Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Philip Kotler]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
<li>[[Account manager]]</li>
<li>[[Organizacja działu marketingu]]</li>
<li>[[Analityk finansowy]]</li>
<li>[[Copywriter]]</li>
<li>[[Grywalizacja]]</li>
<li>[[Trade fair]]</li>
<li>[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]</li>
</ul>
}}
'''Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu''', którego rola, szczególnie w przedsiębiorstwach i organizacjach dojrzałych o ustabilizowanej pozycji rynkowej, jest znacząca i niejednokrotnie niezbędna, mogą się różnic w zależności od rodzaju organizacji, w której pracuje. Głównym jego zadaniem jest przestrzeganie zasad i przepisów wewnętrznych w danej organizacji. Od inwencji, pomysłowości oraz kreatywności kierownika marketingu zależy wypromowanie [[produkt]]ów i usług na wymagającym rynku, a więc [[zysk]] przedsiębiorstw
'''Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu''', którego rola, szczególnie w przedsiębiorstwach i organizacjach dojrzałych o ustabilizowanej pozycji rynkowej, jest znacząca i niejednokrotnie niezbędna, mogą się różnic w zależności od rodzaju organizacji, w której pracuje. Głównym jego zadaniem jest przestrzeganie zasad i przepisów wewnętrznych w danej organizacji. Od inwencji, pomysłowości oraz kreatywności kierownika marketingu zależy wypromowanie [[produkt]]ów i usług na wymagającym rynku, a więc [[zysk]] przedsiębiorstw


Linia 26: Linia 11:
* [[odpowiedzialność]] za budowanie, a następnie wdrażanie [[plan]]ów i strategii marketingowych ; [[nadzór]] i stała [[kontrola]] efektywności realizacji tych działań dla całej firmy i poszczególnych jego wydziałów ; [[planowanie]] budżetu marketingowego oraz [[monitorowanie]] jego realizacji,  
* [[odpowiedzialność]] za budowanie, a następnie wdrażanie [[plan]]ów i strategii marketingowych ; [[nadzór]] i stała [[kontrola]] efektywności realizacji tych działań dla całej firmy i poszczególnych jego wydziałów ; [[planowanie]] budżetu marketingowego oraz [[monitorowanie]] jego realizacji,  
* wiedza i [[umiejętności]] z zakresu prowadzenia badań i analiz rynkowych ; silna orientacja na uzyskane w drodze tych badań potrzebnych wyników,
* wiedza i [[umiejętności]] z zakresu prowadzenia badań i analiz rynkowych ; silna orientacja na uzyskane w drodze tych badań potrzebnych wyników,
<google>t</google>
* bardzo dobra i praktyczna znajomość technik i narzędzi marketingowych w zakresie sprzedaży, a także promocji i tworzenia wizerunku firmy. Umiejętności te wymagane są ze względu na odpowiedzialność za budowanie wizerunku firmy, a także za tworzenie nowych kanałów [[sprzedaż]]y wymaga od kierownika marketingu
* bardzo dobra i praktyczna znajomość technik i narzędzi marketingowych w zakresie sprzedaży, a także promocji i tworzenia wizerunku firmy. Umiejętności te wymagane są ze względu na odpowiedzialność za budowanie wizerunku firmy, a także za tworzenie nowych kanałów [[sprzedaż]]y wymaga od kierownika marketingu
* zdolność analizowania kampanii marketingowych oraz umiejętność tworzenia i wprowadzania nowych produktów na [[rynek]] ; znajomość specyfiki handlu na rynku odbiorców
* zdolność analizowania kampanii marketingowych oraz umiejętność tworzenia i wprowadzania nowych produktów na [[rynek]] ; znajomość specyfiki handlu na rynku odbiorców
Linia 32: Linia 16:
* odpowiedzialność za [[kierowanie]] zespołem podległych [[pracownik]]ów wymaga umiejętności kierowania pracą innych poprzez określanie planów, celów i zadań oraz ich rozliczanie ; konieczna jest także zdolność motywowania i szkolenia grupą podległego personelu,
* odpowiedzialność za [[kierowanie]] zespołem podległych [[pracownik]]ów wymaga umiejętności kierowania pracą innych poprzez określanie planów, celów i zadań oraz ich rozliczanie ; konieczna jest także zdolność motywowania i szkolenia grupą podległego personelu,
* doskonała umiejętność komunikacji, zaangażowanie i dynamizm, [[pozytywne nastawienie]] do zmian. ; [[elastyczność]] w działaniu, wysoki poziom samodzielności i kreatywności; otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi; [[zdolności]] negocjacyjne - niezbędne do określenia warunków współpracy z klientami; bardzo dobra [[organizacja]] pracy (również podwładnych) ; [[odporność]] na [[stres]] - umiejętność pracy pod presją czasu,  
* doskonała umiejętność komunikacji, zaangażowanie i dynamizm, [[pozytywne nastawienie]] do zmian. ; [[elastyczność]] w działaniu, wysoki poziom samodzielności i kreatywności; otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi; [[zdolności]] negocjacyjne - niezbędne do określenia warunków współpracy z klientami; bardzo dobra [[organizacja]] pracy (również podwładnych) ; [[odporność]] na [[stres]] - umiejętność pracy pod presją czasu,  
<google>n</google>


