Obowiązek badania sprawozdań finansowych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Badanie sprawozdań finansowych''' jest konieczne aby pozyskać informacje charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby atest [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane sprawozdanie finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], podejmowanie decyzji [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą niepewność nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji. | '''[[Badanie sprawozdań finansowych]]''' jest konieczne aby pozyskać [[informacje]] charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych [[sprawozdanie finansowe|sprawozdaniach finansowych]] są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych [[podmiot gospodarczy|podmiotów]], ale również dla innych uczestników [[rynek|rynku]], takich jak: potencjalni [[inwestor]]zy, [[wierzyciel]]e, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby [[atest]] [[biegły rewident|biegłego rewidenta]] w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane [[sprawozdanie]] finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie [[kapitał]]u, udzielanie [[pożyczka|pożyczek]], [[podejmowanie decyzji]] [[inwestycje|inwestycyjnych]], a co za tym idzie zmniejszą [[niepewność]] nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji. | ||
== Podmioty zobowiązane do badania sprawozdań finansowych == | == Podmioty zobowiązane do badania sprawozdań finansowych == | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
* pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków: | * pozostałych jednostek, które w poprzedzającym [[rok obrachunkowy|roku obrotowym]] spełniły dwa z trzech warunków: | ||
:::- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób, | :::- średnioroczne [[zatrudnienie]] w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób, | ||
:::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO, | :::- suma [[aktywa|aktywów]] [[bilans]]u na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO, | ||
:::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy 5 000 000 EURO" <ref>''Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref> | :::- [[przychody]] netto ze sprzedaży [[towar]]ów i produktów oraz operacji finansowych za [[rok obrotowy]] 5 000 000 EURO" <ref>''[[Ustawa]] z dnia 29 września o rachunkowości'' Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.</ref> | ||
:Ponadto obowiązkowi badania podlegają sprawozdania finansowe spółek przejmujących i spółek nowo zawiązanych. Inne podmioty, uznające walory "atestacji" sprawozdania finansowego, które nie są objęte tym obowiązkiem, również mogą zawrzeć umowę o jego badanie. Szczegółowo obowiązek badania sprawozdań określa ustawa o rachunkowości ([http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20020760694 Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późniejszymi zmianami]). | :Ponadto obowiązkowi badania podlegają sprawozdania finansowe spółek przejmujących i spółek nowo zawiązanych. Inne podmioty, uznające [[walory]] "atestacji" sprawozdania finansowego, które nie są objęte tym obowiązkiem, również mogą zawrzeć umowę o jego badanie. Szczegółowo obowiązek badania sprawozdań określa [[ustawa o rachunkowości]] ([http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20020760694 Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późniejszymi zmianami]). | ||
==Polityka rachunkowości a opinia biegłego rewidenta== | ==Polityka rachunkowości a opinia biegłego rewidenta== | ||
W wyniku badania sprawozdań finansowych powstają istotne dokumenty takie jak opinia oraz raport, które sporządza biegły rewident na prośbę organu podanego w umowie o badanie sprawozdań finansowych. Przekazuje on bowiem zarówno raport jak i opinię wraz z badanym sprawozdaniem finansowym w formie papierowej oraz w języku polskim wymienionemu wcześniej organowi. | W wyniku badania sprawozdań finansowych powstają istotne dokumenty takie jak opinia oraz raport, które sporządza [[biegły]] rewident na prośbę organu podanego w umowie o badanie sprawozdań finansowych. Przekazuje on bowiem zarówno raport jak i opinię wraz z badanym sprawozdaniem finansowym w formie papierowej oraz w języku polskim wymienionemu wcześniej organowi. | ||
Jednym z celów badania sprawozdań finansowych jest dostarczenie szeregu informacji różnym podmiotom w gospodarce. Taką funkcję spełnia rachunkowość finansowa, jest ona bowiem podporządkowana jednolitym, sformalizowanym i nadrzędnym zasadom rachunkowości, które gwarantują wszystkim podmiotom rzetelne i wiarygodne informacje.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 239 </ref> | Jednym z celów badania sprawozdań finansowych jest dostarczenie szeregu informacji różnym podmiotom w gospodarce. Taką funkcję spełnia [[rachunkowość]] finansowa, jest ona bowiem podporządkowana jednolitym, sformalizowanym i nadrzędnym zasadom rachunkowości, które gwarantują wszystkim podmiotom rzetelne i wiarygodne informacje.<ref>Pfaff J. (2014). ''[[Polityka]] rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 239 </ref> | ||
