Marketing kultury: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Marketing kultury''' to zbiór działalności [[Marketing|marketingowej]] w instytucjach szerzących kulturę (opery, teatry, domy kultury, filharmonie itd.). Samą kulturę w ujęciu ekonomicznym można postrzegać przez pryzmat dóbr i [[Usługi|usług]] mające na celu zaspokoić potrzeby kulturowe, a także usługi niematerialne i wytwory materialne, które bezpośrednio zaspokajają duchowe potrzeby [[Konsument|konsumenta]] (K. Piotrowska, 1987, s. 179). Promocję kultury można podzielić na dwie sfery: promocję działalności prowadzonej przez instytucję kultury, a także działania mające na celu wypromowanie kultury w ogóle (A. Niemczyk, 2007, s. 69). Głównym celem marketingu kultury jest zatem pozyskanie klientów dla [[Produkt|produktu]] stworzonego przez artystę, lub zbadanie potrzeb klientów na dobra kultury po to, aby móc w przyszłości stworzyć odpowiednią ofertę dostosowaną do jego potrzeb. <br />
'''[[Marketing]] kultury''' to zbiór działalności [[Marketing|marketingowej]] w instytucjach szerzących kulturę (opery, teatry, domy kultury, filharmonie itd.). Samą kulturę w ujęciu ekonomicznym można postrzegać przez pryzmat dóbr i [[Usługi|usług]] mające na celu zaspokoić [[potrzeby]] kulturowe, a także [[usługi]] niematerialne i wytwory materialne, które bezpośrednio zaspokajają duchowe potrzeby [[Konsument|konsumenta]] (K. Piotrowska, 1987, s. 179). Promocję kultury można podzielić na dwie sfery: promocję działalności prowadzonej przez instytucję kultury, a także działania mające na celu wypromowanie kultury w ogóle (A. Niemczyk, 2007, s. 69). Głównym celem marketingu kultury jest zatem pozyskanie klientów dla [[Produkt|produktu]] stworzonego przez artystę, lub zbadanie potrzeb klientów na dobra kultury po to, aby móc w przyszłości stworzyć odpowiednią ofertę dostosowaną do jego potrzeb. <br />


'''Rynek dóbr i usług kultury''' jest specyficzny ze względu na podwójną zawartość produktów kultury. Dobra kultury są materialne, jak np. książki, rzeźby, obrazy. Natomiast usługi kultury zawierają przekaz filozoficzny, nadają estetyczne doznania, lecz zawierają często wiele elementów materialnych. Należy jednak pamiętać, że istotą odbioru (pomimo wpływu obu tych elementów), jest aspekt niematerialny, wręcz symboliczny, będący nośnikiem idei, formacji postaw. Oddziałuje na sferę emocjonalną i poznawczą odbiorcy, kształtując jego postawy i zachowania. Dobra i usługi kultury wpływają na rozwój psychospołeczny człowieka (M. Sobocińska, 2008, s. 13).<br />
'''[[Rynek]] dóbr i usług kultury''' jest specyficzny ze względu na podwójną zawartość produktów kultury. Dobra kultury są materialne, jak np. książki, rzeźby, obrazy. Natomiast usługi kultury zawierają przekaz filozoficzny, nadają estetyczne doznania, lecz zawierają często wiele elementów materialnych. Należy jednak pamiętać, że istotą odbioru (pomimo wpływu obu tych elementów), jest aspekt niematerialny, wręcz symboliczny, będący nośnikiem idei, formacji postaw. Oddziałuje na sferę emocjonalną i poznawczą odbiorcy, kształtując jego postawy i zachowania. Dobra i usługi kultury wpływają na [[rozwój]] psychospołeczny człowieka (M. Sobocińska, 2008, s. 13).<br />
<google>t</google>
<google>t</google>


'''Instytucje kultury''' to jednostki o charakterze [[Osoba prawna|osoby prawnej]]. Tworzą je zarówno organy państwowe lub samorządowe. Mogą samodzielnie gospodarować posiadanymi środkami i ponosić koszty. Mogą otrzymywać dotacje, pieniądze od [[Osoba fizyczna|osób fizycznych]] czy prawnych oraz korzystać z innych źródeł finansowania. Do zadań instytucji kultury (w szczególności tych upowszechniających kulturę) należy:
'''Instytucje kultury''' to jednostki o charakterze [[Osoba prawna|osoby prawnej]]. Tworzą je zarówno organy państwowe lub samorządowe. Mogą samodzielnie gospodarować posiadanymi środkami i ponosić [[koszty]]. Mogą otrzymywać [[dotacje]], pieniądze od [[Osoba fizyczna|osób fizycznych]] czy prawnych oraz korzystać z innych źródeł finansowania. Do zadań instytucji kultury (w szczególności tych upowszechniających kulturę) należy:
* edukacja i wychowanie w obrębie kultury, sztuki,
* edukacja i wychowanie w obrębie kultury, sztuki,
* zaspokojenie potrzeb związanych z kulturą
* zaspokojenie potrzeb związanych z kulturą
Linia 30: Linia 30:
==Marketing - Mix instytucji kultury==
==Marketing - Mix instytucji kultury==
===Produkt===
===Produkt===
[[Produkt]] kultury ma za zadanie zapewnić satysfakcję [[Konsument|konsumenta]], a właściwie zaspokoić określone jego potrzeby dotyczące relaksu, rozrywki, edukacji, emocji, estetyki itd. Jest on bardzo silnie zindywidualizowany w odbiorze, ponieważ każdy odbiorca inaczej, niepowtarzalnie go interpretuje. Ponadto, ten sam produkt kultury oglądany po raz wtóry przez tego samego klienta trafia inaczej, ponieważ przekaz zmienia się, mogą na to wpływać czynniki zewnętrzne (np. gra aktorska, oświetlenie w galerii, nastrój czy towarzyszący widzowie). Produktem kultury może być przedmiot, osoba, idea, usługa czy organizacja. K. Mazurek – Łopacińska wyróżnia 3 komponenty produktu kultury (K. Mazurek – Łopacińska, 1997, s. 101):
[[Produkt]] kultury ma za [[zadanie]] zapewnić satysfakcję [[Konsument|konsumenta]], a właściwie zaspokoić określone jego potrzeby dotyczące relaksu, rozrywki, edukacji, emocji, estetyki itd. Jest on bardzo silnie zindywidualizowany w odbiorze, ponieważ każdy [[odbiorca]] inaczej, niepowtarzalnie go interpretuje. Ponadto, ten sam produkt kultury oglądany po raz wtóry przez tego samego klienta trafia inaczej, ponieważ przekaz zmienia się, mogą na to wpływać czynniki zewnętrzne (np. gra aktorska, oświetlenie w galerii, nastrój czy towarzyszący widzowie). Produktem kultury może być przedmiot, osoba, idea, [[usługa]] czy [[organizacja]]. K. Mazurek – Łopacińska wyróżnia 3 komponenty produktu kultury (K. Mazurek – Łopacińska, 1997, s. 101):
* wymiar techniczny (aspekt materialny)
* wymiar techniczny (aspekt materialny)
* punkt odniesienia wdł. innych produktów w danej dziedzinie, stylu, okresie,
* punkt odniesienia wdł. innych produktów w danej dziedzinie, stylu, okresie,
Linia 39: Linia 39:


===Dystrybucja===
===Dystrybucja===
Najprościej formułując, [[Dystrybucja|dystrybucją]] kultury jest droga, jaką muszą pokonać usługi lub dobra od jego twórcy, do finalnego nabywcy (Z. Knecht, 1991, s. 115). Aby dobrać odpowiednie kanały i strumienie dystrybucji, instytucja kultury musi najpierw określić docelową grupę odbiorczą, wyznaczyć wysokość zapotrzebowania na produkt, a także znać miejsce, w którym odbędzie się finalna konsumpcja oferty. W tym wszystkim trzeba wziąć pod uwagę między innymi godziny otwarcia kas biletowych, wybór pośredniego bądź bezpośredniego kanału dystrybucji (w pośredni droga do klienta wydłuża się przez pośredników, w bezpośrednim usługodawca i odbiorca uczestniczy w procesie równocześnie) oraz zapewnienie odpowiedniej ilości i form punktów sprzedaży. Ogólnie ujmując, można wyróżnić kilka czynników będących kluczem w tworzeniu odpowiedniej dystrybucji instytucji kultury (Ł. Wróblewski,2012, s. 97):
Najprościej formułując, [[Dystrybucja|dystrybucją]] kultury jest droga, jaką muszą pokonać usługi lub dobra od jego twórcy, do finalnego nabywcy (Z. Knecht, 1991, s. 115). Aby dobrać odpowiednie kanały i strumienie dystrybucji, instytucja kultury musi najpierw określić docelową grupę odbiorczą, wyznaczyć wysokość zapotrzebowania na produkt, a także znać miejsce, w którym odbędzie się finalna [[konsumpcja]] oferty. W tym wszystkim trzeba wziąć pod uwagę między innymi godziny otwarcia kas biletowych, wybór pośredniego bądź bezpośredniego kanału dystrybucji (w pośredni droga do klienta wydłuża się przez pośredników, w bezpośrednim [[usługodawca]] i odbiorca uczestniczy w procesie równocześnie) oraz zapewnienie odpowiedniej ilości i form punktów sprzedaży. Ogólnie ujmując, można wyróżnić kilka czynników będących kluczem w tworzeniu odpowiedniej dystrybucji instytucji kultury (Ł. Wróblewski,2012, s. 97):
* Udostępnianie produktu w odpowiednim miejscu i czasie dla odbiorców
* Udostępnianie produktu w odpowiednim miejscu i czasie dla odbiorców
* Przygotowanie repertuaru, kontraktów, zamówień
* Przygotowanie repertuaru, kontraktów, zamówień
* Planowanie miejsc i form działania
* [[Planowanie]] miejsc i form działania
* Informowanie środowiska o ofercie
* Informowanie środowiska o ofercie
* Podejmowanie ryzyka <br />
* Podejmowanie ryzyka <br />
Linia 48: Linia 48:
===Promocja===
===Promocja===
[[Promocja]] ma za zadanie wywrzeć wpływ konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowej, aby to właśnie ten konkretny produkt bądź usługę wybrali. W swojej działalności instytucje kultury posługują się. m. in.:
[[Promocja]] ma za zadanie wywrzeć wpływ konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowej, aby to właśnie ten konkretny produkt bądź usługę wybrali. W swojej działalności instytucje kultury posługują się. m. in.:
*[[Reklama|Reklamą]] – może być umieszczona na zewnątrz (np. plakat), w prasie, telewizji, internecie itd. To, jaką formę reklamy wybiorą zależy w dużej mierze od targetu, czyli grupy docelowej odbiorców. Wiadomo, że małopolska grupa teatralna domu kultury nie będzie reklamowała się w radiu mającym zasięg np. w województwie pomorskim, ale np. w swojej miejscowej prasie.  
*[[Reklama|Reklamą]] – może być umieszczona na zewnątrz (np. plakat), w prasie, telewizji, internecie itd. To, jaką formę reklamy wybiorą zależy w dużej mierze od targetu, czyli grupy docelowej odbiorców. Wiadomo, że małopolska [[grupa]] teatralna domu kultury nie będzie reklamowała się w radiu mającym zasięg np. w województwie pomorskim, ale np. w swojej miejscowej prasie.  
* Promocją dodatkową – najczęściej stosowana jest na zasadzie obniżki ceny produktu (np. tańszy bilet wstępu do muzeum w ramach promocji "dwa w cenie jednego”), bezpłatnych próbek produktu (np. zwiastun, fragment książki), dodatkowych pokazów w ramach wydarzenia kulturalnego, spotkań artystów z widzami czy premie punktowe do zakupionych biletów, które będzie można wymienić na nagrody.
* Promocją dodatkową – najczęściej stosowana jest na zasadzie obniżki ceny produktu (np. tańszy bilet wstępu do [[muzeum]] w ramach promocji "dwa w cenie jednego”), bezpłatnych próbek produktu (np. zwiastun, fragment książki), dodatkowych pokazów w ramach wydarzenia kulturalnego, spotkań artystów z widzami czy premie punktowe do zakupionych biletów, które będzie można wymienić na nagrody.
* Sprzedażą osobistą – charakteryzuje się bezpośrednim spotkaniem widza z przedsiębiorstwem, w przypadku instytucji kultury może ona mieć charakter np. rozsyłanych repertuarów do szkół, gdzie zorganizowane grupy otrzymają zniżkę, a także darmowy wstęp dla opiekunów. Ta forma jest najdroższą spośród wszystkich proponowanych, natomiast równolegle działa najskuteczniej.  
* Sprzedażą osobistą – charakteryzuje się bezpośrednim spotkaniem widza z przedsiębiorstwem, w przypadku instytucji kultury może ona mieć charakter np. rozsyłanych repertuarów do szkół, gdzie zorganizowane grupy otrzymają zniżkę, a także darmowy wstęp dla opiekunów. Ta forma jest najdroższą spośród wszystkich proponowanych, natomiast równolegle działa najskuteczniej.  
* Public Relations – w grę wchodzą kontakty z mediami – istotnie ważne dla instytucji kultury, szczególnie ze środkami masowego przekazu. Tworzy się konferencje prasowe czy wywiady. Udostępnia się wejściówki dla mediów. Dzięki odpowiedniej kampanii public relations można przykuć uwagę wielu recenzentów i dziennikarzy, zyskując pogłos w mediach. Ponadto PR ma za zadanie również komunikację ze społeczeństwem, np. poprzez tworzenie happeningów, festiwali, wydarzeń.
* Public Relations – w grę wchodzą kontakty z mediami – istotnie ważne dla instytucji kultury, szczególnie ze środkami masowego przekazu. Tworzy się konferencje prasowe czy wywiady. Udostępnia się wejściówki dla mediów. Dzięki odpowiedniej kampanii public relations można przykuć uwagę wielu recenzentów i dziennikarzy, zyskując pogłos w mediach. Ponadto PR ma za zadanie również komunikację ze społeczeństwem, np. poprzez tworzenie happeningów, festiwali, wydarzeń.
*[[Sponsoring|Sponsoringiem]] – tutaj zarówno sponsor nadając instytucji określone nakłady finansowe oraz sama instytucja muszą odnieść obopólne korzyści. Sponsorowanie kultury to prestiż szczególnie dla sponsora, a dla instytucji szansa na pomoc materialną.  
*[[Sponsoring|Sponsoringiem]] – tutaj zarówno [[sponsor]] nadając instytucji określone [[nakłady]] finansowe oraz sama instytucja muszą odnieść obopólne korzyści. Sponsorowanie kultury to [[prestiż]] szczególnie dla sponsora, a dla instytucji szansa na pomoc materialną.  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jedlewska B., (2006). [http://www.ejournals.eu/pliki/art/4373/''Marketing w działalności podmiotów kultury – aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia''], "Zarządzanie w kulturze”, nr 7
* Jedlewska B., (2006). [http://www.ejournals.eu/pliki/art/4373/''Marketing w działalności podmiotów kultury – aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia''], "[[Zarządzanie]] w kulturze”, nr 7
