Podatność logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (clean link in heading) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Podatność]] logistyczna''' jest to wrażliwość i [[odporność]] systemów logistycznych na zmiany [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] związane z ich procesami [[planowanie|planowania]], realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: [[zaopatrzenie]], produkcję oraz dystrybucję [[towarów]]. Odpowiednie [[zarządzanie procesami]] logistycznymi wiąże się z lokalizacją [[klient]]a i [[dostawca|dostawcy]], [[koszt]]ami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20) | |||
'''[[Podatność]] logistyczna''' jest to wrażliwość i [[odporność]] systemów logistycznych na zmiany [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] związane z ich procesami [[planowanie|planowania]], realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: [[zaopatrzenie]], produkcję oraz dystrybucję [[towarów]]. Odpowiednie [[zarządzanie procesami]] logistycznymi wiąże się z lokalizacją [[klient]]a i [[dostawca|dostawcy]], [[koszt]]ami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 23: | Linia 5: | ||
==Ryzyko logistyczne== | ==Ryzyko logistyczne== | ||
[[Ryzyko]] logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Aby tego uniknąć ważna jest [[identyfikacja]] czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz [[zarządzanie]] ryzykiem | [[Ryzyko]] logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]]. Aby tego uniknąć ważna jest [[identyfikacja]] czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz [[zarządzanie]] ryzykiem (E. Kuklińska 2007, s.19) | ||
* '''Aspekt [[strategia|strategiczny]]'''-ryzyko logistyczne w aspekcie strategicznym wynika z uchybień w analizie oraz badaniach, na których [[przedsiębiorstwo]] opiera swoje strategie działania, takie jak wybór miejsca działalności, czy miejsce przeniesienia działów produkcji lub ich likwidacji. | * '''Aspekt [[strategia|strategiczny]]'''-ryzyko logistyczne w aspekcie strategicznym wynika z uchybień w analizie oraz badaniach, na których [[przedsiębiorstwo]] opiera swoje strategie działania, takie jak wybór miejsca działalności, czy miejsce przeniesienia działów produkcji lub ich likwidacji. | ||
* '''Aspekt operacyjny'''-[[ryzyko]] jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących [[proces]]ów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest [[łańcuch dostaw|łańcuch]] składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów. | * '''Aspekt operacyjny'''-[[ryzyko]] jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących [[proces]]ów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest [[łańcuch dostaw|łańcuch]] składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów. | ||
Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi. | Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi. | ||
# '''Ryzyko występujące w kontaktach z [[dostawca]]mi''': należy zwrócić uwagę na [[różnorodność]] dostawców, oferowany przez nich [[asortyment]] a także [[know-how]]. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości [[just in time]] delivery, a także zasad cost engineering. | # '''Ryzyko występujące w kontaktach z [[dostawca]]mi''': należy zwrócić uwagę na [[różnorodność]] dostawców, oferowany przez nich [[asortyment]] a także [[know-how]]. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości [[just in time]] delivery, a także zasad cost engineering. | ||
# '''Ryzyko transportu''' powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem [[transport]]u. | # '''Ryzyko transportu''' powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem [[transport]]u. | ||
# '''Ryzyko magazynowania'''. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości [[zapasy|zapasów]], które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów. | # '''Ryzyko magazynowania'''. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości [[zapasy|zapasów]], które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów. | ||
# '''Ryzyko [[koszty|kosztów]]''' wiąże się z działaniami pozwalającymi utrzymać [[koszty]] na możliwie najniższym poziomie dzięki pracy działu [[controlling]]u oraz łączeniu potrzeb poszczególnych sektorów działalności. Należy do tego ustalić optymalne wielkości [[produkcja|produkcji]], [[zapasy|zapasów]], czasów [[transport]]u, a także ich połączenia z siecią sprzedaży | # '''Ryzyko [[koszty|kosztów]]''' wiąże się z działaniami pozwalającymi utrzymać [[koszty]] na możliwie najniższym poziomie dzięki pracy działu [[controlling]]u oraz łączeniu potrzeb poszczególnych sektorów działalności. Należy do tego ustalić optymalne wielkości [[produkcja|produkcji]], [[zapasy|zapasów]], czasów [[transport]]u, a także ich połączenia z siecią sprzedaży (T. Kaczmarek 2008, s. 259-261) | ||
<google>n</google> | |||
==Infrastruktura logistyczna== | ==Infrastruktura logistyczna== | ||
Linia 41: | Linia 22: | ||
* [[transport]]ową, | * [[transport]]ową, | ||
* pozostałą infrastrukturę, | * pozostałą infrastrukturę, | ||
Szczególnie [[kapitał]]ochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura [[transport]]owa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej [[planowanie|planowania]] jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią [[transport]]ową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować [[usługi]] o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej | Szczególnie [[kapitał]]ochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura [[transport]]owa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej [[planowanie|planowania]] jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią [[transport]]ową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować [[usługi]] o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5) | ||
==Makroekonomiczne uwarunkowania procesów logistycznych przedsiębiorstw== | ==Makroekonomiczne uwarunkowania procesów logistycznych przedsiębiorstw== | ||
[[Rozwój]] [[mechanizm rynkowy|mechanizmów rynkowych]] państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów [[logistyka|logistycznych]]. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie [[rynek]] jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy [[rynek|rynkowe]] dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez [[system]] rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47) | |||
[[ | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zapas bezpieczeństwa]]}} — {{i5link|a=[[System APS]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} — {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie logistyczne]]}} — {{i5link|a=[[Logistyka zaopatrzenia]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria wyboru dostawców]]}} — {{i5link|a=[[Strategia zakupów]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie sieciami dostaw]]}} }} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Beier F. | <noautolinks> | ||
* Kaczmarek T. (2008), '' | * Beier F. (2004), ''Logistyka'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa | ||
* | * Kaczmarek T. (2008), ''Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne'', Difin, Warszawa | ||
* | * Kuklińska E. (2007), ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5099/L2007-1s18.pdf Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw]'', Logistyka, nr 1 | ||
* Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa | |||
* Kordel Z., Łacny J. (2017), ''[https://www.logistyka.net.pl/images/articles/1357/ZKordel.pdf Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne w Polsce]'' | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Aktualna wersja na dzień 11:59, 3 sty 2024
Podatność logistyczna jest to wrażliwość i odporność systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne przedsiębiorstw związane z ich procesami planowania, realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: zaopatrzenie, produkcję oraz dystrybucję towarów. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi wiąże się z lokalizacją klienta i dostawcy, kosztami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20)
TL;DR
Podatność logistyczna dotyczy wrażliwości i odporności systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne i strategie przedsiębiorstw. Ryzyko logistyczne wynika z nieodpowiednich decyzji związanych z logistyką. Warto zidentyfikować czynniki ryzyka, takie jak kontakty z dostawcami, transport, magazynowanie i koszty. Infrastruktura logistyczna obejmuje magazyny, transport, telekomunikację. Polska rozwija się w obszarze logistyki dzięki zmianom politycznym i procesom rynkowym.
Ryzyko logistyczne
Ryzyko logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi przedsiębiorstw. Aby tego uniknąć ważna jest identyfikacja czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz zarządzanie ryzykiem (E. Kuklińska 2007, s.19)
- Aspekt strategiczny-ryzyko logistyczne w aspekcie strategicznym wynika z uchybień w analizie oraz badaniach, na których przedsiębiorstwo opiera swoje strategie działania, takie jak wybór miejsca działalności, czy miejsce przeniesienia działów produkcji lub ich likwidacji.
- Aspekt operacyjny-ryzyko jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących procesów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest łańcuch składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów.
Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi.
- Ryzyko występujące w kontaktach z dostawcami: należy zwrócić uwagę na różnorodność dostawców, oferowany przez nich asortyment a także know-how. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości just in time delivery, a także zasad cost engineering.
- Ryzyko transportu powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem transportu.
- Ryzyko magazynowania. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości zapasów, które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów.
- Ryzyko kosztów wiąże się z działaniami pozwalającymi utrzymać koszty na możliwie najniższym poziomie dzięki pracy działu controllingu oraz łączeniu potrzeb poszczególnych sektorów działalności. Należy do tego ustalić optymalne wielkości produkcji, zapasów, czasów transportu, a także ich połączenia z siecią sprzedaży (T. Kaczmarek 2008, s. 259-261)
Infrastruktura logistyczna
Infrastruktura logistyczna obejmuje infrastrukturę:
- magazynową,
- telekomunikacyjną,
- transportową,
- pozostałą infrastrukturę,
Szczególnie kapitałochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura transportowa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej planowania jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią transportową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować usługi o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5)
Makroekonomiczne uwarunkowania procesów logistycznych przedsiębiorstw
Rozwój mechanizmów rynkowych państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów logistycznych. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie rynek jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy rynkowe dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez system rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47)
Podatność logistyczna — artykuły polecane |
Zapas bezpieczeństwa — System APS — Logistyka międzynarodowa — Optymalizacja powiązań transportowych — Zarządzanie logistyczne — Logistyka zaopatrzenia — Kryteria wyboru dostawców — Strategia zakupów — Zarządzanie sieciami dostaw |
Bibliografia
- Beier F. (2004), Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
- Kaczmarek T. (2008), Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin, Warszawa
- Kuklińska E. (2007), Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw, Logistyka, nr 1
- Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa
- Kordel Z., Łacny J. (2017), Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne w Polsce
Autor: Krzysztof Skraba