Definicja marketingu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Marketing]]''' jest to sposób działania i [[zarządzanie|zarządzania]] w [[firma|firmie]] zorientowany na [[rynek]] i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające [[sprzedaż|sprzedaż]] [[wyrób|wyrobów]] i [[usługa|usług]], wykonywane różnymi [[metoda|metodami]], [[technika|technikami]] oddziaływania na nabywcę.Termin ''marketing'' pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych. | '''[[Marketing]]''' jest to sposób działania i [[zarządzanie|zarządzania]] w [[firma|firmie]] zorientowany na [[rynek]] i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające [[sprzedaż|sprzedaż]] [[wyrób|wyrobów]] i [[usługa|usług]], wykonywane różnymi [[metoda|metodami]], [[technika|technikami]] oddziaływania na nabywcę.Termin ''marketing'' pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych. | ||
Linia 34: | Linia 19: | ||
* budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa | * budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa | ||
* dążenie do usatysfakcjonowania partnera wymiany | * dążenie do usatysfakcjonowania partnera wymiany | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Historia marketingu== | ==Historia marketingu== | ||
Linia 77: | Linia 63: | ||
* pracownicy (ang. people) - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu | * pracownicy (ang. people) - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu | ||
* proces świadczenia usługi (ang. process) - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa [[informacja]] o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa | * proces świadczenia usługi (ang. process) - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa [[informacja]] o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa | ||
*świadectwo materialne (ang. phisical evidence) - czyli [[wizerunek]] firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta. | * świadectwo materialne (ang. phisical evidence) - czyli [[wizerunek]] firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Merchandising]]}} — {{i5link|a=[[Łańcuch dostaw zorientowany na klienta]]}} — {{i5link|a=[[Marketing relacji]]}} — {{i5link|a=[[Orientacja marketingowa]]}} — {{i5link|a=[[Marketing strategiczny]]}} — {{i5link|a=[[Nowy marketing]]}} — {{i5link|a=[[Cele marketingu]]}} — {{i5link|a=[[Proces biznesowy]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mix]]}} — {{i5link|a=[[Ochrona patentowa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Brzustewicz | * Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków | ||
* Kotler P.( | * Brzustewicz P. (2014), ''[https://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_02_2014_brzustewicz.pdf Marketing 3.0 - nowe podejście do tworzenia wartości]'', Marketing i rynek Vol.14 Nr.2 | ||
* Kotler P.( | * Kotler P. (2006), ''Kotler o marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach'', Wydawnictwo Helion, Gliwice | ||
* Limański A., Śliwińska K. | * Kotler P. (2012), ''Marketing'', Rebis, Poznań | ||
* Michalski E. ( | * Limański A., Śliwińska K. (2002), ''Marketing - zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku'', Difin, Warszawa | ||
* Mruk H.(2012) | * Michalski E. (2017), ''Marketing. Podręcznik akademicki'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Mruk H. (2012), ''Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Wojciechowski T.(2009) | * Wojciechowski T. (2009), ''Encyklopedyczne podstawy marketingu'', Placet, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 21:07, 3 sty 2024
Marketing jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.Termin marketing pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych.
TL;DR
Marketing to sposób działania i zarządzania w firmie, skoncentrowany na nabywcy i rynku. Istotą marketingu jest zaspokajanie potrzeb klientów poprzez badania, promocję i budowanie marki. Historia marketingu obejmuje różne fazy, od koncentracji na produkcji do orientacji sprzedażowej i marketingowej. Rola marketingu polega na tworzeniu nowych rozwiązań i zaspokajaniu potrzeb klientów. Marketing składa się z procesu, filozofii, instrumentów działania i funkcji w przedsiębiorstwie. Ewolucja marketingu doprowadziła do koncepcji 4P i później 7P, które uwzględniają różne elementy, takie jak pracownicy, proces świadczenia usługi i wizerunek firmy.
Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu
Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing określany jest jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.
Definicja Philipa Kotlera
Philip Kotler zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest ?sprzedawać wszystkim wszystko".
