Kotler]] zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z [[zysk|zyskiem]] produktów posiadających [[wartość]] dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb [[rynek docelowy|rynku docelowego]]. Określa, które segmenty rynku, [[przedsiębiorstwo]] może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i [[usługi]]. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest ?sprzedawać wszystkim wszystko". | ||
Linia 52: | Linia 50: | ||
==Rola marketingu== | ==Rola marketingu== | ||
Rolą marketingu jest wyczuwanie nie zaspokojonych potrzeb ludzi oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań. | Rolą marketingu jest wyczuwanie nie zaspokojonych potrzeb ludzi oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań. | ||
Linia 63: | Linia 60: | ||
* proces - budowanie odpowiednich struktur, [[organizacja]] | * proces - budowanie odpowiednich struktur, [[organizacja]] | ||
* filozofia działania - wyznaczanie celów dla organizacji, analiza otoczenia i potrzeb klientów | * filozofia działania - wyznaczanie celów dla organizacji, analiza otoczenia i potrzeb klientów | ||
* zbiór instrumentów działania- tworzenie i [[wymiana]] wartości pomiędzy uczestnikami rynku | * zbiór instrumentów działania - tworzenie i [[wymiana]] wartości pomiędzy uczestnikami rynku | ||
* [[funkcja]] w przedsiębiorstwie - wyodrębnianie sposobów działania, aby osiągnąć dany cel | * [[funkcja]] w przedsiębiorstwie - wyodrębnianie sposobów działania, aby osiągnąć dany cel | ||
Linia 79: | Linia 76: | ||
Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. | Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. | ||
Tak powstawała [[Marketing mix|koncepcja 7P]], która została poszerzona o trzy elementy, takie jak: | Tak powstawała [[Marketing mix|koncepcja 7P]], która została poszerzona o trzy elementy, takie jak: | ||
* pracownicy (ang. people)- poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu | * pracownicy (ang. people) - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu | ||
* proces świadczenia usługi (ang. process)- dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa [[informacja]] o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa | * proces świadczenia usługi (ang. process) - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa [[informacja]] o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa | ||
*świadectwo materialne (ang. phisical evidence)- czyli [[wizerunek]] firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta. | *świadectwo materialne (ang. phisical evidence) - czyli [[wizerunek]] firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Brzustewicz, P. (2014). ''[https://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_02_2014_brzustewicz.pdf Marketing 3. | * Brzustewicz, P. (2014). ''[https://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_02_2014_brzustewicz.pdf Marketing 3.0-nowe podejście do tworzenia wartości]''. Marketing i Rynek (2) | ||
* Kotler P.(2004). ''Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu'', Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, str. 14,21 | * Kotler P.(2004). ''Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu'', Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, str. 14,21 | ||
* Kotler P.(2005). ''Marketing'', wydanie 11, Dom Wydawniczy Rebis, s. 8-9 | * Kotler P.(2005). ''Marketing'', wydanie 11, Dom Wydawniczy Rebis, s. 8-9 | ||
* Limański A., Śliwińska K., Difin (2002). ''Marketing- zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku'', Warszawa, s. 26-33 | * Limański A., Śliwińska K., Difin (2002). ''Marketing - zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku'', Warszawa, s. 26-33 | ||
* Michalski E. (2007). ''Marketing'', Wydawnictwo Naukowe PWN | * Michalski E. (2007). ''Marketing'', Wydawnictwo Naukowe PWN | ||
* Mruk H.(2012). ''Marketing'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Mruk H.(2012). ''Marketing'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Wersja z 08:37, 2 lis 2023
Definicja marketingu |
---|
Polecane artykuły |
Marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.Termin marketing pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych.
TL;DR
Marketing to sposób działania i zarządzania w firmie, skoncentrowany na nabywcy i rynku. Istotą marketingu jest zaspokajanie potrzeb klientów poprzez badania, promocję i budowanie marki. Historia marketingu obejmuje różne fazy, od koncentracji na produkcji do orientacji sprzedażowej i marketingowej. Rola marketingu polega na tworzeniu nowych rozwiązań i zaspokajaniu potrzeb klientów. Marketing składa się z procesu, filozofii, instrumentów działania i funkcji w przedsiębiorstwie. Ewolucja marketingu doprowadziła do koncepcji 4P i później 7P, które uwzględniają różne elementy, takie jak pracownicy, proces świadczenia usługi i wizerunek firmy.
Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu
Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing określany jest jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.
Definicja Philipa Kotlera
Philip Kotler zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest ?sprzedawać wszystkim wszystko".
Znaczenie pojęcia marketingu
- prowadzenie badań i analiza otoczenia
- wsparcie sprzedaży
- reklama
- promocja produktów
- kreowanie potrzeb
- dbałość o markę przedsiębiorstwa
- budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa
- dążenie do usatysfakcjonowania partnera wymiany
Historia marketingu
Określenie "marketing" pojawiło się w amerykańskiej literaturze i praktyce po II Wojnie Światowej, ale stało się popularne dopiero w latach 50. XX wieku, kiedy problemem było znalezienie nabywców na produkty. Można wyróżnić kilka faz:
I FAZA - okres powojenny, wtedy uważano, że klienci kupią co tylko jest byle tylko była dostateczna podaż produktów. W związku z tym koncentrowano się na ilościowym rozwoju produkcji. Ten okres jest nazywany orientacją produkcyjną.
II FAZA - liczba klientów rosła, a także zaczęli oni zwracać większą uwagę na jakość i wygląd produktów, przez co wzrosła konkurencja. Okres ten nazywany jest orientacją produktową.
III FAZA - podaż i konkurencja stale rosły, producenci i kupcy doszli do wniosku, że nie uda im się sprzedać pożądanej liczby produktów jeśli klienci nie zostaną odpowiednio zachęceni do kupna poprzez promocję. Okres ten to orientacja sprzedażowa.
IV FAZA - jest ona związana z fazą III, czyli orientacją sprzedażową, która trwa do dziś, jednak jest też wzbogacona o orientację marketingową, która patrzy na potrzeby klientów i podejmuje wszelkie działania, żeby je spełnić.
Rola marketingu
Rolą marketingu jest wyczuwanie nie zaspokojonych potrzeb ludzi oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań.
Istota marketingu sprowadza się do:
- podporządkowania wszystkich działań w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom finalnego nabywcy
- pobudzaniu i rozwijaniu jego potrzeb
Wymiary marketingu
Marketing składa się z czterech wymiarów. Są to:
- proces - budowanie odpowiednich struktur, organizacja
- filozofia działania - wyznaczanie celów dla organizacji, analiza otoczenia i potrzeb klientów
- zbiór instrumentów działania - tworzenie i wymiana wartości pomiędzy uczestnikami rynku
- funkcja w przedsiębiorstwie - wyodrębnianie sposobów działania, aby osiągnąć dany cel
Ewolucja marketingu
Na początku doszło do sformułowania koncepcji 4P przez McCarthy'ego, która wyróżniała te oto elementy:
- produkt (ang. product)
aby był dobrej jakości i zaspokajał potrzeby klientów
- dystrybucja (ang. place)
dotyczy rozmieszczenia produktów na rynku i sprzedaży
- cena (ang. price)
taka, aby była zachowana konkurencyjność ceny i kosztów, wprowadzenie rabatów i upustów
- promocja (ang. promotion)
do której zaliczamy reklamę, dobre stosunki między przedsiębiorstwem a otoczeniem, sprzedaż osobistą
Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. Tak powstawała koncepcja 7P, która została poszerzona o trzy elementy, takie jak:
- pracownicy (ang. people) - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu
- proces świadczenia usługi (ang. process) - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa informacja o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa
- świadectwo materialne (ang. phisical evidence) - czyli wizerunek firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta.
Bibliografia
- Brzustewicz, P. (2014). Marketing 3.0-nowe podejście do tworzenia wartości. Marketing i Rynek (2)
- Kotler P.(2004). Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, str. 14,21
- Kotler P.(2005). Marketing, wydanie 11, Dom Wydawniczy Rebis, s. 8-9
- Limański A., Śliwińska K., Difin (2002). Marketing - zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Warszawa, s. 26-33
- Michalski E. (2007). Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Mruk H.(2012). Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Podstawy marketingu (2003). Praca zbiorowa pod redakcją J. Altkorna, wydanie 4, Instytut Marketingu, s. 23-25
- Wojciechowski T.(2009). Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet
Autor: Magdalena Barysz, Magda Wiernusz