Obowiązek badania sprawozdań finansowych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Badanie sprawozdań finansowych]]''' jest konieczne aby pozyskać [[informacje]] charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby [[atest]] [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane [[sprawozdanie]] finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], [[podejmowanie decyzji]] [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą [[niepewność]] nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji. | '''[[Badanie sprawozdań finansowych]]''' jest konieczne aby pozyskać [[informacje]] charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby [[atest]] [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane [[sprawozdanie]] finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], [[podejmowanie decyzji]] [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą [[niepewność]] nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji. | ||
Linia 21: | Linia 19: | ||
Badaniu i [[Ogłoszenie sprawozdania finansowego|ogłaszaniu]], zgodnie z art. 64 [[ustawa o rachunkowości|ustawy o rachunkowości]] podlegają roczne [[skonsolidowane sprawozdania finansowe]] [[grupa kapitałowa|grup kapitałowych]] oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność: | Badaniu i [[Ogłoszenie sprawozdania finansowego|ogłaszaniu]], zgodnie z art. 64 [[ustawa o rachunkowości|ustawy o rachunkowości]] podlegają roczne [[skonsolidowane sprawozdania finansowe]] [[grupa kapitałowa|grup kapitałowych]] oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność: | ||
* "[[bank komercyjny|banków]] oraz [[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|zakładów ubezpieczeń]], | * "[[bank komercyjny|banków]] oraz [[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|zakładów ubezpieczeń]], | ||
* jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie [[papiery wartościowe|papierami wartościowymi]], [[fundusz inwestycyjny|funduszach inwestycyjnych]], [[fundusz emerytalny|funduszach emerytalnych]], | * jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie [[papiery wartościowe|papierami wartościowymi]], [[fundusz inwestycyjny|funduszach inwestycyjnych]], [[fundusz emerytalny|funduszach emerytalnych]], | ||
* [[spółka akcyjna|spółek akcyjnych]], | * [[spółka akcyjna|spółek akcyjnych]], | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
* pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków: | * pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków: | ||
:::- średnioroczne [[zatrudnienie]] w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób, | :::- średnioroczne [[zatrudnienie]] w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób, | ||
:::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO, | :::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO, | ||
:::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za [[rok obrotowy]] 5 000 000 EURO" <ref>''[[Ustawa]] z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref> | :::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za [[rok obrotowy]] 5 000 000 EURO" <ref>''[[Ustawa]] z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref> | ||
Linia 47: | Linia 45: | ||
[[Polityka rachunkowości]] stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref> | [[Polityka rachunkowości]] stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref> | ||
== Bibliografia == | ==Przypisy== | ||
* Hołda A., Pociecha J. (2004). '' Rewizja finansowa'', Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | <references /> | ||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Hołda A., Pociecha J. (2004). '' Rewizja finansowa'', Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | |||
* Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice | * Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice | ||
* Sawicki K. (2011). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-645.pdf Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych]''. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin | * Sawicki K. (2011). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-645.pdf Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych]''. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin | ||
* Surdykowska S.T. (red.) (2005). ''Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe'', wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza | * Surdykowska S.T. (red.) (2005). ''Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe'', wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza | ||
* [ | * ''Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19941210591 Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591] | ||
</noautolinks> | |||
< | |||
{{a|Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa}} | {{a|Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa}} |
Wersja z 18:01, 27 paź 2023
Obowiązek badania sprawozdań finansowych |
---|
Polecane artykuły |
Badanie sprawozdań finansowych jest konieczne aby pozyskać informacje charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych sprawozdaniach finansowych są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych podmiotów, ale również dla innych uczestników rynku, takich jak: potencjalni inwestorzy, wierzyciele, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby atest biegłego rewidenta w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane sprawozdanie finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie kapitału, udzielanie pożyczek, podejmowanie decyzji inwestycyjnych, a co za tym idzie zmniejszą niepewność nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji.
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdań finansowych
Badaniu i ogłaszaniu, zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:
- "banków oraz zakładów ubezpieczeń,
- jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie papierami wartościowymi, funduszach inwestycyjnych, funduszach emerytalnych,
- spółek akcyjnych,
- pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym spełniły dwa z trzech warunków:
- - średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób,
- - suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO,
- - przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy 5 000 000 EURO" [1]
- Ponadto obowiązkowi badania podlegają sprawozdania finansowe spółek przejmujących i spółek nowo zawiązanych. Inne podmioty, uznające walory "atestacji" sprawozdania finansowego, które nie są objęte tym obowiązkiem, również mogą zawrzeć umowę o jego badanie. Szczegółowo obowiązek badania sprawozdań określa ustawa o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późniejszymi zmianami).
Polityka rachunkowości a opinia biegłego rewidenta
W wyniku badania sprawozdań finansowych powstają istotne dokumenty takie jak opinia oraz raport, które sporządza biegły rewident na prośbę organu podanego w umowie o badanie sprawozdań finansowych. Przekazuje on bowiem zarówno raport jak i opinię wraz z badanym sprawozdaniem finansowym w formie papierowej oraz w języku polskim wymienionemu wcześniej organowi. Jednym z celów badania sprawozdań finansowych jest dostarczenie szeregu informacji różnym podmiotom w gospodarce. Taką funkcję spełnia rachunkowość finansowa, jest ona bowiem podporządkowana jednolitym, sformalizowanym i nadrzędnym zasadom rachunkowości, które gwarantują wszystkim podmiotom rzetelne i wiarygodne informacje.[2]
Ustawa o rachunkowości oraz standardy rewizji finansowej zakładają możliwość wyrażenia oceny sprawozdania finansowego w postaci:
- "opinii bez zastrzeżeń,
- opinii z zastrzeżeniem,
- opinii negatywnej,
- odmowy wydania opinii"[3]
Polityka rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej
Polityka rachunkowości stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.[4]
Przypisy
- ↑ Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
- ↑ Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 239
- ↑ Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
- ↑ Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240
Bibliografia
- Hołda A., Pociecha J. (2004). Rewizja finansowa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
- Sawicki K. (2011). Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Surdykowska S.T. (red.) (2005). Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe, wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591
Autor: Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |