Marka: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych. | '''Marka''' to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub [[usługa|usług]] od innych [[produkt]]ów konkurencyjnych. | ||
Linia 27: | Linia 10: | ||
==Kreowanie marki== | ==Kreowanie marki== | ||
Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne. | Kreowanie marki to [[proces]] długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość [[potrzeby]] nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne. | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Funkcje i wyróżniki marki== | ==Funkcje i wyróżniki marki== | ||
Linia 67: | Linia 50: | ||
==Pozycjonowanie marki== | ==Pozycjonowanie marki== | ||
Dostrzeganie atrakcyjności i niepowtarzalności oferty produktów na tle konkurencji możliwe jest dzięki: | Dostrzeganie atrakcyjności i niepowtarzalności oferty produktów na tle konkurencji możliwe jest dzięki: | ||
* atrybutom marki, | * atrybutom marki, | ||
* korzyściom dla klienta, | * korzyściom dla klienta, | ||
* sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy), | * sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy), | ||
* relacją cena | * relacją cena - [[jakość]], | ||
* użytkownikom marki, | * użytkownikom marki, | ||
* produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji, | * produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji, | ||
* krajowi/regionowi pochodzenia (np. szampan). | * krajowi/regionowi pochodzenia (np. szampan). | ||
==Wizerunek i tożsamość marki== | ==Wizerunek i tożsamość marki== | ||
'''[[Wizerunek]] marki''' to ogół skojarzeń związanych z marką, jej odzwierciedlenie w świadomości nabywców. Dzięki dobremu wizerunkowi [[przedsiębiorstwo]] może: | '''[[Wizerunek]] marki''' to ogół skojarzeń związanych z marką, jej odzwierciedlenie w świadomości nabywców. Dzięki dobremu wizerunkowi [[przedsiębiorstwo]] może: | ||
* uzyskać przewagę konkurencyjną, | * uzyskać przewagę konkurencyjną, | ||
* zwiększyć stabilność działania, | * zwiększyć stabilność działania, | ||
* ułatwić wprowadzanie nowych produktów na rynek poprzez tworzenie gwarancji ich jakości, | * ułatwić wprowadzanie nowych produktów na rynek poprzez tworzenie gwarancji ich jakości, | ||
* prowadzić ofensywną politykę sprzedaży. | * prowadzić ofensywną politykę sprzedaży. | ||
Wizerunek marki tworzony jest w oparciu o '''[[tożsamość]] marki''', którą firma pragnie wykształcić i przedstawić otoczeniu, w pożądany sposób jej postrzegania. | Wizerunek marki tworzony jest w oparciu o '''[[tożsamość]] marki''', którą firma pragnie wykształcić i przedstawić otoczeniu, w pożądany sposób jej postrzegania. | ||
[[Tożsamość marki]] kształtowana jest przez [[zespół]] cech takich jak: | [[Tożsamość marki]] kształtowana jest przez [[zespół]] cech takich jak: | ||
* wygląd, | * wygląd, | ||
* osobowość, | * osobowość, | ||
* kulturę, | * kulturę, | ||
* związki z klientem, | * związki z klientem, | ||
* odzwierciedlenie wizerunku konsumenta, | * odzwierciedlenie wizerunku konsumenta, | ||
* odzwierciedlenie wewnętrznych relacji konsumenta z marką. | * odzwierciedlenie wewnętrznych relacji konsumenta z marką. | ||
Linia 109: | Linia 92: | ||
* [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju, | * [[potrzeba]] ciągłego testowania i rozwoju, | ||
* potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami. | * potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marka własna]]}} — {{i5link|a=[[Strategia dyferencjacji]]}} — {{i5link|a=[[Event marketing]]}} — {{i5link|a=[[Nowy marketing]]}} — {{i5link|a=[[FMCG]]}} — {{i5link|a=[[Merchandising]]}} — {{i5link|a=[[Dyferencjacja]]}} — {{i5link|a=[[Wizerunek marki]]}} — {{i5link|a=[[Strategia międzynarodowego marketingu mix]]}} — {{i5link|a=[[Marka rodzinna]]}} — {{i5link|a=[[Wartość marki]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Altkorn J.(1999), '' | <noautolinks> | ||
* Kotler | * Altkorn J. (1999), ''Strategia marki w marketingu międzynarodowym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Kotler | * Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków | ||
* | * Filar D. (red.) (2012), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', UMCS, Lublin | ||
* Kotler P. (1994), ''Marketing'', Northwestern University, Evanston, IL | |||
* K. | * Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* M. | * Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), ''Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook'', Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58) | ||
* Wójcik K. (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
* Zieliński M., Kubacki M. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/66-2014/FRFU-66-705.pdf Marka we współczesnej gospodarce]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}} | {{a|Denisa Wrona, Kinga Armatys}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Marka]] | ||
{{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}} | {{#metamaster:description|Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja służąca do oznaczenia i odróżnienia produktów od konkurencyjnych. Elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, dlatego przedsiębiorstwa skupiają się na elementach symbolicznych i emocjonalnych.}} |
Aktualna wersja na dzień 12:52, 18 gru 2023
Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych.
