Strategia komunikacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Strategia komunikacji w firmie obejmuje działania mające na celu osiągnięcie zamierzonych celów w obszarze komunikacji. Ważne jest, aby wszystkie elementy strategii były spójne i tworzyły razem spójną całość. Employer branding jest również istotnym elementem strategii, polegającym na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Istnieje wiele narzędzi, które mogą być wykorzystane w tym celu. Przy tworzeniu strategii komunikacji należy uwzględnić cel, kod komunikacji, grupę docelową, kanały komunikacji, narzędzia promocji, pośredników, harmonogram działań i kosztorys. | Strategia komunikacji w firmie obejmuje działania mające na celu osiągnięcie zamierzonych celów w obszarze komunikacji. Ważne jest, aby wszystkie elementy strategii były spójne i tworzyły razem spójną całość. Employer branding jest również istotnym elementem strategii, polegającym na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Istnieje wiele narzędzi, które mogą być wykorzystane w tym celu. Przy tworzeniu strategii komunikacji należy uwzględnić cel, kod komunikacji, grupę docelową, kanały komunikacji, narzędzia promocji, pośredników, harmonogram działań i kosztorys. | ||
== Employer branding == | ==Employer branding== | ||
Dla spójnej strategii komunikacji równie ważne, co przekazywanie informacji potencjalnym klientom oraz pozostałym przedstawicielom otoczenia przedsiębiorstwa, jest dbanie o wewnętrzną komunikację firmy. Zatrudniający najczęściej starają się kreować swój pozytywny [[wizerunek]] jako pracodawcy, podejmując działania z zakresu employer brandingu. Tego typu poczynania podzielić można także ze względu grupy docelowej na wewnętrzne, skierowane do obecnie zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz zewnętrzne (z myślą o potencjalnych przyszłych pracownikach). Firmy decydują się na świadome budowanie swojego wizerunku dobrego pracodawcy, aby poprawić [[tożsamość]] marki przedsiębiorstwa zarówno wśród zatrudnianych osób, jak i partnerów biznesowych oraz swoich klientów (M. Kozłowski 2012, s. 13-14). | Dla spójnej strategii komunikacji równie ważne, co przekazywanie informacji potencjalnym klientom oraz pozostałym przedstawicielom otoczenia przedsiębiorstwa, jest dbanie o wewnętrzną komunikację firmy. Zatrudniający najczęściej starają się kreować swój pozytywny [[wizerunek]] jako pracodawcy, podejmując działania z zakresu employer brandingu. Tego typu poczynania podzielić można także ze względu grupy docelowej na wewnętrzne, skierowane do obecnie zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz zewnętrzne (z myślą o potencjalnych przyszłych pracownikach). Firmy decydują się na świadome budowanie swojego wizerunku dobrego pracodawcy, aby poprawić [[tożsamość]] marki przedsiębiorstwa zarówno wśród zatrudnianych osób, jak i partnerów biznesowych oraz swoich klientów (M. Kozłowski 2012, s. 13-14). | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
* gazety pracownicze - stanowią źródło informacji dla pracowników, którzy interesują się działalnością przedsiębiorstwa, są także narzędziem, dzięki któremu zatrudnieni mogą wyrazić swoje poglądy związane z branżą oraz miejscem zatrudnienia. | * gazety pracownicze - stanowią źródło informacji dla pracowników, którzy interesują się działalnością przedsiębiorstwa, są także narzędziem, dzięki któremu zatrudnieni mogą wyrazić swoje poglądy związane z branżą oraz miejscem zatrudnienia. | ||
== Struktura strategii komunikacji == | ==Struktura strategii komunikacji== | ||
Przygotowując dobrą i efektywną strategię, należy pamiętać o zawarciu w niej kluczowych elementów, takich jak (M.Rydel 2001, s. 28-29): | Przygotowując dobrą i efektywną strategię, należy pamiętać o zawarciu w niej kluczowych elementów, takich jak (M.Rydel 2001, s. 28-29): | ||
# Cel podejmowanych działań - jakie [[informacje]] [[przedsiębiorstwo]] chce zakomunikować otoczeniu? | # Cel podejmowanych działań - jakie [[informacje]] [[przedsiębiorstwo]] chce zakomunikować otoczeniu? |
Wersja z 12:49, 2 lis 2023
Strategia komunikacji |
---|
Polecane artykuły |
Strategia komunikacji obejmuje ogół działań, jakie podejmuje firma, aby przy wykorzystaniu dostępnych zasobów osiągnąć zamierzone cele w obszarze komunikacji w przedsiębiorstwie. Jej podstawową funkcją jest przedstawienie celów i wartości reprezentowanych przez markę oraz korzyści, jakie wiążą się ze współpracą z danym przedsiębiorstwem.
