SaaS: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''SaaS (Software as a Service)''', czyli "oprogramowanie jako usługa”. Jest to najbardziej powszechny i prężnie rozwijający się [[model biznesowy]] w postaci odpłatnych '''e-usług IT'''. Stosowanie tego modelu polega na sprzedaży oprogramowania jako usługi, a nie produktu. Oprogramowanie dostarczane jest klientowi poprzez [[chmura obliczeniowa|'''chmurę obliczeniową''']] za pomocą sieci Internet, tak więc klient nie staje się właścicielem danego systemu, a jedynie jego dzierżawcą. W literaturze można spotkać określenie modelu Saas jako ''"świadczenia usługi dostępu do specjalizowanych aplikacji na zasadach subskrypcji.".''(H.Sroka i in. 2010, s. 103)<br>
'''SaaS (Software as a Service)''', czyli "oprogramowanie jako usługa”. Jest to najbardziej powszechny i prężnie rozwijający się [[model biznesowy]] w postaci odpłatnych '''e-usług IT'''. Stosowanie tego modelu polega na sprzedaży oprogramowania jako [[usługi]], a nie produktu. Oprogramowanie dostarczane jest klientowi poprzez [[chmura obliczeniowa|'''chmurę obliczeniową''']] za pomocą sieci [[Internet]], tak więc [[klient]] nie staje się właścicielem danego systemu, a jedynie jego dzierżawcą. W literaturze można spotkać określenie modelu Saas jako ''"świadczenia usługi dostępu do specjalizowanych aplikacji na zasadach subskrypcji.".''(H.Sroka i in. 2010, s. 103)<br>


<br>
<br>
W zależności od potrzeb, Saas może być uzupełnieniem lub alternatywą dla systemów informatycznych będących już w posiadaniu przedsiębiorstwa. Użytkownik może także dopasować model adekwatnie do stopnia zaawansowania oraz zastosowanego już w organizacji modelu biznesowego. W efekcie kontrola i odpowiedzialność za działanie oprogramowania spoczywa na dostawcy. <br>
W zależności od potrzeb, Saas może być uzupełnieniem lub alternatywą dla systemów informatycznych będących już w posiadaniu przedsiębiorstwa. [[Użytkownik]] może także dopasować [[model]] adekwatnie do stopnia zaawansowania oraz zastosowanego już w organizacji modelu biznesowego. W efekcie [[kontrola]] i [[odpowiedzialność]] za [[działanie]] oprogramowania spoczywa na dostawcy. <br>
<google>t</google>
<google>t</google>


== Kwestie prawne ==
== Kwestie prawne ==
Zgodnie z art. 74 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, użytkowanie aplikacji / oprogramowania za pomocą modelu Saas odbywa się najczęściej bez konieczności zawierania umów licencjackich, ponieważ klient nie wkracza w obszar praw autorskich. Sytuacja taka ma miejsce, gdy podczas udostępniania oprogramowania / aplikacji na komputerze klienta nie dochodzi do jego kopiowania. W przypadku, gdy dochodzi do takiego zdarzenia, zostają naruszone prawa autorskie i konieczny jest zakup licencji. (S. Cieśla 2010)
Zgodnie z art. 74 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, użytkowanie aplikacji / oprogramowania za pomocą modelu Saas odbywa się najczęściej bez konieczności zawierania umów licencjackich, ponieważ klient nie wkracza w obszar praw autorskich. Sytuacja taka ma miejsce, gdy podczas udostępniania oprogramowania / aplikacji na komputerze klienta nie dochodzi do jego kopiowania. W przypadku, gdy dochodzi do takiego zdarzenia, zostają naruszone [[prawa autorskie]] i konieczny jest zakup licencji. (S. Cieśla 2010)


== Opłata za użytkowanie ==
== Opłata za użytkowanie ==
Korzystanie z systemu w ramach modelu SaaS cechuje się korzystnym stosunkiem ceny do jakości i pozwala przedsiębiorcy na obniżenie aktywności w obszarze teleinformatycznym. Opłata za dostęp do aplikacji jest zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu, bez konieczności zakupu licencji. Wysokość opłaty zależy zwykle od liczby użytkowników oraz czasu korzystania z oprogramowania. Warunkiem użytkowania danego systemu jest posiadanie komputera z dostępem do Internetu. (P. Waszczuk 2007)  
Korzystanie z systemu w ramach modelu SaaS cechuje się korzystnym stosunkiem ceny do jakości i pozwala przedsiębiorcy na obniżenie aktywności w obszarze teleinformatycznym. Opłata za dostęp do aplikacji jest zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu, bez konieczności zakupu licencji. Wysokość opłaty zależy zwykle od liczby użytkowników oraz czasu korzystania z oprogramowania. Warunkiem użytkowania danego systemu jest [[posiadanie]] komputera z dostępem do Internetu. (P. Waszczuk 2007)  