Ustawa o rachunkowości oraz standardy rewizji finansowej zakładają możliwość wyrażenia oceny sprawozdania finansowego w postaci: | Ustawa o rachunkowości oraz standardy rewizji finansowej zakładają możliwość wyrażenia oceny sprawozdania finansowego w postaci: | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
==Polityka rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej== | ==Polityka rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej== | ||
Polityka rachunkowości stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref> | [[Polityka rachunkowości]] stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.<ref>Pfaff J. (2014). ''Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych'', Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240 </ref> | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == |
Wersja z 22:29, 20 maj 2020
Obowiązek badania sprawozdań finansowych |
---|
Polecane artykuły |
Badanie sprawozdań finansowych jest konieczne aby pozyskać informacje charakteryzujące dotychczasowe dokonania jednostek zawarte w rocznych sprawozdaniach finansowych są istotne nie tylko dla osób zarządzających jednostkami i właścicieli tych podmiotów, ale również dla innych uczestników rynku, takich jak: potencjalni inwestorzy, wierzyciele, kontrahenci, instytucje fiskalne i rządowe. Bardzo ważne jest, aby atest biegłego rewidenta w wysokim stopniu gwarantował, że zbadane sprawozdanie finansowe przedstawia wiarygodne, prawidłowe, godne zaufania informacje, które ułatwiają bezpieczne lokowanie kapitału, udzielanie pożyczek, podejmowanie decyzji inwestycyjnych, a co za tym idzie zmniejszą niepewność nieotrzymania spodziewanych korzyści ekonomicznych z wzajemnych transakcji.
Podmioty zobowiązane do badania sprawozdań finansowych
Badaniu i ogłaszaniu, zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:
- "banków oraz zakładów ubezpieczeń,
- jednostek działających na podstawie przepisów o: publicznym obrocie papierami wartościowymi, funduszach inwestycyjnych, funduszach emerytalnych,
- spółek akcyjnych,
- pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym spełniły dwa z trzech warunków:
- - średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty - co najmniej 50 osób,
- - suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego 2 500 000 EURO,
- - przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy 5 000 000 EURO" [1]
- Ponadto obowiązkowi badania podlegają sprawozdania finansowe spółek przejmujących i spółek nowo zawiązanych. Inne podmioty, uznające walory "atestacji" sprawozdania finansowego, które nie są objęte tym obowiązkiem, również mogą zawrzeć umowę o jego badanie. Szczegółowo obowiązek badania sprawozdań określa ustawa o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późniejszymi zmianami).
Polityka rachunkowości a opinia biegłego rewidenta
W wyniku badania sprawozdań finansowych powstają istotne dokumenty takie jak opinia oraz raport, które sporządza biegły rewident na prośbę organu podanego w umowie o badanie sprawozdań finansowych. Przekazuje on bowiem zarówno raport jak i opinię wraz z badanym sprawozdaniem finansowym w formie papierowej oraz w języku polskim wymienionemu wcześniej organowi. Jednym z celów badania sprawozdań finansowych jest dostarczenie szeregu informacji różnym podmiotom w gospodarce. Taką funkcję spełnia rachunkowość finansowa, jest ona bowiem podporządkowana jednolitym, sformalizowanym i nadrzędnym zasadom rachunkowości, które gwarantują wszystkim podmiotom rzetelne i wiarygodne informacje.[2]
Ustawa o rachunkowości oraz standardy rewizji finansowej zakładają możliwość wyrażenia oceny sprawozdania finansowego w postaci:
- "opinii bez zastrzeżeń,
- opinii z zastrzeżeniem,
- opinii negatywnej,
- odmowy wydania opinii"[3]
Polityka rachunkowości a Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej
Polityka rachunkowości stanowi fundamentalne znaczenie w badaniu sprawozdań finansowych, toteż jej ważność jest określona i regulowana w Międzynarodowych Standardach Rewizji Finansowej, a podczas badania sprawozdań finansowych polityka rachunkowości stanowi ważne kryterium oceny.[4]
Bibliografia
- Hołda A., Pociecha J. (2004). Rewizja finansowa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
- Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
- Sawicki K. (2011). Kierunki zmiany polityki badania sprawozdań finansowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Surdykowska S.T. (red.) (2005). Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe, wyd. Wyższej Szkoły Biznesu, Dąbrowa Górnicza.
- Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
Przypisy
- ↑ Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
- ↑ Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 239
- ↑ Ustawa z dnia 29 września o rachunkowości Dz.U. z 1994r. Nr 121 poz. 591 z późniejszymi zmianami.
- ↑ Pfaff J. (2014). Polityka rachunkowości w procesie badania sprawozdań finansowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 240
Autor: Aneta Radzewicz, Justyna Kurzawa
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |