Podatność logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] | ||
{{a|Krzysztof Skraba}} | {{a|Krzysztof Skraba}} | ||
{{#metamaster:description|Podatność logistyczna - wrażliwość systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne i strategiczne rozwiązania. Zarządzanie procesami logistycznymi, lokalizacja, koszty transportu.}} |
Wersja z 16:48, 12 paź 2023
Podatność logistyczna |
---|
Polecane artykuły |
Podatność logistyczna jest to wrażliwość i odporność systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne oraz rozwiązania strategiczne i operacyjne przedsiębiorstw związane z ich procesami planowania, realizowania, a także konstruowania efektywnego przepływu surowców. Czynniki podatności logistycznej zależne są od badanych podsystemów logistycznych. Te systemy są bardzo złożone, a ich różnice wynikają z funkcjonalnego kryterium podziału wyodrębniającego osobno: zaopatrzenie, produkcję oraz dystrybucję towarów. Odpowiednie zarządzanie procesami logistycznymi wiąże się z lokalizacją klienta i dostawcy, kosztami transportu, wielkością zamówienia, dostępnością firm przewozowych, bądź możliwościami przewozowymi przedsiębiorstwa, a także poziomami zapasów i możliwościami produkcyjnymi. (F. J. Beier 2004, s. 17,19-20)
TL;DR
Podatność logistyczna dotyczy wrażliwości i odporności systemów logistycznych na zmiany makroekonomiczne i strategie przedsiębiorstw. Ryzyko logistyczne wynika z nieodpowiednich decyzji związanych z logistyką. Warto zidentyfikować czynniki ryzyka, takie jak kontakty z dostawcami, transport, magazynowanie i koszty. Infrastruktura logistyczna obejmuje magazyny, transport, telekomunikację. Polska rozwija się w obszarze logistyki dzięki zmianom politycznym i procesom rynkowym.
Ryzyko logistyczne
Ryzyko logistyczne wiąże się z możliwością podjęcia nieodpowiednich decyzji związanych z rozwiązaniami logistycznymi przedsiębiorstw. Aby tego uniknąć ważna jest identyfikacja czynników mogących negatywnie wpływać na ocenę oraz zarządzanie ryzykiem. (E. Kuklińska 2007, s.19)
- Aspekt strategiczny-ryzyko logistyczne w aspekcie strategicznym wynika z uchybień w analizie oraz badaniach, na których przedsiębiorstwo opiera swoje strategie działania, takie jak wybór miejsca działalności, czy miejsce przeniesienia działów produkcji lub ich likwidacji.
- Aspekt operacyjny-ryzyko jest wynikiem uchybień, które wynikają z bieżących procesów zarządczych oraz ich orientacji na różne ogniwa łańcucha logistycznego, którego typowym przykładem jest łańcuch składający się z odpowiednio gospodarowania materiałami, produkcją, a następnie dystrybucją towarów.
Po odpowiednim mapowaniu procesów logistycznych oraz wskazaniu grup ryzyka, można zidentyfikować ich charakter oraz stworzyć listę czynników szczególnie wymagających uwagi.
- Ryzyko występujące w kontaktach z dostawcami: należy zwrócić uwagę na różnorodność dostawców, oferowany przez nich asortyment a także know-how. Pozytywnymi warunkami przemawiającymi za konkretnym dostawcą są między innymi możliwości just in time delivery, a także zasad cost engineering.
- Ryzyko transportu powinno uwzględniać możliwość jego opóźnień, jak również narażenie na losowe czynniki mogące skutkować zniszczeniem transportu.
- Ryzyko magazynowania. Przedsiębiorstwo powinno ustalić odpowiednie wielkości zapasów, które są potrzebne, aby nie generować niepotrzebnych kosztów. Zwiększa się ono wraz z wydłużeniem czasu magazynowania materiałów.
- Ryzyko kosztów wiąże się z działaniami pozwalającymi utrzymać koszty na możliwie najniższym poziomie dzięki pracy działu controllingu oraz łączeniu potrzeb poszczególnych sektorów działalności. Należy do tego ustalić optymalne wielkości produkcji, zapasów, czasów transportu, a także ich połączenia z siecią sprzedaży. (T. Kaczmarek 2008, s. 259-261)
Infrastruktura logistyczna
Infrastruktura logistyczna obejmuje infrastrukturę:
- magazynową,
- telekomunikacyjną,
- transportową,
- pozostałą infrastrukturę,
Szczególnie kapitałochłonną oraz czasochłonną jest infrastruktura transportowa, która wymaga dużych nakładów ze strony państwa, a proces jej planowania jest bardzo skomplikowany oraz wymaga uwzględnienia dalszej rozbudowy oraz wzrastających potrzeb komunikacyjnych. Rozwiązaniem wzrastających potrzeb związanych z siecią transportową w Polsce wydaje się być stworzenie odpowiednich lokalizacji centrów logistycznych w Polsce, czego przykładem jest koncepcja stworzenia Wrocławskiego Centrum Logistycznego Będzie ono mogło oferować usługi o zasięgu międzynarodowym z uwzględnieniem infrastruktury obszarowej, magazynowej oraz telekomunikacyjnej. (Z. Kordel, Łacny J. 2017, s. 1-2, 5)
Makroekonomiczne uwarunkowania procesów logistycznych przedsiębiorstw
Rozwój mechanizmów rynkowych państw znacząco zwiększają doskonalenie procesów logistycznych. Polska jest przykładem państwa, w którym po transformacji ustrojowej zmiany polityczne miały też swój wyraz w zmianach procesów logistycznych przedsiębiorstw. Zmniejszyły się wpływy sektora publicznego oraz powiązania administracyjne na rzecz zrównoważenia rynku surowców i materiałów. W państwach bardziej rozwiniętych, gdzie rynek jest w pełni dojrzały można zaobserwować mniejszą ilość nieprzewidzianych z punktu widzenia logistyki zdarzeń, a także bardziej zaawansowane infrastruktury logistyczne. Procesy rynkowe dążą w tych państwach do regulacji jedynie przez system rynkowy. Państwo jedynie tworzy odpowiednie warunki do rozwoju i wpływa na te procesy tylko w przypadku konieczności zainterweniowania. (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski 1999, s. 45-47)
Bibliografia
- Beier F. J., (2004) Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
- Kaczmarek T. (2008), Ryzyko i zarządzanie ryzykiem, Difin, Warszawa
- Kordel Z., Łacny J. (2017), Infrastruktura logistyczna a centra logistyczne w Polsce
- Kuklińska E. (2007), Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw
- Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., (1999), Logistyka w przedsiębiorstwie, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne,
Autor: Krzysztof Skraba