Skonsolidowane sprawozdania finansowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
'''Skonsolidowane sprawozdania finansowego '''to sprawozdania finansowe sporządzone dla grupy przedsiębiorstw ukazujące przedstawienie każdego przedsiębiorstwa oddzielnie, [[transakcje]] wewnątrz grupy oraz sytuację po konsolidacji; użyteczne dla właścicieli grupy, którym zależy na zapoznaniu się z pełnym obrazem grupy. | '''Skonsolidowane sprawozdania finansowego '''to sprawozdania finansowe sporządzone dla grupy przedsiębiorstw ukazujące przedstawienie każdego przedsiębiorstwa oddzielnie, [[transakcje]] wewnątrz grupy oraz sytuację po konsolidacji; użyteczne dla właścicieli grupy, którym zależy na zapoznaniu się z pełnym obrazem grupy. | ||
W praktyce gospodarczej jednostki gospodarcze prowadzą działalność operacyjną także poprzez [[inwestycje]] strategiczne w inne jednostki. MSSF a także krajowe standardy rachunkowości rozróżniają trzy rodzaje takich inwestycji | W praktyce gospodarczej jednostki gospodarcze prowadzą działalność operacyjną także poprzez [[inwestycje]] strategiczne w inne jednostki. [[MSSF]] a także krajowe standardy rachunkowości rozróżniają trzy rodzaje takich inwestycji | ||
* jednostki kontrolowane przez jednostkę sprawozdawczą (zależne) | * jednostki kontrolowane przez jednostkę sprawozdawczą (zależne) | ||
* jednostki kontrolowane wspólnie przez jednostkę sprawozdawczą oraz przez jeden lub kilka innych podmiotów (wspólne przedsięwzięcia) | * jednostki kontrolowane wspólnie przez jednostkę sprawozdawczą oraz przez jeden lub kilka innych podmiotów (wspólne przedsięwzięcia) | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
==Cele, zakres i metody sporządzania== | ==Cele, zakres i metody sporządzania== | ||
Celem tego sprawozdania jest jasne i rzetelne zaprezentowanie sytuacji finansowej i majątkowej grupy kapitałowej, tak jakby była ona jedną jednostką gospodarczą. Wynika z tego, że podczas procesu konsolidacji tego rodzaju sprawozdania ważną rolę pełni zasada wyższości treści ekonomicznej nad formą prawną. | Celem tego sprawozdania jest jasne i rzetelne zaprezentowanie sytuacji finansowej i majątkowej grupy kapitałowej, tak jakby była ona jedną jednostką gospodarczą. Wynika z tego, że podczas procesu konsolidacji tego rodzaju sprawozdania ważną rolę pełni [[zasada]] wyższości treści ekonomicznej nad formą prawną. | ||
[[Cel]], zakres i metody sporządzania sprawozdań finansowych jednostek powiązanych reguluje rozdział 6 znowelizowanej Ustawy o rachunkowości w artykułach 55-63d. | [[Cel]], [[zakres]] i metody sporządzania sprawozdań finansowych jednostek powiązanych reguluje rozdział 6 znowelizowanej Ustawy o rachunkowości w artykułach 55-63d. | ||
<google> ban728t </google> | <google> ban728t </google> | ||
==Konsolidacja== | ==Konsolidacja== | ||
[[Definicja]] konsolidacji (art. 3 ust. 1. pt. 45) określona jest jako łączenie sprawozdań finansowych jednostek tworzących grupę [[kapitał]]ową przez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej, jednostek zależnych i nie będących spółkami handlowymi jednostek współzależnych z uwzględnieniem niezbędnych wyłączeń i korekt. Konsolidacja nie obejmuje jednostek stowarzyszonych oraz jednostek współzależnych będących spółkami handlowymi. | [[Definicja]] konsolidacji (art. 3 ust. 1. pt. 45) określona jest jako łączenie sprawozdań finansowych jednostek tworzących grupę [[kapitał]]ową przez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej, jednostek zależnych i nie będących spółkami handlowymi jednostek współzależnych z uwzględnieniem niezbędnych wyłączeń i korekt. [[Konsolidacja]] nie obejmuje jednostek stowarzyszonych oraz jednostek współzależnych będących spółkami handlowymi. | ||
Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym ujmuje się | Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym ujmuje się | ||
* jednostkę dominującą oraz jednostki zależne - metodą konsolidacji pełnej z zaznaczaniem udziałów właścicieli mniejszościowych w jednostkach zależnych ([[MSR]] 27) | * jednostkę dominującą oraz jednostki zależne - metodą konsolidacji pełnej z zaznaczaniem udziałów właścicieli mniejszościowych w jednostkach zależnych ([[MSR]] 27) | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
==Obowiązek stosowania== | ==Obowiązek stosowania== | ||