* Kaleta K., (2003). [http://www.houseofknowledge.pl/upload/file/Kaleta_Marketing_kultury_artykul.PDF''Marketing kultury i jego specyfika''], "Marketing i rynek”, nr 10
* Kaleta K., (2003). [http://www.houseofknowledge.pl/upload/file/Kaleta_Marketing_kultury_artykul.PDF''Marketing kultury i jego specyfika''], "Marketing i rynek”, nr 10
* Knecht Z., (1991). ''Marketing w zarządzaniu instytucją kultury'', Wiedza Powszechna, Wrocław  
* Knecht Z., (1991). ''Marketing w zarządzaniu instytucją kultury'', [[Wiedza]] Powszechna, Wrocław  
* Mazurek- Łopacińska K,. (1997). ''Zachowania konsumentów na rynku kultury'' [w:] Mazurek - Łopacińska K. (red.) ''Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu'', Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Warszawa – Wrocław
* Mazurek- Łopacińska K,. (1997). ''[[Zachowania konsumentów]] na rynku kultury'' [w:] Mazurek - Łopacińska K. (red.) ''Kultura w gospodarce rynkowej. Problemy adaptacji marketingu'', Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Warszawa – Wrocław
* Mazurek – Łopacińska K., Sobocińska M., (2011). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18-s75-85/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18-s75-85.pdf''Rola marketingu w rozwoju usług kulturalnych''] "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” nr 18
* Mazurek – Łopacińska K., Sobocińska M., (2011). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18-s75-85/Problemy_Zarzadzania_Finansow_i_Marketingu-r2011-t18-s75-85.pdf''Rola marketingu w rozwoju usług kulturalnych''] "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” nr 18
* Niemczyk A., (2007). ''Marketing w sferze kultury. Wybrane problemy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Niemczyk A., (2007). ''Marketing w sferze kultury. Wybrane problemy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
Linia 64: Linia 64:
* Smoleń T., (2006). [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2665/1/123274819.pdf''Produkt kultury – charakterystyka marketingowa''], "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 720
* Smoleń T., (2006). [https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2665/1/123274819.pdf''Produkt kultury – charakterystyka marketingowa''], "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 720
* Szulborska – Łukaszewicz J., (2010). [http://www.ejournals.eu/pliki/art/416/''Czy Kraków ma szansę stać się prężnym, europejskim ośrodkiem teatralnym? Rozważania na temat potencjału Krakowa w kontekście gminnego projektu strategii rozwoju kultury w Krakowie''], "Zarządzanie w kulturze”, nr 11
* Szulborska – Łukaszewicz J., (2010). [http://www.ejournals.eu/pliki/art/416/''Czy Kraków ma szansę stać się prężnym, europejskim ośrodkiem teatralnym? Rozważania na temat potencjału Krakowa w kontekście gminnego projektu strategii rozwoju kultury w Krakowie''], "Zarządzanie w kulturze”, nr 11
* Trzeciak H., (2011). ''Ekonomika teatru'', Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa  
* Trzeciak H., (2011). ''[[Ekonomika]] teatru'', Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa  
* Węglarska K., (2013) [https://journals.umcs.pl/ah/article/download/905/713''Marketing jako "przyszłość” kultury''] "Acta Humana” 4, nr 1  
* Węglarska K., (2013) [https://journals.umcs.pl/ah/article/download/905/713''Marketing jako "przyszłość” kultury''] "Acta Humana” 4, nr 1  
* Wróblewski Ł., (2012). ''Strategie marketingowe w instytucjach kultury'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wróblewski Ł., (2012). ''Strategie marketingowe w instytucjach kultury'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

Wersja z 05:22, 20 maj 2020

Marketing kultury
Polecane artykuły


Marketing kultury to zbiór działalności marketingowej w instytucjach szerzących kulturę (opery, teatry, domy kultury, filharmonie itd.). Samą kulturę w ujęciu ekonomicznym można postrzegać przez pryzmat dóbr i usług mające na celu zaspokoić potrzeby kulturowe, a także usługi niematerialne i wytwory materialne, które bezpośrednio zaspokajają duchowe potrzeby konsumenta (K. Piotrowska, 1987, s. 179). Promocję kultury można podzielić na dwie sfery: promocję działalności prowadzonej przez instytucję kultury, a także działania mające na celu wypromowanie kultury w ogóle (A. Niemczyk, 2007, s. 69). Głównym celem marketingu kultury jest zatem pozyskanie klientów dla produktu stworzonego przez artystę, lub zbadanie potrzeb klientów na dobra kultury po to, aby móc w przyszłości stworzyć odpowiednią ofertę dostosowaną do jego potrzeb.

Rynek dóbr i usług kultury jest specyficzny ze względu na podwójną zawartość produktów kultury. Dobra kultury są materialne, jak np. książki, rzeźby, obrazy. Natomiast usługi kultury zawierają przekaz filozoficzny, nadają estetyczne doznania, lecz zawierają często wiele elementów materialnych. Należy jednak pamiętać, że istotą odbioru (pomimo wpływu obu tych elementów), jest aspekt niematerialny, wręcz symboliczny, będący nośnikiem idei, formacji postaw. Oddziałuje na sferę emocjonalną i poznawczą odbiorcy, kształtując jego postawy i zachowania. Dobra i usługi kultury wpływają na rozwój psychospołeczny człowieka (M. Sobocińska, 2008, s. 13).

Instytucje kultury to jednostki o charakterze osoby prawnej. Tworzą je zarówno organy państwowe lub samorządowe. Mogą samodzielnie gospodarować posiadanymi środkami i ponosić koszty. Mogą otrzymywać dotacje, pieniądze od osób fizycznych czy prawnych oraz korzystać z innych źródeł finansowania. Do zadań instytucji kultury (w szczególności tych upowszechniających kulturę) należy:

  • edukacja i wychowanie w obrębie kultury, sztuki,
  • zaspokojenie potrzeb związanych z kulturą
  • zapewnienie warunków do rozwoju folkloru i rękodzieła ludowego
  • umożliwienie rozwoju amatorskich ruchów artystycznych poprzez zapewnienie odpowiednich warunków
  • gromadzenie i udostępnianie dóbr kultury, a także prowadzenie ich fachowej dokumentacji i ochrony.

Marketing - Mix instytucji kultury

Produkt

Produkt kultury ma za zadanie zapewnić satysfakcję konsumenta, a właściwie zaspokoić określone jego potrzeby dotyczące relaksu, rozrywki, edukacji, emocji, estetyki itd. Jest on bardzo silnie zindywidualizowany w odbiorze, ponieważ każdy odbiorca inaczej, niepowtarzalnie go interpretuje. Ponadto, ten sam produkt kultury oglądany po raz wtóry przez tego samego klienta trafia inaczej, ponieważ przekaz zmienia się, mogą na to wpływać czynniki zewnętrzne (np. gra aktorska, oświetlenie w galerii, nastrój czy towarzyszący widzowie). Produktem kultury może być przedmiot, osoba, idea, usługa czy organizacja. K. Mazurek – Łopacińska wyróżnia 3 komponenty produktu kultury (K. Mazurek – Łopacińska, 1997, s. 101):

  • wymiar techniczny (aspekt materialny)
  • punkt odniesienia wdł. innych produktów w danej dziedzinie, stylu, okresie,
  • subiektywny odbiór przez widza

Cena

Ponieważ wiele instytucji kultury działa w charakterze non – profit, cena jest instrumentem ekonomicznej kalkulacji, ponadto stanowi kryterium efektywności działań podażowych i informacyjnych. Niemało czynników wpływa na politykę cen. W tym przypadku mogą one dotyczyć samej instytucji (koszty świadczonej usługi, dystrybucji, reklamy, cyklu życia produktu czy jego niepowtarzalności) oraz innych form finansowej pomocy i dotacji. Zwraca się szczególną uwagę na konkurencję usług substytucyjnych i przewidywany poziom popytu.