Biorąc pod uwagę aspekt korzyści dla nabywców marka to zbiór elementów funkcjonalnych i symbolicznych które pomagają w budowaniu lojalnego grona klientów oraz umożliwiają osiągnięcie posiadaczowi marki wiodącej pozycji na rynku. W dzisiejszych czasach elementy funkcjonalne marki są łatwe do skopiowania, przedsiębiorstwa koncentrują swoją uwagę głównie na elementach symbolicznych i emocjonalnych, takich jak: skojarzenia z marką, poglądy, postawy, wartości psychologiczne i społeczne.
Marka może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Komponując werbalną część marki można używać słów, które mają na celu wywołanie skojarzeń, nazwy miast, krajów i regionów, nazwy zwierząt, symbolizujące przyrodę. Nazwy mogą pochodzić z historii, z dzieł literackich i muzycznych. Marka może się składać z kombinacji literowych lub cyfrowo-literowych. Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym.
TL;DR
Marka to nazwa, symbol lub znak graficzny używany do oznaczania i odróżniania produktów. Kreowanie marki to długotrwały proces, który wymaga strategicznych decyzji. Funkcje marki to identyfikacja, gwarantowanie jakości i promocja. Istnieją różne strategie marki, takie jak indywidualna, rodzina marek, wspólne marki dla grup produktów i mieszane. Pozycjonowanie marki polega na wyróżnieniu jej na tle konkurencji. Wizerunek marki jest tworzony na podstawie tożsamości marki. Ważne jest wybieranie marki, która sugeruje korzyści, jest łatwa do zapamiętania i odróżnia się od konkurencji. Posiadanie silnej marki ma wiele zalet, ale wiąże się także z wysokimi kosztami.
Kreowanie marki
Kreowanie marki to proces długotrwały, który wymaga podejmowania decyzji strategicznych, które wiążą się z wyborem docelowego segmentu rynku i pożądaną pozycją produktu wśród konkurentów. Często marki pojawiają się na rynku i po krótkim czasie znikają. Osiągnięcie sukcesu uwarunkowane jest odpowiednim zarządzaniem. Obecnie świadomość potrzeby nadawania marki jest powszechna, istnieje niewiele produktów, które nie byłyby oznaczone jakimś znakiem. Istotną decyzją w procesie kreowania marki jest wybór podmiotu finansującego markę. Na rynku polskim przeważają marki producentów. W handlu coraz częściej alternatywą dla nich stają się marki własne.
Funkcje i wyróżniki marki
Główne funkcje marki:
- identyfikacyjna - polega na odróżnieniu danego produktu od produktów konkurencyjnych,
- gwarancyjna - gwarantuje określony poziom jakości,
- promocyjna - kiedy przyciąga uwagę nabywców i zachęca ich do zakupu.
Najtrwalszymi wyróżnikami marki są:
- jej wartość (wskazuje na wartości dostarczane przez producenta),
- kultura (reprezentuje pewną kulturę),
- osobowość (może sugerować pewną osobowość).
Strategie marki
Strategia marki indywidualnej
Występuje wtedy, gdy poszczególne rodzaje produktu są wyróżniane oddzielnymi markami.
Zalety: firma nie uzależnia swojej reputacji od akceptacji danego produktu.
Wady: konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z promowaniem marek poszczególnych produktów, stosuje się, jeśli produkty różnią się cechami użytkowymi, jakością, cenami i są przeznaczone dla różnych segmentów rynku.