== Model Saas a usługi ==
== Model Saas a usługi ==
Linia 43: Linia 43:


'''Korzyści dla dystrybutora:'''
'''Korzyści dla dystrybutora:'''
* brak kosztów związanych z fizyczną dystrybucja oprogramowania,
* brak kosztów związanych z fizyczną [[dystrybucja]] oprogramowania,
* niski koszt obsługi klienta ze względu na brak koniecznośći przeprowadzania procesów wdrożeniowych,
* niski [[koszt]] obsługi klienta ze względu na brak koniecznośći przeprowadzania procesów wdrożeniowych,
* możliwość natychmiastowej likwidacji błędów dzięki centralnemu zarządzaniu,
* możliwość natychmiastowej likwidacji błędów dzięki centralnemu zarządzaniu,
* brak konieczności zatrudniania personelu sprzedażowego (aplikacja sprzedawana i obsługiwana jest przez serwer),
* brak konieczności zatrudniania personelu sprzedażowego (aplikacja sprzedawana i obsługiwana jest przez serwer),
Linia 56: Linia 56:
* zapewnienie klientowi wsparcia i pomoyc technicznej w zakresie użytkowania oprogramowania,
* zapewnienie klientowi wsparcia i pomoyc technicznej w zakresie użytkowania oprogramowania,
* korzystanie z oprogramowania, które jest na bieżąco aktualizowane przez dostawcę,
* korzystanie z oprogramowania, które jest na bieżąco aktualizowane przez dostawcę,
* niskie koszty utrzymania aplikacji,
* niskie [[koszty]] utrzymania aplikacji,
* niskie koszty wdrożenia aplikacji i systemu,
* niskie koszty wdrożenia aplikacji i systemu,
* stała, miesięczna i przewidywana kwota opłaty za oprogramowanie,
* stała, miesięczna i przewidywana kwota opłaty za oprogramowanie,
* gwarancja bezpieczeństwa,
* [[gwarancja]] bezpieczeństwa,
* dostępność aplikacji bez ograniczeń czasowych (aplikacja działa całodobowo).
* [[dostępność]] aplikacji bez ograniczeń czasowych (aplikacja działa całodobowo).


== Wady modelu Saas ==
== Wady modelu Saas ==
Mimo licznych korzyści jakie niesie za sobą stosowanie modelu Saas, można dostrzec również trzy główne wady: (M. Małyszko 2008, s. 10)<br>
Mimo licznych korzyści jakie niesie za sobą stosowanie modelu Saas, można dostrzec również trzy główne wady: (M. Małyszko 2008, s. 10)<br>
* korzystanie z oprogramowania uzależnione jest od dostępu do Internetu,
* korzystanie z oprogramowania uzależnione jest od dostępu do Internetu,
* klienci mogą czuć obawę o bezpieczeństwo danych, które znajdują się na serwerze dostawcy; dzieje się tak w przypadku braku zaufania klienta do dostawcy, np. w sytuacji, gdy firma jest nowa na rynku,
* klienci mogą czuć obawę o [[bezpieczeństwo danych]], które znajdują się na serwerze dostawcy; dzieje się tak w przypadku braku zaufania klienta do dostawcy, np. w sytuacji, gdy [[firma]] jest nowa na rynku,
* ograniczony wpływ klientów na kształtowanie oprogramowania (wygląd, funkcje).
* ograniczony wpływ klientów na kształtowanie oprogramowania (wygląd, funkcje).