Dystrybucja

Najprościej formułując, dystrybucją kultury jest droga, jaką muszą pokonać usługi lub dobra od jego twórcy, do finalnego nabywcy (Z. Knecht, 1991, s. 115). Aby dobrać odpowiednie kanały i strumienie dystrybucji, instytucja kultury musi najpierw określić docelową grupę odbiorczą, wyznaczyć wysokość zapotrzebowania na produkt, a także znać miejsce, w którym odbędzie się finalna konsumpcja oferty. W tym wszystkim trzeba wziąć pod uwagę między innymi godziny otwarcia kas biletowych, wybór pośredniego bądź bezpośredniego kanału dystrybucji (w pośredni droga do klienta wydłuża się przez pośredników, w bezpośrednim usługodawca i odbiorca uczestniczy w procesie równocześnie) oraz zapewnienie odpowiedniej ilości i form punktów sprzedaży. Ogólnie ujmując, można wyróżnić kilka czynników będących kluczem w tworzeniu odpowiedniej dystrybucji instytucji kultury (Ł. Wróblewski,2012, s. 97):

  • Udostępnianie produktu w odpowiednim miejscu i czasie dla odbiorców
  • Przygotowanie repertuaru, kontraktów, zamówień
  • Planowanie miejsc i form działania
  • Informowanie środowiska o ofercie
  • Podejmowanie ryzyka

Promocja

Promocja ma za zadanie wywrzeć wpływ konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowej, aby to właśnie ten konkretny produkt bądź usługę wybrali. W swojej działalności instytucje kultury posługują się. m. in.:

  • Reklamą – może być umieszczona na zewnątrz (np. plakat), w prasie, telewizji, internecie itd. To, jaką formę reklamy wybiorą zależy w dużej mierze od targetu, czyli grupy docelowej odbiorców. Wiadomo, że małopolska grupa teatralna domu kultury nie będzie reklamowała się w radiu mającym zasięg np. w województwie pomorskim, ale np. w swojej miejscowej prasie.
  • Promocją dodatkową – najczęściej stosowana jest na zasadzie obniżki ceny produktu (np. tańszy bilet wstępu do muzeum w ramach promocji "dwa w cenie jednego”), bezpłatnych próbek produktu (np. zwiastun, fragment książki), dodatkowych pokazów w ramach wydarzenia kulturalnego, spotkań artystów z widzami czy premie punktowe do zakupionych biletów, które będzie można wymienić na nagrody.
  • Sprzedażą osobistą – charakteryzuje się bezpośrednim spotkaniem widza z przedsiębiorstwem, w przypadku instytucji kultury może ona mieć charakter np. rozsyłanych repertuarów do szkół, gdzie zorganizowane grupy otrzymają zniżkę, a także darmowy wstęp dla opiekunów. Ta forma jest najdroższą spośród wszystkich proponowanych, natomiast równolegle działa najskuteczniej.
  • Public Relations – w grę wchodzą kontakty z mediami – istotnie ważne dla instytucji kultury, szczególnie ze środkami masowego przekazu. Tworzy się konferencje prasowe czy wywiady. Udostępnia się wejściówki dla mediów. Dzięki odpowiedniej kampanii public relations można przykuć uwagę wielu recenzentów i dziennikarzy, zyskując pogłos w mediach. Ponadto PR ma za zadanie również komunikację ze społeczeństwem, np. poprzez tworzenie happeningów, festiwali, wydarzeń.
  • Sponsoringiem – tutaj zarówno sponsor nadając instytucji określone nakłady finansowe oraz sama instytucja muszą odnieść obopólne korzyści. Sponsorowanie kultury to prestiż szczególnie dla sponsora, a dla instytucji szansa na pomoc materialną.

Bibliografia

Autor: Joanna Siwek