==Wymagania ze względu na możliwe działy w organizacji==
==Wymagania ze względu na możliwe działy w organizacji==
Linia 58: Linia 44:
==Cechy osobowości kierownika marketingu==
==Cechy osobowości kierownika marketingu==
Badania przeprowadzone przez Harvard Business School pozwoliły wyróżnić trzy [[typy osobowości]] kierownika marketingu:
Badania przeprowadzone przez Harvard Business School pozwoliły wyróżnić trzy [[typy osobowości]] kierownika marketingu:
* "prawa ręka szefa"- jego rola skoncentrowana jest na obniżaniu [[koszt]]ów przedsiębiorstwa ; typ ten rozumie znaczenie innych działów firmy, co ma odzwierciedlenie w prowadzeniu całego biznesu; dba o przestrzeganie zasad prezentowania znaków firmowych; bada rynek; pełni role nie tylko analityka rynku, ale jest także administratorem,
* "prawa ręka szefa" - jego rola skoncentrowana jest na obniżaniu [[koszt]]ów przedsiębiorstwa ; typ ten rozumie znaczenie innych działów firmy, co ma odzwierciedlenie w prowadzeniu całego biznesu; dba o przestrzeganie zasad prezentowania znaków firmowych; bada rynek; pełni role nie tylko analityka rynku, ale jest także administratorem,
* typ klasyczny cechuje; cierpliwość ; dar przekonywania; [[komunikatywność]]; umiejętność wielostronnej analizy problemu,
* typ klasyczny cechuje; cierpliwość ; dar przekonywania; [[komunikatywność]]; umiejętność wielostronnej analizy problemu,
* typ "superman'a" charakteryzuje się: asertywnością w działaniu ; potrafi komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin ; posiada umiejętność zwrócenia uwagi współpracowników na swoje pomysły ;świetny analityk jak i człowiek myślący twórczo.
* typ "superman'a" charakteryzuje się: asertywnością w działaniu ; potrafi komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin ; posiada umiejętność zwrócenia uwagi współpracowników na swoje pomysły ;świetny analityk jak i człowiek myślący twórczo.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Philip Kotler]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Account manager]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja działu marketingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analityk finansowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Copywriter]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Grywalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Trade fair]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bartkowiak M. (2011). Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
* Bartkowiak M. (2011), ''Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
* Błażewicz G. (2016). Rewolucja z Marketing Automation, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Błażewicz G. (2016), ''Rewolucja z Marketing Automation'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Halligan B., Shah D. (2010). Inbound Marketing, Wydawnictwo Onepress, Gliwice
* Halligan B., Shah D. (2010), ''Inbound Marketing'', Wydawnictwo Onepress, Gliwice
* Hemingway, C. A., Maclagan, P. W. (2004). Managers' personal values as drivers of corporate social responsibility. "Journal of Business Ethics", 50(1), s. 33-44
* Hemingway C., Maclagan P. (2004), ''Managers' personal values as drivers of corporate social responsibility'', Journal of Business Ethics, 50(1)
* Homburg, C., Workman Jr, J. P., Jensen, O. (2000). Fundamental changes in marketing organization: The movement toward a customer-focused organizational structure. "Journal of the Academy of Marketing Science", 28(4), s. 459-478
* Homburg C., Workman J., Jensen O. (2000), ''Fundamental changes in marketing organization: The movement toward a customer-focused organizational structure'', Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4)
* Jaworski B.J., MacInnis D. J. (1989). Marketing jobs and management controls: toward a framework. "Journal of Marketing Research", s. 406-419
* Jaworski B.J., MacInnis D.J. (1989), ''Marketing jobs and management controls: toward a framework'', Journal of Marketing Research
* Jurek P., Filipowicz G., Personel i zarządzanie. Awans bez zmian, Wydawnictwo INFOR-u, wrzesień 2005, s. 26-32
* Jurek P., Filipowicz G. (2005), ''Personel i zarządzanie, Awans bez zmian'', Wydawnictwo INFOR, wrzesień
* Levy-Leboyer C. (1997). Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 15-51
* Levy-Leboyer C. (1997), ''Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych'', Poltext, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 23:58, 9 sty 2024

Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu, którego rola, szczególnie w przedsiębiorstwach i organizacjach dojrzałych o ustabilizowanej pozycji rynkowej, jest znacząca i niejednokrotnie niezbędna, mogą się różnic w zależności od rodzaju organizacji, w której pracuje. Głównym jego zadaniem jest przestrzeganie zasad i przepisów wewnętrznych w danej organizacji. Od inwencji, pomysłowości oraz kreatywności kierownika marketingu zależy wypromowanie produktów i usług na wymagającym rynku, a więc zysk przedsiębiorstw

TL;DR

Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu różnią się w zależności od organizacji. Główne wymagania to gruntowna wiedza z zakresu marketingu, umiejętność planowania i organizacji, doświadczenie w budowaniu strategii, umiejętność analizowania rynku, znajomość narzędzi marketingowych, umiejętność zarządzania zespołem, doskonała komunikacja i elastyczność. W zależności od działu w organizacji, kierownik musi mieć dodatkowe umiejętności, takie jak umiejętność współpracy z działem sprzedaży czy umiejętność prowadzenia działań marketingowych w Internecie. Kierownik powinien również posiadać cechy osobowości takie jak cierpliwość, umiejętność przekonywania i asertywność.

Główne wymagania

Główne wymagania dla stanowiska kierownika marketingu to:

  • gruntowna wiedza w dziedzinie marketingu ze względu na szeroki zakres odpowiedzialności,
  • umiejętność analitycznego myślenia, planowania, organizowania i postrzegania firmy jako całości związanych ze sobą części. Zdolność ta jest kluczowa dla przeprowadzanych przez kierownika marketingu analiz finansowych i przede wszystkim dla łączenia celów marketingu z innymi celami firmy,
  • doświadczenie w budowaniu strategii firmy na rynku, w tym kampanii promocyjnych, a także w zarządzaniu zespołem ludzkim, w organizowaniu promocji i działalności marketingowej na rynku, np.: w organizacji targów i wystaw, tworzeniu materiałów promocyjnych i reklamowych oraz poligraficznych i medialnych,
  • odpowiedzialność za budowanie, a następnie wdrażanie planów i strategii marketingowych ; nadzór i stała kontrola efektywności realizacji tych działań dla całej firmy i poszczególnych jego wydziałów ; planowanie budżetu marketingowego oraz monitorowanie jego realizacji,
  • wiedza i umiejętności z zakresu prowadzenia badań i analiz rynkowych ; silna orientacja na uzyskane w drodze tych badań potrzebnych wyników,
  • bardzo dobra i praktyczna znajomość technik i narzędzi marketingowych w zakresie sprzedaży, a także promocji i tworzenia wizerunku firmy. Umiejętności te wymagane są ze względu na odpowiedzialność za budowanie wizerunku firmy, a także za tworzenie nowych kanałów sprzedaży wymaga od kierownika marketingu
  • zdolność analizowania kampanii marketingowych oraz umiejętność tworzenia i wprowadzania nowych produktów na rynek ; znajomość specyfiki handlu na rynku odbiorców
  • konieczność nadzoru i zarządzania dystrybucją materiałów promocyjnych i reklamowych, wymaga od tego stanowiska wdrażania działań promocyjnych poprzez: planowanie kalendarza promocji; przygotowanie działań promocyjnych dla różnych kanałów dystrybucji i sprzedaży; prowadzenie reklamy, targów i wystaw; szczególnie ważne jest w tym zakresie budowanie współpracy pomiędzy Działem Marketingu i Sprzedaży, celem stworzenia najlepszych rozwiązań poprawiających dostępność produktu w punkcie sprzedaży,
  • odpowiedzialność za kierowanie zespołem podległych pracowników wymaga umiejętności kierowania pracą innych poprzez określanie planów, celów i zadań oraz ich rozliczanie ; konieczna jest także zdolność motywowania i szkolenia grupą podległego personelu,
  • doskonała umiejętność komunikacji, zaangażowanie i dynamizm, pozytywne nastawienie do zmian. ; elastyczność w działaniu, wysoki poziom samodzielności i kreatywności; otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi; zdolności negocjacyjne - niezbędne do określenia warunków współpracy z klientami; bardzo dobra organizacja pracy (również podwładnych) ; odporność na stres - umiejętność pracy pod presją czasu,

Wymagania ze względu na możliwe działy w organizacji

Ilość wymagań kierownika do spraw marketingu jest tak ogromna, iż warto podzielić je na kilka kategorii ze względu na działy w danej organizacji. Dzięki temu bardziej dokładnie można zauważyć na jakim etapie działalności jest dane przedsiębiorstwo i czym zajmować się ma kierownik. Poza tym podział ten pomoże w ewentualnej decyzji o zatrudnieniu nowego kierownika, asystenta kierownika lub wyznaczeniu obowiązków. Kierownik nie musi posiadać dogłębnej wiedzy na każdy z tematów poszczególnych grup w organizacji, jednak musi być w stanie zaplanować działania, ocenić postępy oraz czynności i kontrolować funkcjonowanie poszczególnych grup.

Dział sprzedaży

Kierownik marketingu nie tylko powinien zajmować się rozwijaniem swojego działu, ale również prowadzić współpracę z działem sprzedaży, ponieważ obydwa działy posiadają podobne cele w organizacji. Potrzebne umiejętności, które wynikają z tego faktu to:

  • Umiejętność słuchania - dzięki tej umiejętności dyrektor jest w stanie poznać potrzeby działu sprzedaży i odnieść się do nich,
  • Umiejętność rozwiązywania konfliktów - pracownicy działów sprzedaży oraz marketingu ze względu na charakter wspólnej pracy narażeni są na konflikty między sobą. Dlatego kierownik marketingu nierzadko musi włączyć się i rozwiązać taki konflikt, aby firma w dalszym ciągu funkcjonowała efektywnie,
  • Nastawienie na współpracę - działy sprzedaży oraz marketingu tylko w synergii są w stanie pokonać konkurenta i osiągnąć wysoką efektywnośś. Nie będzie to możliwe, gdy menedżer marketingu nie będzie posiadał umiejętności pozwalających na stworzenie więzi współpracy,
  • Umiejętność przekazywania informacji - dział marketingu często prowadzi badania, które skutkują informacjami o pewnym rynku. Dane te do działu sprzedaży przekazuje czasami kierownik marketingu na oficjalnym przemówieniu i raporcie najważniejszych informacji,

Dział do spraw marketingu Internetowego

W dzisiejszym świecie, gdzie Internet odgrywa kluczową rolę podczas komunikacji z klientami ważne jest, aby kierownik marketingu był w stanie prowadzić działania marketingowe w sieci. Aby działania te były efektywne, kluczowe jest posiadanie następujących umiejętności:

  • Rozumienie marketingu efektywnościowego (tak zwanego performance marketing'u) - Internet w dzisiejszych czasach rozwinął się do takiego poziomu, iż prawie każde działanie marketingowe w Internecie przynosi duże ilości danych i statystyk, które decydują o skuteczności danej reklamy. Kierownik do spraw marketingu musi więc rozumieć wskaźniki, które określają efektywność pewnych działań w Internecie. Na przykład takie wskaźniki jak zwrot z inwestycji, wskaźnik otwarć, wskaźniki konwersji to elementy, które są wymagane w celu oceny opłacalności inwestycji w dane źródło klientów.
  • Skuteczne odczytywanie kluczowych informacji i statystyk na temat stron Internetowych - kierownik marketingu najczęściej nie musi rozumieć wszystkich narzędzi dzięki, którym marketerzy badają statystyki danej strony Internetowej. Powinien natomiast posiadać umiejętność wybrania najważniejszych danych i zinterpretowania tych danych z raportów przekazywanych mu przez pracowników,
  • Rozumienie zasad działania Inbound Marketingu - aby wyróżnić się w Internecie oraz pozyskiwać lojalnych klientów ważne jest, aby dyrektor marketingu miał dogłębną wiedzę na temat Inbound Marketingu, który rozumiany jest jako działania firmy w celu tworzenia wartościowych treści, dzięki którym klienci obserwują markę i są w stanie w najbliższej przyszłości dokonać zakupów. Dyrektor marketingu powinien na bieżąco sprawdzać informacje rynkowe i testować, jak dużą część budżetu reklamowego przeznaczyć na Inbound Marketing.
  • Szybka adaptacja do zmian i elastyczność - Internet jak i formy reklamy w nim możliwe rozwijają się bardzo szybko. Menedżer marketingu musi obserwować te zmiany, ciągle ucząc się i śledząc rynek, aby w odpowiednim momencie reagować na następujące zmiany. Co więcej jeżeli kierownik przewidzi zmiany, które nastąpią w przyszłości i szybciej od konkurencji dopasuje się do nich zdobędzie przewagę konkurencyjną,