== Ryzyko w modelu Saas ==
== Ryzyko w modelu Saas ==
W związku z tym, że realizacji jakiejkolwiek działalności nieodłącznie towarzyszy ryzyko, również stosując model Saas należy liczyć się z ryzykiem. Czynniki ryzyka modelu Saas możemy podzielić ze względu na: (D. Dziembek 2014, s. 105) <br>
W związku z tym, że realizacji jakiejkolwiek działalności nieodłącznie towarzyszy [[ryzyko]], również stosując model Saas należy liczyć się z ryzykiem. Czynniki ryzyka modelu Saas możemy podzielić ze względu na: (D. Dziembek 2014, s. 105) <br>


'''1. Miejsce powstania:'''
'''1. Miejsce powstania:'''
Linia 75: Linia 75:
* Czynniki wewnętrzne – dotyczące zawartej umowy o usługę w ramach modelu Saas,
* Czynniki wewnętrzne – dotyczące zawartej umowy o usługę w ramach modelu Saas,
'''2. Sfera powstania:'''  
'''2. Sfera powstania:'''  
* Makroekonomiczne – zmiany w gospodarce państwa, np. zmiany aktów prawnych, zmiany w stopie inflacji, wzrost podatków, zmiana kursów walut,
* Makroekonomiczne – zmiany w gospodarce państwa, np. zmiany aktów prawnych, zmiany w stopie inflacji, wzrost podatków, [[zmiana]] kursów walut,
* Mikroekonomiczne – zmiany w obszarze rynku IT, np. mała liczba dostawców na rynku IT, zależne i niezależne od dostawców awarie podczas świadczenia usług IT, zmiany w jakości usług IT itp.,
* Mikroekonomiczne – zmiany w obszarze rynku IT, np. mała liczba dostawców na rynku IT, zależne i niezależne od dostawców awarie podczas świadczenia usług IT, zmiany w jakości usług IT itp.,
* Pozaekonomiczne – powódź, pożar, katastrofy, ataki terrorystyczne.
* Pozaekonomiczne – powódź, pożar, katastrofy, ataki terrorystyczne.
'''3. Obszar:'''
'''3. Obszar:'''
* Organizacyjno – zarządcze (zły wybór dostawcy, brak personelu, niekorzystne umowy),
* Organizacyjno – zarządcze (zły wybór dostawcy, brak personelu, niekorzystne umowy),
* Techniczno – technologiczne (brak wiedzy w obszarze technologicznym, niedopasowanie technologii do potrzeb, wyciek danych),
* Techniczno – technologiczne (brak wiedzy w obszarze technologicznym, niedopasowanie technologii do potrzeb, [[wyciek danych]]),
* Rynkowo – branżowe (niski popyt lub podaż usług Saas, utrata płynności dostawców Saas, bankructwo dostawców Saas),
* Rynkowo – branżowe (niski [[popyt]] lub [[podaż]] usług Saas, utrata płynności dostawców Saas, [[bankructwo]] dostawców Saas),
* Prawno – polityczne (niekorzystna polityka rządu, wahania prawne, odmienne regulacje prawne w różnych krajach, zmiany kursów walut),
* Prawno – polityczne (niekorzystna [[polityka]] rządu, wahania prawne, odmienne regulacje prawne w różnych krajach, zmiany kursów walut),
* Pozostałe (nieoczekiwane zdarzenia losowe, np. pożar, powódź, katastrofy itp.).<br>
* Pozostałe (nieoczekiwane zdarzenia losowe, np. pożar, powódź, katastrofy itp.).<br>
'''4. Fazy umowy outsourcingowej:'''
'''4. Fazy umowy outsourcingowej:'''
* Przed transakcją (związane z popełnianiem błędów w czynnościach przygotowujących do zawarcia umów)
* Przed transakcją (związane z popełnianiem błędów w czynnościach przygotowujących do zawarcia umów)
* Związane z transakcją (związane z popełnianiem błędów podczas wypełniania umowy, np. nierealny harmonogram zadań, niska jakość usług, niekorzystne warunki umowy)
* Związane z transakcją (związane z popełnianiem błędów podczas wypełniania umowy, np. nierealny [[harmonogram]] zadań, niska [[jakość]] usług, niekorzystne warunki umowy)
* Po transakcji (niespełnienie warunków umowy, trudności w rozwiązywaniu problemów, kryzys na rynku IT, zła jakość współpracy z odbiorcami usług, brak elastyczności dostawcy do pojawiających się potrzeb odbiorców).
* Po transakcji (niespełnienie warunków umowy, trudności w rozwiązywaniu problemów, [[kryzys]] na rynku IT, zła jakość współpracy z odbiorcami usług, brak elastyczności dostawcy do pojawiających się potrzeb odbiorców).
'''5. Kluczowe elementy umowy Saas:'''
'''5. Kluczowe elementy umowy Saas:'''
* Dostawca (błędne lub nieprawdziwe informacje podawane przez dostawcę odnośnie danych, jakości usług, wiedzy, zasobów itp.),
* [[Dostawca]] (błędne lub nieprawdziwe [[informacje]] podawane przez dostawcę odnośnie danych, jakości usług, wiedzy, zasobów itp.),
* Odbiorca (brak dostatecznej wiedzy na temat Saas, brak personelu odpowiedzialnego za wdrożenie Saas, wysokie koszty stosowania modelu Saas itp.),
* [[Odbiorca]] (brak dostatecznej wiedzy na temat Saas, brak personelu odpowiedzialnego za [[wdrożenie]] Saas, wysokie koszty stosowania modelu Saas itp.),
* Transakcja (np. brak określonych celów stosowania modelu, niekorzystne zapisy w umowie, generowanie zbyt wysokich kosztów w stosunku do jakości).
* [[Transakcja]] (np. brak określonych celów stosowania modelu, niekorzystne [[zapisy]] w umowie, generowanie [[zbyt]] wysokich kosztów w stosunku do jakości).
<br>
<br>
== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Chomiak – Orsa I., Sroka H., Sobieska – Karpińska J., (2010) ''Informatyka ekonomiczna 18. Systemy informacyjne w zarządzaniu. Zastosowania praktyczne.'', wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław<br>
* Chomiak – Orsa I., Sroka H., Sobieska – Karpińska J., (2010) ''[[Informatyka]] ekonomiczna 18. Systemy informacyjne w zarządzaniu. Zastosowania praktyczne.'', wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław<br>
* Dyduch W., Pańkowska M.,(2014) ''Economics and Business Communications Challenges. International Week.'', Publisher of the University of Economics, Katowice
* Dyduch W., Pańkowska M.,(2014) ''Economics and Business Communications Challenges. International Week.'', Publisher of the University of Economics, Katowice
* Cieśla S.,(2010), [http://prawo-it.blogspot.com/search/label/SaaS Czy Saas to usługa?]  
* Cieśla S.,(2010), [http://prawo-it.blogspot.com/search/label/SaaS Czy Saas to usługa?]  
* Dziembek D., (2014) [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_783.pdf System ERP w modelu SAAS w działalności przedsiębiorstw]
* Dziembek D., (2014) [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_783.pdf System ERP w modelu SAAS w działalności przedsiębiorstw]
* Królewski J., Sala P.,(2016) ''E-marketing. Współczesne trendy. pakiet startowy.'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa<br>
* Królewski J., Sala P.,(2016) ''E-[[marketing]]. Współczesne trendy. [[pakiet]] startowy.'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa<br>
* Ma D., (2007) [https://ink.library.smu.edu.sg/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.pl/&httpsredir=1&article=1571&context=sis_research The Business Model of “Software-As-A-Service] Research Collection School Of Information Systems, Singapore Management University
* Ma D., (2007) [https://ink.library.smu.edu.sg/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.pl/&httpsredir=1&article=1571&context=sis_research The Business Model of “Software-As-A-Service] Research Collection School Of Information Systems, Singapore Management University
* Małyszko M., (2008) [https://www.web.gov.pl/g2/big/2009_03/c6dfab4e6f795ca260afdc0c04f5f5c7.pdf Saas jako metoda świadczenia e-usług], Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
* Małyszko M., (2008) [https://www.web.gov.pl/g2/big/2009_03/c6dfab4e6f795ca260afdc0c04f5f5c7.pdf Saas jako metoda świadczenia e-usług], Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
* Nowak E., Kowalewski M., Nieplowicz M., (2016) ''Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 440. Rachunkowość a controlling.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław<br>
* Nowak E., Kowalewski M., Nieplowicz M., (2016) ''Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 440. [[Rachunkowość]] a [[controlling]].'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław<br>
* Nowicki A, Chomiak – Orsa I, Sroka H., (2010) ''Informatyka ekonomiczna 17. Systemy informacyjne w zarządzaniu. Przegląd naukowo - dydaktyczny.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Nowicki A, Chomiak – Orsa I, Sroka H., (2010) ''Informatyka ekonomiczna 17. Systemy informacyjne w zarządzaniu. [[Przegląd]] naukowo - dydaktyczny.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Torbacki W., (2010), [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/211-artykuly-na-plycie-cd-2/2253-artykul Modelowanie procesów, CRM, DMS i SAAS - kierunki rozwoju systemów informatycznych dla branży TSL], czasopismologistyka.pl, nr 2, Artykuły na płycie CD
* Torbacki W., (2010), [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/211-artykuly-na-plycie-cd-2/2253-artykul Modelowanie procesów, CRM, DMS i SAAS - kierunki rozwoju systemów informatycznych dla branży TSL], czasopismologistyka.pl, nr 2, Artykuły na płycie CD
* Śledziński P., (2015) [http://dobrylepszynajlepszy.pl/model-saas-zalety-i-wady/ Model Saas - zaety i wady], Dobry lepszy najlepszy
* Śledziński P., (2015) [http://dobrylepszynajlepszy.pl/model-saas-zalety-i-wady/ Model Saas - zaety i wady], Dobry lepszy najlepszy

