Marka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Marka własna]]</li>
<li>[[Strategia dyferencjacji]]</li>
<li>[[Event marketing]]</li>
<li>[[Nowy marketing]]</li>
<li>[[FMCG]]</li>
<li>[[Merchandising]]</li>
<li>[[Dyferencjacja]]</li>
<li>[[Wizerunek marki]]</li>
<li>[[Strategia międzynarodowego marketingu mix]]</li>
</ul>
}}
'''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych.
'''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych.


Linia 26: Linia 11:
Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.
Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.


<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==Funkcje i wyróżniki marki==
==Funkcje i wyróżniki marki==
Linia 107: Linia 92:
* [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju,
* [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju,
* potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.
* potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marka własna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia dyferencjacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Event marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nowy marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FMCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Merchandising]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dyferencjacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia międzynarodowego marketingu mix]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marka rodzinna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość marki]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Altkorn J.(1999), ''Strategie marki w marketingu międzynarodowym'', AE, Kraków
* Altkorn J. (1999), ''Strategia marki w marketingu międzynarodowym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* D. Filar (2013), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Lublin
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* D. Stangierska, H. Górska-Warsewicz (2015), Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58), Warszawa
* Filar D. (red.) (2012), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', UMCS, Lublin
* K. Wójcik (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
* Kotler P. (1994), ''Marketing'', Northwestern University, Evanston, IL
* Kotler Ph.(1994), ''Marketing, Northwestern University'', Warszawa
* Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kotler Ph.(2004), ''Marketing od A do Z'', PWE, Warszawa
* Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), ''Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook'', Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58)
* M. Zieliński, M. Kubacki (2014), [https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/66-2014/FRFU-66-705.pdf Marka we współczesnej gospodarce], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr.803, Szczecin
* Wójcik K. (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Wolters Kluwer, Warszawa
* ''Podstawy marketingu''(2004), Pr. zbior. pod red. J.Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków
* Zieliński M., Kubacki M. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/66-2014/FRFU-66-705.pdf Marka we współczesnej gospodarce]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}}
{{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Marka]]


{{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}}
{{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}}

Aktualna wersja na dzień 12:52, 18 gru 2023

Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych.

Biorąc pod uwagę aspekt korzyści dla nabywców marka to zbiór elementów funkcjonalnych i symbolicznych które pomagają w budowaniu lojalnego grona klientów oraz umożliwiają osiągnięcie posiadaczowi marki wiodącej pozycji na rynku. W dzisiejszych czasach elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, przedsiębiorstwa koncentrują swoją uwagę głównie na elementach symbolicznych i emocjonalnych, takich jak: skojarzenia z marką, poglądy, postawy, wartości psychologiczne i społeczne.

Marka może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Komponując werbalną część marki można używać słów, które mają na celu wywołanie skojarzeń, nazwy miast, krajów i regionów, nazwy zwierząt, symbolizujące przyrodę. Nazwy mogą pochodzić z historii, z dzieł literackich i muzycznych. Marka może się składać z kombinacji literowych lub cyfrowo-literowych. Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym.

TL;DR

Marka to nazwa, symbol lub znak graficzny używany do oznaczania i odróżniania produktów. Kreowanie marki to długotrwały proces, który wymaga strategicznych decyzji. Funkcje marki to identyfikacja, gwarantowanie jakości i promocja. Istnieją różne strategie marki, takie jak indywidualna, rodzina marek, wspólne marki dla grup produktów i mieszane. Pozycjonowanie marki polega na wyróżnieniu jej na tle konkurencji. Wizerunek marki jest tworzony na podstawie tożsamości marki. Ważne jest wybieranie marki, która sugeruje korzyści, jest łatwa do zapamiętania i odróżnia się od konkurencji. Posiadanie silnej marki ma wiele zalet, ale wiąże się także z wysokimi kosztami.

Kreowanie marki

Kreowanie marki to proces długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość potrzeby nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.

Funkcje i wyróżniki marki

Główne funkcje marki:

  • identyfikacyjna - polega na odróżnieniu danego produktu od produktów konkurencyjnych,
  • gwarancyjna - gwarantuje określony poziom jakości,
  • promocyjna - kiedy przyciąga uwagę nabywców i zachęca ich do zakupu.

Najtrwalszymi wyróżnikami marki są:

  • jej wartość (wskazuje na wartości dostarczane przez producenta),
  • kultura (reprezentuje pewną kulturę),
  • osobowość (może sugerować pewną osobowość).

