Proces badania rynku: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{proces}} | {{proces}} | ||
==Cele procesu== | ==Cele procesu== | ||
Linia 29: | Linia 11: | ||
* Zwiększenie trafności prognoz o 25% w ciągu półrocza | * Zwiększenie trafności prognoz o 25% w ciągu półrocza | ||
* Zwiększenie liczby ankietowanych o 20% w ciągu roku | * Zwiększenie liczby ankietowanych o 20% w ciągu roku | ||
==Charakterystyka procesu== | ==Charakterystyka procesu== | ||
Linia 54: | Linia 35: | ||
Proces badań ankietowych to szereg działań: od wstępnego projektu badań, poprzez ustalenie wielkości [[Próba|próby]], [[Badanie pilotażowe|badania pilotażowe]] ankiety i opracowanie ostatecznej wersji w celu przeprowadzenia wywiadów, kodowania i analizy zebranych informacji. Tak jak łańcuch nigdy nie będzie mocny, jeżeli ma 1 ogniwo słabe, tak i [[wartość]] badania ankietowego będzie wątpliwa, jeżeli choć jeden z etapów zostanie wykonany mniej dokładnie. Każdy element musi być dokładnie zaplanowany, a poszczególne etapy rzetelnie i profesjonalnie wykonane, zgodnie z wymogami badań rynkowych. | Proces badań ankietowych to szereg działań: od wstępnego projektu badań, poprzez ustalenie wielkości [[Próba|próby]], [[Badanie pilotażowe|badania pilotażowe]] ankiety i opracowanie ostatecznej wersji w celu przeprowadzenia wywiadów, kodowania i analizy zebranych informacji. Tak jak łańcuch nigdy nie będzie mocny, jeżeli ma 1 ogniwo słabe, tak i [[wartość]] badania ankietowego będzie wątpliwa, jeżeli choć jeden z etapów zostanie wykonany mniej dokładnie. Każdy element musi być dokładnie zaplanowany, a poszczególne etapy rzetelnie i profesjonalnie wykonane, zgodnie z wymogami badań rynkowych. | ||
<google>n</google> | |||
==Zasoby (dane wejściowe)== | ==Zasoby (dane wejściowe)== | ||
Linia 263: | Linia 246: | ||
| | | | ||
| <center>'''9'''</center> | | <center>'''9'''</center> | ||
| * dostęp do narzędzi i metod badawczych | | | ||
* dostęp do narzędzi i metod badawczych | |||
* dostęp do żrodeł pierwotnych | * dostęp do żrodeł pierwotnych | ||
* dostęp do źródeł wtórnych | |||
* dostęp do strategii firmy i określonego problemu badawczego | * dostęp do strategii firmy i określonego problemu badawczego | ||
| | | Poprawność przeprowadzania badań zgodnie z ustalonym szablonem i archiwizacje wyników | ||
* wybór danych | * wybór danych przydatnych z punktu widzenia problemu badawczego, zebranych zarówno ze źródeł pierwotnych jak i wtórnych. | ||
przydatnych z punktu widzenia problemu badawczego, zebranych zarówno ze źródeł pierwotnych jak i wtórnych. | |||
|} | |} | ||
Linia 373: | Linia 355: | ||
|} | |} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Przykłady procesów]] | ||
{{a|Renata Cebula, Bartłomiej Pawłowski}} | {{a|Renata Cebula, Bartłomiej Pawłowski}} | ||
{{#metamaster:description|Zapoznaj się z procesem badania rynku. Dowiedz się, jak zbierać i analizować dane, aby zrozumieć preferencje i zachowania konsumentów.}} | {{#metamaster:description|Zapoznaj się z procesem badania rynku. Dowiedz się, jak zbierać i analizować dane, aby zrozumieć preferencje i zachowania konsumentów.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:33, 18 lis 2023
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
Cele procesu
Cele związane z istnieniem procesu:
- Określenie preferencji rynkowych
- Dopasowanie oferty do zapotrzebowania na rynku
- Maksymalne wykorzystanie możliwości produkcyjnych
Cele związane z doskonaleniem projektu:
- Zwiększenie liczby obszarów badanych o 10% w ciągu kwartału
- Zwiększenie trafności prognoz o 25% w ciągu półrocza
- Zwiększenie liczby ankietowanych o 20% w ciągu roku
Charakterystyka procesu
Badania rynkowe są częścią procesu badań marketingowych, czyli planowanych i zorganizowanych działań zmierzających do poznawania nowych faktów i zdobycia wiedzy, niezbędnej do podejmowania skutecznych decyzji marketingowych i handlowych.