Wersja z 23:22, 21 maj 2020

SaaS
Polecane artykuły


SaaS (Software as a Service), czyli "oprogramowanie jako usługa”. Jest to najbardziej powszechny i prężnie rozwijający się model biznesowy w postaci odpłatnych e-usług IT. Stosowanie tego modelu polega na sprzedaży oprogramowania jako usługi, a nie produktu. Oprogramowanie dostarczane jest klientowi poprzez chmurę obliczeniową za pomocą sieci Internet, tak więc klient nie staje się właścicielem danego systemu, a jedynie jego dzierżawcą. W literaturze można spotkać określenie modelu Saas jako "świadczenia usługi dostępu do specjalizowanych aplikacji na zasadach subskrypcji.".(H.Sroka i in. 2010, s. 103)


W zależności od potrzeb, Saas może być uzupełnieniem lub alternatywą dla systemów informatycznych będących już w posiadaniu przedsiębiorstwa. Użytkownik może także dopasować model adekwatnie do stopnia zaawansowania oraz zastosowanego już w organizacji modelu biznesowego. W efekcie kontrola i odpowiedzialność za działanie oprogramowania spoczywa na dostawcy.

Kwestie prawne

Zgodnie z art. 74 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, użytkowanie aplikacji / oprogramowania za pomocą modelu Saas odbywa się najczęściej bez konieczności zawierania umów licencjackich, ponieważ klient nie wkracza w obszar praw autorskich. Sytuacja taka ma miejsce, gdy podczas udostępniania oprogramowania / aplikacji na komputerze klienta nie dochodzi do jego kopiowania. W przypadku, gdy dochodzi do takiego zdarzenia, zostają naruszone prawa autorskie i konieczny jest zakup licencji. (S. Cieśla 2010)

Opłata za użytkowanie

Korzystanie z systemu w ramach modelu SaaS cechuje się korzystnym stosunkiem ceny do jakości i pozwala przedsiębiorcy na obniżenie aktywności w obszarze teleinformatycznym. Opłata za dostęp do aplikacji jest zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu, bez konieczności zakupu licencji. Wysokość opłaty zależy zwykle od liczby użytkowników oraz czasu korzystania z oprogramowania. Warunkiem użytkowania danego systemu jest posiadanie komputera z dostępem do Internetu. (P. Waszczuk 2007)

Model Saas a usługi

Model Saas najczęściej wykorzystywany jest przez małe przedsiębiorstwa, które otrzymują dostęp do specjalistycznych funkcjonalności, będących wcześniej do dyspozycji tyko dużych organizacji. Z Saas coraz częściej korzystają także duże firmy, które wydzielają określone elementy przedsiębiorstwa poza jej granice, w celu zmniejszenia kosztów. Model Saas wykorzystywany jest do świadczenia wielu rodzajów usług, między innymi:

  • systemu księgowe i finansowe,
  • edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne,
  • systemy zarządzania relacjami z klientem,
  • systemy analityczne,
  • systemy zarządzania zasobami ludzkimi,
  • systemy zarządzania pocztą i treścią.

(M. Małyszko 2008, s. 11)

Korzyści z zastosowania modelu Saas

Stosowanie modelu Saas niesie za sobą szereg korzyści dla obu stron transakcji. Możemy podzielić je na:
(M. Małyszko 2008, s. 8)

Korzyści dla dystrybutora:

  • brak kosztów związanych z fizyczną dystrybucja oprogramowania,
  • niski koszt obsługi klienta ze względu na brak koniecznośći przeprowadzania procesów wdrożeniowych,
  • możliwość natychmiastowej likwidacji błędów dzięki centralnemu zarządzaniu,
  • brak konieczności zatrudniania personelu sprzedażowego (aplikacja sprzedawana i obsługiwana jest przez serwer),
  • dzięki umieszczeniu oprogramowania wyłącznie na serwerze, unika się nielegalnych kopii,
  • możliwość ciągłego udoskonalania oprogramowania, dzięki możliwości prowadzenia zaawansowanych statystyk.

