Obowiązek badania sprawozdań finansowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Badanie sprawozdań finansowych]]''' jest konieczne aby pozyskać [[informacje]] charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby [[atest]] [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane [[sprawozdanie]] finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], [[podejmowanie decyzji]] [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą [[niepewność]] nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji.
'''[[Badanie sprawozdań finansowych]]''' jest konieczne aby pozyskać [[informacje]] charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby [[atest]] [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane [[sprawozdanie]] finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], [[podejmowanie decyzji]] [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą [[niepewność]] nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji.
Linia 21: Linia 19:


Badaniu i [[Ogłoszenie sprawozdania finansowego|ogłaszaniu]], zgodnie z art. 64 [[ustawa o rachunkowości|ustawy o rachunkowości]] podlegają roczne [[skonsolidowane sprawozdania finansowe]] [[grupa kapitałowa|grup kapitałowych]] oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:
Badaniu i [[Ogłoszenie sprawozdania finansowego|ogłaszaniu]], zgodnie z art. 64 [[ustawa o rachunkowości|ustawy o rachunkowości]] podlegają roczne [[skonsolidowane sprawozdania finansowe]] [[grupa kapitałowa|grup kapitałowych]] oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:
* "[[bank komercyjny|banków]] oraz [[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|zakładów ubezpieczeń]],  
* "[[bank komercyjny|banków]] oraz [[Zakład Ubezpieczeń Społecznych|zakładów ubezpieczeń]],
* jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie [[papiery wartościowe|papierami wartościowymi]], [[fundusz inwestycyjny|funduszach inwestycyjnych]], [[fundusz emerytalny|funduszach emerytalnych]],  
* jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie [[papiery wartościowe|papierami wartościowymi]], [[fundusz inwestycyjny|funduszach inwestycyjnych]], [[fundusz emerytalny|funduszach emerytalnych]],
* [[spółka akcyjna|spółek akcyjnych]],  
* [[spółka akcyjna|spółek akcyjnych]],
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
* pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków:
* pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków:
:::- średnioroczne [[zatrudnienie]] w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób,  
:::- średnioroczne [[zatrudnienie]] w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób,
:::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO,  
:::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO,
:::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za [[rok obrotowy]] 5 000 000 EURO" <ref>''[[Ustawa]] z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref>
:::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za [[rok obrotowy]] 5 000 000 EURO" <ref>''[[Ustawa]] z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref>


Linia 47: Linia 45:
[[Polityka rachunkowości]] stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref>
[[Polityka rachunkowości]] stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref>


== Bibliografia ==
==Przypisy==
* Hołda A., Pociecha J. (2004). '' Rewizja finansowa'', Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Hołda A., Pociecha J. (2004). '' Rewizja finansowa'', Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
* Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
* Sawicki K. (2011). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-645.pdf Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych]''. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Sawicki K. (2011). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-645.pdf Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych]''. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Surdykowska S.T. (red.) (2005). ''Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe'', wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
* Surdykowska S.T. (red.) (2005). ''Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe'', wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19941210591/U/D19940591Lj.pdf ''Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości''] Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
* ''Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19941210591 Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591]
 
</noautolinks>
==Przypisy==
<references/>  


{{a|Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa}}
{{a|Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa}}

Wersja z 18:01, 27 paź 2023

Obowiązek badania sprawozdań finansowych
Polecane artykuły

Badanie sprawozdań finansowych jest konieczne aby pozyskać informacje charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych sprawozdaniach finansowych są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych podmiotów, ale również dla innych uczestników rynku, takich jak: potencjalni inwestorzy, wierzyciele, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby atest biegłego rewidenta w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane sprawozdanie finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie kapitału, udzielanie pożyczek, podejmowanie decyzji inwestycyjnych, a co za tym idzie zmniejszą niepewność nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji.

Podmioty zobowiązane do badania sprawozdań finansowych

Badaniu i ogłaszaniu, zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:

  • pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym spełniły dwa z trzech warunków:
- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób,
- suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO,
- przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy 5 000 000 EURO" [1]
Ponadto obowiązkowi badania podlegają sprawozdania finansowe spółek przejmujących i spółek nowo zawiązanych. Inne podmioty, uznające walory "atestacji" sprawozdania finansowego, które nie są objęte tym obowiązkiem, również mogą zawrzeć umowę o jego badanie. Szczegółowo obowiązek badania sprawozdań określa ustawa o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późniejszymi zmianami).

Polityka rachunkowości a opinia biegłego rewidenta

W wyniku badania sprawozdań finansowych powstają istotne dokumenty takie jak opinia oraz raport, które sporządza biegły rewident na prośbę organu podanego w umowie o badanie sprawozdań finansowych. Przekazuje on bowiem zarówno raport jak i opinię wraz z badanym sprawozdaniem finansowym w formie papierowej oraz w języku polskim wymienionemu wcześniej organowi. Jednym z celów badania sprawozdań finansowych jest dostarczenie szeregu informacji różnym podmiotom w gospodarce. Taką funkcję spełnia rachunkowość finansowa, jest ona bowiem podporządkowana jednolitym, sformalizowanym i nadrzędnym zasadom rachunkowości, które gwarantują wszystkim podmiotom rzetelne i wiarygodne informacje.[2]

Ustawa o rachunkowości oraz standardy rewizji finansowej zakładają możliwość wyrażenia oceny sprawozdania finansowego w postaci:

  • "opinii bez zastrzeżeń,
  • opinii z zastrzeżeniem,
  • opinii negatywnej,
  • odmowy wydania opinii"[3]

Polityka rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej

Polityka rachunkowości stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.[4]

Przypisy

  1. Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
  2. Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 239
  3. Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
  4. Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240

Bibliografia

  • Hołda A., Pociecha J. (2004). Rewizja finansowa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
  • Sawicki K. (2011). Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Surdykowska S.T. (red.) (2005). Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe, wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591


Autor: Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.