Dział do spraw rozwoju produktu

Menedżer jest nie tylko zaangażowany w działania marketingowe, ale również musi posiadać odpowiednie umiejętności, aby wspomagać dział do spraw rozwoju produktu. Produkty lub usługi projektowane są przede wszystkim z uwzględnieniem klienta, kierownik marketingu angażuje się więc w proces projektowania produktu (na przykład wyboru segmentu do którego trafi produkt) oraz jego rozwoju. Aby wykonać to w sposób efektywny wymagane są następujące umiejętności:

  • umiejętność rozumienia klienta i jego potrzeb - najlepsi kierownicy marketingu intuicyjnie na podstawie badań oraz informacji o klienci są w stanie stwierdzić, czy produkt będzie odpowiedni dla danego klientai przyjmie się na rynku.
  • umiejętność oceny ilościowych oraz jakościowych danych oraz wniosków z badań - kierownik marketingu powinien rozumieć i poprawnie interpretować dane, które zbiera dział badania rynku oraz przełożyć wyniki te na stworzenie idealnego produktu dla klientów,
  • rozumienie w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym segmentacji na rynku - marketing w dużym stopniu polega wybraniu odpowiedniego segmentu, do którego ma być przeznaczony produkt, menedżer do spraw marketingu powinien więc znać segmenty na danym rynku i umiejętnie dopasowywać produkt do osób z tego segmentu.

Cechy osobowości kierownika marketingu

Badania przeprowadzone przez Harvard Business School pozwoliły wyróżnić trzy typy osobowości kierownika marketingu:

  • "prawa ręka szefa" - jego rola skoncentrowana jest na obniżaniu kosztów przedsiębiorstwa ; typ ten rozumie znaczenie innych działów firmy, co ma odzwierciedlenie w prowadzeniu całego biznesu; dba o przestrzeganie zasad prezentowania znaków firmowych; bada rynek; pełni role nie tylko analityka rynku, ale jest także administratorem,
  • typ klasyczny cechuje; cierpliwość ; dar przekonywania; komunikatywność; umiejętność wielostronnej analizy problemu,
  • typ "superman'a" charakteryzuje się: asertywnością w działaniu ; potrafi komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin ; posiada umiejętność zwrócenia uwagi współpracowników na swoje pomysły ;świetny analityk jak i człowiek myślący twórczo.


Wymagania dla stanowiska kierownika marketinguartykuły polecane
Philip KotlerAgencje public relationsAccount managerOrganizacja działu marketinguAnalityk finansowyCopywriterGrywalizacjaTrade fairKultura organizacyjna a zarządzanie projektami

Bibliografia

  • Bartkowiak M. (2011), Kompetencje menedżera a relacje międzypracownicze w organizacji uczącej się, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań
  • Błażewicz G. (2016), Rewolucja z Marketing Automation, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Halligan B., Shah D. (2010), Inbound Marketing, Wydawnictwo Onepress, Gliwice
  • Hemingway C., Maclagan P. (2004), Managers' personal values as drivers of corporate social responsibility, Journal of Business Ethics, 50(1)
  • Homburg C., Workman J., Jensen O. (2000), Fundamental changes in marketing organization: The movement toward a customer-focused organizational structure, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4)
  • Jaworski B.J., MacInnis D.J. (1989), Marketing jobs and management controls: toward a framework, Journal of Marketing Research
  • Jurek P., Filipowicz G. (2005), Personel i zarządzanie, Awans bez zmian, Wydawnictwo INFOR, wrzesień
  • Levy-Leboyer C. (1997), Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Poltext, Warszawa


Autor: Julita Wawszkiewicz, Grzegorz Trąbka