Mapa drogowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Mapa drogowa'''- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i [[Zarządzanie strategiczne|strategicznego zarządzania]] [[portfel|portfelem]]. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia efektywność działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista [[projekt|projektów]] - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji [[strategia|strategii]] firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które organizacja chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości [[proces|procesowej]] przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, strategia firmowa, badania naukowe czy biznes, a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57) | '''Mapa drogowa'''- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i [[Zarządzanie strategiczne|strategicznego zarządzania]] [[portfel|portfelem]]. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia [[efektywność]] działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista [[projekt|projektów]] - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji [[strategia|strategii]] firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które [[organizacja]] chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości [[proces|procesowej]] przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, [[strategia]] firmowa, [[badania naukowe]] czy [[biznes]], a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57) | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Rodzaje== | ==Rodzaje== | ||
Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i zakres problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub cele biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15): | Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i [[zakres]] problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub [[cele]] biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15): | ||
:* procesowa, | :* procesowa, | ||
:* produktowa, | :* produktowa, | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
==Procesowa mapa drogowa== | ==Procesowa mapa drogowa== | ||
Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest rozwój wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy przedsiębiorstwo przyjęło następujące cele: | Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest [[rozwój]] wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy [[przedsiębiorstwo]] przyjęło następujące cele: | ||
:* zdefiniowanie i analiza istniejących procesów, | :* zdefiniowanie i analiza istniejących procesów, | ||
:* usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji, | :* usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji, | ||
:* standaryzacja procesów, | :* [[standaryzacja]] procesów, | ||
:* zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia, | :* zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia, | ||
:* ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji, | :* ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji, | ||
:* zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, ISO 9000)".(A. Jurczuk 2013, s. 16) | :* zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, [[ISO 9000]])".(A. Jurczuk 2013, s. 16) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 05:13, 20 maj 2020
Mapa drogowa |
---|
Polecane artykuły |
Mapa drogowa- (ang. roadmap) to skuteczne narzędzie planowania jak i strategicznego zarządzania portfelem. Jej celem jest zobrazowanie w wizualny sposób układu wszystkich planowanych i realizowanych przedsięwzięć w portfelu danego przedsiębiorstwa oraz ich korygowanie w miarę realizacji. Umożliwia ona zestrojenie własnych inicjatyw i projektów doskonalenia procesów z celami biznesowymi. W efekcie mapa drogowa zapewnia szybsze osiąganie założonych celów biznesowych jak i poprawia efektywność działań firmy (A. Jurczuk 2013, s. 14), ponieważ umożliwia decydentom sprawną, precyzyjną identyfikację zależności oraz ocenę stanu inicjatyw, osiągniętych postępów i kluczowy rezultatów. (P. Wyrozębski 2015, s. 314) Jej istotą jest zapewnienie, że lista projektów - przynajmniej tych głównych, wpisuje się lub jest niezbędna do realizacji strategii firmy i jej celów. (J. Bogdanienko, 2008). Mapa drogowa pomaga także w "wyborze priorytetowych obszarów procesowych z uwzględnieniem zdefiniowanych celów doskonalenia czy też problemów, które organizacja chce rozwiązać". (A. Jurczuk 2013, s. 14) "Pozwala ona opisać i wyjaśnić przebieg procesów biznesowych, a w szczególności zidentyfikować poziom dojrzałości procesowej przedsiębiorstwa, opisać nielokalność oddziaływania i nieliniowość przebiegu procesów biznesowych, jako warunku generowania wiedzy gorącej i innowacyjności procesowej". Mapy drogowe znajdują zastosowane w różnorodnych obszarach takich jak finanse, strategia firmowa, badania naukowe czy biznes, a ich wspólnym mianownikiem jest odniesienie do przyszłości. (W. Cieślińki i in., s. 57)
Rodzaje
Istotną kwestią jest wybór rodzaju mapy drogowej. Główne determinanty wyboru to cel usprawnień, rodzaj i zakres problemów, które organizacja chce rozwiązać. Mapy drogowe występują w pięciu wariantach, które odzwierciedlają istniejące problemy lub cele biznesowe przedsiębiorstwa. Rozróżniamy typy map drogowych takie jak (A. Jurczuk 2013, s. 15):
- procesowa,
- produktowa,
- produktowa zintegrowana,
- projektowa,
- pomiarowa.
Procesowa mapa drogowa
Celem stosowania procesowej mapy drogowej jest rozwój wydajności i potencjału przedsiębiorstwa poprzez definiowanie, wdrożenie, doskonalenie jego procesów. Jest ona dedykowana organizacjom o złożonej strukturze procesów, która wynika ze złożoności i wielkości przedsiębiorstwa lub specyfiki jej produktów czy projektów. "Ten typ mapy powinien być wybierany wówczas, gdy przedsiębiorstwo przyjęło następujące cele:
- zdefiniowanie i analiza istniejących procesów,
- usprawnianie procesów bazujące na potrzebach i priorytetach organizacji,
- standaryzacja procesów,
- zdefiniowanie podstawowego zbioru procesów w procesie systematycznego doskonalenia,
- ustanowienie zbioru wymagań systemu jakości w organizacji,
- zdefiniowanie procesów zgodnych z obowiązującymi przepisami i standardami (SAS70, ISO 9000)".(A. Jurczuk 2013, s. 16)
Bibliografia
- Bogdanienko J. (2008), W pogoni za nowoczesnością. Wybrane aspekty tworzenia i wprowadzania zmian, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń
- Cieślińki W. i in. (2014),Roadmapping- model strategicznej odnowy procesów biznesowych przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnegow: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, nr 340, 2014, DOI:10.15611/pn.2014.340.36
- Jarczuk A. (2013), Procesowa mapa drogowa doskonalenia organizacji z wykorzystaniem modelu CMMI-DEV, Politechnika Białostocka, Białystok, DOI: 10.12846/j.em.2013.04.01
- Wyrozębski P. (2015), Problemy zarządzania strategicznego organizacją z pomocą portfela projektów w podejściu amerykańskim, Nauki ekonomiczne a praktyka gospodarcza. Wzajemna zależność, SGH, Warszawa
Autor: Klementyna Zabiciel
,