Korzyści dla klienta:

  • możliwość natychmiastowego korzystania z oprogramowania bez konieczności zakupu dodatkowego sprzętu i serwerów,
  • brak długiego procesu implementowania aplikacji,
  • łatwość korzystania z aplikacji,<br
  • zapewnienie klientowi wsparcia i pomoyc technicznej w zakresie użytkowania oprogramowania,
  • korzystanie z oprogramowania, które jest na bieżąco aktualizowane przez dostawcę,
  • niskie koszty utrzymania aplikacji,
  • niskie koszty wdrożenia aplikacji i systemu,
  • stała, miesięczna i przewidywana kwota opłaty za oprogramowanie,
  • gwarancja bezpieczeństwa,
  • dostępność aplikacji bez ograniczeń czasowych (aplikacja działa całodobowo).

Wady modelu Saas

Mimo licznych korzyści jakie niesie za sobą stosowanie modelu Saas, można dostrzec również trzy główne wady: (M. Małyszko 2008, s. 10)

  • korzystanie z oprogramowania uzależnione jest od dostępu do Internetu,
  • klienci mogą czuć obawę o bezpieczeństwo danych, które znajdują się na serwerze dostawcy; dzieje się tak w przypadku braku zaufania klienta do dostawcy, np. w sytuacji, gdy firma jest nowa na rynku,
  • ograniczony wpływ klientów na kształtowanie oprogramowania (wygląd, funkcje).

Ryzyko w modelu Saas

W związku z tym, że realizacji jakiejkolwiek działalności nieodłącznie towarzyszy ryzyko, również stosując model Saas należy liczyć się z ryzykiem. Czynniki ryzyka modelu Saas możemy podzielić ze względu na: (D. Dziembek 2014, s. 105)

1. Miejsce powstania:

  • Czynniki zewnętrzne – otoczenie dostawcy i klienta,
  • Czynniki wewnętrzne – dotyczące zawartej umowy o usługę w ramach modelu Saas,

2. Sfera powstania:

  • Makroekonomiczne – zmiany w gospodarce państwa, np. zmiany aktów prawnych, zmiany w stopie inflacji, wzrost podatków, zmiana kursów walut,
  • Mikroekonomiczne – zmiany w obszarze rynku IT, np. mała liczba dostawców na rynku IT, zależne i niezależne od dostawców awarie podczas świadczenia usług IT, zmiany w jakości usług IT itp.,
  • Pozaekonomiczne – powódź, pożar, katastrofy, ataki terrorystyczne.

3. Obszar:

  • Organizacyjno – zarządcze (zły wybór dostawcy, brak personelu, niekorzystne umowy),
  • Techniczno – technologiczne (brak wiedzy w obszarze technologicznym, niedopasowanie technologii do potrzeb, wyciek danych),
  • Rynkowo – branżowe (niski popyt lub podaż usług Saas, utrata płynności dostawców Saas, bankructwo dostawców Saas),
  • Prawno – polityczne (niekorzystna polityka rządu, wahania prawne, odmienne regulacje prawne w różnych krajach, zmiany kursów walut),
  • Pozostałe (nieoczekiwane zdarzenia losowe, np. pożar, powódź, katastrofy itp.).

4. Fazy umowy outsourcingowej:

  • Przed transakcją (związane z popełnianiem błędów w czynnościach przygotowujących do zawarcia umów)
  • Związane z transakcją (związane z popełnianiem błędów podczas wypełniania umowy, np. nierealny harmonogram zadań, niska jakość usług, niekorzystne warunki umowy)
  • Po transakcji (niespełnienie warunków umowy, trudności w rozwiązywaniu problemów, kryzys na rynku IT, zła jakość współpracy z odbiorcami usług, brak elastyczności dostawcy do pojawiających się potrzeb odbiorców).

5. Kluczowe elementy umowy Saas:

  • Dostawca (błędne lub nieprawdziwe informacje podawane przez dostawcę odnośnie danych, jakości usług, wiedzy, zasobów itp.),
  • Odbiorca (brak dostatecznej wiedzy na temat Saas, brak personelu odpowiedzialnego za wdrożenie Saas, wysokie koszty stosowania modelu Saas itp.),
  • Transakcja (np. brak określonych celów stosowania modelu, niekorzystne zapisy w umowie, generowanie zbyt wysokich kosztów w stosunku do jakości).


Bibliografia


Autor: Karolina Węgrzyn