Strategia rodziny marek
Polega na wypuszczaniu na rynek wszystkich produktów lub poszczególnych rodzin produktów pod jedną marką.
Zalety: oszczędność na kosztach promocji i reklamy, gdy producent cieszy się doskonałą reputacją, jego marka będzie sprzyjać ekspansji sprzedaży.
Wady: nie można wyróżnić poszczególnych produktów wchodzących w skład asortymentu, nie zaleca się stosować gdy firma wytwarza zupełnie różne przedmioty.
Wspólne marki dla grup produktów
Ustala się marki dla wyodrębnionych grup produktów, dla całych rodzin, a nawet poszczególnych linii.
Zalety: uwierzytelnia firmę w dziedzinie produkcji, w której nie posiada produkcyjnych i dystrybucyjnych doświadczeń.
Strategie mieszane
Występują na przykład w przypadku łączenia marki z nazwą firmy.
Pozycjonowanie marki
Dostrzeganie atrakcyjności i niepowtarzalności oferty produktów na tle konkurencji możliwe jest dzięki:
- atrybutom marki,
- korzyściom dla klienta,
- sytuacją użycia marki (np. producent batona KitKat pozycjonuje swoją markę jako przekąskę, po którą należy sięgnąć podczas przerwy w pracy),
- relacją cena - jakość,
- użytkownikom marki,
- produktom konkurencyjnym poprzez podkreślenie wyjątkowości produktu w relacji do oferty konkurencji,
- krajowi/regionowi pochodzenia (np. szampan).
Wizerunek i tożsamość marki
Wizerunek marki to ogół skojarzeń związanych z marką, jej odzwierciedlenie w świadomości nabywców. Dzięki dobremu wizerunkowi przedsiębiorstwo może:
- uzyskać przewagę konkurencyjną,
- zwiększyć stabilność działania,
- ułatwić wprowadzanie nowych produktów na rynek poprzez tworzenie gwarancji ich jakości,
- prowadzić ofensywną politykę sprzedaży.
Wizerunek marki tworzony jest w oparciu o tożsamość marki, którą firma pragnie wykształcić i przedstawić otoczeniu, w pożądany sposób jej postrzegania. Tożsamość marki kształtowana jest przez zespół cech takich jak:
- wygląd,
- osobowość,
- kulturę,
- związki z klientem,
- odzwierciedlenie wizerunku konsumenta,
- odzwierciedlenie wewnętrznych relacji konsumenta z marką.
Jak wybrać markę?
Marka, jako słowo wybrane przez kierujących firmą do promowania swoich produktów:
- powinna sugerować korzyści, skuteczność, jakość produktu,
- powinna być łatwa do zapamiętania, wymówienia, rozpoznania,
- powinna odróżniać się od marek konkurentów,
- nie powinna oznaczać niczego negatywnego w innych językach.
Zalety i wady posiadania silnej marki
Zalety:
- niższe koszty marketingowe z powodu większego zaufania klientów i wyższej lojalności wobec marki,
- utrzymanie wyższego poziomu cen, ponieważ jej jakość jest postrzegana wyżej,
- łatwość rozszerzania linii produktu,
- ochrona w konkurencji cenowej.
Wady:
- wysokie koszty promocji, reklamy, obsługi handlowej,
- potrzeba ciągłego testowania i rozwoju,
- potrzeba ciągłego szukania różnic między towarami.
Marka — artykuły polecane |
Marka własna — Strategia dyferencjacji — Event marketing — Nowy marketing — FMCG — Merchandising — Dyferencjacja — Wizerunek marki — Strategia międzynarodowego marketingu mix — Marka rodzinna — Wartość marki |
Bibliografia
- Altkorn J. (1999), Strategia marki w marketingu międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Filar D. (red.) (2012), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, UMCS, Lublin
- Kotler P. (1994), Marketing, Northwestern University, Evanston, IL
- Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Stangierska D., Górska-Warsewicz H. (2015), Marketing tradycyjny, relacji i doświadczeń marek usługowych i produktowych - komunikacja z konsumentem na portalu Facebook, Problemy Zarządzania, vol.14, nr 1 (58)
- Wójcik K. (2013), Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer, Warszawa
- Zieliński M., Kubacki M. (2014), Marka we współczesnej gospodarce, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 66
Autor: Denisa Wrona, Kinga Armatys