W oficjalnej definicji zamieszczonej w kodeksie ESOMAR ( Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Rynku i Opinii Publicznej)badania rynkowe określono jako systematyczne gromadzenie, obiektywne spisywanie, klasyfikowanie, przedstawianie danych na temat zachowań, potrzeb, opinii, motywacji itp.osób i organizacji w kontekście ich działań gospodarczych, społecznych, politycznych i codziennych.
Sposoby komunikowania się w badaniach rynkowych można podzielić na: bezosobowe i bezpośrednie:
- Bezosobowe to wszelkiego rodziaju ankiety pocztowe, inne ankiety wypełniane przez respondenta bez pomocy ankietera (anonimowe).
- Bezpośrednie wymagają obecności ankietera. Do bezpośrednich zalicza się m.in. wywiady telefoniczne.
Respondetami w tym procesie mogą być różni ludzie; zawyczaj są to konsumenci (uzytkownicy), osoby będące w procesie inwestycyjnym, sprzedawcy itp.
Proces badania rynku obejmuje: badanie stanu popytu i podaży oraz cenę, badanie podmiotów rynkowych (tj.konsumentów, sprzedawców)oraz przedmiotów rynku (tj.produktu lub usługi), badanie zmian rynkowych w czasie koniuktury rynku.
Badanie rynku dzielimy na 2 działy:
- Analizę rynku - służy poznaniu bieżących zjawisk, procesów rynkowych
- Prognozowanie - służy do przewidywania przyszłej sytuacji rynkowej.
Proces badań rynkowych możemy sklasyfikować wg:
- kryterium zasięgu - m.in. międzynarodowe, krajowe, lokalne, regionalne
- kryterium potrzeby informacji decydentów - badnia stałe, ciagłe, okresowe, sporadyczne
- kryterium zakresu badań - badania wyczerpujące, częściowe.
Proces badań ankietowych to szereg działań: od wstępnego projektu badań, poprzez ustalenie wielkości próby, badania pilotażowe ankiety i opracowanie ostatecznej wersji w celu przeprowadzenia wywiadów, kodowania i analizy zebranych informacji. Tak jak łańcuch nigdy nie będzie mocny, jeżeli ma 1 ogniwo słabe, tak i wartość badania ankietowego będzie wątpliwa, jeżeli choć jeden z etapów zostanie wykonany mniej dokładnie. Każdy element musi być dokładnie zaplanowany, a poszczególne etapy rzetelnie i profesjonalnie wykonane, zgodnie z wymogami badań rynkowych.
Zasoby (dane wejściowe)
1. Uczestnicy procesu
Dyrektor działu Marketingu
Osoba odpowiedzialna za realizację strategii marketingowej firmy oraz promocje nowych produktów i zarządzanie zasobami ludzkimi z działu Marketingu.
Kwalfikacje: wykształcenie wyższe kierunkowe (zarządzanie i marketing, PR i reklama), minimalnie 3 letnie doświadczenie w branży, znajomość strategii firmy, umiejętność zarzązania zasobami ludzkimi.
Analityk ds. Marketing Research
Osoba odpowiedzialna za nadzorowanie przeprowadzonych raportów, badań i analiz w celu pozyskania informacji na temat pozycji produktów firmy na rynku oraz ich konkurencji.
Kwalfikacje: wykształcenie wyższe kierunkowe (marketing, ekonometria, statystyka)
Pracownik dzialu Marketingu
Osoba odpowiedzialna za realizację kampanii promocyjnych oraz badań marketingowych. Jej zadaniem jest przeprowadzenie ankiet, badań rynkowych w celu póżniejszej analizy przez Analityka ds. Marketing research.