Strategie marki

Strategia marki indywidualnej

Występuje wtedy, gdy poszczególne rodzaje produktu są wyróżniane oddzielnymi markami.

Zalety: firma nie uzależnia swojej reputacji od akceptacji danego produktu.

Wady: konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z promowaniem marek poszczególnych produktów, stosuje się, jeśli produkty różnią się cechami użytkowymi, jakością, cenami i są przeznaczone dla różnych segmentów rynku.

Strategia rodziny marek

Polega na wypuszczaniu na rynek wszystkich produktów lub poszczególnych rodzin produktów pod jedną marką.

Zalety: oszczędność na kosztach promocji i reklamy, gdy producent cieszy się doskonałą reputacją, jego marka będzie sprzyjać ekspansji sprzedaży.

Wady: nie można wyróżnić poszczególnych produktów wchodzących w skład asortymentu, nie zaleca się stosować gdy firma wytwarza zupełnie różne przedmioty.

Wspólne marki dla grup produktów

Ustala się marki dla wyodrębnionych grup produktów, dla całych rodzin, a nawet poszczególnych linii.

Zalety: uwierzytelnia firmę w dziedzinie produkcji, w której nie posiada produkcyjnych i dystrybucyjnych doświadczeń.

Strategie mieszane

Występują na przykład w przypadku łączenia marki z nazwą firmy.

Pozycjonowanie marki

Dostrzeganie atrakcyjności i niepowtarzalności oferty produktów na tle konkurencji możliwe jest dzięki:

  • atrybutom marki,
  • korzyściom dla klienta,
  • sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy),
  • relacją cena - jakość,
  • użytkownikom marki,
  • produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji,
  • krajowi/regionowi pochodzenia (np. szampan).

Wizerunek i tożsamość marki

Wizerunek marki to ogół skojarzeń związanych z marką, jej odzwierciedlenie w świadomości nabywców. Dzięki dobremu wizerunkowi przedsiębiorstwo może:

  • uzyskać przewagę konkurencyjną,
  • zwiększyć stabilność działania,
  • ułatwić wprowadzanie nowych produktów na rynek poprzez tworzenie gwarancji ich jakości,
  • prowadzić ofensywną politykę sprzedaży.

Wizerunek marki tworzony jest w oparciu o tożsamość marki, którą firma pragnie wykształcić i przedstawić otoczeniu, w pożądany sposób jej postrzegania. Tożsamość marki kształtowana jest przez zespół cech takich jak:

  • wygląd,
  • osobowość,
  • kulturę,
  • związki z klientem,
  • odzwierciedlenie wizerunku konsumenta,
  • odzwierciedlenie wewnętrznych relacji konsumenta z marką.

Jak wybrać markę?

Marka, jako słowo wybrane przez kierujących firmą do promowania swoich produktów:

  • powinna sugerować korzyści, skuteczność, jakość produktu,
  • powinna być łatwa do zapamiętania, wymówienia, rozpoznania,
  • powinna odróżniać się od marek konkurentów,
  • nie powinna oznaczać niczego negatywnego w innych językach.

Zalety i wady posiadania silnej marki

Zalety:

  • niższe koszty marketingowe z powodu większego zaufania klientów i wyższej lojalności wobec marki,
  • utrzymanie wyższego poziomu cen, ponieważ jej jakość jest postrzegana wyżej,
  • łatwość rozszerzania linii produktu,
  • ochrona w konkurencji cenowej.

Wady:

  • wysokie koszty promocji, reklamy, obsługi handlowej,
  • potrzeba ciągłego testowania i rozwoju,
  • potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.


Markaartykuły polecane
Marka własnaStrategia dyferencjacjiEvent marketingNowy marketingFMCGMerchandisingDyferencjacjaWizerunek markiStrategia międzynarodowego marketingu mixMarka rodzinnaWartość marki

Bibliografia

  • Altkorn J. (1999), Strategia marki w marketingu międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Filar D. (red.) (2012), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, UMCS, Lublin
  • Kotler P. (1994), Marketing, Northwestern University, Evanston, IL
  • Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook, Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58)
  • Wójcik K. (2013), Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Zieliński M., Kubacki M. (2014), Marka we współczesnej gospodarce, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66


Autor: Denisa Wrona, Kinga Armatys