Na strategię komunikacji składają się elementy, które powinny być spójne z wizerunkiem firmy i tworzyć razem spójną całość. Jeżeli wszystkie części składowe nie będą ze sobą współgrać, firma może zostać odebrana jako nieautentyczna. Istotnymi elementami tworzącymi strategię są:
- aspekt językowy - nazwa przedsiębiorstwa, towarzyszący marce slogan, motto itd.,
- kod przekazywania komunikatu - dźwięki, ton głosu, styl językowy,
- identyfikacja wizualna - logo, wykorzystywane kolory, czcionki, wygląd pomieszczeń oraz design produktów.
TL;DR
Strategia komunikacji w firmie obejmuje działania mające na celu osiągnięcie zamierzonych celów w obszarze komunikacji. Ważne jest, aby wszystkie elementy strategii były spójne i tworzyły razem spójną całość. Employer branding jest również istotnym elementem strategii, polegającym na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Istnieje wiele narzędzi, które mogą być wykorzystane w tym celu. Przy tworzeniu strategii komunikacji należy uwzględnić cel, kod komunikacji, grupę docelową, kanały komunikacji, narzędzia promocji, pośredników, harmonogram działań i kosztorys.
Employer branding
Dla spójnej strategii komunikacji równie ważne, co przekazywanie informacji potencjalnym klientom oraz pozostałym przedstawicielom otoczenia przedsiębiorstwa, jest dbanie o wewnętrzną komunikację firmy. Zatrudniający najczęściej starają się kreować swój pozytywny wizerunek jako pracodawcy, podejmując działania z zakresu employer brandingu. Tego typu poczynania podzielić można także ze względu grupy docelowej na wewnętrzne, skierowane do obecnie zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz zewnętrzne (z myślą o potencjalnych przyszłych pracownikach). Firmy decydują się na świadome budowanie swojego wizerunku dobrego pracodawcy, aby poprawić tożsamość marki przedsiębiorstwa zarówno wśród zatrudnianych osób, jak i partnerów biznesowych oraz swoich klientów (M. Kozłowski 2012, s. 13-14).
Aby przykuć uwagę potencjalnych pracowników, a także budować pozytywny wizerunek firmy wśród pracujących tam osób, przedsiębiorstwa mogą stosować rozmaite narzędzia. Należą do nich między innymi:
- ogłoszenia rekrutacyjne - powinny zawierać interesującą treść, oddając przy tym specyfikę firmy, warto również zawrzeć w ogłoszeniu elementy identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa,
- strony www przedsiębiorstw oraz wyszukiwarki internetowe - umożliwiają dotarcie do osób poszukujących informacji, bądź zatrudnienia w określonej dziedzinie, a także tych, którym znana jest działalność danej firmy,
- media społecznościowe - do działań z zakresu employer brandingu wykorzystywać można zarówno portale dla profesjonalistów, jak i serwisy społecznościowe, są to platformy komunikacji, dzięki którym możliwe jest zainteresowanie odbiorców działalnością przedsiębiorstwa i przedstawienie profilu jego działalności w kreatywny sposób,
- filmy oraz kampanie rekrutacyjne - niestandardowe procesy rekrutacji (np. z wykorzystaniem kanałów social media) oraz filmy promujące rekrutację są sposobem na przyciąganie uwagi potencjalnych nowych pracowników, dzięki ich ciekawemu wykorzystaniu marka może kreować swój wizerunek jako innowacyjnego pracodawcy,
- udział w targach pracy - szansa na bezpośredni kontakt z osobami zainteresowanymi pracą w przedsiębiorstwie, udzielenie natychmiastowej odpowiedzi na ich pytania oraz zbudowanie zaufania jako zatrudniający,
- promocja na uczelniach - przeprowadzanie wykładów tematycznych, wspieranie studenckich projektów, współpraca z kołami naukowymi i organizacjami studenckimi, rozwieszanie plakatów na uczelniach, a także oferowanie studentom udziału w programach ambasadorskich,
- obecność w prasie - występowanie marki w artykule w prasie branżowej zwiększa jej wiarygodność jako eksperta w danej dziedzinie, aby zwiększyć rozpoznawalność firmy, możliwe są również publikacje w lokalnych czasopismach,
- gazety pracownicze - stanowią źródło informacji dla pracowników, którzy interesują się działalnością przedsiębiorstwa, są także narzędziem, dzięki któremu zatrudnieni mogą wyrazić swoje poglądy związane z branżą oraz miejscem zatrudnienia.
Struktura strategii komunikacji
Przygotowując dobrą i efektywną strategię, należy pamiętać o zawarciu w niej kluczowych elementów, takich jak (M.Rydel 2001, s. 28-29):
- Cel podejmowanych działań - jakie informacje przedsiębiorstwo chce zakomunikować otoczeniu?
- Kod wykorzystywany do przekazywania informacji - postać planowanego komunikatu.
- Określenie odbiorców informacji - sprecyzowanie oczekiwań, preferencji, a także ilości osób wchodzących w skład grupy docelowej.
- Dobór odpowiednich kanałów komunikacji - analiza dostępnych możliwości w odniesieniu do wyszczególnionych grup docelowych, w tym poznanie specyfiki poszczególnych mediów, możliwości z zakresu public relations, kontaktów bezpośrednich oraz pozostałych dostępnych kanałów przekazu informacji.
- Wykorzystywane narzędzia promocji - określenie formy oraz środków przekazu.
- Określenie ewentualnych pośredników w przekazywaniu informacji - zbadanie zapotrzebowania na skorzystanie z udziału firm zewnętrznych, agencji i ewentualne zaangażowanie ich we wdrażanie strategii komunikacji lub samodzielna realizacja założonego planu.
- Harmonogram działań - terminy, okres trwania i daty podejmowania określonych działań.
- Kosztorys - kwota budżetu i jej wykorzystanie na poszczególne etapy wdrażania strategii. Planowanie kosztów planowania oraz prowadzenia strategii powinno być ściśle powiązane z wyznaczonymi celami. Na ważne i złożone, kluczowe dla przedsiębiorstwa zadania przeznaczać się powinno odpowiednio dużą ilość środków, natomiast w przypadku mniej istotnych i łatwiejszych do realizacji celów, można starać się ograniczyć koszt ich osiągnięcia.
Bibliografia
- Figurska I., Matuska E. (2013), Employer branding as a human resources management strategy, "Human Resources Management & Ergonomics", Vol. VII
- Kozłowski M. (2012), Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Mazur-Wierzbicka E. (2017), Komunikacja wewnętrzna w organizacji - wybrane aspekty, "Studia i Prace WNEiZ US", nr 48/1
- Rydel M. (2001), Komunikacja marketingowa, ODDK, Gdańsk
- Szczepański K. (2013), Kształtowanie wizerunku (employer branding) jako sposób zwiększenia atrakcyjności pracodawcy w warunkach polskich, "Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej", Nr 61
Autor: Karolina Zboś