Znaczenie pojęcia marketingu
- prowadzenie badań i analiza otoczenia
- wsparcie sprzedaży
- reklama
- promocja produktów
- kreowanie potrzeb
- dbałość o markę przedsiębiorstwa
- budowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa
- dążenie do usatysfakcjonowania partnera wymiany
Historia marketingu
Określenie "marketing" pojawiło się w amerykańskiej literaturze i praktyce po II Wojnie Światowej, ale stało się popularne dopiero w latach 50. XX wieku, kiedy problemem było znalezienie nabywców na produkty. Można wyróżnić kilka faz:
I FAZA - okres powojenny, wtedy uważano, że klienci kupią co tylko jest byle tylko była dostateczna podaż produktów. W związku z tym koncentrowano się na ilościowym rozwoju produkcji. Ten okres jest nazywany orientacją produkcyjną.
II FAZA - liczba klientów rosła, a także zaczęli oni zwracać większą uwagę na jakość i wygląd produktów, przez co wzrosła konkurencja. Okres ten nazywany jest orientacją produktową.
III FAZA - podaż i konkurencja stale rosły, producenci i kupcy doszli do wniosku, że nie uda im się sprzedać pożądanej liczby produktów jeśli klienci nie zostaną odpowiednio zachęceni do kupna poprzez promocję. Okres ten to orientacja sprzedażowa.
IV FAZA - jest ona związana z fazą III, czyli orientacją sprzedażową, która trwa do dziś, jednak jest też wzbogacona o orientację marketingową, która patrzy na potrzeby klientów i podejmuje wszelkie działania, żeby je spełnić.
Rola marketingu
Rolą marketingu jest wyczuwanie nie zaspokojonych potrzeb ludzi oraz tworzenie nowych, atrakcyjnych rozwiązań.
Istota marketingu sprowadza się do:
- podporządkowania wszystkich działań w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom finalnego nabywcy
- pobudzaniu i rozwijaniu jego potrzeb
Wymiary marketingu
Marketing składa się z czterech wymiarów. Są to:
- proces - budowanie odpowiednich struktur, organizacja
- filozofia działania - wyznaczanie celów dla organizacji, analiza otoczenia i potrzeb klientów
- zbiór instrumentów działania - tworzenie i wymiana wartości pomiędzy uczestnikami rynku
- funkcja w przedsiębiorstwie - wyodrębnianie sposobów działania, aby osiągnąć dany cel
Ewolucja marketingu
Na początku doszło do sformułowania koncepcji 4P przez McCarthy'ego, która wyróżniała te oto elementy:
- produkt (ang. product)
aby był dobrej jakości i zaspokajał potrzeby klientów
- dystrybucja (ang. place)
dotyczy rozmieszczenia produktów na rynku i sprzedaży
- cena (ang. price)
taka, aby była zachowana konkurencyjność ceny i kosztów, wprowadzenie rabatów i upustów
- promocja (ang. promotion)
do której zaliczamy reklamę, dobre stosunki między przedsiębiorstwem a otoczeniem, sprzedaż osobistą
Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. Tak powstawała koncepcja 7P, która została poszerzona o trzy elementy, takie jak:
- pracownicy (ang. people) - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu
- proces świadczenia usługi (ang. process) - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa informacja o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa
- świadectwo materialne (ang. phisical evidence) - czyli wizerunek firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta.
Definicja marketingu — artykuły polecane |
Merchandising — Łańcuch dostaw zorientowany na klienta — Marketing relacji — Orientacja marketingowa — Marketing strategiczny — Nowy marketing — Cele marketingu — Proces biznesowy — Marketing mix — Ochrona patentowa |
Bibliografia
- Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Brzustewicz P. (2014), Marketing 3.0 - nowe podejście do tworzenia wartości, Marketing i rynek Vol.14 Nr.2
- Kotler P. (2006), Kotler o marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach, Wydawnictwo Helion, Gliwice
- Kotler P. (2012), Marketing, Rebis, Poznań
- Limański A., Śliwińska K. (2002), Marketing - zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Difin, Warszawa
- Michalski E. (2017), Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Mruk H. (2012), Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Wojciechowski T. (2009), Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet, Warszawa
Autor: Magdalena Barysz, Magda Wiernusz