Marka: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links)  | 
				mNie podano opisu zmian  | 
				||
| (Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych.  | '''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych.  | ||
| Linia 26: | Linia 11: | ||
Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.  | Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.  | ||
<google>  | <google>n</google>  | ||
==Funkcje i wyróżniki marki==  | ==Funkcje i wyróżniki marki==  | ||
| Linia 68: | Linia 53: | ||
* korzyściom dla klienta,  | * korzyściom dla klienta,  | ||
* sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy),  | * sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy),  | ||
* relacją cena   | * relacją cena - [[jakość]],  | ||
* użytkownikom marki,  | * użytkownikom marki,  | ||
* produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji,  | * produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji,  | ||
| Linia 107: | Linia 92: | ||
* [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju,  | * [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju,  | ||
* potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.  | * potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.  | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marka własna]]}} — {{i5link|a=[[Strategia dyferencjacji]]}} — {{i5link|a=[[Event marketing]]}} — {{i5link|a=[[Nowy marketing]]}} — {{i5link|a=[[FMCG]]}} — {{i5link|a=[[Merchandising]]}} — {{i5link|a=[[Dyferencjacja]]}} — {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} — {{i5link|a=[[Strategia międzynarodowego marketingu mix]]}} — {{i5link|a=[[Marka rodzinna]]}} — {{i5link|a=[[Wartość marki]]}} }}  | |||
==Bibliografia==  | ==Bibliografia==  | ||
<noautolinks>  | <noautolinks>  | ||
* Altkorn J.(1999), ''  | * Altkorn J. (1999), ''Strategia marki w marketingu międzynarodowym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  | ||
* D.   | * Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków  | ||
* D.   | * Filar D. (red.) (2012), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', UMCS, Lublin  | ||
* K.   | * Kotler P. (1994), ''Marketing'', Northwestern University, Evanston, IL  | ||
* Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  | |||
* Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), ''Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook'', Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58)  | |||
* M.   | * Wójcik K. (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Wolters Kluwer, Warszawa  | ||
* Zieliński M., Kubacki M. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/66-2014/FRFU-66-705.pdf Marka we współczesnej gospodarce]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66  | |||
</noautolinks>  | </noautolinks>  | ||
{{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}}  | {{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}}  | ||
[[Kategoria:  | [[Kategoria:Marka]]  | ||
{{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}}  | {{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}}  | ||
Aktualna wersja na dzień 12:52, 18 gru 2023
Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych.
Biorąc pod uwagę aspekt korzyści dla nabywców marka to zbiór elementów funkcjonalnych i symbolicznych które pomagają w budowaniu lojalnego grona klientów oraz umożliwiają osiągnięcie posiadaczowi marki wiodącej pozycji na rynku. W dzisiejszych czasach elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, przedsiębiorstwa koncentrują swoją uwagę głównie na elementach symbolicznych i emocjonalnych, takich jak: skojarzenia z marką, poglądy, postawy, wartości psychologiczne i społeczne.
Marka może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Komponując werbalną część marki można używać słów, które mają na celu wywołanie skojarzeń, nazwy miast, krajów i regionów, nazwy zwierząt, symbolizujące przyrodę. Nazwy mogą pochodzić z historii, z dzieł literackich i muzycznych. Marka może się składać z kombinacji literowych lub cyfrowo-literowych. Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym.
TL;DR
Marka to nazwa, symbol lub znak graficzny używany do oznaczania i odróżniania produktów. Kreowanie marki to długotrwały proces, który wymaga strategicznych decyzji. Funkcje marki to identyfikacja, gwarantowanie jakości i promocja. Istnieją różne strategie marki, takie jak indywidualna, rodzina marek, wspólne marki dla grup produktów i mieszane. Pozycjonowanie marki polega na wyróżnieniu jej na tle konkurencji. Wizerunek marki jest tworzony na podstawie tożsamości marki. Ważne jest wybieranie marki, która sugeruje korzyści, jest łatwa do zapamiętania i odróżnia się od konkurencji. Posiadanie silnej marki ma wiele zalet, ale wiąże się także z wysokimi kosztami.
Kreowanie marki
Kreowanie marki to proces długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość potrzeby nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.
Funkcje i wyróżniki marki
Główne funkcje marki:
- identyfikacyjna - polega na odróżnieniu danego produktu od produktów konkurencyjnych,
 - gwarancyjna - gwarantuje określony poziom jakości,
 - promocyjna - kiedy przyciąga uwagę nabywców i zachęca ich do zakupu.
 
Najtrwalszymi wyróżnikami marki są:
- jej wartość (wskazuje na wartości dostarczane przez producenta),
 - kultura (reprezentuje pewną kulturę),
 - osobowość (może sugerować pewną osobowość).
 
Strategie marki
Strategia marki indywidualnej
Występuje wtedy, gdy poszczególne rodzaje produktu są wyróżniane oddzielnymi markami.
Zalety: firma nie uzależnia swojej reputacji od akceptacji danego produktu.
Wady: konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z promowaniem marek poszczególnych produktów, stosuje się, jeśli produkty różnią się cechami użytkowymi, jakością, cenami i są przeznaczone dla różnych segmentów rynku.
Strategia rodziny marek
Polega na wypuszczaniu na rynek wszystkich produktów lub poszczególnych rodzin produktów pod jedną marką.
Zalety: oszczędność na kosztach promocji i reklamy, gdy producent cieszy się doskonałą reputacją, jego marka będzie sprzyjać ekspansji sprzedaży.
Wady: nie można wyróżnić poszczególnych produktów wchodzących w skład asortymentu, nie zaleca się stosować gdy firma wytwarza zupełnie różne przedmioty.
Wspólne marki dla grup produktów
Ustala się marki dla wyodrębnionych grup produktów, dla całych rodzin, a nawet poszczególnych linii.
Zalety: uwierzytelnia firmę w dziedzinie produkcji, w której nie posiada produkcyjnych i dystrybucyjnych doświadczeń.
Strategie mieszane
Występują na przykład w przypadku łączenia marki z nazwą firmy.
Pozycjonowanie marki
Dostrzeganie atrakcyjności i niepowtarzalności oferty produktów na tle konkurencji możliwe jest dzięki:
- atrybutom marki,
 - korzyściom dla klienta,
 - sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy),
 - relacją cena - jakość,
 - użytkownikom marki,
 - produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji,
 - krajowi/regionowi pochodzenia (np. szampan).
 
Wizerunek i tożsamość marki
Wizerunek marki to ogół skojarzeń związanych z marką, jej odzwierciedlenie w świadomości nabywców. Dzięki dobremu wizerunkowi przedsiębiorstwo może:
- uzyskać przewagę konkurencyjną,
 - zwiększyć stabilność działania,
 - ułatwić wprowadzanie nowych produktów na rynek poprzez tworzenie gwarancji ich jakości,
 - prowadzić ofensywną politykę sprzedaży.
 
Wizerunek marki tworzony jest w oparciu o tożsamość marki, którą firma pragnie wykształcić i przedstawić otoczeniu, w pożądany sposób jej postrzegania. Tożsamość marki kształtowana jest przez zespół cech takich jak:
- wygląd,
 - osobowość,
 - kulturę,
 - związki z klientem,
 - odzwierciedlenie wizerunku konsumenta,
 - odzwierciedlenie wewnętrznych relacji konsumenta z marką.
 
Jak wybrać markę?
Marka, jako słowo wybrane przez kierujących firmą do promowania swoich produktów:
- powinna sugerować korzyści, skuteczność, jakość produktu,
 - powinna być łatwa do zapamiętania, wymówienia, rozpoznania,
 - powinna odróżniać się od marek konkurentów,
 - nie powinna oznaczać niczego negatywnego w innych językach.
 
Zalety i wady posiadania silnej marki
Zalety:
- niższe koszty marketingowe z powodu większego zaufania klientów i wyższej lojalności wobec marki,
 - utrzymanie wyższego poziomu cen, ponieważ jej jakość jest postrzegana wyżej,
 - łatwość rozszerzania linii produktu,
 - ochrona w konkurencji cenowej.
 
Wady:
- wysokie koszty promocji, reklamy, obsługi handlowej,
 - potrzeba ciągłego testowania i rozwoju,
 - potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.
 
| Marka — artykuły polecane | 
| Marka własna — Strategia dyferencjacji — Event marketing — Nowy marketing — FMCG — Merchandising — Dyferencjacja — Wizerunek marki — Strategia międzynarodowego marketingu mix — Marka rodzinna — Wartość marki | 
Bibliografia
- Altkorn J. (1999), Strategia marki w marketingu międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
 - Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
 - Filar D. (red.) (2012), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, UMCS, Lublin
 - Kotler P. (1994), Marketing, Northwestern University, Evanston, IL
 - Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
 - Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook, Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58)
 - Wójcik K. (2013), Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer, Warszawa
 - Zieliński M., Kubacki M. (2014), Marka we współczesnej gospodarce, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66
 
Autor: Denisa Wrona, Kinga Armatys