Obowiązek sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego i jego zakres (art. 55 ust 1 i 3) | [[Obowiązek]] sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego i jego zakres (art. 55 ust 1 i 3) | ||
Jednostka dominująca, mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządza roczne skonsolidowane [[sprawozdanie finansowe]] grupy kapitałowej, obejmujące [[dane]] jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli bez względu na to, w jakim państwie znajduje się ich siedziba, zestawione w taki sposób jakby [[grupa kapitałowa]] stanowiła jedną jednostkę. | Jednostka dominująca, mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządza roczne skonsolidowane [[sprawozdanie finansowe]] grupy kapitałowej, obejmujące [[dane]] jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli bez względu na to, w jakim państwie znajduje się ich siedziba, zestawione w taki sposób jakby [[grupa kapitałowa]] stanowiła jedną jednostkę. | ||
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się również na inny dzień bilansowy, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów. | Skonsolidowane [[sprawozdanie]] finansowe sporządza się również na inny dzień bilansowy, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów. | ||
Przepisy dotyczące sporządzania sprawozdań skonsolidowanych w okresach śródrocznych dotyczą np. jednostek, których [[akcje]] znajdują się w publicznym obrocie. | Przepisy dotyczące sporządzania sprawozdań skonsolidowanych w okresach śródrocznych dotyczą np. jednostek, których [[akcje]] znajdują się w publicznym obrocie. | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
==Zwolnienia i wyłączenia w procesie konsolidacji sprawozdań finansowych== | ==Zwolnienia i wyłączenia w procesie konsolidacji sprawozdań finansowych== | ||
'''Jednostka dominująca może nie sporządzać sprawozdania skonsolidowanego, gdy:'''(art. 56 ust. 1, 2 i 3) | '''Jednostka dominująca może nie sporządzać sprawozdania skonsolidowanego, gdy:'''(art. 56 ust. 1, 2 i 3) | ||
* na dzień bilansowy roku obrotowego oraz na dzień bilansowy roku poprzedzającego rok obrotowy łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla, przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych, spełniają co najmniej dwa z następujących warunków: | * na dzień bilansowy roku obrotowego oraz na dzień bilansowy roku poprzedzającego [[rok obrotowy]] łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla, przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych, spełniają co najmniej dwa z następujących warunków: | ||
a) nie przekroczyły 38.400.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, a po dokonaniu wyłączeń 32.000.000 zł. | a) nie przekroczyły 38.400.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, a po dokonaniu wyłączeń 32.000.000 zł. | ||
b) nie przekroczyły 76.800.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, a po dokonaniu wyłączeń 64.000.000 zł. | b) nie przekroczyły 76.800.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży [[towarów]] i produktów za rok obrotowy, a po dokonaniu wyłączeń 64.000.000 zł. | ||
c) średnioroczne zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób, również po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych | c) średnioroczne zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób, również po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych | ||
* jest zależna od innej jednostki, mającej siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli: | * jest zależna od innej jednostki, mającej siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli: | ||
1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących, zarządzających lub nadzorujących z mocy prawa lub z tytułu zobowiązania określonego w jej statucie lub umowie, lub | 1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących, zarządzających lub nadzorujących z mocy prawa lub z tytułu [[zobowiązania]] określonego w jej statucie lub umowie, lub | ||
2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego. | 2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego. | ||
Linia 91: | Linia 91: | ||
* Remlein M. (2010) ''Skonsolidowane sprawozdania finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości '', Stwoarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa | * Remlein M. (2010) ''Skonsolidowane sprawozdania finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości '', Stwoarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa | ||
* Wędzki D. (2014) ''Sprawozdanie finansowe przedsiębiortswa według polskiego prawa bilansowego '', Wolters Kluwer, Warszawa | * Wędzki D. (2014) ''Sprawozdanie finansowe przedsiębiortswa według polskiego prawa bilansowego '', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* [[praca]] zbiorowa / pod red. Ewy Jakubczyk-Cały,(2001) "Rachunkowość i [[plan kont]] dla spółek kapitałowych po zmianie ustawy o rachunkowości i kodeksu spółek handlowych" Warszawa, Difin, str. 289 - 295 | * [[praca]] zbiorowa / pod red. Ewy Jakubczyk-Cały,(2001) "[[Rachunkowość]] i [[plan kont]] dla spółek kapitałowych po zmianie ustawy o rachunkowości i kodeksu spółek handlowych" Warszawa, Difin, str. 289 - 295 | ||
* Szychta A. (2011), [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18527/5-081_108-Szychta.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Wynik całościowy w sprawozdaniach finansowych spółek publicznych ''], "Rachunkowość, audyt i kontrola w zarządzaniu" | * Szychta A. (2011), [http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/18527/5-081_108-Szychta.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Wynik całościowy w sprawozdaniach finansowych spółek publicznych ''], "Rachunkowość, [[audyt]] i [[kontrola]] w zarządzaniu" | ||
* Mioduchowska-Jaroszewicz E. (2011), [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/47-2011/FRFU-47-131.pdf ''METODY KONSOLIDACJI SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W ANALIZIE FINANSOWEJ GRUPY KAPITAŁOWEJ''], "FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA ", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecinskiego, nr 686 | * Mioduchowska-Jaroszewicz E. (2011), [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/47-2011/FRFU-47-131.pdf ''METODY KONSOLIDACJI SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W ANALIZIE FINANSOWEJ GRUPY KAPITAŁOWEJ''], "FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA ", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecinskiego, nr 686 | ||
* Świetla K., Toborek-Mazur J. (2012), [http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-12/zn-12swietla-toborek.pdf''Sprawozdanie grupy kapitałowej jako przedmiot badania biegłego rewidenta''], "Zeszyty Naukowe", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 12 | * Świetla K., Toborek-Mazur J. (2012), [http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-12/zn-12swietla-toborek.pdf''Sprawozdanie grupy kapitałowej jako przedmiot badania biegłego rewidenta''], "Zeszyty Naukowe", [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]], nr 12 | ||
{{a|Jakub Krupnik, Karolina Miodek}} | {{a|Jakub Krupnik, Karolina Miodek}} | ||
[[Kategoria:Sprawozdania finansowe]] | [[Kategoria:Sprawozdania finansowe]] | ||
<!--[[en:Consolidated accounts]]--> | <!--[[en:Consolidated accounts]]--> |
Wersja z 00:03, 22 maj 2020
Skonsolidowane sprawozdania finansowe |
---|
Polecane artykuły |
Skonsolidowane sprawozdania finansowego to sprawozdania finansowe sporządzone dla grupy przedsiębiorstw ukazujące przedstawienie każdego przedsiębiorstwa oddzielnie, transakcje wewnątrz grupy oraz sytuację po konsolidacji; użyteczne dla właścicieli grupy, którym zależy na zapoznaniu się z pełnym obrazem grupy.
W praktyce gospodarczej jednostki gospodarcze prowadzą działalność operacyjną także poprzez inwestycje strategiczne w inne jednostki. MSSF a także krajowe standardy rachunkowości rozróżniają trzy rodzaje takich inwestycji
- jednostki kontrolowane przez jednostkę sprawozdawczą (zależne)
- jednostki kontrolowane wspólnie przez jednostkę sprawozdawczą oraz przez jeden lub kilka innych podmiotów (wspólne przedsięwzięcia)
- jednostki, które choć nie są kontrolowane ani współkontrolowane, są jednak pod jej istotnym wpływem (jednostki stowarzyszone)
Cele, zakres i metody sporządzania
Celem tego sprawozdania jest jasne i rzetelne zaprezentowanie sytuacji finansowej i majątkowej grupy kapitałowej, tak jakby była ona jedną jednostką gospodarczą. Wynika z tego, że podczas procesu konsolidacji tego rodzaju sprawozdania ważną rolę pełni zasada wyższości treści ekonomicznej nad formą prawną.
Cel, zakres i metody sporządzania sprawozdań finansowych jednostek powiązanych reguluje rozdział 6 znowelizowanej Ustawy o rachunkowości w artykułach 55-63d.
Konsolidacja
Definicja konsolidacji (art. 3 ust. 1. pt. 45) określona jest jako łączenie sprawozdań finansowych jednostek tworzących grupę kapitałową przez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej, jednostek zależnych i nie będących spółkami handlowymi jednostek współzależnych z uwzględnieniem niezbędnych wyłączeń i korekt. Konsolidacja nie obejmuje jednostek stowarzyszonych oraz jednostek współzależnych będących spółkami handlowymi. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym ujmuje się
- jednostkę dominującą oraz jednostki zależne - metodą konsolidacji pełnej z zaznaczaniem udziałów właścicieli mniejszościowych w jednostkach zależnych (MSR 27)
- jednostki stowarzyszone - za pomocą konsolidacji metoda praw własności (MSR 28)
- wspólne przedsięwzięcia - jako udziały we wspólnych przedsięwzięciach (joint ventures) za pomocą różnych metod w zależności od ich struktury. Najczęściej jest to metoda konsolidacji proporcjonalnej ukazująca jedynie udziały we wspólnych przedsięwzięciach (MSR 31)
Obowiązek stosowania
Obowiązek sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego i jego zakres (art. 55 ust 1 i 3)
Jednostka dominująca, mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządza roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej, obejmujące dane jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli bez względu na to, w jakim państwie znajduje się ich siedziba, zestawione w taki sposób jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się również na inny dzień bilansowy, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów.
Przepisy dotyczące sporządzania sprawozdań skonsolidowanych w okresach śródrocznych dotyczą np. jednostek, których akcje znajdują się w publicznym obrocie.
Zwolnienia i wyłączenia w procesie konsolidacji sprawozdań finansowych
Jednostka dominująca może nie sporządzać sprawozdania skonsolidowanego, gdy:(art. 56 ust. 1, 2 i 3)
- na dzień bilansowy roku obrotowego oraz na dzień bilansowy roku poprzedzającego rok obrotowy łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla, przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych, spełniają co najmniej dwa z następujących warunków:
a) nie przekroczyły 38.400.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, a po dokonaniu wyłączeń 32.000.000 zł.
b) nie przekroczyły 76.800.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, a po dokonaniu wyłączeń 64.000.000 zł.
c) średnioroczne zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób, również po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych
- jest zależna od innej jednostki, mającej siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli:
1) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących, zarządzających lub nadzorujących z mocy prawa lub z tytułu zobowiązania określonego w jej statucie lub umowie, lub
2) jednostka dominująca wyższego szczebla posiada co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
- wszystkie jednostki zależne nie podlegają konsolidacji
Z konsolidacji wyłącza się spółki zależne, gdy: (art. 57)
- ich udziały zostały nabyte, zakupione lub pozyskane w innej formie, do odsprzedaży w okresie do jednego roku
- występują poważne długoterminowe ograniczenia w sprawowaniu kontroli nad jednostką
- brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji do sporządzenia sprawozdania bez ponoszenia wysokich kosztów (zastosowanie w wyjątkowych przypadkach)
- dane finansowe jednostki są nieistotne (art. 58 ust. 1)
Elementy składowe
Elementy skonsolidowanego sprawozdania finansowego (art. 55 ust. 2)
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się z:
- skonsolidowanego bilansu,
- skonsolidowanego rachunku zysków i strat,
- skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
- zestawienia zmian w skonsolidowanym kapitale własnym,
- informacji dodatkowej obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej dołącza się sprawozdanie z jej działalności sporządzone odpowiednio według zasad, o których mowa w art. 49 ust. 2.
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Bibliografia
- Ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r., Nr 76, poz. 694 ze zm.)
- Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2017 r., Nr 0, poz. 1089)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 213 poz. 2155)
- Bonham Mike, (2006) Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w interpretacjach i przykładach. T. 2, Sprawozdania skonsolidowane i jednostkowe, połączenia Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, str. 19 - 43
- Patterson Robert, (2002)Kompendium terminów z zakresu rachunkowości i finansów po polsku i po angielskuWarszawa, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, s. 157-161
- Remlein M. (2010) Skonsolidowane sprawozdania finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości , Stwoarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa
- Wędzki D. (2014) Sprawozdanie finansowe przedsiębiortswa według polskiego prawa bilansowego , Wolters Kluwer, Warszawa
- praca zbiorowa / pod red. Ewy Jakubczyk-Cały,(2001) "Rachunkowość i plan kont dla spółek kapitałowych po zmianie ustawy o rachunkowości i kodeksu spółek handlowych" Warszawa, Difin, str. 289 - 295
- Szychta A. (2011), Wynik całościowy w sprawozdaniach finansowych spółek publicznych , "Rachunkowość, audyt i kontrola w zarządzaniu"
- Mioduchowska-Jaroszewicz E. (2011), METODY KONSOLIDACJI SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W ANALIZIE FINANSOWEJ GRUPY KAPITAŁOWEJ, "FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA ", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecinskiego, nr 686
- Świetla K., Toborek-Mazur J. (2012), Sprawozdanie grupy kapitałowej jako przedmiot badania biegłego rewidenta, "Zeszyty Naukowe", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 12
Autor: Jakub Krupnik, Karolina Miodek