Kwalfikacje: wykształcenie min. średnie, 2-letnie doświadczenie w branży marketingu (badań rynku)
2. Zasoby materialne
- Komputery i oprogramowanie (Statisticaq, programy graficzne, Office)
- Telefony, Faks
- Kserokopiarka
- skaner
- drukarka laserowa
- Internet
- stanowiska pracy (biurka, krzesła, artykuły biurowe)
3. Zasoby informacyjne
- Badania rynkowe (wtórne i pierwotne)
- Badania marketingowe
- Raporty sprzedażowe
- Analiza rynku i konkurencji
- Misja i Wizja Firmy oraz jej strategia
4. Narzędzia, metody i techniki
Metody służące analizie rynku:
- analiza równowagi i elastyczności (m.in elastyczności podaży i popytu)
- analiza pojemności (analiza konkurencji, zasięgu przestrzennego rynku)
- analiza chłonności (analiza popytu zaspokojonego, niezaspokojonego)
Metody służące prognozowaniu:
- analiza trendów
- analiza wahań cyklicznych
- analiza wahań sezonowych
Metody służące doboru próby:
- losowanie proste
- losowanie systematyczne
- losowanie grupowe
- losowanie warstwowe
Metody sondażowe (bezpośrednie):
- wywiad
- pomiar fizjologiczny
- spis, rejestracja
- obserwacja
- degustacja
- rozdawanie testerów, próbek
Metody ogólne badań rynkowych:
- wywiady
- obserwacje
- badania eksperymentalne
- ankiety
- badania symulacyjne (testy)
- badania heurystyczne (metoda oceny ekspertów, metoda delficka, burza mózgów)
Opis procesu
1. Określenie celu badania
Dyrektor ds. marketingu odpowiedzialny jest za określenie celu badania, na podstawie aktualnej oferty firmy oraz jej sytuacji rynkowej i raportów finansowych.
2. Analiza sytuacji
Analityk ds. marketing research przeprowadza zestawienie analizy udziału rynkowego, popytu na dany produkt firmy oraz analizy zysków, poprzez badania wtórne.Wyniki badań przekazuje Dyrektorowi ds. Marketingu, który analizuje otrzymane rezultaty i na ich podstawie określa sytuacje obecna firmy.
3. Określenie problemu badawczego
Analityk ds. marketing research jest odpowiedzialny za określenie problemu badawczego; na podstawie doświadczeń zawodowych proponuje metodę badawczą, a następnie przekazuje do akceptacji w formie raportu do Dyrektora ds. marketingu.
4. Postawienie hipotez
Na podstawie wcześniejszych kroków Analityk ds. marketing research stawia hipotezę, która ma zostać zweryfikowana poprzez badania empiryczne oraz jest odpowiedzialny za jej akceptację.
5. Analiza danych wtórnych
Pracownik ds. marketingu otrzymuje od Kierownika ds. zamówień odpowiednie dane (sprzedaż produktów wg linii produktów, zapasach poszczególnych produktów w magazynach, kosztach dostaw, produkcji, magazynowania i sprzedaży wyrobów), który jest odpowiedzialny za opracowanie analizy danych wtórnych potrzebnych do późniejszych badań.
6. Określenie metod zbierania danych pierwotnych
Pracownik ds. marketingu przekazuje analizy informacji pochodzących z obserwacji i wywiadów różnych grup respondentów do Analityka ds. marketing research, który odpowiedzialny jest za określenie metod zbierania danych pierwotnych.
7. Testowanie narzędzi badawczych
Pracownik ds. marketingu odpowiedzialny jest za przeprowadzenie badań pilotażowe w celu sprawdzenia poprawności wybranej metody działań i stosowanej w niej narzędzi. W tym celu pracownik działu Marketingu udaje się do Analityka ds. Marketing research po ankiety, aby mógł przeprowadzić badania pilotażowe wśród losowo wybranej grupy respondentów.
8. Planowanie wyboru próby
Pracownik ds. marketingu dokonuje wybóru próby, która reprezentować będzie całą populacje. Metodę jaką musi zastosować pracownik z działu marketingu to technika losowego wyboru próby (nieprobalistyczna technika).Metoda doboru próby następuje w kolejnych po sobie etapach: identyfikacja zbiorowości, określenie jednostki próby, określenie wykazu populacji badanej, określenie liczebności próby, wybór metody doboru próby, pobranie próby.Tak wyodrębniona próba musi zostać zatwierdzona przez Analityka ds. marketing research.
9. Zebranie danych
Ankieter przeprowadza badania, zbiera potrzebne dane, pracownik działu marketingu jest odpowiedzialny za ich poprawność z ustalonym szablonem i archiwizacje. Ma on dostęp do firmowej bazy banych, gdzie na bieżąco musi aktualizaować bazę przeprowadzonych badań. Analityk zatwierdza zgromadzone dane.
10.Analiza i interpretacja danych
Analityk ds. marketing research na podstawie danych zgromadzonych i przesłanych przez Pracownika ds. marketingu, przeprowadza dedukcję analizując dane dot. opisu badanej zbiorowości. Na podstawie zebranych danych podczas badań ankietowych Analityk ds. Marketing research analizuje rynek (jego pojemność, elastyczność-na podstawie popytu i podaży, oraz chłonność). Także na podstawie zebranych danych Analityk ds. Marketing jest w stanie za pomocą metod statystycznych przeprowadzić prognozę przyszłej sytuacji rynkowej (analiza trendów, wahań cyklicznych, sezonowych)
11. Przygotowanie raportu z badań
Analityk ds. marketing research przygotowuje raport, który przekazuje Dyrektorowi ds. marketingu. Jest on odpowiedzialny za jego przejrzystość, logiczną prezentację treści jego zrozumiałość (taki raport powinien zawierać stronę główną, spis treści, streszczenie wstępne, wprowadzenie, cel, metodyke badań, ograniczenia, analizę zbierania informacji, wnioski, zalecenia, ew. załączniki).
7. Wyjścia (dane wyjściowe)
Dokumenty:
- Raport końcowy dot. konkurencji
- Raport końcowy dot. konsumentów
- Raport końcowy dot. podaży i popytu na dany produkt
- Raport końcowy dot. Efektywności reklamy i promocji
- Strategia marketingowa
- Plan kampanii promocyjnej i reklamowej
- Skuteczność przeprowadzonych dotychczas działań promocyjnych
8. Odpowiedzialność i uprawnienia
Dyrektor działu Marketingu | |||
-Dostęp do aktualnej oferty i strategii firmy
|
-określenie celów badania poprzez analizę badań wtórnych
| ||
-dostęp do wyników i raportu z badań przeprowadzonych w poprzednich latach
|
-końcową wersję raportu, jego przejrzystość, logiczną prezentację treści oraz logiczną spojność. Uzyska to dzięki zastosowaniu określonego w zad. 11 szablonu raportów | ||
Analityk ds. Marketing Research | |||
-dostęp do wyników i raportu z badań przeprowadzonych w poprzednich latach
|
-określenie problemu badawczego drogą dedukcji oraz wyciągniętych wniosków z poprzednio przeprowadzonych badań. | ||
-dostęp do wyników i raportu z badań przeprowadzonych w poprzednich latach
|
-Postawienie hipotezy oraz jej akceptację. Jest to domniemanie, przypuszczenie sformułowane w postaci pytania, które pomaga w gromadzeniu informacji. | ||
-Dostęp do analizy informacji pochodzących z obserwacji i wywiadów wśród respondentów
|
-Określenie metod zbierania danych. Dokonuje decyzji opierając się na opiniach ekspertów, modelach ekonometrycznych, ekstrapolacji trendów | ||
-Dostęp do analizy informacji pochodzących z obserwacji i wywiadów wśród respondentów
|
Dobranie odpowiednich mierników | ||
Pracownik działu Marketingu | |||
-dostęp do wyników i raportu z badań przeprowadzonych w poprzednich latach
|
-Opracowanie analizy danych wtórnych, które pochodzą z raportów rocznych, katotek instytucji rządowych i publicznych, czasopism gospodarczych, ogłoszeń prasowych i przetargowych | ||
-dostep do danych wtórnych
|
-Badania pilotażowe, które są etapem badań marketingowych, w których występuje testowanie narzędzi badawczych. | ||
|
Poprawność przeprowadzania badań zgodnie z ustalonym szablonem i archiwizacje wyników
|
10. Diagram procesu
Zadania/Podmioty uczestniczące w procesie | Dyrektor działu Marketingu | Analityk ds. Marketing Research | Pracownik działu Marketingu | Ankieter | Kierownika ds. zamówień |
Określenie celu badania | In | ||||
Analiza sytuacji | O | W | |||
Określenie problemu badawczego | Oo | W | |||
Postawienie hipotez | No | ||||
Analiza danych wtórnych | W | I | |||
Określenie metod zbierania danych pierwotnych | W | I | |||
Testowanie narzędzi badawczych | In | W | |||
Planowanie wyboru próby | Z | W | |||
Zebranie danych | Z | N | W | ||
Analiza i interpretacja danych | W | I | |||
Przygotowanie raportu z badań | Z | W |
Autor: Renata Cebula, Bartłomiej Pawłowski